Obowiązek stosowania jednolitego wzoru faktury za dostawy artykułów na cele zaopatrzeniowe i inwestycyjne.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 9 sierpnia 1954 r.
w sprawie obowiązku stosowania jednolitego wzoru faktury za dostawy artykułów na cele zaopatrzeniowe i inwestycyjne.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1949 r. w sprawie zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. Nr 26; poz. 190) oraz § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Państwowe, pozostające pod zarządem państwowym i spółdzielcze jednostki gospodarcze obowiązane są stosować jednolity wzór faktury za dostawy artykułów na cele zaopatrzeniowe i inwestycyjne, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy punktów sprzedaży detalicznej, z wyjątkiem tych, które zostały powołane wyłącznie do sprzedaży artykułów na cele zaopatrzeniowe lub inwestycyjne.
§  2.
Wystawianie faktur powinno odbywać się zgodnie z objaśnieniami zamieszczonymi w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  3.
Właściwy minister w porozumieniu z Ministrem Finansów może ustalić dla podległych jednostek wzór faktury obejmującej dodatkowe pozycje przy zachowaniu wszystkich elementów wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  4.
Upoważnia się banki do nieprzyjmowania do realizacji faktur wystawianych niezgodnie z wymaganiami niniejszego zarządzenia.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od. daty ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

......, dnia .... 195 .. r.
Dostawca, jego adres i telefon
FAKTURA Nr ............
Ministerstwo ..................................................................................

któremu podlega dostawca

Płatnik i jego adres .....................................................................................................................

Nr rachunku płatnika .......................................... w Banku ............................ w ........................

Sposób zapłaty ........................................................ z rachunku środków inwestycyjnych - kapitalnych remontów eksploatacyjnych - budżetu1) część ...................... dział .................. rozdział ................... § ............... poz. ......... nr tytułu ..................... na podstawie zamówienia - umowy - zlecenia1) nr .............. z dnia .............. wydaliśmy - wysłaliśmy - pocztą - koleją - samochodem według dowodu wydania - listu przewozowego1) nr ........ z dnia ...................... z ................................................................. do ...........................................................................

Odbiorca i jego adres .................................................................................................................

Lp. PRZEDMIOT DOSTAWY Jednostka Ilość Cena2)

..................

Wartość Podstawa prawna zastosowanej ceny, rabatów i kosztów dodatkowych
1 2 3 4 5 6 7 8

Słownie: zł ....................................................................................................................................

Uwagi: SPORZĄDZIŁ SPRAWDZIŁ. pieczęć i podpisy dostawcy
data podpis dała podpis

*) W przypadku przeznaczenia faktury dla dostaw na cele rynkowe wypełnianie kolumn 7 i 8 nie obowiązuje, a wykorzystanie kolumn 7 i 8 uzależnione jest od potrzeb wystawcy faktury.

______

1) Niepotrzebne skreślić.

2) Podać rodzaj zastosowanej ceny (zbytu, hurtu bądź detalu).

OBJAŚNIENIA DO WYPEŁNIANIA NIEKTÓRYCH CZĘŚCI JEDNOLITEGO WZORU FAKTURY

Przy wystawianiu faktury należy w częściach (rubrykach):

