Ogłoszenie statutu Instytutu Badań Literackich.

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 18 lipca 1951 r.
w sprawie ogłoszenia statutu Instytutu Badań Literackich.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 lipca 1951 r. zmieniającego rozporządzenie o utworzeniu Instytutu Badań Literackich (Dz. U. R. P. Nr 40, poz. 301) ogłasza się w załączeniu statut tego Instytutu.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU BADAŃ LITERACKICH

§ 1.
Instytut Badań Literackich, zwany dalej w skróceniu "Instytutem", działa na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 czerwca 1948 r. o utworzeniu Instytutu Badań Literackich (Dz. U. R. P. Nr 37, poz. 266, z 1949 r. Nr 34, poz. 246 i z 1951 r. Nr 40, poz. 301) oraz niniejszego statutu.
§  2.
1.
Instytut posiada osobowość prawną.
2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.
3.
Instytut może za zgodą Ministra Szkół Wyższych i Nauki posiadać oddziały oraz placówki także w innych miejscowościach.
§  3.
Instytut jest samodzielną placówką naukowo-badawczą obejmującą swą działalnością całokształt badań w zakresie nauki o literaturze i nauk pomocniczych historii literatury.
§  4.
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)
prowadzenie samodzielnych prac naukowo-badawczych w ramach ustalonego planu pracy;
2)
prowadzenie akcji społeczno-oświatowej w dziedzinach nauki objętych działalnością Instytutu;
3)
opracowywanie wydań tekstów i komentarzy do użytku szkolnego i oświatowego;
4)
redagowanie i wydawanie publikacji periodycznych i nieperiodycznych z zakresu nauki o literaturze i nauk pomocniczych historii literatury oraz współpraca w tych dziedzinach z zainteresowanymi instytucjami;
5)
wyrażanie opinii na żądanie władz i instytucji państwowych;
6)
organizowanie i utrzymywanie sieci korespondentów oraz przeprowadzanie ankiet;
7)
prowadzenie bibliotek i centralnego katalogu dzieł z zakresu działania Instytutu oraz ośrodka dokumentacji historyczno-literackiej;
8)
nadzorowanie i koordynowanie prac naukowo-badawczych, związanych z działalnością Instytutu;
9)
współpraca przy ustalaniu programów nauczania historii literatury na uniwersytetach oraz przy ustalaniu planów wydawniczych w zakresie nauki o literaturze i reedycji klasyków;
10)
organizowanie konferencji i zjazdów naukowych, wykładów, odczytów, wystaw itp.;
11)
utrzymywanie łączności z odpowiednimi instytucjami i organizacjami za granicą, wykorzystywanie zagranicznych doświadczeń, a zwłaszcza doświadczeń praktycznych i zdobyczy teoretycznych Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich oraz krajów demokracji ludowej;
12)
przygotowywanie i doskonalenie kadr badaczy literatury przez pracę naukowo-badawczą i samokształcenie w dziedzinie materializmu dialektycznego i historycznego;
1)
prowadzenie innych prac zleconych przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki w zakresie działalności Instytutu.
§  5.
1.
Na czele Instytutu stoi dyrektor, powołany w trybie art. 109 ust. 2 dekretu z dnia 27 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego (Dz. U. R. P. Nr 66, poz. 415), który kieruje samodzielnie działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy zastępców: naukowego i administracyjnego, powoływanych i zwalnianych przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki.
3.
Każdy z zastępców ma przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiada przed dyrektorem.
§  6.
Do zakresu działania dyrektora Instytutu należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych Instytutu;
2)
ustalanie i przedstawianie do zatwierdzenia Ministrowi Szkół Wyższych i Nauki planu prac i projektów budżetów oraz sprawozdań z ich wykonania;
3)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych przewidzianych w § 4 pkt 10;
4)
podawanie do wiadomości publicznej sprawozdań rocznych z wykonania planu i działalności Instytutu.
§  7.
W Instytucie czynna jest Rada Naukowa.
§  8.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego oraz członków powoływanych na okres 3 lat spośród działaczy nauki i wybitnych znawców w dziedzinie literatury.
2.
Przewodniczącego i członków Rady Naukowej powołuje i odwołuje Minister Szkół Wyższych i Nauki.
3.
Liczba członków Rady Naukowej nie może przekraczać łącznie z przewodniczącym 30 osób.
4.
W skład Rady Naukowej wchodzą ponadto przedstawiciele Ministrów: Szkół Wyższych i Nauki, Oświaty oraz Kultury i Sztuki.
§  9.
Do zadań Rady Naukowej należy:
1)
opiniowanie planów pracy, projektów budżetu oraz sprawozdań z działalności Instytutu,
2)
inicjowanie prac naukowo-badawczych,
3)
omawianie zagadnień naukowych mających zasadnicze znaczenie dla prac Instytutu,
4)
wypowiadanie się w sprawach dotyczących organizacji Instytutu,
5)
uchwalenie regulaminu swych prac, który podlega zatwierdzeniu przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki,
6)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Ministra Szkół Wyższych i Nauki lub na wniosek dyrektora Instytutu.
§  10.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady Naukowej przynajmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku, przewidzianego w ust. 2, przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady Naukowej:
1)
na żądanie Ministra Szkół Wyższych i Nauki;
2)
na wniosek co najmniej 1/4 liczby członków;
3)
na żądanie dyrektora Instytutu.
§  11.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  12.
Przewodniczący i członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie według norm ustalonych przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  13.
Udział w Radzie Naukowej nie stoi na przeszkodzie w wykonywaniu prac specjalnych lub wyrażaniu opinii indywidualnych na podstawie umowy, zawartej z Instytutem.
§  14.
1.
Instytut spełnia swoje zadania przy pomocy działów i pracowni naukowych, w obrębie których pracują stałe i zmienne zespoły naukowo-badawcze, oraz komórek ogólno-administracyjnych.
2.
Organizację wewnętrzną Instytutu zatwierdza Minister Szkół Wyższych i Nauki na wniosek dyrektora Instytutu zaopiniowany przez Radę Naukową. Podziału na zespoły w obrębie pracowni dokonuje dyrektor Instytutu.
3.
Dyrektor Instytutu może dla całego Instytutu jak i dla poszczególnych jego komórek wydać szczegółowe regulaminy pracy. Regulaminy i ich zmiany podlegają zatwierdzeniu przez Ministra Szkół Wyższych i Nauki.
§  15.
1.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Szkół Wyższych i Nauki.
2.
Instytut prowadzi rachunkowość i sporządza preliminarz i sprawozdanie budżetowe według zasad przyjętych w administracji państwowej.
§  16.
1.
Na rzecz osób, nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej, nie wolno zbywać środków trwałych Instytutu, ani też ustanawiać na nich praw rzeczowych ograniczonych.
2.
W poszczególnych przypadkach gospodarczo uzasadnionych Minister Szkół Wyższych i Nauki w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego może zezwolić Instytutowi na zbycie poszczególnych środków trwałych lub określonych ich rodzajów osobom, nie będącym jednostkami gospodarki uspołecznionej, albo na ustanowienie na tych środkach praw rzeczowych ograniczonych.
§  17.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, zastępca dyrektora i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępca dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister Szkół Wyższych i Nauki ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  18.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Instytutu.
§  19.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego upoważniona i starszy księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  20.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem zawierającym nazwę Instytutu w otoku.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024