Wytyczne w zakresie dokonywania zmian w budżetach terenowych.

INSTRUKCJA
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 13 października 1953 r.
w sprawie wytycznych w zakresie dokonywania zmian w budżetach terenowych.

Na podstawie § 30 ust. 6 pkt 5, §§ 80 i 95 ust. 5 oraz § 96 ust. 4 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu państwa (Monitor Polski Nr A-53, poz. 592) ustala się następujące wytyczne w zakresie dokonywania zmian w budżetach terenowych w obrębie poszczególnych budżetów jednostkowych, między tymi budżetami oraz między budżetami terenowymi a budżetem centralnym:

CZĘŚĆ  I.

PRZEPISY WSTĘPNE.

§  1.
1.
Ilekroć w instrukcji jest mowa o uchwale bez bliższego określenia, rozumieć przez to należy uchwałę nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu państwa (Monitor Polski Nr A-53, poz. 592).
2.
Przepisy niniejszej instrukcji dotyczące budżetów wojewódzkich rad narodowych oraz powiatowych rad narodowych stosuje się odpowiednio do budżetów Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi oraz rad narodowych miast stanowiących powiaty.

CZĘŚĆ  II.

DOKONYWANIE PRZENIESIEŃ KREDYTÓW W OBRĘBIE POSZCZEGÓLNYCH JEDNOSTKOWYCH BUDŻETÓW TERENOWYCH.

Rozdział  1.

Ogólne zasady przenoszenia kredytów.

§  2.
Przeniesienie kredytów, o którym mowa w rozdziale 1 działu IV uchwały, polega na zmniejszeniu kredytów objętych pewnymi podziałkami klasyfikacji budżetowej przy jednoczesnym zwiększeniu o tę kwotę kredytów w innej podziałce klasyfikacji budżetowej.
§  3.
Przeniesienia kredytów wynikające ze zmian w terenowym planie gospodarczym mogą być dokonywane dopiero po zatwierdzeniu tych zmian we właściwym trybie
§  4.
We wnioskach o przeniesienie kredytów budżetowych nie należy projektować zmian, które w następstwie mogłyby spowodować konieczność dokonania dalszych przeniesień dla zwiększenia kredytów uprzednio wskutek przeniesień zmniejszonych.
§  5.
Prezydia rad narodowych nie mogą dokonywać zmian, o których mowa w § 79 ust. 1 uchwały, a ponadto:
1)
zwiększać kredytów na prace zlecone oraz nagrody indywidualne powyżej kwot ustalonych na podstawie obowiązujących przepisów;
2)
zwiększać kredytów na wydatki reprezentacyjne i dyspozycyjne, jako ustalonych wyłącznie na podstawie odpowiednich uchwał Rządu;
3)
zwiększać kredytów na wydatki administracyjne kosztem zmniejszeń kredytów na wydatki o specjalnym przeznaczeniu na zadania gospodarcze i usługi socjalno-kulturalne (np. nie mogą być zmniejszane wydatki na wyżywienie ze zwiększeniem kredytów na wydatki biurowe i gospodarcze).

Rozdział  2.

Dokonywanie zmian w preliminarzach i bilansach.

§  6.
1.
Do dokonywania zmian w bilansach dochodów i wydatków przedsiębiorstw państwowych i innych jednostek działających według zasad rozrachunku gospodarczego są uprawnione organy, które zatwierdziły te bilanse.
2.
Zmiany w bilansach, powodujące zmiany w rozliczeniu z budżetem terenowym, powinny być przeprowadzane łącznie z dokonywaniem zmian we właściwych kredytach budżetowych.
§  7.
Dokonywanie przeniesień kredytów między poszczególnymi jednostkowymi preliminarzami środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych jest niedozwolone.
§  8.
Zmiany, o których mowa w § 44 uchwały dokonywane są w następujący sposób:
1)
prezydia wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) oraz powiatowych rad narodowych (rad narodowych miast stanowiących powiaty) na wniosek wydziału finansowego, oparty o zgłoszenie właściwego wydziału, dokonują zmian w zbiorczych preliminarzach i bilansach;
2)
właściwe wydziały dokonują dalszych zmian w jednostkowych preliminarzach i bilansach podległych jednostek w ramach zmian zatwierdzonych przez prezydia rad narodowych w zbiorczych preliminarzach lub bilansach (pkt 1).

