PRZEPISY
SPIS TREŚCI:
Rozdział I.
Przepisy ogólne § 1
Rozdział II.
Oznakowanie, wyposażenie statków i tratew oraz sposób ładowania statków.
Oznakowanie statków § 2
Oznakowanie tratew § 3
Wyposażenie statków i tratew § 4
Kotwice § 5
Ładowanie statków § 6
Wolna burta § 7
Rozdział III.
Skład i kwalifikacje załóg statków i tratew.
Kierownictwo statkami i tratwami § 8
Załoga i inne osoby na statku § 9
Książeczki żeglarskie § 10
Rozdział IV.
Dokumenty statków i tratew § 11
Rozdział V.
Sygnały, znaki i światła.
Stosowanie sygnałów § 12
Rodzaje sygnałów znaków i świateł § 13
Sygnały dźwiękowe § 14
Znaczenie sygnałów dźwiękowych § 15
Światła statków z własnym napędem będących w ruchu § 16
Światła holowników w czasie jazdy § 17
Światła pojedynczo płynących statków bez własnego napędu § 18
Światła statków holowanych w czasie jazdy § 19
Rozdział VI.
Ruch żeglugowy i spław tratew.
Przepisy ruchu § 20
Odległość między statkami § 21
Minimalna szybkość jazdy § 22
Maksymalna szybkość jazdy § 23
Przejazd pod mostami § 24
Przejazd pod mostami drogowymi w km 584 i km 584,4 § 25
Przejście przez uciążliwe miejsce § 26
Pociągi holownicze § 27
Skład pociągów holowniczych § 28
Zatrzymywanie pociągów holowniczych § 29
Łączenie (sprzęganie) §30
Tratwy § 31
Ruch tratew § 32
Mijanie § 33
Wyprzedzanie § 34
Zawracanie § 35
Ograniczenie żeglugi i spławu z powodu niskich lub wysokich stanów wody § 36
Ograniczenie żeglugi i spławu z powodu złych warunków atmosferycznych § 37
Zamknięcie żeglugi § 38
Rozdział VII.
Miejsce postoju statków i tratew.
Postój § 39
Kotwiczenie § 40
Przepisy postoju i ruchu statków przy ujściu Kanału Odra - Sprewa § 41
Rozdział VIII.
Znaki żeglugowe orientacyjne i ostrzegawcze.
Oznakowanie szlaku żeglugowego § 42
Zabezpieczenie znaków żeglugowych § 43
Rozdział IX.
Wypadki na drogach wodnych.
Określenie wypadków na drogach wodnych § 44
Zachowanie się w czasie wypadku § 45
Obowiązek zawiadamiania o wypadkach § 46
Rozdział X.
Przepisy o przewozie towarów niebezpiecznych statkami żeglugi śródlądowej.
Przepisy ogólne § 47
Podział na kategorie § 48
Warunki przewozu § 49
Skład pociągów holowniczych § 50
Ograniczenia w przewozie § 51
Zabezpieczenie ładunku od iskier § 52
Zakaz palenia tytoniu § 53
Zakaz używania ognia i otwartego światła § 54
Urządzenia przeciwpożarowe § 55
Mijanie § 56
Wyprzedzanie § 57
Oznakowanie statków § 58
Zbliżanie się do statków § 59
Obsada statków § 60
Statki-cysterny § 61
Zezwolenie na przewóz § 62
Postój § 63
Rozdział XI
Żegluga na torze wodnym koło Nowego Warpna - Altwarp § 64-68
Rozdział XII.
Przepisy karne § 69
Rozdział XIII.
Przepisy końcowe § 70
PRZEPISY
o uprawianiu żeglugi i spławu oraz utrzymaniu i eksploatacji wód granicznych na odcinku rzeki Odry od znaku granicznego nr 433 do znaku granicznego nr 755, na Nysie Łużyckiej od znaku granicznego ni 391 do znaku granicznego nr 432 oraz koło Nowego Warpna - Altwarp.
Przepisy ogólne.
Pas - kilka połączonych ze sobą tafli.
Tafla - kloce drewna ułożone na wodzie i związane wzdłuż obok siebie.
Stronę przeciwną uważa się za lewą stronę szlaku żeglownego.
Oznakowanie, wyposażenie statków i tratew oraz sposób ładowania statków.
Na środku każdej tratwy w pionowej płaszczyźnie podłużnej na wysokości co najmniej 1,5 m licząc od powierzchni tratwy powinny być umieszczone dwie drewniane tablice (białe) jedna nad drugą. Po obu stronach tych tablic powinny być wypisane:
Ponadto na każdej tratwie powinna być umieszczona flaga o barwach narodowych.
