Tryb kontroli upłynnienia remanentów materiałowych w jednostkach państwowych wykonywanej przez inspektorów Przedsiębiorstwa Upłynnienia Remanentów.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 4 czerwca 1951 r.
w sprawie trybu kontroli upłynnienia remanentów materiałowych w jednostkach państwowych wykonywanej przez inspektorów Przedsiębiorstwa Upłynnienia Remanentów.

W celu sprawnego przeprowadzenia akcji upłynnienia remanentów na podstawie § 3 pkt 1) lit. e) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1949 r. w sprawie zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. R. P. z 1949 r. Nr 26, poz. 190 i z 1950 r. Nr 22, poz. 188) zarządza się, co następuje:
§  1.
Inspektorzy Przedsiębiorstwa Upłynnienia Remanentów (P.U.R.) wykonują kontrolę na zasadach i w ramach przepisów zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (PKPG) z dnia 2 maja 1951 r. w sprawie ujawnienia, upłynnienia i zapobiegania tworzeniu się zbędnych i nadmiernych remanentów materiałów zaopatrzeniowych w urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach państwowych (Monitor Polski Nr A-46, poz. 602).
§  2.
1.
Inspektorzy P.U.R. przystępując do kontroli gospodarki materiałowej okazują kierownictwu kontrolowanej jednostki legitymację służbową P.U.R. oraz delegację służbową podpisaną przez dyrektora Centrali P.U.R. w Warszawie lub przez kierownika terenowej ekspozytury P.U.R.
2.
Delegacja służbowa inspektora P.U.R. powinna dokładnie wskazywać nazwę i siedzibę urzędu, instytucji lub przedsiębiorstwa, do którego deleguje się inspektora oraz określać datę (termin) inspekcji.
§  3.
Wszystkie jednostki kontrolowane przez inspektorów P.U.R. są obowiązane udzielać inspektorom, w związku z ich czynnościami żądanych wyjaśnień ustnych lub pisemnych, udostępniać księgi, akta i dokumenty niezbędne do wykrywania nieprawidłowości gospodarki materiałowej oraz udzielać wszelkiej pomocy.
§  4.
1.
W toku kontroli inspektorzy P.U.R.:
1)
stawiają wnioski dotyczące terminowego upłynnienia remanentów,
2)
mogą bezpośrednio dysponować zapasami materiałów zaopatrzeniowych, wskazując jednostkę, na rzecz której należy dokonać przerzutu,
3)
ustalają sposób magazynowania w przypadkach stwierdzenia marnotrawstwa spowodowanego niewłaściwym przechowaniem materiałów,
4)
zakreślą termin do wykonania wniosków, który w sprawach pilnych może być natychmiastowy,
5)
niezależnie od wniosków postawionych doraźnie w toku kontroli sporządzają protokół z przebiegu inspekcji według wzorów ustalonych przez Dyrektora P.U.R.
2.
Protokół z czynności inspektor P.U.R. sporządza w 4 jednobrzmiących egzemplarzach, z których po jednym otrzymują:
1)
kierownictwo jednostki kontrolowanej,
2)
władza bezpośrednio nadrzędna jednostki kontrolowanej,
3)
Centrala P.U.R.,
4)
właściwa terenowo ekspozytura P.U.R.
3.
Wnioski inspektorów P.U.R. są dla jednostki kontrolowanej wiążące i podlegają wykonaniu w zakreślonym przez inspektorów terminie.
4.
Wnioski inspektora P.U.R. i protokół z inspekcji podpisuje kierownictwo jednostki kontrolowanej, które może wnieść swoje uwagi. Odmowa niezwłocznego wykonania wniosku inspektora powinna być przez kierownictwo zakładu szczegółowo umotywowana przy podpisaniu protokołu lub wniosku.
§  5.
Dyrektor P.U.R. przedstawia Przewodniczącemu P.K.P.G. lub władzy zwierzchniej jednostki kontrolowanej te sprawy, w których zdaniem P.U.R. odmowa wykonania wniosków inspektora nastąpiła bez dostatecznego uzasadnienia.
§  6.
1.
Jednostki kontrolowane oraz ich władze zawiadamiają P.U.R. o zarządzeniach wydanych w celu wykonania wniosków inspektora oraz o wykonaniu tych zarządzeń.
2.
Inspektorzy P.U.R. uprawnieni są do sprawdzenia, czy wnioski zostały wykonane, i zawiadamiają o tym Centralę P.U.R. Dyrektor P.U.R. może skierować sprawy, w których nie wykonano wniosków inspektorów, do Przewodniczącego PKPG lub do władzy zwierzchniej jednostki kontrolowanej z wnioskiem o pociągnięcie winnych zaniedbania do odpowiedzialności służbowej. W przypadkach rażącego niedbalstwa lub szkodnictwa gospodarczego Dyrektor P.U.R. zawiadamia władze powołane do ścigania przestępstw.
§  7.
Ministrowie wydadzą podległym jednostkom zarządzenia, które umożliwią inspektorom P.U.R. badanie całokształtu gospodarki materiałowej.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-51.684

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb kontroli upłynnienia remanentów materiałowych w jednostkach państwowych wykonywanej przez inspektorów Przedsiębiorstwa Upłynnienia Remanentów.
Data aktu: 04/06/1951
Data ogłoszenia: 19/06/1951
Data wejścia w życie: 19/06/1951