§ 2. W skład komisji odbiorczych wchodzą: z ramienia CZR – wyznaczeni przez CZR: przewodniczący i członkowie, z ramienia zakładu wytwórczego – członkowie wyznaczeni przez dyrekcję danego zakładu,
W skład członków wyznaczonych przez dyrekcję zakładu powinien wchodzić kierownik Działu Kontroli Technicznej zakładu (DKT).
§ 3. Ilość członków komisji odbiorczej dla każdego zakładu wytwórczego ustala CZR w porozumieniu z CZPMR, przy czym w poszczególnych zakładach wytwórczych działają komisje odbiorcze o stałym składzie.
§ 4. Do zakresu działania komisji odbiorczych należy przeprowadzanie badań technicznych maszyn i narzędzi rolniczych oraz części zamiennych, produkowanych przez dany zakład wytwórczy.
§ 5. Badania techniczne, o których mowa w § 4, mają na celu sprawdzenie, czy przedstawione do odbioru maszyny i narzędzia rolnicze oraz części zamienne są wykonane zgodnie z dokumentacją techniczną i czy są odpowiednio opakowane i przygotowane do wysyłki.
Badania powyższe komisja odbiorcza przeprowadza na podstawie:
1) zatwierdzonych przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego ogólnych warunków odbiorczych maszyn i narzędzi rolniczych oraz części zamiennych,
2) szczegółowych warunków odbiorczych odrębnych dla każdego rodzaju maszyn i narzędzi rolniczych, zatwierdzonych przez Ministra Przemysłu Maszynowego w porozumieniu z Ministrami Rolnictwa i Państwowych Gospodarstw Rolnych.
§ 6. Przewodniczący i członkowie komisji odbiorczych wyznaczeni przez CZR pełnią swoje czynności jako zasadniczy obowiązek służbowy, członkowie zaś wyznaczeni przez dyrekcję zakładu – w ramach swych normalnych obowiązków służbowych. Przewodniczącemu i członkom z tytułu pracy w komisji odbiorczej żadne dodatkowe wynagrodzenie nie przysługuje.
§ 7. Dyrektor zakładu wytwórczego powinien zapewnić komisji odbiorczej bezpłatnie potrzebny lokal biurowy, materiały kancelaryjne i w razie potrzeby pomoc biurową oraz przydzielić komisji personel pomocniczy potrzebny do badań.
Przy dokonaniu badań komisja odbiorcza korzysta z urządzeń zakładu wytwórczego.
§ 8. Inne koszty komisji odbiorczych, poza kosztami osobowymi, które każda strona pokrywa we własnym zakresie, ponosi CZR.
§ 9. W okresie przejściowym, aż do odwołania przez Ministra Rolnictwa, czynności techniczne przewidziane w niniejszym zarządzeniu dla CZR wykonuje Centralny Zarząd Technicznej Obsługi Rolnictwa.
§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | M.P.1952.A-86.1361 |
| Rodzaj: | Zarządzenie |
| Tytuł: | Zorganizowanie odbioru maszyn i narzędzi rolniczych oraz części zamiennych w zakładach wytwórczych. |
| Data aktu: | 30/09/1952 |
| Data ogłoszenia: | 15/10/1952 |
| Data wejścia w życie: | 15/10/1952 |