Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Centralny Zarząd Przedsiębiorstw Robót Komunikacyjnych".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 17 lutego 1949 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania o nadaniu statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Centralny Zarząd Przedsiębiorstw Robót Komunikacyjnych".

Na podstawie art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) i zgodnie z § 10 zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 17 lutego 1949 r., wydanego w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania o utworzeniu Centralnego Zarządu Przedsiębiorstw Robót Komunikacyjnych (Monitor Polski Nr A-12, poz. 141) zarządza się co następuje:
§  1.
Przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą "Centralny Zarząd Przedsiębiorstw Robót Komunikacyjnych", utworzonemu zarządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 17 lutego 1949 r., wydanym w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "Centralny Zarząd Przedsiębiorstw Robót Komunikacyjnych" (Monitor Polski Nr A-12, poz. 141), nadaje się statut, stanowiący załącznik niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK 

Statut

przedsiębiorstwa państwowego pod narwą "Centralny Zarząd Przedsiębiorstw Robót Komunikacyjnych".

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą "Centralny Zarząd Przedsiębiorstw Robót Komunikacyjnych" utworzone zarządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 17 lutego 1949 r. (Monitor Polski Nr A-12, poz. 141) jako przedsiębiorstwo wydzielone z ogólnej administracji państwowej, zwane w dalszym ciągu "Centralnym Zarządem", działa na podstawie dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) oraz niniejszego statutu.
§  2.
Centralny zarząd posiada osobowość prawną. Prowadzony jest on w ramach narodowych planów gospodarczych według zasad rozrachunku gospodarczego na podstawie planu finansowo-gospodarczego.
§  3.
Centralny Zarząd ma siedzibę w m. st. Warszawie.
§  4.
1.
Przedmiotem działalności Centralnego Zarządu jest:
1)
koordynowanie, nadzorowanie, kontrolowanie i ogólne kierownictwo działalności nadzorowanych przedsiębiorstw robót komunikacyjnych podległych Ministrowi Komunikacji;
2)
dokonywanie planowego rozdziału prac, związanych z realizacją robót komunikacyjnych, objętych państwowymi planami inwestycyjnymi;
3)
przeprowadzanie badań, mających na celu unowocześnienie metod robót komunikacyjnych oraz zmniejszenie kosztów tych robót.
2.
Zarządzenia i wytyczne Centralnego Zarządu w zakresie jego kompetencji są wiążące dla przedsiębiorstw nadzorowanych.

Rozdział  2.

Władze przedsiębiorstwa.

§  5.
Centralny Zarząd podlega Ministrowi Komunikacji, który sprawuje nad nim nadzór i kontrolę.
§  6.
Organem zarządzającym Centralnego Zarządu jest Dyrekcja, powoływana i zwalniana przez Ministra Komunikacji, składająca się z dyrektora naczelnego reprezentującego dyrekcję samodzielnie oraz z podległych dyrektorowi naczelnemu dwóch dyrektorów.
§  7.
1.
Do ważności zobowiązań zaciąganych przez Centralny Zarząd wymagane jest współdziałanie:
1)
dwóch członków dyrekcji, albo
2)
jednego członka dyrekcji łącznie z pełnomocnikiem handlowym w granicach jego pełnomocnictwa, albo
3)
dwóch pełnomocników handlowych w granicach ich pełnomocnictw.
2.
Przepisy ust. 1 nie uchybiają możności udzielania pełnomocnictw samodzielnych lub łącznych do dokonywania poszczególnych czynności prawnych lub czynności określonego rodzaju.
3.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie dotyczą weksli, czeków i dokumentów stwierdzających zaciągnięcie lub udzielenie kredytu pieniężnego oraz udzielania pełnomocnictw do tych czynności. Powinny je podpisywać dwie osoby wskazane w ust. 1, przy czym jedną z nich musi być osoba określona w § 8.
§  8.
Minister Komunikacji powierzy jednemu z dyrektorów lub pełnomocników handlowych kierownictwo finansowe, ustanawiając w razie potrzeby również innych pełnomocników bądź do czasowego zastępowania kierownika finansowego, bądź do wykonywania określonych czynności, wchodzących w zakres kierownictwa finansowego.
§  9.
1.
Niezależnie od odpowiedzialności dyrektora naczelnego, kierownik finansowy jest odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów normujących gospodarkę finansową Centralnego Zarządu, w szczególności za stan księgowości, sporządzanie planu finansowego oraz za właściwe i terminowe sporządzanie bilansów i innych sprawozdań finansowych.
2.
Jeżeli kierownik finansowy uzna, że czynność Centralnego Zarządu jest niezgodna z przepisami normującymi gospodarkę finansową, przedstawia swoją opinie na piśmie do wiadomości Dyrekcji, a w razie nieuwzględnienia opinii przez Dyrekcję, Ministrowi Komunikacji oraz bankowi finansującemu.
3.
W razie zamierzonego dokonania czynności, nie wyłączając przewidzianych w § 7 ust. 3, które kierownik finansowy uznał za niezgodne z przepisami normującymi gospodarkę finansową, powinien on zastosować się do otrzymanego na piśmie polecenia dyrektora naczelnego, lecz jednocześnie przesłać swoją opinię Ministrowi Komunikacji oraz bankowi finansującemu.
4.
Regulamin ustali, kiedy Dyrekcja winna zasięgnąć opinii kierownika finansowego co do zamierzonych czynności, sposób postępowania przy zastępowaniu Centralnego Zarządu przez inne osoby poza dyrektorem naczelnym, oraz sposób postępowania w przypadkach, gdy kierownika finansowego zastępuje inna osoba spośród osób wymienionych w § 8.
§  10.
Do Dyrekcji należy prowadzenie wszystkich spraw Centralnego Zarządu. Dyrekcja pełni swe czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami, niniejszym Statutem i Regulaminem oraz jest odpowiedzialna za prowadzenie spraw Centralnego Zarządu.
§  11.
Zatwardzenia Ministra Komunikacji wymagają spawy dotyczące:
1)
regulaminów w zakresie struktury i podziału czynności Centralnego Zarządu;
2)
otwierania, dzielenia, łączenia lub zwijania poszczególnych oddziałów Centralnego Zarządu oraz przedsiębiorstw nadzorowanych przez Centralny Zarząd;
3)
ustanawiania pełnomocników handlowych podlegających wpisaniu do rejestru handlowego;
4)
warunków i zakresu działania projektowanych układów zbiorowych w stosunku do pracowników Centralnego Zarządu i przedsiębiorstw nadzorowanych przez Centralny Zarząd;
5)
powoływania, zwalniania i przenoszenia pracowników, zajmujących stanowiska kierownicze w Biurze Dyrekcji i Oddziałach Centralnego Zarządu, oraz takichże pracowników Dyrekcji i kierowników oddziałów przedsiębiorstw nadzorowanych przez Centralny Zarząd.
§  12.
Przy Centralnym Zarządzie powołana będzie Rada Nadzoru Społecznego, której zakres działania, sposób powoływania i odwoływania jej członków, organizację i sposób wykonywania jej czynności określi rozporządzenie Rady Ministrów.