1)
"Płatnik i jego adres" - podać pełną nazwę płatnika ł jego adres;
2)
"Nr rachunku płatnika... w Banku... w ......." - podać nr rachunku bankowego płatnika oraz nazwę banku i siedzibę oddziału banku płatnika;
3)
"Sposób zapłaty ... nr tytułu" - podać sposób zapłaty, np. inkaso, przelew, czek, skreślić niepotrzebne określenia rodzaju środków, pozostawiając jedynie to określenie środków, z których następuje zapłata; w dalszej części tej rubryki powołać symbole planu inwestycyjnego, kapitalnych remontów lub budżetu, z których następuje zapłata;
4)
"Na podstawie zamówienia.. samochodem" - podać nr i datę dokumentu: zamówienia, umowy, zlecenia, skreślając wyrazy zbędne; jeżeli dostawca sam odebrał towar lub wysłano towar innym środkiem transportu niż. pocztą, koleją, samochodem należy to uwidocznić w fakturze, skreślając odpowiednie wyrazy druku;
5)
"według dowodu wydania - listu przewozowego nr .. z dnia ... z ... do ..." - podać nr i datę listu przewozowego lub kwitu magazynowego albo innego dowodu, który stanowi udokumentowanie, że towar został wysłany odbiorcy lub odebrany bezpośrednio przez odbiorcę; podać' miejscowości, skąd i dokąd towar wysłano; przy odbiorze bezpośrednim przez odbiorcę zaznaczyć miejsce, skąd towar odebrano, i miejscowość, np. magazyn-Warszawa, sklep-Gdańsk itp.;
6)
"Odbiorca i jego adres" - zamieścić pełne brzmienie nazwy odbiorcy i jego dokładny adres; jeżeli płatnik jest równocześnie odbiorcą dostawy, można podać w tej rubryce "płatnik odbiorcą dostawy", zamiast powtarzać jego nazwę i adres;
7)
"Przedmiot dostawy" (kolumna 2):
a)
przedmiot dostawy określać szczegółowo i zgodnie z nomenklaturą podaną w cennikach i uzupełnieniach do cenników; w przypadku gdy przedmiot dostawy nie jest objęty cennikami lub uzupełnieniami, określenie przedmiotu dostawy powinno być zgodne z nomenklaturą przyjętą w umowie, zleceniu lub decyzji o zatwierdzeniu ceny; kolumna wewnętrzna wyznaczona linią kropkowaną może być wykorzystana dla potrzeb branżowych, np. symbol towaru, grupa towaru itp.,
b)
w przypadku gdy towar (przedmiot dostawy) jest w opakowaniu, określić opakowanie szczegółowo i zgodnie z nomenklaturą podaną w zarządzeniu w sprawie zasad obrotu opakowaniami oraz podać, do jakiej kategorii należy opakowanie (wypożyczane - sprzedawane);
8)
"Jednostka" (kolumna 3):
a)
podać jednostkę miary lub wagi towaru, np mb, m2, kg, t (tonna), szt. itp.,
b)
podać ilość sztuk opakowań;
9)
"Cena" (kolumna 5):
a)
pod wyrazem "Cena" na linii przerywanej podać rodzaj zastosowanej ceny, np. zbytu, hurtowa, detaliczna; w treści kolumny 5 posłać cenę jednostkową dostarczonego towaru,
b)
podać cenę opakowań sprzedawanych, o ile jest ona wkalkulowana w cenę towaru, lub cenę opakowania wypożyczanego;
10)
"Wartość" (kolumna 6) - wpisać kwotę wynikającą, z przemnożenia ilości przez cenę jednostkową (kolumny 4 X 5);
11)
"Podstawa prawna zastosowanej ceny, rabatów i kosztów dodatkowych" (kolumny 7 i 8) - przy dostawach towaru na cele zaopatrzeniowe lub inwestycyjne w kolumnach 7 i 8 podać podstawę prawną zastosowanej ceny, dopłat do ceny, opustów od ceny oraz innych ewentualnych elementów kosztów objętych fakturą, a nie stanowiących części składowej danej ceny, jak koszty transportu, załadunku, wyładunku, opakowań sprzedawanych itp.; za podstawę prawną ceny, dopłaty lub opustu należy podać jedną z wymienionych niżej klauzul:
a)
"Cennik (uzupełnienie) nr ....... str ................, poz. .........", a w przypadku stosowania dopłat lub rabatu oraz innych ewentualnych kosztów wynikających z cennika podać również "i str. poz .........";

przykładowo:

"4-Z/53 str. 50, poz. 1 i str. 69, poz. 7";

b)
w innych przypadkach należy podać organ, który ustalił cenę, datę i nr decyzji albo nr i str. biuletynu (dziennika) urzędowego, w którym cena została ogłoszona;

przykładowo:

"decyzja PKPG nr ......... z dnia .................." lub "Biuletyn .................. str ...........";

c)
w przypadkach cen produktów nietypowych podać:

"Produkt nietypowy - na podstawie kalkulacji zatwierdzonej przez odbiorcę - data .................. nr ..............." albo

"produkt nietypowy - na podstawie decyzji Ministerstwa ......... nr ........ z dnia .............

d)
w przypadkach zastosowania w fakturze dopłat, opustów nie objętych cennikiem, uzupełnieniem, oraz ewentualnych innych kosztów nie stanowiących części składowej ceny, wymienić dopłatę, opust bądź inny zastosowany w fakturze koszt; przy dostawach towaru na cele rynkowe wypełnienie kolumn 7 i 8 uzależnione jest od potrzeb dostawcy, np. oprócz ceny detalicznej i wartości według ceny detalicznej wymienionych w kolumnach 5 i 6 można podać w razie potrzeby w kolumnie 7 cenę hurtową, a w kolumnie 8 - wartość według ceny hurtowej itd.;
12)
"Uwagi" - w- przypadku gdy opakowanie jest zaliczane do kategorii wypożyczanych, podać w uwagach termin zwrotu opakowania, a w przypadku gdy fakturę wystawia jednostka, która sama otrzymała towar w opakowaniu - powinna ona zamieścić w rubryce tej, wskazanie sposobu odsprzedaży oraz jednostkę, której opakowanie powinno być zwrócone lub odsprzedane.

Objaśnienia ogólne.

1.
Po wyspecyfikowaniu zafakturowanych towarów i wypełnieniu właściwych kolumn należy kolumnę 6 ("Wartość") podsumować i sumę wyrzucić w pozycji "Razem", po czym oddzielnie wyspecyfikować i kolejno odejmować lub dodawać opusty, rabaty, marże, narzuty i inne elementy kosztów.
2.
Po wyspecyfikowaniu towarów i ostatecznym uwzględnieniu dodatkowych elementów, o których mowa w pkt 1, należy wyrzucić globalną sumą faktury w końcowej pozycji "Ogółem".

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-81.939

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Obowiązek stosowania jednolitego wzoru faktury za dostawy artykułów na cele zaopatrzeniowe i inwestycyjne.
Data aktu: 09/08/1954
Data ogłoszenia: 30/08/1954
Data wejścia w życie: 01/12/1954