Sposób powoływania i tryb postępowania komisji przeciwpożarowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 29 lutego 1952 r.
w sprawie sposobu powoływania i trybu postępowania komisji przeciwpożarowych.

W związku z § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 14 listopada 1951 r. w sprawie kontroli bezpieczeństwa przeciwpożarowego (Dz. U. R. P. Nr 60, poz. 413) zarządza się, co następuje:
§  1.
Komisje przeciwpożarowe powołują na czas nieokreślony prezydia powiatowych rad narodowych oraz prezydia miejskich rad narodowych w miastach stanowiących powiaty. W miastach, w których działają dzielnicowe rady narodowe, komisje przeciwpożarowe powołują prezydia dzielnicowych rad narodowych.
§  2.
Zadaniem komisji przeciwpożarowych jest badanie sprzeciwów wnoszonych od zarządzeń pokontrolnych, wydanych przez powiatowe bądź miejskie komendy straży pożarnych, sprawdzanie zarzutów podniesionych w tych sprzeciwach oraz formułowanie opinii dla prezydium rady narodowej, do którego właściwości należy rozstrzyganie wnoszonych sprzeciwów.
§  3.
W skład komisji przeciwpożarowej wchodzą:
1)
przedstawiciel prezydium rady narodowej, przy którym komisja zostaje powołana, wybrany przez to prezydium spośród członków prezydium lub spośród osób zatrudnionych w jednym z wydziałów prezydium rady narodowej,
2)
przedstawiciel komendy powiatowej (miejskiej) straży pożarnych, delegowany przez tę komendę,
3)
przedstawiciel inspektoratu powiatowego Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych, delegowany przez ten inspektorat.
§  4.
Prezydium rady narodowej może powołać kilka komisji przeciwpożarowych, jeżeli ilość spraw będzie tego wymagała. W tym przypadku prezydium rady narodowej dokona podziału prac pomiędzy poszczególne komisje.
§  5.
Przewodniczącym komisji jest członek komisji powołany jako przedstawiciel prezydium rady narodowej.
§  6.
Posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący w miarę potrzeby.
§  7.
Komisje działają w pełnym składzie. Dla przeprowadzenia poszczególnych czynności komisja może delegować jednego ze swych członków.
§  8.
Komisja przeciwpożarowa ma prawo:
1)
badać obiekty, co do których zostały zgłoszone sprzeciwy,
2)
wzywać i przesłuchiwać osoby, mogące udzielić komisji potrzebnych jej informacji w sprawach objętych sprzeciwem,
3)
wezwać do przedłożenia przez wnoszącego sprzeciw danych i dowodów potrzebnych dla rozstrzygnięcia sprzeciwu,
4)
powoływać rzeczoznawców dla spraw szczególnych, wymagających wiadomości specjalnych. § 9.

Po zbadaniu zarzutów, podniesionych w sprzeciwie, komisja przeciwpożarowa formułuje swoją opinię i przedstawia ją prezydium powiatowej (miejskiej) rady narodowej do decyzji w ciągu 14 dni od dnia wniesienia sprzeciwu.

§  10.
Uchwały komisji zapadają większością głosów.
§  11.
Koszty związane z utrzymaniem komisji przeciwpożarowej oraz jej urzędowaniem obciążają właściwe budżety terenowe.
§  12.
Czynności kancelaryjne komisji przeciwpożarowych pełni wydział gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydium powiatowej (miejskiej) rady narodowej.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-22.285

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Sposób powoływania i tryb postępowania komisji przeciwpożarowych.
Data aktu: 29/02/1952
Data ogłoszenia: 15/03/1952
Data wejścia w życie: 15/03/1952