Kotwice te powinny być odpowiedniej wagi stosownie do wielkości statku i tak umieszczone, aby były w każdej chwili gotowe do użytku.
Skład i kwalifikacje załóg statków i tratew.
Sygnały, znaki i światła statków.
Przerwy pomiędzy pojedynczymi dźwiękami tego samego sygnału muszą trwać 1 sekundę.
Przerwy pomiędzy pojedynczymi dźwiękami powinny trwać 1-2 sekundy.
Światła pozycyjne powinny być umieszczone co najmniej 1 m niżej od światła topowego oraz co najmniej 1 m w tyle za światłem topowym. Ponadto światła te powinny być zaopatrzone od strony wewnętrznej w specjalne osłony w taki sposób, aby światło czerwone nie było widoczne na prawej burcie, światło zaś zielone na lewej burcie.
Każdy holownik mający jedną lub więcej przyczepek obowiązany jest w czasie jazdy nocnej posiadać następujące światła:
oprócz światła przedniego (topowego) i świateł bocznych (pozycyjnych), o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 1 i 2 - drugie silne białe światło, oświetlające taki sam łuk horyzontu jak światło topowe i umieszczone co najmniej 1 m wyżej pionowo nad światłem topowym.
Ruch żeglugowy i spław tratew.
W czasie ruchu statki powinny trzymać się szlaku żeglownego, przy czym obowiązuje w zasadzie jazda prawą stroną.
Odległość między statkami płynącymi jeden za drugim i nie wyprzedzającymi się powinna wynosić przy jeździe w dół rzeki co najmniej 250 m, w górę zaś co najmniej 100 m.
Szybkość statków z własnym napędem oraz pociągów holowniczych nie powinna być mniejsza niż 3 km/godz., a w żadnym przypadku szybkość ta nie może zagrażać bezpieczeństwu brzegów, innym statkom oraz urządzeniom i budowlom wodnym.
Na przestrzeni od km 583,6 do km 584,7 mogą przechodzić tylko statki pojedyncze.
Na odcinku tym zabronione jest mijanie i wyprzedzanie. Odcinek ten jest oznaczony jako uciążliwe przejście znakiem żeglugowym nr 13.
Pociągi holownicze idące w dół powinny być rozczepiane powyżej znaku żeglugowego nr 16 w km 583 i mogą przechodzić odcinek rzeki od km 583 do km 585 (dolny znak rozczepiania) tylko z 3 przyczepkami w jednym szeregu. Ponowne zestawienie pociągu może mieć miejsce dopiero poniżej znaku żeglugowego nr 16 w km 585.
Ponowne obrócenie się może odbyć się dopiero przy tablicy z napisem "obracać".
Jeżeli stan wody na wodowskazie we Frankfurcie wynosi 3,30 m i mniej, a tablica ustawiona w km 583 z napisem "obracać" jest zakryta, statki bez własnego napędu mogą ten odcinek przejeżdżać bez obracania się (normalnie).
Ten sam przepis dotyczy statków pojedynczych lub tratew płynących w dół rzeki w stosunku do pojedynczych statków idących w górę.
Jeden za drugim wolno holować najwyżej sześć członów, z tym że szerokość poszczególnych członów pociągu nie może przekraczać 16,50 m,
Odległość pomiędzy poszczególnymi holowanymi obiektami musi wynosić co najmniej 5 m, w pociągach zaś holowniczych z ładunkiem, płynących w dół rzeki poniżej Rędzina, odległość ta musi wynosić co najmniej 50 m.
Nie wolno składać drewna w miejscach leżących w przepływie wielkich wód.
Zawracanie na szlaku żeglownym w celu zmiany kierunku jazdy, zatrzymania się, składania pociągów holowniczych i tym podobne manewrowanie można wykonać tylko w takiej odległości od innych obiektów pływających aby nie spowodować niebezpieczeństwa. Przy czym statki pragnące zawrócić na szlaku powinny dać odpowiedni sygnał (sygnał nr 8 lub nr 9 - § 15), w nocy zaś dodatkowo zataczać koła białym światłem.
Ponadto należy wystawić wachtę na dziobie pierwszego statku i na rufie ostatniej przyczepki. Na tratwach - na początku i na końcu tratwy.
Miejsce postoju statków i tratew.
Zatrzymywanie się statków przy ujściu Kanału Odra-Sprewa reguluje się w sposób następujący:
Znaki żeglugowe orientacyjne i ostrzegawcze.
Wypadki na drogach wodnych.
Za wypadki na drogach wodnych uważa się:
Przepisy o przewozie towarów niebezpiecznych statkami żeglugi śródlądowej.
