Nadanie statutu Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy.

UCHWAŁA Nr 482
RADY MINISTRÓW
z dnia 21 czerwca 1952 r.
w sprawie nadania statutu Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy.

Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. z 1951 r. Nr 5, poz. 38 i z 1952 r. Nr 6, poz. 38) i w związku z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. o szkolnictwie wyższym i o pracownikach nauki (Dz. U. R. P. z 1952 r. Nr 6, poz. 38) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy, utworzonemu na podstawie ustawy z dnia 4 kwietnia 1950 r. o utworzeniu Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (Dz. U. R. P. Nr 17, poz. 139) i przystosowanemu do przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. z 1951 r. Nr 5, poz. 38 i z 1952 r. Nr 6, poz. 38) zarządzeniem Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 5 maja 1952 r. (Monitor Polski Nr A-30, poz. 446), nadaje się statut stanowiący załącznik do uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT CENTRALNEGO INSTYTUTU OCHRONY PRACY

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Centralny Instytut Ochrony Pracy, zwany dalej w skróceniu "instytutem", działa na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. z 1951 r. Nr 5, poz. 38 i z 1952 r. Nr 6, poz. 38) oraz zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 5 marca 1952 r. w sprawie przystosowania organizacji Centralnego Instytutu Ochrony Pracy do przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Monitor Polski Nr A-30, poz. 446).
§  2.
Siedzibą instytutu jest m. st. Warszawa.
§  3.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  4.
Zwierzchni nadzór nad instytutem sprawuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  5.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem, zawierającym nazwą instytutu w otoku.
§  6.
1.
Zadaniem instytutu jest prowadzenie i organizowanie prac naukowo-badawczych z dziedziny ochrony pracy, a w szczególności:
1)
organizowanie i prowadzenie prac naukowo-badawczych dotyczących higieny i bezpieczeństwa pracy oraz środków technicznych i urządzeń zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym;
2)
koordynowanie planów prac innych placówek naukowo-badawczych oraz zakładów szkół wyższych w dziedzinach, określonych w pkt 1;
3)
współdziałanie z władzami: ochrony pracy, przemysłowymi, rolnymi, morskimi, leśnymi i służby zdrowia w zakresie określonym w pkt 1 oraz ze związkami zawodowymi.
2.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z właściwym ministrem może zlecić instytutowi ustalanie wiążących wytycznych w zakresie określonym w ust. 1 pkt 1 dla działalności przedsiębiorstw państwowych, do których zakresu działania należy:
1)
wydawanie opracowań naukowych i popularnych z zakresu ochrony pracy lub
2)
produkowanie urządzeń i sprzętu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Rozdział  II.

Dyrektor i Rada Naukowa.

§  7.
1.
Na czele instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza instytutem przy pomocy dwóch zastępców do spraw naukowo-badawczych. Zastępcy mają przydzielony sobie zakres pracy, za który odpowiadają przed dyrektorem.
3.
Dyrektora i jego zastępców powołuje i odwołuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  8.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych instytutu;
2)
przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu;
3)
przedstawianie Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego do zatwierdzenia planów prac i preliminarzy dochodów i wydatków (pkt 2);
4)
tworzenie w ramach instytutu za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego zakładów badawczych i doświadczalnych;
5)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych;
6)
przedstawianie Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego sprawozdań z działalności instytutu.
§  9.
Przy instytucie działa Rada Naukowa.
§  10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz 12 członków, powołanych przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego na okres 3 lat spośród przedstawicieli nauki, organów ochrony pracy, służby zdrowia, przemysłu, rolnictwa, związków zawodowych i znawców zagadnień wchodzących w zakres działania instytutu.
2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca oraz członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji.
3.
Dyrektor i pracownicy instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.
§  11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
2)
opiniowanie planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu;
3)
wypowiadanie się w sprawach dotyczących organizacji i działalności instytutu;
4)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego lub na wniosek przewodniczącego Rady.
§  12.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwoływać posiedzenia Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust. 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady:
1)
na żądanie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;
2)
na żądanie dyrektora instytutu;
3)
na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.
4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor instytutu lub wyznaczony przez niego zastępca, bez prawa udziału w głosowaniu.
§  13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego, jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Uchwały Rady może uchylić Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w całości lub części z urzędu lub na wniosek dyrektora instytutu.
§  14.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Rozdział  III.

Organizacja instytutu.

§  15.
1.
Komórki organizacyjne instytutu dzielą się na naukowe i usługowe.
2.
Komórki naukowe realizują zasadnicze zadania instytutu określone w § 6 statutu, a komórki usługowe wykonują funkcje pomocnicze w stosunku do komórek naukowych, w szczególności załatwiają sprawy: personalne, budżetowo-rachunkowe i gospodarcze.
§  16.
1.
Organizacja wewnętrzna instytutu jest następująca:

A. dyrektor instytutu,

dwóch zastępców dyrektora do spraw naukowo-badawczych;

B.
1) Dział Personalny,

2) Dział Planowania i Koordynacji,

3) Dział Administracyjno-Gospodarczy,

4) Dział Budżetowo-Rachunkowy,

5) Dział Opracowań Redakcyjnych,

6) Dział Dokumentacji,

7) Dział Popularyzacji,

8) Samodzielna Sekcja Higieny i Fizjologii Pracy,

9) Samodzielna Sekcja Normalizacji,

10) Samodzielna Sekcja Rolna,

11) Samodzielna Sekcja Wdrażania,

12) Dział Urządzeń Przemysłowych.

2.
Ponadto w skład instytutu wchodzą następujące zakłady naukowo-badawcze:
1)
Zakład Ochron Osobistych,
2)
Zakład Szkodliwości Chemicznych,
3)
Zakład Konstrukcyjny,
4)
Zakład Urządzeń Elektrycznych,
5)
Zakład Wietrzenia i Klimatyzacji,
6)
Zakład Urządzeń Transportowych,
7)
Zakład Urządzeń Mechanicznych,
8)
Zakład Rolnictwa,
9)
Zakład Nowa Huta,
10)
Zakład Przedsiębiorstw Morskich,
11)
Zakład Włókiennictwa.

Rozdział  IV.

Zasady gospodarki finansowej.

§  17.
Ogół dochodów i wydatków instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  18.
1.
Do składania w imieniu instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępcy i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępcy dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  19.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami, jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i starszy księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  20.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności poszczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych instytutu.
§  21.
Likwidację instytutu na podstawie uchwały Rady Ministrów zarządza Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024