Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Handlu Zagranicznego.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 31 maja 1950 r.
w sprawie tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Handlu Zagranicznego.

§  1.
Nadaje się Ministerstwu Handlu Zagranicznego tymczasowy statut organizacyjny, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc obowiązującą uchwała Rady Ministrów z dnia 8 marca 1949 r. w sprawie tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Handlu Zagranicznego (Monitor Polski Nr A-16, poz. 217).
§  3.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Handlu Zagranicznego.
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT ORGANIZACYJNY

Ministerstwa Handlu Zagranicznego.
§ 1.
1.
Ministerstwo Handlu Zagranicznego składa się z:

Gabinetu Ministra,

departamentów: Organizacyjnego,

Planowania,

Finansów i Rozliczeń,

Traktatów I,

Traktatów II,

Eksportu,

Importu,

Kadr,

Kontroli,

biur: Prawnego,

Szkolenia,

Budżetowo-Gospodarczego,

Rewindykacji.

2.
Ponadto Ministrowi Handlu Zagranicznego podlega Centralny Inspektorat Standaryzacji Artykułów Rolniczo-Spożywczych.
§  2.
Gabinet Ministra składa się z:

- Sekretariatu Ministra,

- Sekretariatu V-Ministra,

- Protokółu,

- Wydziału Prasy i Propagandy,

- Zespołu Doradców Ministra i Rzeczoznawców,

- Biblioteki Ministerstwa,

- Kancelarii Specjalnej.

§  3.
Departament Organizacyjny składa się z:

Wydziału Organizacji,

Wydziału Placówek Zagranicznych,

Wydziału Central Handlowych,

Wydziału Przedstawicielstw Handlowych,

Wydziału Inwestycyjnego,

Wydziału Zatrudnienia i Płac,

Wydziału Socjalnego,

Samodzielnego referatu: Inspektorat Obrony Przeciwpożarowej.

§  4.
Departament Planowania składa się z:

Wydziału Obrotu Towarowego,

Wydziału Planowania Importu Inwestycyjnego,

Wydziału Planowania Geograficznego,

Wydziału Obrotu Płatniczego,

Wydziału Koordynacji i Kontroli Wykonania Planów,

Wydziału Ekonomicznego,

Wydziału Transportu.

§  5.
Departament Finansów i Rozliczeń składa się z:

Wydziału Koordynacji Płatności i Dostaw,

Wydziału Finansowania Obrotów Zagranicznych,

Wydziału Finansów Przedsiębiorstw HZ,

Wydziału Dewizowego,

Wydziału Rozliczeń Towarowych,

Wydziału Rozliczeń Kontraktacji i Płatności I (krajów demokracji ludowej, Z.S.R.R.),

Wydziału Rozliczeń Kontraktacji i Płatności II (krajów kapitalistycznych),

Wydziału Reglamentacji,

Samodzielnego referatu: Inspektorat Ubezpieczeń.

§  6.
Departament Traktatów I składa się z:

Wydziału Związku Radzieckiego,

Wydziału Czechosłowackiego,

Wydziału Węgierskiego,

Wydziału Bałkańskiego (Albania, Rumunia, Bułgaria),

Wydziału Niemieckiego (Demokratyczna Republika Niemiecka),

Wydziału Wschodniego.

§  7.
Departament Traktatów II składa się z:

Wydziału Zachodniego I (Holandia, Belgia, Francja, Niemcy Zach.),

Wydziału Zachodniego II (Szwajcaria, Włochy, Austria),

Wydziału Anglosaskiego,

Wydziału Skandynawskiego (Dania, Szwecja, Norwegia, Finlandia, Islandia),

Wydziału Ameryki Łacińskiej,

Wydziału Krajów Zamorskich.

§  8.
Departament Importu składa się z:

Wydziału Ekonomicznego dla Importu,

Wydziału Górniczo-Hutniczego,

Wydziału Elektryczno-Energetycznego,

Wydziału Maszynowego,

Wydziału Motoryzacyjnego,

Wydziału Towarów Różnych,

Wydziału Artykułów Chemicznych,

Wydziału Włókienniczego,

Wydziału Skórzanego,

Wydziału Rolniczego,

Wydziału Papierniczo-Drzewnego,

Wydziału Importu Inwestycyjnego,

Wydziału Aparatury Naukowej,

Wydziału Reparacji,

Wydziału Kompensacyjnego.

§  9.
Departament Eksportu składa się z:

Wydziału Ekonomicznego dla Eksportu,

Wydziału Aktywizacji Eksportu,

Wydziału Węglowego,

Wydziału Hutniczego,

Wydziału Metalowo-Elektrotechnicznego,

Wydziału Chemicznego,

Wydziału Wyrobów Włókienniczych,

Wydziału Artykułów Zwierzęcych,

Wydziału Artykułów Roślinnych,

Wydziału Przemysłu Mineralnego,

Wydziału Drzewnego,

Wydziału Artykułów Różnych.

§  10.
Departament Kadr składa się z:

Wydziału Osobowego,

Wydziału Central Handlowych,

Wydziału Placówek Zagranicznych,

Wydziału Ewidencji,

Samodzielnego referatu paszportowego.

§  11.
Departament Kontroli składa się z:

Wydziału Organizacji Kontroli,

Wydziału Central,

Wydziału Placówek Zagranicznych,

Wydziału Analitycznego.

§  12.
Biuro Prawne składa się z:

Wydziału Legislacyjnego,

Wydziału Umów i Dokumentacji.

§  13.
Biuro Szkolenia składa się z:

Wydziału Planowania Szkolenia,

Wydziału Szkół,

Wydziału Kursów i Praktyk.

§  14.
Biuro Budżetowo-Gospodarcze składa się z:

Kancelarii Głównej,

Wydziału Ogólnego,

Wydziału Administracji Szkół i Kursów,

Wydziału Gospodarczego,

Wydziału Budżetowego.

§  15.
Biuro Rewindykacji składa się z:

Wydziału Rewindykacji,

Wydziału Nadzoru i Wyceny,

Wydziału Ewidencyjno-Statystycznego.

Zespołu likwidacyjnego Demobilu i Reliefu.

§  16.
W skład departamentów (biur) oprócz Gabinetu Ministra, Departamentu Kadr, Biura Kontroli i Biura Budżetowo-Gospodarczego wchodzą sekretariaty, które obejmują następujące sprawy:
1)
sporządzanie planów prac i sprawozdań ogólnych z działalności departamentu (biura),
2)
sprawy osobowe departamentu (biura),
3)
sprawy budżetowo-gospodarcze departamentu (biura),
4)
ewidencja aktów normatywnych i zbiór wydawnictw urzędowych,
5)
sprawy kancelaryjne.
§  17.
Szczegółowy podział czynności pomiędzy departamenty (biura), wydziały i referaty ustali Minister Handlu Zagranicznego.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024