Regulamin Komisji przy Prezesie Rady Ministrów do spraw kontroli dodatków specjalnych dla pracowników państwowych.

ZARZĄDZENIE NR 65
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 19 marca 1951 r.
w sprawie regulaminu Komisji przy Prezesie Rady Ministrów do spraw kontroli dodatków specjalnych dla pracowników państwowych.

Na podstawie § 1 ust. 3 uchwały Nr 48 Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1951 r. w sprawie przyznania niektórym kategoriom pracowników państwowych dodatków, uzasadnionych specjalnymi kwalifikacjami i warunkami służby (Monitor Polski Nr A-10, poz. 151), zarządza się, co następuje:
§  1.
Komisji do spraw kontroli dodatków specjalnych dla pracowników państwowych nadaje się regulamin, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN KOMISJI DO SPRAW KONTROLI DODATKÓW SPECJALNYCH DLA PRACOWNIKÓW PAŃSTWOWYCH

§ 1.
Komisja do spraw dodatków specjalnych dla pracowników państwowych, zwana w dalszym ciągu "Komisją", działa przy Prezesie Rady Ministrów.
§  2.
1.
W skład Komisji wchodzą:
1)
przewodniczący, wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów,
2)
przedstawiciel Prezesa Rady Ministrów,
3)
przedstawiciel Kancelarii Rady Państwa,
4)
przedstawiciel Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,
5)
przedstawiciel Ministra Finansów.
2.
Zastępcę przewodniczącego Komisji wyznacza Prezes Rady Ministrów spośród jej członków.
§  3.
1.
Komisja wszczyna postępowanie na podstawie przesłanego do Komisji przez właściwego ministra (Prezesa Centralnego Urzędu Szkolenia Zawodowego, Prezesa Centralnego Urzędu Drobnej Wytwórczości) odpisu decyzji w przedmiocie przyznania pracownikowi dodatku specjalnego.
2.
Minister (Prezes Centralnego Urzędu Szkolenia Zawodowego, Prezes Centralnego Urzędu Drobnej Wytwórczości) po wydaniu decyzji o przyznaniu pracownikowi dodatku specjalnego powinien niezwłocznie przesłać jej odpis na ręce przewodniczącego Komisji.
3.
Decyzja w sprawie przyznania dodatku specjalnego powinna również zawierać:
1)
uzasadnienie, zawierające dane dotyczące wyszkolenia pracownika, a także posiadania przez niego szczególnego doświadczenia i praktyki w zakresie spełnianych funkcji, dane dotyczące pełnionych przez pracownika odpowiedzialnych obowiązków i wykazywania się przy ich spełnianiu ponad przeciętną inicjatywą oraz dane dotyczące odpowiedniej postawy społecznej pracownika, a także stwierdzenie, że przyznany dodatek specjalny mieści się w granicach funduszów ustalonych globalnie dla danego resortu;
2)
jako załącznik - ankietę personalną pracownika; ankieta ta po wykorzystaniu będzie zwrócona.
§  4.
Przewodniczący Komisji może zażądać nadesłania dodatkowych materiałów uzasadniających decyzję w przedmiocie przyznania dodatku specjalnego.
§  5.
Przy omawianiu spraw dotyczących decyzji w sprawie przyznania dodatku specjalnego w posiedzeniu Komisji bierze udział przedstawiciel zainteresowanego ministra (Prezesa Centralnego Urzędu Szkolenia Zawodowego, Prezesa Centralnego Urzędu Drobnej Wytwórczości), który na żądanie Komisji udzielać będzie niezbędnych wyjaśnień w przedmiocie przyznanych dodatków specjalnych.
§  6.
Referentami spraw na Komisji są osoby wchodzące w jej skład, wyznaczone przez przewodniczącego Komisji,
§  7.
Przewodniczący Komisji zwołuje posiedzenia Komisji i ustala porządek dzienny. O terminie posiedzenia powinien on zawiadomić przynajmniej na trzy dni przed posiedzeniem zarówno członków Komisji, jak i zainteresowanych ministrów (Prezesa Centralnego Urzędu Szkolenia Zawodowego, Prezesa Centralnego Urzędu Drobnej Wytwórczości).
§  8.
1.
Do podjęcia prawomocnych uchwał przez Komisję potrzebna jest obecność Przewodniczącego lub jego zastępcy oraz dwóch członków Komisji.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów przeważa głos przewodniczącego Komisji.
§  9.
1.
Posiedzenia Komisji są niejawne.
2.
W posiedzeniach Komisji poza przewodniczącym, jego zastępcą i członkami Komisji mogą brać udział jedynie przedstawiciele zainteresowanych ministrów (Prezesa Centralnego Urzędu Szkolenia Zawodowego, Prezesa Centralnego Urzędu Drobnej Wytwórczości) oraz sekretarz Komisji.
3.
W naradach, na których Komisja podejmuje uchwały, poza przewodniczącym, jego zastępcą i członkami Komisji, może brać udział jedynie sekretarz Komisji.
§  10.
1.
Komisja na podstawie dostarczonego materiału bada, czy pracownik, któremu przyznano dodatek specjalny, odpowiada warunkom przewidzianym w uchwale Nr 48 Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1951 r. w sprawie przyznania niektórym kategoriom pracowników państwowych dodatków, uzasadnionych specjalnymi kwalifikacjami i warunkami służby (Monitor Polski Nr A-10, poz. 151).
2.
Sprzeciwy Komisji, dotyczące przyznanych dodatków specjalnych lub wysokości tych dodatków, przedstawia przewodniczący Komisji w formie wniosków wraz z uzasadnieniem Prezesowi Rady Ministrów.
§  11.
Sprzeciw Komisji w przedmiocie przyznania pracownikowi dodatku specjalnego lub jego wysokości nie ma wpływu na ogólną ocenę kwalifikacji pracownika i nie przesądza o jego przydatności na zajmowanym stanowisku.
§  12.
1.
Z przebiegu posiedzenia Komisji spisuje się protokół.
2.
Protokół powinien być podpisany przez przewodniczącego Komisji lub jego zastępcę.
§  13.
Obsługę biurową Komisji prowadzi biuro Państwowej Komisji Etatów.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-29.373

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Regulamin Komisji przy Prezesie Rady Ministrów do spraw kontroli dodatków specjalnych dla pracowników państwowych.
Data aktu: 19/03/1951
Data ogłoszenia: 14/04/1951
Data wejścia w życie: 14/04/1951