Tymczasowy statut Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury.

UCHWAŁA NR 511
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 lipca 1952 r.
w sprawie tymczasowego statutu Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury.

Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 30 grudnia 1950 r. o organizacji władz i instytucji w dziedzinie budownictwa (Dz. U. Nr 58, poz. 523 i z 1952 r. Nr 34, poz. 235) zarządza się, co następuje:
§ 1. Komitetowi do Spraw Urbanistyki i Architektury nadaje się tymczasowy statut stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT KOMITETU DO SPRAW URBANISTYKI I ARCHITEKTURY

§ 1. 1. Na czele Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury stoi Prezes.

2. Do Komitetu wchodzą ponadto:

a) wiceprezesi,

b) członkowie, których liczba nie może przekraczać sześciu.

3. Członków Komitetu (ust. 2 lit. b) powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Prezesa Komitetu.

§ 2. 1. Prezes Komitetu kieruje pracą Komitetu i reprezentuje go na zewnątrz.

2. Zebrania Komitetu odbywają się w miarę potrzeby, co najmniej raz na dwa tygodnie.

§ 3. Aparat pracy Prezesa Komitetu składa się z:

Sekretariatu Generalnego,

Departamentu Urbanistyki,

Departamentu Architektury,

Samodzielnego Wydziału Budżetowo-Gospodarczego,

Samodzielnego Wydziału Kadr,

Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego.

§ 4. Komitetowi do Spraw Urbanistyki i Architektury podlega Instytut Urbanistyki i Architektury.

§ 5. Przy Prezesie Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury działa Rada Urbanistyki i Architektury jako organ opiniodawczy, której skład i zakres działania określa zarządzenie Prezesa Rady Ministrów.

§ 6. W skład Sekretariatu Generalnego wchodzą:

Wydział Prezydialny,

Zespół Radcy Prawnego,

Biblioteka,

Kancelaria Tajna.

§ 7. Departament Urbanistyki składa się z:

Wydziału Planowania,

Wydziału Normatywów i Założeń,

Wydziału Projektowania Osiedli Miejskich,

Wydziału Projektowania Osiedli Wiejskich,

Wydziału Inspekcji Urbanistycznej.

§ 8. Departament Architektury składa się z:

Wydziału Planowania,

Wydziału Normatywów i Założeń,

Wydziału Projektów Architektonicznych,

Wydziału Inspekcji Architektonicznej.

§ 9. W skład departamentów wchodzą sekretariaty, które obejmują następujące sprawy:

a) sporządzanie planów prac i sprawozdań ogólnych z działalności departamentu,

b) sprawy osobowe departamentu,

c) sprawy kancelaryjne departamentu,

d) inne sprawy zlecone przez dyrektora departamentu.

§ 10. Szczegółowy podział czynności pomiędzy departamenty (samodzielne wydziały) oraz wydziały i referaty ustali Prezes Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-68.1026

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tymczasowy statut Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury.
Data aktu: 10/07/1952
Data ogłoszenia: 16/08/1952
Data wejścia w życie: 16/08/1952