Tucz gospodarczy trzody chlewnej oraz wykorzystanie odpadków pokonsumpcyjnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO ORAZ PREZESA CENTRALNEGO URZĘDU SKUPU I KONTRAKTACJI
z dnia 12 grudnia 1951 r.
w sprawie tuczu gospodarczego trzody chlewnej oraz wykorzystania odpadków pokonsumpcyjnych.

Na podstawie § 3 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1949 r. w sprawie zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. R. P. Nr 26, poz. 190 i z 1950 r. Nr 22, poz. 188) w wykonaniu punktu a) ust. V uchwały Nr 706 Prezydium Rządu z dnia 29 września 1951 r. w sprawie dwuletniego planu rozwoju produkcji mięsa, w porozumieniu z Ministrem Finansów zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wszelkie odpadki pokonsumpcyjne pochodzące z uspołecznionych zakładów i punktów żywienia zbiorowego przydatne do tuczu trzody chlewnej oraz odpadki przemysłu mleczarskiego powinny być wykorzystane do tuczu trzody chlewnej: bądź przemysłowego, określonego w uchwale Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 11 maja 1949 r. w sprawie przemysłowego tuczu trzody chlewnej, bądź do tuczu prowadzonego przez poszczególne przedsiębiorstwa prowadzące zakłady lub punkty żywienia zbiorowego, zwanego dalej tuczem gospodarczym.
2.
Punktami żywienia zbiorowego w rozumieniu niniejszej uchwały są placówki żywienia zbiorowego prowadzone przez instytucje państwowe, spółdzielcze i społeczne, np. szpitale, internaty, ośrodki szkolenia, domy wczasowe itp.
3.
Przez odpadki pokonsumpcyjne rozumie się resztki surowców i artykułów spożywczych pozostałe po ich obróbce i przetworzeniu dla celów konsumpcyjnych jak również pozostałości artykułów spożywczych po konsumpcji.
§  2.
1.
Tucz gospodarczy powinien być prowadzony w:
1)
tuczarniach przyzakładowych lub
2)
tuczarniach rejonowych.
2.
Tuczarnie określone w ust. 1 powinny być prowadzone w tych miejscowościach, w których odpadki określone w § 1 ust. 1 nie są w całości zużywane na cele tuczu przemysłowego.
3.
O wyborze jednej z form tuczarń wymienionych w ust. 1 decyduje prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
§  3.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej określi przedsiębiorstwa, organizacje lub instytucje prowadzące zakłady i punkty żywienia zbiorowego, które powinny zorganizować przy jednym lub więcej zakładach (punktach) żywienia zbiorowego w ośrodkach miejskich i wsiach tuczarnie przyzakładowe, jako wewnętrzne komórki organizacyjne tych zakładów (punktów) działające według zasad wewnętrznego ograniczonego rozrachunku gospodarczego.
§  4.
1.
W przypadku gdy utworzenie tuczarń przyzakładowych nie jest gospodarczo uzasadnione, prezydium wojewódzkiej rady narodowej określi przedsiębiorstwa prowadzące zakłady żywienia zbiorowego lub ich ekspozytury terenowe, które powinny zorganizować tuczarnie rejonowe, jako wewnętrzne komórki organizacyjne działające według zasad wewnętrznego pełnego rozrachunku gospodarczego, prowadzące tucz trzody chlewnej na określonym obszarze.
2.
Tuczarnie rejonowe mogą, o ile pozwalają na to warunki miejscowe, prowadzić również gospodarstwa pomocnicze (np. ogrodnicze, warzywnicze itp.).
§  5.
1.
Wszystkie zakłady (punkty) żywienia zbiorowego oraz zakłady przemysłu mleczarskiego, które posiadają nadające się do tuczu odpadki, obowiązane są do zbierania, segregacji, zabezpieczenia, a następnie do odpłatnego odstępowania tych odpadków pokonsumpcyjnych do właściwej tuczarni rejonowej, a w jej braku - do najbliższej tuczarni przyzakładowej.
2.
Odpadki powinny być zbierane i przechowywane w specjalnie na ten cel przeznaczonych naczyniach, przy czym należy osobno zbierać odpadki płynne, a osobno odpadki o konsystencji stałej.
3.
