Nadanie statutu Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy.

UCHWAŁA Nr 482
RADY MINISTRÓW
z dnia 21 czerwca 1952 r.
w sprawie nadania statutu Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy.

Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. z 1951 r. Nr 5, poz. 38 i z 1952 r. Nr 6, poz. 38) i w związku z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. o szkolnictwie wyższym i o pracownikach nauki (Dz. U. R. P. z 1952 r. Nr 6, poz. 38) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy, utworzonemu na podstawie ustawy z dnia 4 kwietnia 1950 r. o utworzeniu Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (Dz. U. R. P. Nr 17, poz. 139) i przystosowanemu do przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. z 1951 r. Nr 5, poz. 38 i z 1952 r. Nr 6, poz. 38) zarządzeniem Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 5 maja 1952 r. (Monitor Polski Nr A-30, poz. 446), nadaje się statut stanowiący załącznik do uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT CENTRALNEGO INSTYTUTU OCHRONY PRACY

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Centralny Instytut Ochrony Pracy, zwany dalej w skróceniu "instytutem", działa na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. z 1951 r. Nr 5, poz. 38 i z 1952 r. Nr 6, poz. 38) oraz zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 5 marca 1952 r. w sprawie przystosowania organizacji Centralnego Instytutu Ochrony Pracy do przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Monitor Polski Nr A-30, poz. 446).
§  2.
Siedzibą instytutu jest m. st. Warszawa.
§  3.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  4.
Zwierzchni nadzór nad instytutem sprawuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  5.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem, zawierającym nazwą instytutu w otoku.
§  6.
1.
Zadaniem instytutu jest prowadzenie i organizowanie prac naukowo-badawczych z dziedziny ochrony pracy, a w szczególności:
1)
organizowanie i prowadzenie prac naukowo-badawczych dotyczących higieny i bezpieczeństwa pracy oraz środków technicznych i urządzeń zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym;
2)
koordynowanie planów prac innych placówek naukowo-badawczych oraz zakładów szkół wyższych w dziedzinach, określonych w pkt 1;
3)
współdziałanie z władzami: ochrony pracy, przemysłowymi, rolnymi, morskimi, leśnymi i służby zdrowia w zakresie określonym w pkt 1 oraz ze związkami zawodowymi.
2.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z właściwym ministrem może zlecić instytutowi ustalanie wiążących wytycznych w zakresie określonym w ust. 1 pkt 1 dla działalności przedsiębiorstw państwowych, do których zakresu działania należy:
1)
wydawanie opracowań naukowych i popularnych z zakresu ochrony pracy lub
2)
produkowanie urządzeń i sprzętu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Rozdział  II.

Dyrektor i Rada Naukowa.

§  7.
1.
Na czele instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza instytutem przy pomocy dwóch zastępców do spraw naukowo-badawczych. Zastępcy mają przydzielony sobie zakres pracy, za który odpowiadają przed dyrektorem.
3.
Dyrektora i jego zastępców powołuje i odwołuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  8.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych instytutu;
2)
przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu;
3)
przedstawianie Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego do zatwierdzenia planów prac i preliminarzy dochodów i wydatków (pkt 2);
4)
tworzenie w ramach instytutu za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego zakładów badawczych i doświadczalnych;
5)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych;
6)
przedstawianie Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego sprawozdań z działalności instytutu.
§  9.
Przy instytucie działa Rada Naukowa.
§  10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz 12 członków, powołanych przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego na okres 3 lat spośród przedstawicieli nauki, organów ochrony pracy, służby zdrowia, przemysłu, rolnictwa, związków zawodowych i znawców zagadnień wchodzących w zakres działania instytutu.
2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca oraz członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji.
3.
Dyrektor i pracownicy instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.
§  11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
2)
opiniowanie planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu;
3)
wypowiadanie się w sprawach dotyczących organizacji i działalności instytutu;
4)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego lub na wniosek przewodniczącego Rady.
§  12.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwoływać posiedzenia Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust. 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady:
1)
na żądanie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;
2)
na żądanie dyrektora instytutu;
3)
na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.
4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor instytutu lub wyznaczony przez niego zastępca, bez prawa udziału w głosowaniu.
§  13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego, jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Uchwały Rady może uchylić Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w całości lub części z urzędu lub na wniosek dyrektora instytutu.
§  14.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Rozdział  III.

Organizacja instytutu.

§  15.
1.
Komórki organizacyjne instytutu dzielą się na naukowe i usługowe.
2.
Komórki naukowe realizują zasadnicze zadania instytutu określone w § 6 statutu, a komórki usługowe wykonują funkcje pomocnicze w stosunku do komórek naukowych, w szczególności załatwiają sprawy: personalne, budżetowo-rachunkowe i gospodarcze.
§  16.
1.
Organizacja wewnętrzna instytutu jest następująca:

A. dyrektor instytutu,

dwóch zastępców dyrektora do spraw naukowo-badawczych;

B.
1) Dział Personalny,

2) Dział Planowania i Koordynacji,

3) Dział Administracyjno-Gospodarczy,

4) Dział Budżetowo-Rachunkowy,

5) Dział Opracowań Redakcyjnych,

6) Dział Dokumentacji,

7) Dział Popularyzacji,

8) Samodzielna Sekcja Higieny i Fizjologii Pracy,

9) Samodzielna Sekcja Normalizacji,

10) Samodzielna Sekcja Rolna,

11) Samodzielna Sekcja Wdrażania,

12) Dział Urządzeń Przemysłowych.

2.
Ponadto w skład instytutu wchodzą następujące zakłady naukowo-badawcze:
1)
Zakład Ochron Osobistych,
2)
Zakład Szkodliwości Chemicznych,
3)
Zakład Konstrukcyjny,
4)
Zakład Urządzeń Elektrycznych,
5)
Zakład Wietrzenia i Klimatyzacji,
6)
Zakład Urządzeń Transportowych,
7)
Zakład Urządzeń Mechanicznych,
8)
Zakład Rolnictwa,
9)
Zakład Nowa Huta,
10)
Zakład Przedsiębiorstw Morskich,
11)
Zakład Włókiennictwa.

Rozdział  IV.

Zasady gospodarki finansowej.

§  17.
Ogół dochodów i wydatków instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  18.
1.
Do składania w imieniu instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępcy i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępcy dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  19.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami, jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i starszy księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  20.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności poszczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych instytutu.
§  21.
Likwidację instytutu na podstawie uchwały Rady Ministrów zarządza Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-59.901

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Nadanie statutu Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy.
Data aktu: 21/06/1952
Data ogłoszenia: 12/07/1952
Data wejścia w życie: 12/07/1952