Rozdział  3.

Terminy dokonywania przeniesień kredytów w budżetach terenowych.

§  9.
1.
Przeniesienia kredytów powinny być przeprowadzane w sposób planowy i skoordynowany z wykonaniem planu gospodarczego.
2.
Zaleca się, aby przeniesienia kredytów były dokonywane w dwóch okresach:
1)
po sporządzeniu i przeanalizowaniu półrocznego sprawozdania z wykonania planu gospodarczego i budżetu;
2)
po sporządzeniu i przeanalizowaniu sprawozdania z wykonania planu gospodarczego i budżetu za III kwartał.
3.
Wnioski o przeniesienia kredytów, wymagające zgody prezydium rady narodowej wyższego stopnia lub Ministra Finansów, powinny być zgłaszane przez prezydium właściwej rady narodowej do dnia 20 listopada, tak aby mógł być zachowany termin zgłoszenia ich do prezydium rady narodowej wyższego stopnia lub do Ministerstwa Finansów, przewidziany w § 78 ust. 2 uchwały.
3.
W miesiącu grudniu poza przeniesieniami wynikającymi z ust. 3 żadnych przeniesień kredytów w budżetach terenowych oraz preliminarzach i bilansach dokonywać nie wolno.

CZĘŚĆ  III.

KREDYTY DODATKOWE.

Rozdział  1.

Kredyty dodatkowe z rezerwy budżetu centralnego oraz z nadwyżki budżetu państwa.

§  10.
Wnioski o dodatkowe kredyty z rezerwy budżetu centralnego dotyczyć mogą wydatków na zadania nie objęte budżetem terenowym lub na powiększenie zakresu zadań w tych budżetach przewidzianych.
§  11.
1.
W granicach dodatkowych kredytów, przyznanych w trybie §§ 89 i 91 uchwały i podanych do wiadomości przez Ministerstwo Finansów, prezydium wojewódzkiej rady narodowej, na wniosek wydziału finansowego uzgodniony z właściwym wydziałem oraz wojewódzką komisją planowania gospodarczego, uchwala dodatkowe kredyty dla budżetu jednostkowego swej rady narodowej oraz dla budżetów niższych stopni.
2.
Jednocześnie prezydium wojewódzkiej rady narodowej na wniosek wydziału finansowego ustala wysokość dotacji wyrównawczej, przyznanej budżetom niższych stopni na pokrycie dodatkowych kredytów, bądź też określi inny sposób pokrycia dodatkowych kredytów.
3.
Prezydium powiatowej rady narodowej w granicach dodatkowych kredytów otrzymanych od prezydium wojewódzkiej rady narodowej w trybie określonym w ust. 2 uchwala dodatkowe kredyty i ustala środki na ich pokrycie w stosunku do budżetu jednostkowego swej rady narodowej oraz budżetów gmin i miast nie stanowiących powiatów.

Rozdział  2.

Kredyty dodatkowe uchwalane przez prezydia rad narodowych w granicach środków własnych.