Sposób przechowywania odpadków i zabezpieczenia ich przed psuciem określi Minister Handlu Wewnętrznego w drodze instrukcji, którą wyda w ciągu 14 dni od daty wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§  6.
Produkcja tuczarń przyzakładowych i rejonowych przeznaczona jest na uzupełnienie zaopatrzenia zakładów (punktów) żywienia zbiorowego poza przydziałami należnymi im stosownie do planów zaopatrzenia.
§  7.
Tuczarnie rejonowe dokonują rozdziału mięsa między przedsiębiorstwa, organizacje lub instytucje proporcjonalnie do ilości dostarczanych odpadków. W przypadku sporu co do rozdziału mięsa o rozdziale decyduje prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
§  8.
1.
Gospodarowanie całością rozporządzalnych odpadków pokonsumpcyjnych i przemysłu mleczarskiego należy do prezydium wojewódzkich rad narodowych.
2.
Odpadki nie wykorzystane dla celów tuczu przemysłowego lub gospodarczego prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą przydzielić na określonych przez siebie warunkach spółdzielniom produkcyjnym lub producentom indywidualnym.
§  9.
1.
Centralny Urząd Skupu i Kontraktacji sprawować będzie nadzór nad gospodarowaniem odpadkami pokonsumpcyjnymi i mleczarskimi, który polegać będzie w szczególności na:
1)
ustaleniu wytycznych dotyczących rozdziału odpadków,
2)
zbadaniu czy odpadki zostały zagospodarowane w sposób właściwy.
2.
W celu umożliwienia pełnienia nadzoru wydziały handlu prezydiów wojewódzkich rad narodowych są obowiązane do zgłaszania Centralnemu Urzędowi Skupu i Kontraktacji do dnia 5 każdego miesiąca:
1)
stanu pogłowia trzody chlewnej w tuczarniach prowadzonych przez zakłady i punkty żywienia zbiorowego,
2)
ilości i wagi żywej sztuk poddanych ubojowi w okresie sprawozdawczym.
3.
Ponadto wydziały handlu prezydiów wojewódzkich rad narodowych są obowiązane do udostępnienia wszelkich materiałów dotyczących wymienionych w ust. 2 pkt 1) i 2) zagadnień pełnomocnikom wojewódzkim Centralnego Urzędu Skupu i Kontraktacji oraz delegatom powiatowym Centrali Mięsnej.
§  10.
Na wniosek zainteresowanego ministra Minister Finansów zapewni potrzebne kredyty organizacyjno-rozruchowe na uruchomienie tuczarń rejonowych, a Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego - środki inwestycyjne.
§  11.
1.
Na wniosek prezydium wojewódzkiej rady narodowej Ministrowie: Rolnictwa, Państwowych Gospodarstw Rolnych oraz Gospodarki Komunalnej mogą przekazać w zarząd i użytkowanie tuczarniom rejonowym ośrodki rolne w rozmiarach niezbędnych do zorganizowania tuczarń rejonowych i prowadzonych przez nie gospodarstw pomocniczych.
2.
Przekazanie następuje na zasadach i w trybie ustalonym w odrębnych przepisach.
§  12.
Prezes Centralnego Urzędu Skupu i Kontraktacji zapewni tuczarniom rejonowym i tuczarniom zakładowym dostawę odpowiedniego gatunku zwierząt do tuczu gospodarczego.
§  13.
1.
Pracownicy zakładów (punktów) żywienia zbiorowego, zakładów przemysłu mleczarskiego oraz tuczarń przyzakładowych i rejonowych, zatrudnieni bezpośrednio przy zbieraniu, segregacji i zabezpieczeniu odpadków oraz przy tuczu trzody chlewnej, otrzymywać będą specjalne premie.
2.
Zasady rozdzielania i wysokość premii, o których mowa w ust. 1, określi Minister Handlu Wewnętrznego w drodze instrukcji, którą wyda w ciągu 14 dni od daty wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§  14.
Postanowienia zarządzenia niniejszego nie dotyczą tuczu trzody chlewnej prowadzonego w zakładach podległych Ministrom Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego.
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-105.1517

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tucz gospodarczy trzody chlewnej oraz wykorzystanie odpadków pokonsumpcyjnych.
Data aktu: 12/12/1951
Data ogłoszenia: 29/12/1951
Data wejścia w życie: 29/12/1951