Pobieranie i zarachowywanie wpływów z odpłatności rodziców (opiekunów) za korzystanie ich dzieci z urządzeń socjalnych, wpłat personelu za wyżywienie oraz likwidacji sald akcji socjalnej z 1951 r.

OKÓLNIK
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 27 lutego 1952 r.
w sprawie pobierania i zarachowywania wpływów z odpłatności rodziców (opiekunów) za korzystanie ich dzieci z urządzeń socjalnych, wpłat personelu za wyżywienie oraz likwidacji sald akcji socjalnej z 1951 r.

Urządzeniami socjalnymi w rozumieniu niniejszego okólnika są objęte budżetem Państwa placówki częściowej opieki nad dzieckiem i placówki wychowania pozaszkolnego (przedszkola, domy wczasów dziecięcych, świetlice dziecięce, ogrody jordanowskie, kolonie i obozy, półkolonie oraz żłobki), których całość lub część wydatków w 1951 r. pokrywana była z funduszów akcji socjalnej w ramach preliminarzy pozabudżetowych środków specjalnych.
Wyjaśnia się, że począwszy od dnia 1 stycznia 1952 r. w sprawie pobierania i zarachowywania wpływów z tytułu odpłatności rodziców (opiekunów) za korzystanie ich dzieci z urządzeń socjalnych, wpłat za wyżywienie personelu zatrudnionego w urządzeniach socjalnych oraz wpływów pochodzących z likwidacji sald pozabudżetowych środków specjalnych tych urządzeń obowiązują następujące zasady:
1.
Jednostkami pobierającymi należność z tytułu odpłatności rodziców (opiekunów) za korzystanie ich dzieci z urządzeń socjalnych są zakłady pracy, w których rodzice (opiekunowie) są zatrudnieni. Odnosi się to zarówno do zakładów pracy będących jednostkami budżetowymi jak i do zakładów gospodarki uspołecznionej (przedsiębiorstwa państwowe na rozrachunku gospodarczym, jednostki organizacyjne spółdzielcze, społeczne itp.).
2.
Do pobierania wpływów z tytułu odpłatności od osób nie będących pracownikami uspołecznionych zakładów pracy lub jednostek budżetu państwowego obowiązane są władze lub instytucje prowadzące urządzenia socjalne.
3.
Zakłady pracy (wydziały, referaty socjalne) ustalają wysokość odpłatności zgodnie z zarządzeniami Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego Nr 57 z dnia 21 lutego 1951 r. (Biuletyn PKPG Nr 6, poz. 66) i Nr 351 z dnia 31 sierpnia 1951 r. (Biuletyn PKPG Nr 24, poz. 257).
4.
Zakłady pracy obowiązane są potrącać z uposażeń rodziców (opiekunów) obliczone według postanowienia ust. 3 kwoty odpłatności bez względu na okoliczność, czy urządzenie socjalne, z którego dziecko korzysta (za które opłaty są pobierane), podlega organizacyjnie temu zakładowi, czy też podlega innemu zakładowi pracy lub właściwemu ministerstwu. Jednostki prowadzące urządzenia socjalne bądź ich jednostki nadrzędne obowiązane są bezzwłocznie przesłać zakładom pracy sporządzone w dwóch egzemplarzach wykazy dzieci korzystających z danego urządzenia socjalnego. W wykazie powinien być podany także Nr rachunku (konta) dochodów budżetowych w Narodowym Banku Polskim, na który zakład pracy ma przelewać potrącone kwoty. Jeden egzemplarz wykazu zakład pracy obowiązany jest zwrócić nadsyłającej wykaz jednostce po wpisaniu na nim wysokości przypadających do zapłaty kwot. Zaświadczenie stwierdzające zaprzestanie korzystania dziecka z urządzenia socjalnego lub przerwy upoważniające do zwrotu uiszczonej opłaty zgodnie z przepisami powinien przedłożyć zakładowi pracy zainteresowany pracownik, a kierownik urządzenia socjalnego obowiązany jest takie zaświadczenie zainteresowanemu pracownikowi wydać.
5.
Pobrane przez zakłady pracy w drodze potrącenia z wynagrodzenia pracowników bądź wpłacone przez rodziców (opiekunów) kwoty powinny być niezwłocznie odprowadzone na otwarty w terytorialnie właściwym oddziale Narodowego Banku Polskiego rachunek dochodów budżetowych (budżetu centralnego bądź terenowego) urządzeń socjalnych, stanowiących samodzielne jednostki budżetowe bądź jednostki prowadzącej urządzenia socjalne, z którego korzysta dane dziecko. Wpłaty powyższe w odniesieniu do jednostek budżetu terenowego powinny być zarachowane na dochód jednostkowego budżetu terenowego tego szczebla, z którego pokrywane są podstawowe wydatki rzeczowe odpowiednich urządzeń socjalnych (np. odpłatność za korzystanie z przedszkoli powinna być zarachowana na dochód budżetu gminy lub miasta, którego budżetem objęte są wydatki rzeczowe przedszkoli, odpłatność za korzystanie z kolonii i obozów - na dochód jednostkowego budżetu powiatowego itp.).
6.
