Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Transportu Drogowego i Lotniczego.

UCHWAŁA NR 80
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 lutego 1952 r.
w sprawie tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Transportu Drogowego i Lotniczego.

§  1.
Ministerstwu Transportu Drogowego i Lotniczego nadaje się tymczasowy statut organizacyjny, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Transportu Drogowego i Lotniczego.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Równocześnie traci moc uchwała Nr 49 Rady Ministrów z dnia 26 lutego 1951 r. w sprawie tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Transportu Drogowego i Lotniczego (Monitor Polski Nr A-24, poz. 310, Nr A-49, poz. 642, Nr A-79, poz. 1097, Nr A-88, poz. 1213 oraz z 1952 r. Nr A-1, poz. 10 i Nr A-9, poz. 78).

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO

§ 1. 1
1.
W skład Ministerstwa Transportu Drogowego i Lotniczego wchodzą:

Gabinet Ministra,

Departament Planowania,

Departament Kadr,

Departament Szkolenia Zawodowego,

Departament Organizacji, Zatrudnienia i Płac,

Departament Finansów,

Departament Zaopatrzenia,

Departament Inwestycji,

Departament Techniki,

Departament Komunikacji Drogowej,

Departament Budżetowo-Gospodarczy,

Departament Kontroli

oraz

Centralny Zarząd Dróg Publicznych,

Centralny Zarząd Budowy Dróg i Mostów,

Centralny Zarząd Kamieniołomów i Klinkierni Drogowych z siedzibą we Wrocławiu,

Centralny Zarząd Państwowej Komunikacji Samochodowej,

Centralny Zarząd Sprzętu Samochodowego,

Zarząd Lotnictwa Cywilnego.

2.
Ministrowi Transportu Drogowego i Lotniczego ponadto bezpośrednio podlegają:

Instytut Transportu Samochodowego

i przedsiębiorstwa państwowe:

Centrala Sprzętu Samochodowego "Motozbyt",

Centralne Biuro Studiów i Projektów Transportu Drogowego i Lotniczego,

Zakłady Naprawy Sprzętu Drogowego.

§  2.
Gabinet Ministra składa się z:

Wydziału Prezydialnego,

Wydziału Prawnego,

Radców i Rzeczoznawców Ministra,

Kancelarii Tajnej.

§  3.
Departament Planowania składa się z:

Wydziału Planów Zbiorczych,

Wydziału Kosztów i Cen,

Wydziału Planowania Usług i Przewozów,

Wydziału Planowania Produkcyjnego,

Wydziału Statystyki i Sprawozdawczości.

§  4.
Departament Kadr składa się z:

Wydziału Polityki Kadr,

Wydziału Obsad Ministerstwa,

Wydziału Obsad Liniowych.

§  5.
Departament Szkolenia Zawodowego składa się z:

Wydziału Planowania i Programów,

Wydziału Kadr i Wychowania Społecznego,

Wydziału Szkół i Kursów,

Wydziału Budżetów i Gospodarki Szkolnej.

§  6.
Departament Organizacji, Zatrudnienia i Płac składa się z:

Wydziału Organizacji,

Wydziału Zatrudnienia,

Wydziału Norm Pracy i Współzawodnictwa,

Wydziału Płac,

Wydziału Socjalnego,

Wydziału Zaopatrzenia Robotniczego.

§  7.
Departament Finansów składa się z:

Wydziału Planów Finansowych,

Wydziału Finansowania Przedsiębiorstw,

Wydziału Finansowania Inwestycji i Kapitalnych Remontów,

Wydziału Organizacji Rachunkowości,

Wydziału Sprawozdawczości Finansowej.

§  8. 2
Departament Zaopatrzenia składa się z:

Wydziału Planowania Zaopatrzenia,

Wydziału Gospodarki Materiałowej,

Wydziału Materiałów Hutniczych i Wyrobów Metalowych,

Wydziału Maszyn i Sprzętu,

Wydziału Materiałów Budowlanych i Pomocniczych,

Wydziału Części Zamiennych,

Wydziału Transportowego.

§  9.
Departament Inwestycji składa się z:

Wydziału Planowania Inwestycyjnego,

Wydziału Dokumentacji Technicznej,

Wydziału Wykonawstwa Inwestycyjnego.

§  10.
Departament Techniki składa się z:

Wydziału Norm Techniczno-Eksploatacyjnych,

Wydziału Obsługi Technicznej (Głównego Mechanika),

Wydziału Wynalazczości i Postępu Technicznego,

Wydziału Produkcji,

Wydziału Bezpieczeństwa Pracy.

§  11.
Departament Komunikacji Drogowej składa się z:

Wydziału Gospodarki Samochodowej,

Wydziału Ruchu Drogowego,

Wydziału Przewozów.

§  12.
Departament Budżetowo-Gospodarczy składa się z:

Wydziału Budżetowego,

Wydziału Rachunkowego,

Wydziału Administracyjno-Gospodarczego,

Kancelarii Głównej.

§  13.
Departament Kontroli ma organizację bezwydziałową.
§  14.
Minister Transportu Drogowego i Lotniczego określi szczegółowy podział czynności między komórki organizacyjne Ministerstwa.
§  15.
W skład departamentów (§§ 3-13) wchodzą sekretariaty, które obejmują następujące czynności:
1)
sporządzanie planów prac i sprawozdań ogólnych z działalności departamentu;
2)
ewidencję zarządzeń normatywnych i utrzymywanie zbioru wydawnictw urzędowych;
3)
sprawy osobowe i gospodarcze departamentu;
4)
sprawy kancelaryjne.
1 Załącznik § 1 zmieniony przez § 1 uchwały nr 96 z dnia 24 stycznia 1953 r. (M.P.53.A-12.173) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1953 r.
2 Załącznik § 8 zmieniony przez § 1 uchwały nr 354 z dnia 3 maja 1952 r. (M.P.52.A-41.582) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 maja 1952 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-20.241

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Transportu Drogowego i Lotniczego.
Data aktu: 20/02/1952
Data ogłoszenia: 05/03/1952
Data wejścia w życie: 05/03/1952