Organizacja praktycznego nauczania języków obcych w szkołach wyższych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
z dnia 2 lutego 1953 r.
w sprawie organizacji praktycznego nauczania języków obcych w szkołach wyższych.

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. o szkolnictwie wyższym i o pracownikach nauki (Dz. U. z 1952 r. Nr 6, poz. 38) zarządza się, co następuje:
§  1.
W celu ujednolicenia organizacji i podniesienia poziomu praktycznej nauki języków obcych oraz osiągnięcia takich wyników nauczania, które umożliwiłyby studentom swobodne korzystanie z literatury fachowej w językach obcych, wprowadza się następującą organizację praktycznej nauki języków.

I.

Zasady organizacji nauczania języków obcych.

§  2.
Naukę języków obcych w szkołach wyższych prowadzi się na studium specjalnym praktycznej nauki języków obcych, nazywanym dalej w skróceniu "studium". W skład studium wchodzą wszyscy nauczyciele języków obcych w danej szkole wyższej z wyjątkiem nauczycieli języków obcych prowadzących na wydziałach filologicznych naukę języka obcego stanowiącego przedmiot danych studiów filologicznych.
§  3.
Studium podlega bezpośrednio rektorowi lub prorektorowi do spraw nauczania.
§  4.
Pracami studium i jego administracją kieruje kierownik studium mianowany na wniosek rektora przez Ministra Szkolnictwa Wyższego.
§  5.
1.
Studium dzieli się na zespoły. Zespół grupuje wszystkich nauczycieli danego języka.
2.
W szkołach wyższych, w których wykładany jest tylko jeden język obcy, nie tworzy się studium, lecz zespół nauczycieli języków obcych. W przypadkach tych przepisy §§ 10 i 11 mają odpowiednie zastosowanie do zespołu.
§  6.
Spośród członków zespołu rektor lub prorektor do spraw nauczania wyznacza kierownika zespołu na wniosek kierownika studium.
§  7.
Studium praktycznej nauki języków obcych i zespoły językowe współpracują z odpowiednimi katedrami filologii w tych uczelniach, w których one istnieją.
§  8.
Dziekan wydziału sprawuje nadzór nad pracą nauczycieli języków obcych, prowadzących zajęcia na danym wydziale.

II.

Zadania i środki działania studium.

§  9.
Zadaniem studium jest prowadzenie nauki języków obcych, usprawnianie oraz podnoszenie poziomu nauczania i wyników praktycznej nauki języków.
§  10.
Do osiągnięcia celów wymienionych w § 9 zmierza studium w szczególności przez: organizowanie pracy nad doskonaleniem metod nauczania, organizowanie pracy nad podnoszeniem naukowo-dydaktycznych kwalifikacji nauczycieli języków obcych, organizowanie i popieranie współpracy oraz wymiany doświadczeń pedagogicznych z katedrami filologicznymi oraz pomiędzy zespołami językowymi i studiami, organizowanie hospitacji zajęć połączonych z dyskusjami dydaktycznymi, organizowanie dyskusji nad metodycznymi założeniami podręczników i organizowanie środków pomocy studentom w ich systematycznej pracy własnej.

III.

Kierownik studium.

§  11.
1.
Kierownik studium opracowuje w porozumieniu z kierownikami zespołów i dziekanami plan pracy studium, przedstawia go do zatwierdzenia prorektorowi do spraw nauczania i czuwa nad jego wykonaniem, koordynuje pracę zespołów i organizuje pracę nad dokształcaniem i doskonaleniem naukowym nauczycieli języków obcych, ustala i organizuje formy wymiany doświadczeń pedagogicznych.
2.
Kierownik studium reprezentuje studium wobec władz uczelni i współpracuje z dziekanami wydziałów w zakresie organizacji nauczania języków obcych.

IV.

Zadania i środki działania zespołów językowych.

§  12.
Zadaniem zespołu nauczycieli języka obcego jest prowadzenie nauki języka obcego, usprawnienie oraz podniesienie poziomu nauczania i wyników praktycznej nauki danego języka.
§  13.
Do osiągnięcia celów wymienionych w § 12 zmierza zespół w szczególności przez: organizowanie stałych konsultacji oraz innych form pomocy dydaktycznej dla studentów, prowadzenie instruktarzu dla nauczycieli, analizowanie wyników osiągniętych w nauczaniu i wyciąganie wniosków, inicjowanie i organizowanie oceny przydatności podręczników i skryptów, stawianie wniosków zmierzających do zapewnienia warunków potrzebnych do realizacji programów nauczania (zaopatrzenie nauczycieli i studentów w odpowiednie teksty itp.), opracowywanie projektu planu pracy w oparciu o plan studiów.
§  14.
W celu zebrania i udostępnienia literatury potrzebnej do pracy dydaktycznej oraz dla studiującej młodzieży zespół prowadzi podręczną bibliotekę (podręczniki, skrypty, książki z obowiązującej lektury itp.).

V.

Kierownik zespołu językowego.

§  15.
1.
Kierownik zespołu opracowuje wraz z całym zespołem terminarz i podział pracy w zakresie wykonania programu nauczania danego języka, czuwa nad wykonaniem planu, czuwa nad przebiegiem i sprawnością nauki języków obcych.
2.
Kierownik zespołu organizuje formy pracy zespołowej nauczycieli w zakresie dydaktyki i wymiany doświadczeń oraz hospituje ćwiczenia prowadzone przez nauczycieli zespołu.
3.
Do kierownika zespołu należy prowadzenie instruktarzu dla nauczycieli języka oraz organizowanie form pomocy dydaktycznej dla studentów.
4.
Kierownik zespołu organizuje pracę nad przygotowaniem materiałów i pomocy szkolnych dostosowanych do programów z uwzględnieniem kierunków i specjalizacji studiów.
5.
Kierownik zespołu stawia wnioski w sprawie zatrudnienia nauczycieli języków obcych.

VI.

Przepisy końcowe.

§  16.
Kwalifikacje wymagane od nauczycieli języków obcych określają odrębne przepisy.
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-19.258

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Organizacja praktycznego nauczania języków obcych w szkołach wyższych.
Data aktu: 02/02/1953
Data ogłoszenia: 27/02/1953
Data wejścia w życie: 27/02/1953