Nadanie statutu Instytutowi Celulozowo-Papierniczemu.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO
z dnia 7 grudnia 1951 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Celulozowo-Papierniczemu.

Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr 5, poz. 38) oraz w związku z postanowieniem § 5 zarządzenia z dnia 7 grudnia 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Celulozowo-Papierniczego. (Monitor Polski Nr A-105, poz. 1531) nadaje się temuż instytutowi statut w brzmieniu, ustalonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU CELULOZOWO-PAPIERNICZEGO

Rozdział I.

Postanowienie ogólne.

§  1.
Instytut Celulozowo-Papierniczy zwany dalej w skróceniu "instytutem" działa na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr 5, poz. 38) oraz zarządzenia Ministra Przemysłu Chemicznego z dnia 7 grudnia 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Celulozowo-Papierniczego (Monitor Polski Nr A-105, poz. 1531).
§  2.
Siedzibą instytutu jest m. Łódź.
§  3.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  4.
Zwierzchni nadzór nad instytutem sprawuje Minister Przemysłu Chemicznego przez Centralny Zarząd Przemysłu Papierniczego.
§  5.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku z napisem zawierającym nazwę instytutu w otoku.
§  6.
Zadaniem instytutu jest prowadzenie prac naukowo-badawczych, mających na celu rozwój produkcji przemysłowej w dziedzinie celulozy i papieru a w szczególności:
1)
organizowanie i prowadzenie prac naukowo-badawczych dla stworzenia podstaw zarówno teoretycznych jak i praktycznych dla nowych działów produkcji lub nowych metod wytwarzania i organizacji pracy,
2)
śledzenie postępu technicznego i naukowego oraz udzielanie opinii w sprawach, związanych z postępem wiedzy i techniki,
3)
udoskonalanie i usprawnianie metod już stosowanych w przemyśle,
4)
inicjowanie nowych działów produkcji i współpraca przy ich organizowaniu,
5)
przeprowadzanie ekspertyz, zleconych prac technicznych i naukowo-badawczych,
6)
kształcenie przyszłych naukowców dla potrzeb własnych i innych instytutów naukowych oraz kształcenie personelu przemysłu w zakresie nowych metod lub nowych gałęzi przemysłu, nie uwzględnionych w programach szkolnictwa,
7)
współdziałanie w pracach zbiorowych, organizowanych przez inne instytuty i pracownie szkół wyższych i innych ośrodków badawczych w celu rozwiązania bardziej złożonych zagadnień,
8)
nawiązywanie i utrzymywanie łączności z odpowiednimi instytucjami i organizacjami za granicą,
9)
prowadzenie dokumentacji i informacji naukowej i naukowo-technicznej.

Rozdział  II.

Dyrektor i Rada Naukowa.

§  7.
1.
Na czele instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza instytutem przy pomocy jednego zastępcy. Zastępca ma przydzielony zakres prac, za który odpowiada przed dyrektorem.
3.
Dyrektora i jego zastępcę powołuje i odwołuje Minister Przemysłu Chemicznego,
§  8.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych instytutu,
2)
przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu,
3)
przedstawianie Ministrowi Przemysłu Chemicznego za pośrednictwem dyrektora Centralnego Zarządu Przemysłu Papierniczego do zatwierdzania planów prac i preliminarzy dochodów i wydatków (pkt 2),
4)
tworzenie w ramach instytutu za zgodą Ministra Przemysłu Chemicznego zakładów badawczych i doświadczalnych,
5)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych,
6)
przedstawianie Ministrowi Przemysłu Chemicznego sprawozdań z działalności instytutu za pośrednictwem dyrektora Centralnego Zarządu Przemysłu Papierniczego.
§  9.
Przy instytucie działa Rada Naukowa.
§  10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz 12 członków powołanych przez Ministra Przemysłu Chemicznego na okres lat 3 spośród przedstawicieli nauki i znawców zagadnień wchodzących w zakres działania instytutu.
2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca oraz członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji.
3.
Dyrektor i pracownicy instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.
§  11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych,
2)
opiniowanie planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu,
3)
wypowiadanie się w sprawach dotyczących organizacji instytutu,
4)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Ministra Przemysłu Chemicznego, dyrektora Centralnego Zarządu Przemysłu Papierniczego lub na wniosek przewodniczącego Rady.
§  12.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwoływać posiedzenie Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust. 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady:
a)
na żądanie dyrektora Centralnego Zarządu Przemysłu Papierniczego,
b)
na żądanie dyrektora instytutu,
c)
na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.
4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor instytutu lub wyznaczony przez niego zastępca bez prawa brania udziału w głosowaniu.
§  13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Uchwały Rady może uchylić Minister Przemysłu Chemicznego w całości lub w części z urzędu lub na wniosek dyrektora Centralnego Zarządu Przemysłu Papierniczego albo dyrektora instytutu.
§  14.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Ministra Przemysłu Chemicznego w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Rozdział  III.

Organizacja instytutu.

§  15.
1.
Komórki organizacyjne instytutu dzielą się na: naukowe i usługowe.
2.
Komórki naukowe realizują zasadnicze zadania instytutu określone w § 6 statutu, a komórki usługowe wykonują funkcje pomocnicze w stosunku do komórek naukowych, a w szczególności załatwiają sprawy personalne, budżetowo-rachunkowe i gospodarcze.
§  16.
W skład instytutu wchodzą następujące komórki organizacyjne: St. Planista, Referent Personalny, Sekcja Administracyjno-Gospodarcza, Sekcja Budżetowo-Rachunkowa, Działowy Ośrodek Dokumentacji Technicznej, Dział Ogólno-Techniczny, Zakład Analityczny, Zakład Surowców Włóknistych, Zakład Papieru i Tektury.
§  17.
Wszelkie zmiany struktury wewnętrznej instytutu mogą być przeprowadzane tylko za zgodą Ministra Przemysłu Chemicznego w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego.

Rozdział  IV.

Zasady gospodarki finansowej.

§  18.
Ogół dochodów i wydatków instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Chemicznego.
§  19.
1.
Do składania w imieniu instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępcy i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępcy dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister Przemysłu Chemicznego ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  20.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i główny (starszy) księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  21.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych instytutu.
§  22.
Likwidację instytutu zarządza Minister Przemysłu Chemicznego w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024