Do materiałów niebezpiecznych zalicza się takie materiały i przedmioty, które w czasie przewozu śródlądowymi drogami wodnymi oraz manipulacji i przechowywania w magazynach portowych, przy niewłaściwym obchodzeniu się z nimi, mogą stać się przyczyną pożaru, zatrucia, poparzenia lub zachorowania ludzi albo też uszkodzenia taboru lub przesyłek.
Do materiałów niebezpiecznych zalicza się:
Do materiałów niebezpiecznych wymienionych w § 48, które mogą być przyjęte do przewozu statkami żeglugi śródlądowej, stosuje się obowiązujące przepisy dotyczące: załadunku, przeładunku, wyładunku, opakowania, oznakowania, kontroli w czasie przewozu, magazynowania oraz warunków, jakim mają odpowiadać statki, na których mają być przewożone materiały niebezpieczne.
Wszystkie statki i tratwy przy mijaniu statków lub pociągów holowniczych przewożących materiały niebezpieczne powinny zachować jak najdalej idącą ostrożność, wykluczającą wszelkie niebezpieczeństwo dla statków załadowanych materiałami niebezpiecznymi, a w szczególności należy zamknąć dopływ powietrza do palenisk, nie dokładać węgla oraz wygasić otwarte ognie.
Ponadto na pokładzie statku należy umieścić czerwoną tablicę co najmniej 50 cm wysoką i szeroką, na której po obu stronach umieszczona jest biała litera "E" wysokości co najmniej 35 cm. Tablica ma być umieszczona na środku statku w ten sposób, aby można ją było widzieć wyraźnie z obu stron,
Ponadto na pokładzie statku należy umieścić niebieską tablicę co najmniej 50 cm wysoką i szeroką, na której po obu stronach umieszczona jest biała litera "F" wysokości co najmniej 35 cm.
Tablica ma być umieszczona na środku statku w ten sposób, aby można ją było widzieć wyraźnie z obu stron.
Statki-cysterny przeznaczone do przewozu materiałów płynnych kategorii 6 powinny oprócz flag i tablicy posiadać wokoło burty na wysokości pokładu jasnoniebieski pas szerokości 20 cm,
Zbliżanie się do statków przewożących materiały niebezpieczne dozwolone jest tylko w przypadku awarii, gdy zachodzi potrzeba udzielenia pomocy statkowi wiozącemu materiały niebezpieczne.
Na statkach przewożących materiały niebezpieczne kategorii 1 do 8, poza zwykłą obsadą załogi, powinno znajdować się dwóch dozorców nadawcy, których zadaniem jest nadzorowanie ładunku od chwili załadowania do chwili wyładowania go ze statku.
Na statkach-cysternach bez własnego napędu, które są załadowane przetworami ropy naftowej, załoga nie może zamieszkiwać.
Statki przeznaczone do przewozu materiałów i przedmiotów niebezpiecznych kategorii 1 i 6 powinny posiadać zezwolenie odpowiednich organów ochrony pracy oraz organów klasyfikujących statki.
Wyznaczanie miejsc postoju należy do organów administracji dróg wodnych.
Żegluga na torze wodnym koło Nowego Warpna - Altwarp.
Wymienione światła i znaki są sygnałami ostrzegającymi inne statki o tym że statek, który je podniósł, nie jest zdolny do manewrowania, a zatem i do usunięcia się z drogi. W żadnym wypadku nie są to sygnały alarmowe i nie zobowiązują innych statków do niesienia pomocy.
Statki będące w ruchu używają sygnałów dźwiękowych obowiązujących na drogach morskich.
W przypadku wzajemnego spotkania się statków wymienionych wyżej - statki wymienione w pkt 2 ustępują statkom wymienionym w pkt 1.
Dwa statki równorzędne z pierwszeństwem drogi wymijają się na zasadach ogólnych.
Przepisy karne.
Przepisy końcowe.
______
*) Załącznika nr 1 nie drukuje się, gdyż został ogłoszony jako załącznik nr 3 do zarządzenia Ministra Żeglugi z dnia 10 września 1952 r. (Monitor Polski Nr A-87, poz. 1368).
ZNAKI ŻEGLUGOWE
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025| Identyfikator: | M.P.1954.A-66.848 |
| Rodzaj: | Zarządzenie |
| Tytuł: | Przepisy o uprawianiu żeglugi i spławu oraz utrzymaniu i eksploatacji wód granicznych na odcinku rzeki Odry od znaku granicznego nr 433 do znaku granicznego nr 755, na Nysie Łużyckiej od znaku granicznego nr 391 do znaku granicznego nr 432 oraz koło Nowego Warpna - Altwarp. |
| Data aktu: | 08/07/1954 |
| Data ogłoszenia: | 15/07/1954 |
| Data wejścia w życie: | 15/07/1954 |








