Powołanie Głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA MIAST I OSIEDLI
z dnia 4 kwietnia 1952 r.
w sprawie powołania Głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.

Na podstawie §§ 17 i 19 uchwały Nr 817 Prezydium Rządu z dnia 1 grudnia 1951 r. w sprawie zatwierdzania projektów urbanistycznych i architektonicznych (Monitor Polski Nr A-102, poz. 1481) zarządza się, co następuje:
§  1.
Powołuje się Główną Komisję Urbanistyczno-Architektoniczną przy Ministrze Budownictwa Miast i Osiedli.
§  2.
Komisja jest fachowym organem, opiniującym projekty urbanistyczne i architektoniczne, podlegające zatwierdzeniu przez Prezydium Rządu i Ministra Budownictwa Miast i Osiedli, a przedstawione przez Przewodniczącego Komisji.
§  3.
Przewodniczącym Komisji jest Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Budownictwa Miast i Osiedli, wyznaczony przez Ministra Budownictwa Miast i Osiedli. Zastępcą przewodniczącego Komisji jest Dyrektor Departamentu Urbanistyki w Ministerstwie Budownictwa Miast i Osiedli.
§  4.
Członkami Komisji są osoby, posiadające fachową znajomość urbanistyki i architektury:
1)
powołane przez Ministra Budownictwa Miast i Osiedli spośród pracowników resortu budownictwa miast i osiedli;
2)
wyznaczone po jednej przez:
a)
Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz Ministrów: Obrony Narodowej, Kultury i Sztuki, Gospodarki Komunalnej i Budownictwa Przemysłowego,
b)
Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej,
c)
Stowarzyszenie Architektów Rzeczypospolitej Polskiej,
d)
Towarzystwo Urbanistów Polskich.
§  5.
Przewodniczący Komisji może na posiedzenia Komisji zapraszać przedstawicieli innych zainteresowanych władz i instytucji publicznych.

Przewodniczący Komisji może na posiedzenie Komisji zapraszać imiennie wybitnych znawców zagadnień, które mają być przedmiotem rozważań Komisji. Przewodniczący Komisji zwróci się do Towarzystwa Urbanistów Polskich i Stowarzyszenia Architektów Rzeczypospolitej Polskiej o ułożenie listy takich osób.

§  6.
Członek Komisji może być zastąpiony przez zastępcę, powołanego lub wyznaczonego zgodnie z § 4.
§  7.
Sprawę wynagrodzeń za prace w Komisji ureguluje oddzielne zarządzenie.
§  8.
Sekretariat Komisji prowadzi Departament Urbanistyki Ministerstwa Budownictwa Miast i Osiedli.
§  9.
Tryb pracy Komisji określa regulamin, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 kwietnia 1952 r.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN GŁÓWNEJ KOMISJI URBANISTYCZNO-ARCHITEKTONICZNEJ