§  12.
Poza dodatkowymi kredytami z rezerwy budżetu centralnego oraz w ramach nadwyżki budżetu państwa, o których mowa w §§ 89 i 91 uchwały, prezydia rad narodowych mogą uchwalać dodatkowe kredyty w granicach środków własnych, a w szczególności:
1)
prezydium wojewódzkiej rady narodowej może uchwalić dla budżetów niższych stopni kredyty dodatkowe z rezerwy budżetu wojewódzkiego;
2)
prezydia wojewódzkich i powiatowych rad narodowych mogą uchwalić dodatkowe kredyty dla budżetów niższych stopni w granicach wygospodarowanych oszczędności w budżetach jednostkowych swych rad narodowych.
§  13.
1.
W przypadkach uchwalenia dodatkowych kredytów z rezerwy budżetu wojewódzkiego (§ 12 pkt 1) wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych dokonają przeniesienia kredytu z rezerwy budżetu wojewódzkiego na dotację wyrównawczą dla budżetów niższego stopnia.
2.
W przypadkach uchwalenia dodatkowych kredytów w granicach wygospodarowanych oszczędności na wydatkach budżetu jednostkowego (§ 12 pkt 2) prezydia rad narodowych wyższego stopnia dokonają uprzednio przeniesienia kredytów z podziałek klasyfikacji budżetowej, w których dokonano oszczędności, na zwiększenie kredytu na dotacją wyrównawczą dla budżetów niższego stopnia.
3.
W przypadkach określonych w ust. 1 i 2 mają zastosowanie przepisy § 43 ust. 2 i § 45 uchwały.
§  14.
Po uchwaleniu dodatkowych kredytów wydziały finansowe powiadamiają o tym prezydia rad narodowych niższych stopni, przekazując jednocześnie dotację wyrównawczą.

CZĘŚĆ  IV.

INNE ZMIANY W BUDŻETACH TERENOWYCH.

Rozdział  1.

Zmniejszenie i zwiększenie dochodów i wydatków w związku z przeniesieniem zadań.

§  15.
Prezydia rad narodowych wyższego stopnia dokonują określonych w § 95 uchwały zmian w budżetach terenowych niższego stopnia przez:
1)
zmniejszenie limitów wydatków oraz udziałów w dochodach budżetu centralnego lub dotacji wyrównawczej w budżetach rad narodowych, których zadania zostają zmniejszone;
2)
zwiększenie limitów wydatków oraz udziałów lub dotacji wyrównawczej w budżetach rad narodowych, których zadania zostają zwiększone.
§  16.
1.
W przypadku określonym w § 95 ust. 4 uchwały prezydium rady narodowej, której zadania zostały zmniejszone, dokonuje przeniesienia zmniejszonego limitu wydatków na zasilenie kredytu na dotacje i odprowadzenia wyrównawcze na rzecz budżetu wyższego stopnia; z kredytu tego prezydium rady narodowej niższego stopnia przekazywać będzie odprowadzenia wyrównawcze na rzecz budżetu wyższego stopnia w terminach określonych przez prezydium rady narodowej wyższego stopnia.
2.
Prezydium rady narodowej wyższego stopnia z kredytu na dotacje i odprowadzenia wyrównawcze przekazywać będzie środki pieniężne prezydium rady narodowej niższego stopnia, której zadania i limity wydatków budżetowych zostały powiększone.
§  17.
Przy przenoszeniu jednostek budżetowych lub przedsiębiorstw działających według zasad rozrachunku gospodarczego z budżetu jednej rady narodowej do budżetu innej rady narodowej należy jednocześnie przenieść między budżetami tych rad narodowych całoroczne limity dochodów i wydatków związanych z działalnością przenoszonych jednostek lub przedsiębiorstw.
§  18.
Przy dokonywaniu zmian w budżetach terenowych w związku z przeniesieniem zadań mają odpowiednie zastosowanie przepisy § 43 ust. 2 i § 45 uchwały.

Rozdział  2.

Zmniejszenie dochodów budżetów terenowych.

§  19.
W przypadku określonym w § 96 ust. 3 uchwały w budżecie niższego stopnia należy wstawić kredyt na odprowadzenia wyrównawcze na rzecz budżetu wyższego stopnia; z kredytu tego prezydia rad narodowych niższego stopnia powinny wpłacić środki pieniężne z tytułu zmniejszenia dochodów na dochód budżetu wyższego stopnia dział 8 "Dotacje i odprowadzenia wyrównawcze", rozdział 2 "Odprowadzenia wyrównawcze", z zachowaniem przepisów § 96 ust. 5 uchwały.

CZĘŚĆ  V.

PRZEPIS KOŃCOWY.

§  20.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1953 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024