Rozdział  3.

Majątek i rachunkowość Centralnego Zarządu.

§  13.
Rokiem operacyjnym Centralnego Zarządu jest rok kalendarzowy.
§  14.
Centralny Zarząd pokrywa swe wydatki z własnych funduszów i dochodów.
§  15.
1.
Centralny Zarząd ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego, oddanego mu protokolarnie w imieniu Skarbu Państwa.
2.
W ramach planu gospodarczego i finansowego Centralny Zarząd może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swym użytkowaniu.
3.
Majątek ruchomy Centralnego Zarządu wyodrębnia się protokolarnie z ogólnego majątku Skarbu Państwa i przekazuje Centralnemu Zarządowi na własność.
4.
Centralny Zarząd może we własnym imieniu nabywać i zbywać majątek ruchomy, tudzież zaciągać zobowiązania.
5.
Majątek nieruchomy Skarbu Państwa, znajdujący się w zarządzie i użytkowaniu Centralnego Zarządu, wykazuje się w aktywach Centralnego Zarządu tak jakby stanowił jego własność.
6.
Za zobowiązania zaciągnięte przez Centralny Zarząd, niezależnie od odpowiedzialności Centralnego Zarządu jego majątkiem, jest odpowiedzialny Skarb Państwa do wysokości majątku nieruchomego, stanowiącego własność Skarbu Państwa, użytkowanego i zarządzanego przez Centralny Zarząd.
§  16.
1.
Centralny Zarząd przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi Komunikacji bilans władny, bilans zbiorczy nadzorowanych przedsiębiorstw, sprawozdania z działalności, wnioski o podziale zysków lub pokryciu strat oraz plany finansowo-gospodarcze i inwestycyjne własne i zbiorcze nadzorowanych przedsiębiorstw. Bilanse, plany finansowo-gospodarcze i inwestycyjne, sposób podziału zysków lub pokrycia strat oraz sprawozdania z działalności nadzorowanych przedsiębiorstw zatwierdza Centralny Zarząd po zatwierdzeniu przez Ministra Komunikacji zbiorczych planów i sprawozdań.
2.
Zasady prowadzenia księgowości, terminy sporządzana bilansów, planów finansowo-gospodarczych i inwestycyjnych oraz tryb ich zatwierdzania, jak również sposób podziału zysków lub pokrycia strat, zasady tworzenia funduszów specjalnych oraz sposoby ich zużycia i deponowania ustalają odrębne przepisy, rozporządzenia i zarządzenia właściwych władz.
§  17.
1.
Kontrola przedsiębiorstwa wykonywana przez Ministra Komunikacji dotyczyć będzie w szczególności:
1)
zgodności działania Centralnego Zarządu z planem finansowo-gospodarczym;
2)
przestrzegania obowiązujących przepisów rachunkowych;
3)
przestrzegania wytycznych i poleceń władz nadzorczych.
2.
Kontrola działalności Centralnego Zarządu przewidziana w przepisach specjalnych dokonywana będzie zgodnie z tymi przepisami.

Rozdział  4.

Likwidacja i przekształcenie Centralnego Zarządu.

§  18.
Likwidacja lub przekształcenie Centralnego Zarządu następuje na podstawie zarządzenia Ministra Komunikacji, wydanego w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024