Na dowodach wpłaty należy podać dyspozycję zarachowania wpłacanych kwot. Dyspozycja ta powinna obejmować wyszczególnienie: części, działu i rozdziału właściwej klasyfikacji budżetowej, przy czym:
1)
część oznacza w budżecie centralnym resortową władzę naczelną, w budżetach terenowych - wydział, stosownie do przynależności jednostki prowadzącej urządzenia socjalne, na której rachunek odpłatność ma być zarachowywana;
2)
dział w budżecie centralnym, oznaczony jest jako dział 5 "inne dochody", a w budżetach terenowych jako dział 8 "inne dochody", w zależności od budżetu, którym jest objęta jednostka budżetowa (urządzenie socjalne), na której rachunek odpłatności mają być zarachowane;
3)
przy wyszczególnieniu rozdziału należy mieć na uwadze, że:
a)
rozdział 1 oznacza "odpłatność w przedszkolach" zarówno w budżecie centralnym jak i terenowym,
b)
rozdział 2 oznacza "odpłatność w innych urządzeniach wychowania dzieci i młodzieży" zarówno w budżecie centralnym jak i terenowym,
c)
rozdział 5a oznacza "odpłatność w żłobkach" w budżecie centralnym, a w budżetach terenowych odpłatność w żłobkach należy zarachowywać na rozdział 5 "odpłatność w zakładach lecznictwa zamkniętego".
7.
Jednostki, obowiązane do prowadzenia rachunkowości dochodów budżetowych z tytułu odpłatności, prowadzą księgowość dochodów budżetowych zgodnie z postanowieniami § 60 przepisów o rachunkowości budżetowej, stanowiących załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 1951 r. (Monitor Polski Nr A-101, poz. 1477). Należnościami z tytułu odpłatności należy obciążać zakłady pracy, obowiązane do pobrania i odprowadzenia odpłatności, na rachunek dochodów budżetowych urządzenia socjalnego, będącego jednostką budżetową, bądź jednostki prowadzącej urządzenia socjalne. Przypisu należności dokonuje się na podstawia zwróconych przez zakłady pracy wykazów, o których mowa w ust. 4. O zmianach wysokości przypadającej do zapłaty należności objętej wykazem zakład pracy obowiązany jest powiadomić jednostkę prowadzącą urządzenie socjalne. Przypisu należności od osób nie będących pracownikami uspołecznionych zakładów pracy (ust. 2) dokonuje się na kontach (kartach należności) zakładanych dla tych osób.
8.
Odpłatność rodziców (opiekunów) za korzystanie dzieci z urządzeń socjalnych za 1951 r. i lata poprzednie, uiszczaną po dniu 31 grudnia 1951 r., należy zarachowywać zgodnie z § 20 ust. 3 przepisów o rachunkowości budżetowej na rachunek dochodów budżetowych 1952 r. z zarachowaniem na przedziałki klasyfikacyjne według postanowień ust. 6 niniejszego okólnika.
9.
Wpłaty za wyżywienie, pobierane od personelu zatrudnionego w przedszkolach, półkoloniach, koloniach, domach wczasów dziecięcych i świetlicach (z dożywianiem) a także w dziecińcach, jak również wszystkie inne wpłaty w wyżej wymienionych urządzeniach socjalnych za wyżywienie osób postronnych, jak np. wpłaty inspektorów i za dzieci personelu, nie będące wychowankami zakładu, należy zarachowywać na wznowienie kredytu na wyżywienie w § 12 danego urządzenia socjalnego (§ 31 ust. 2 pkt 2 przepisów o rachunkowości budżetowej).
10.
Nie zlikwidowane salda z 1951 r. w zakresie akcji socjalnej, prowadzonej na pozabudżetowych środkach specjalnych, oddziały Narodowego Banku Polskiego przeleją zgodnie z pkt 13 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 1951 r. Nr BP. 24101/7/51 na rachunek dochodów budżetowych 1952 r., jak następuje:
1)
na dział 6 "przelewy" rozdział 3 "inne rozliczenia z lat ubiegłych" własnej części budżetowej - jeśli jednostka prowadząca urządzenia socjalne w 1951 r. objęta była budżetem centralnym bądź objęta jest w 1952 r. budżetem centralnym;
2)
na dział 9 "przelewy" rozdział 2 "zwroty wydatków", na część (wydział) według postanowień ust. 6 niniejszego okólnika - jeśli jednostka prowadząca urządzenia socjalne w 1951 r. objęta była budżetem terenowym bądź objęta jest w 1952 r. budżetem terenowym.
11.
Wszelkie wpłaty wyszczególnionych wyżej dochodów zarachowanych inaczej należy przeksięgować zgodnie z postanowieniami niniejszego okólnika.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-19.238

Rodzaj: Okólnik
Tytuł: Pobieranie i zarachowywanie wpływów z odpłatności rodziców (opiekunów) za korzystanie ich dzieci z urządzeń socjalnych, wpłat personelu za wyżywienie oraz likwidacji sald akcji socjalnej z 1951 r.
Data aktu: 27/02/1952
Data ogłoszenia: 04/03/1952
Data wejścia w życie: 04/03/1952