Środki specjalne pochodzące z nie wykorzystanych do końca 1952 r. kredytów budżetów dodatkowych 1952 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 3 lutego 1953 r.
w sprawie środków specjalnych, pochodzących z nie wykorzystanych do końca 1952 r. kredytów budżetów dodatkowych 1952 r.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 1 i pkt 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. Nr 22, poz. 188) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Nie wykorzystane do końca 1952 r. pozostałości osiągniętych ponadplanowych dochodów, przewidzianych jako pokrycie wydatków uchwalonego i rozpatrzonego budżetu dodatkowego 1952 r., mogą być wykorzystane w 1953 r. jako środki specjalne w trybie ustalonym dla środków specjalnych jedynie na inwestycje pozalimitowe oraz na cele określone w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1951 r. o podatkach terenowych (Dz. U. Nr 14, poz. 110).
2.
Środki specjalne (ust. 1) przeznaczone na inwestycje pozalimitowe oznacza się jako typ "Inw", a na cele nieinwestycyjne - jako typ "R".
§  2.
Kwotę pozostałości dochodów budżetu dodatkowego 1952 r. przelewa się na rachunek akumulacyjny środków specjalnych typu "Ak/e" we właściwym oddziale Narodowego Banku Polskiego.
§  3.
Dysponentami rachunków akumulacyjnych środków specjalnych typu "Ak/e" są:
1)
w prezydiach wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) oraz w prezydiach powiatowych rad narodowych (rad narodowych miast stanowiących powiaty) - wydziały finansowe w tych prezydiach,
2)
w gminach i miastach nie stanowiących powiatów - prezydia rad narodowych tych gmin i miast.
§  4.
1.
Dysponowanie rachunkiem akumulacyjnym środków specjalnych typu "Ak/e" uzależnione jest od uprzedniego przedłożenia Narodowemu Bankowi Polskiemu uchwały prezydium właściwej rady narodowej, stwierdzającej wysokość faktycznej pozostałości dochodów budżetu dodatkowego na koniec 1952 r.
2.
Środki zebrane na rachunku akumulacyjnym środków specjalnych typu "Ak/e" dysponent tego rachunku (§ 3) przelewa bądź do banków finansujących inwestycje pozalimitowe, bądź na rachunki środków specjalnych typu "R" w Narodowym Banku Polskim.
3.
Jeżeli przelew środków ma nastąpić do banku finansującego inwestycję pozalimitową, dysponent rachunku akumulacyjnego powinien okazać Narodowemu Bankowi Polskiemu zatwierdzone zgłoszenie inwestycji pozalimitowej oraz zatwierdzony preliminarz środków specjalnych odnośnej inwestycji pozalimitowej.
§  5.
Otwarcie rachunku środków specjalnych typu "R" następuje z chwilą złożenia Narodowemu Bankowi Polskiemu dowodu zatwierdzenia jednostkowego preliminarza środków specjalnych typu "R".
§  6.
Preliminarze środków specjalnych typów "Inw" i "R" sporządza się oddzielnie dla każdego rozdziału klasyfikacji budżetowej wydatków, w którym figurują nie wykorzystane do końca 1952 r. kredyty budżetu dodatkowego.
§  7.
1.
Jeżeli ogólna kwota pozostałości dochodów budżetu dodatkowego na koniec 1952 r. jest niższa od łącznej kwoty nie wykorzystanych do końca 1952 r. kredytów budżetu dodatkowego, podziału tej pozostałości na poszczególne zbiorcze preliminarze środków specjalnych typów "Inw" i "R" dokonuje prezydium właściwej rady narodowej.
2.
W gminach i miastach nie stanowiących powiatów prezydia rad narodowych dokonują podziału pozostałości (ust. 1) na poszczególne jednostkowe preliminarze środków specjalnych typów "Inw" i "R".
§  8.
W granicach ustalonej dla każdego zbiorczego preliminarza środków specjalnych kwoty pozostałości (§ 7) wydziały prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) oraz wydziały prezydium powiatowej rady narodowej (rady narodowej miasta stanowiącego powiat) dokonają dalszego podziału tej kwoty na poszczególne jednostkowe preliminarze środków specjalnych typów "Inw" i "R".
§  9.
Preliminarze środków specjalnych typów "Inw" i "R" otrzymują oznaczenie części, działu i rozdziału tych jednostek i zadań budżetowych, z którymi są budżetowo powiązane.
§  10. 1
Ustala się następującą klasyfikację dochodów i wydatków preliminarzy środków specjalnych typu "Inw":

Dochody:

§ 8. Dochody budżetu dodatkowego.

W poszczególnych preliminarzach jednostkowych środków specjalnych paragraf ten obejmuje część ogólnej kwoty pozostałości dochodów budżetu dodatkowego, ustaloną w trybie §§ 7 i 8.

Wydatki:

§ 1. Płace.

§ 2. Ubezpieczenia i świadczenia.

§ 15. Inwestycje nie scentralizowane pozalimitowe.

§ 27. Wydatki materiałowo-produkcyjne.

§ 28. Usługi obce.

§  11.
Ustala się następującą klasyfikację dochodów i wydatków preliminarzy środków specjalnych typu "R":

Dochody:

§ 8. Dochody budżetu dodatkowego.

W poszczególnych preliminarzach jednostkowych środków specjalnych paragraf ten obejmuje część ogólnej kwoty pozostałości dochodów budżetu dodatkowego, ustaloną w trybie §§ 7 i 8.

Wydatki powinny być oparte na jednolitej klasyfikacji paragrafów i pozycji, ustalonej dla budżetu Państwa na rok 1953.

§  12.
Do preliminarzy środków specjalnych typów "Inw" i "R" stosuje się przepisy §§ 6, 7 i 9 ust. 1 i 3 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1952 r. w sprawie środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (Monitor Polski Nr A-60, poz. 914).
§  13. 2
Banki przelewają na dochód właściwego budżetu pozostałości środków specjalnych:
1)
typu "Ak/e" - w dniu 30 czerwca 1953 r.,
2)
typów "Inw" i "R" w dniu 31 grudnia 1953 r.
§  14.
W zakresie księgowości wykonania preliminarzy środków specjalnych typów "Inw" i "R" oraz sprawozdawczości finansowej stosuje się odpowiednie przepisy o rachunkowości budżetowej, stanowiące załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 1951 r. (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-101, poz. 1477 i z 1953 r. Nr A-21, poz. 273).
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 6 lipca 1953 r. (M.P.53.A-67.813) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 marca 1953 r.
2 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 6 lipca 1953 r. (M.P.53.A-67.813) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 marca 1953 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-26.303

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Środki specjalne pochodzące z nie wykorzystanych do końca 1952 r. kredytów budżetów dodatkowych 1952 r.
Data aktu: 03/02/1953
Data ogłoszenia: 26/03/1953
Data wejścia w życie: 26/03/1953