§ 1.
1.
Projekty, skierowane do Komisji, sprawdza pod względem formalnym Sekretariat Komisji.
2.
Jeżeli otrzymane opracowania mają istotne usterki lub braki, Przewodniczący Komisji najdalej w ciągu 3 dni od dnia otrzymania zwraca opracowania celem poprawienia lub uzupełnienia.
§  2.
1.
Referentów projektu w zasadzie wyznacza prezydium wojewódzkiej rady narodowej równocześnie z przedstawieniem projektu do zatwierdzenia; referentem technicznym projektu powinien być z reguły autor projektu.
2.
Jeżeli projekt został sporządzony przez inwestora, prezydium wojewódzkiej rady narodowej wyznacza referenta w porozumieniu z tym inwestorem.
3.
W razie niewyznaczenia referenta projektu przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej, referenta wyznacza - z zachowaniem powyższych zasad - Przewodniczący Komisji.
§  3.
Jednego lub więcej koreferentów projektu wyznacza Przewodniczący Komisji spośród członków Komisji lub osób zaproszonych na posiedzenie Komisji, na którym projekt ma być rozpatrywany.
§  4.
Terminy i porządek dzienny posiedzeń Komisji ustala Sekretariat Komisji stosownie do poleceń Przewodniczącego Komisji.
§  5.
O terminach i porządku dziennym posiedzeń zawiadamia Sekretariat Komisji na piśmie wszystkich członków Komisji najpóźniej na 3 dni przed posiedzeniem. W ten sam sposób zaprasza się na posiedzenia przedstawicieli właściwych prezydiów wojewódzkich rad narodowych, inwestora, który przedstawił projekt, oraz inne osoby, które z polecenia Przewodniczącego Komisji mają wziąć udział w posiedzeniu.
§  6.
Jeżeli ustalone zostały stałe terminy i miejsce posiedzeń, o porządku dziennym następnego posiedzenia zawiadamia Przewodniczący Komisji ustnie na posiedzeniu poprzednim. Zawiadomienie pisemne (§ 5) wysyła się w tym przypadku tylko do osób, które na posiedzeniu poprzednim nie były obecne.
§  7.
W przypadkach nagłych, gdy normalne zwołanie posiedzenia (§§ 5 i 6) nie jest możliwe, na polecenie Przewodniczącego Komisji - Sekretariat Komisji zawiadamia o posiedzeniu ustnie i tylko te osoby spośród mających wziąć udział w posiedzeniu, których zawiadomienie na czas jest wykonalne. O zwołaniu posiedzenia w tym trybie sporządza się notatkę z wymienieniem projektów, które mają być rozpatrywane, uzasadnienia nagłości sprawy, osób, które zawiadomiono, i sposobu zawiadomienia. Notatkę podpisuje Przewodniczący Komisji.
§  8.
Sekretariat Komisji obowiązany jest udostępnić projekt referentom i koreferentom tego projektu na ich żądanie.
§  9.
Referenci projektów obowiązani są złożyć przed posiedzeniem krótkie uzasadnienie projektu, koreferenci zaś - swoje wnioski ze zwięzłym uzasadnieniem. Materiały te należy składać na piśmie w 3 egzemplarzach.
§  10.
Obecni na posiedzeniu Komisji podpisują listę obecności.
§  11.
Do ważności uchwał Komisji konieczna jest obecność Przewodniczącego Komisji i co najmniej 6 członków Komisji - lub ich zastępców. W przypadkach nagłych, o których mowa w § 7, potrzebna jest obecność przewodniczącego Komisji i 4 członków Komisji - lub ich zastępców.
§  12.
1.
Komisja wyraża swe opinie w formie uchwał, stwierdzających, że projekt:
a)
nie nasunął zastrzeżeń,
b)
wymaga określonych zmian lub uzupełnień albo
c)
nasunął określone zastrzeżenia, które - zdaniem Komisji - nie pozwalają na jego zatwierdzenie.
2.
Uchwały Komisji zapadają oddzielnie w stosunku do każdego projektu.
§  13.
Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów członków Komisji. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego.
§  14.
Z przebiegu posiedzenia Sekretariat Komisji sporządza protokół, uwzględniający - obok uchwały Komisji - odmienne zdania poszczególnych osób, biorących udział w posiedzeniu.

Osoby, nie zgadzające się z uchwałą Komisji, mogą dołączyć do protokołu swe pisemne oświadczenia.

§  15.
Jeżeli Komisja na jednym posiedzeniu rozpatruje kilka projektów, protokół sporządza się dla każdego projektu oddzielnie.
§  16.
Protokół podpisuje przewodniczący, członkowie Komisji biorący udział w posiedzeniu oraz protokolant.
§  17.
Oryginał protokołu wraz z załącznikami (§§ 9 i 14 ust. 2) dołącza się do projektu, którego protokół dotyczy.
§  18.
Przewodniczący Komisji obowiązany jest zapewnić rozpatrzenie projektów i powzięcie uchwał przez Komisję we właściwym czasie, w szczególności uchwały co do projektów, przedstawionych przez inwestorów, powinny być podejmowane w takim czasie, który zapewni zachowanie 14-dniowego terminu dla wydania decyzji co do tych projektów.
§  19.
Sekretarz Komisji obowiązany jest stawiać wnioski Przewodniczącemu Komisji co do terminów i programu prac Komisji oraz zapewnić sprawną pracę Sekretariatu Komisji.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-34.498

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Powołanie Głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.
Data aktu: 04/04/1952
Data ogłoszenia: 30/04/1952
Data wejścia w życie: 30/04/1952, 01/04/1952