Skład Komisji Rehabilitacyjnej i tryb postępowania rehabilitacyjnego.

ZARZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 18 grudnia 1947 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Bezpieczeństwa Publicznego i Ministrem Sprawiedliwości o składzie Komisji Rehabilitacyjnej i trybie postępowania rehabilitacyjnego.

Na zasadzie art. 6 dekretu z dnia 22.X.1947 r. o dopuszczalności rehabilitacji osób, które były zatrudnione w czasie okupacji niemieckiej w policji państwowej (tzw. granatowej) i straży więziennej (Dz. U. R. P. Nr 65 poz. 385) zarządzam co następuje:
§  1.
Komisja składa się z dwóch kompletów orzekających: jeden rozpatruje wnioski o rehabilitację osób, które były zatrudnione w policji państwowej (tzw. granatowej), drugi - osób, które były zatrudnione w straży więziennej.
§  2.
Każdy komplet składa się z przewodniczącego lub jego zastępcy oraz dwóch członków lub ich zastępców. Przewodniczącego i zastępcę wyznacza Prezes Rady Ministrów. Po jednym członku i jednym zastępcy wyznaczają Minister Bezpieczeństwa Publicznego i Minister Sprawiedliwości.

W posiedzeniach Komisji bierze udział sekretarz wyznaczony spośród urzędników Prezydium Rady Ministrów.

§  3.
Do prawomocności uchwał Komisji konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy oraz dwóch członków lub ich zastępców. Decyzje zapadają zwykłą większością głosów.
§  4.
Komisja orzeka na podstawie wniosku zainteresowanego oraz zebranych opinij i innych danych, oświetlających zachowanie się zainteresowanego w czasie pełnienia służby w okresie okupacji.

Komisja zbiera opinie i dane za pośrednictwem posterunków Milicji Obywatelskiej, Urzędów Bezpieczeństwa Publicznego, Rad Narodowych Komitetów Domowych, prasy, ogłoszeń w miejscach pełnienia służby i innymi sposobami, które Komisja uzna za właściwe. Opinie i dane mogą być również zebrane na podstawie oświadczeń wiarygodnych osób, znających przebieg służby i zachowanie się osoby, co do której toczy się postępowanie rehabilitacyjne. Ocena zebranych materiałów należy do Komisji.

Przewodniczący Komisji może zażądać dodatkowych danych lub osobistego jawienia się zainteresowanego lub osoby opiniującej celem przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.

Pisma wychodzące na zewnątrz podpisuje przewodniczący.

§  5.
Referentami wniosków są członkowie Komisji, którym przewodniczący przydziela poszczególne sprawy. Na wniosek właściwego członka Komisji zreferowanie wniosków może być poruczone sekretarzowi.
§  6.
Na podstawie wyników postępowania rehabilitacyjnego Komisja orzeka o rehabilitacji zainteresowanego.

O wyniku postępowania rehabilitacyjnego Komisja zawiadamia zainteresowanego przez doręczenie zaświadczenia, podpisanego przez przewodniczącego Komisji.

Jeżeli zainteresowany pozostaje w służbie publicznej, - o wyniku postępowania rehabilitacyjnego Komisja zawiadamia również jego władzę przełożoną.

§  7.
Wnioski osób zainteresowanych winny być kierowane na adres: Komisja Rehabilitacyjna, Warszawa 5, ul. Krakowskie Przedmieście Nr 46/48.
§  8.
Zainteresowany ponosi koszty niezbędnych ogłoszeń i należytości świadków i innych osób, wzywanych do jawienia się przed Komisją w związku z przeprowadzanym postępowaniem wyjaśniającym.

Ponadto zainteresowany uiszcza ryczałtową kwotę zł 300.- - tytułem opłat manipulacyjnych.

W wypadkach zasługujących na uwzględnienie Komisja może zwolnić zainteresowanego od obowiązku ponoszenia kosztów.

§  9.
Za udział w posiedzeniach Komisji przewodniczący Komisji otrzymuje diety w wysokości 1.500 zł, członkowie zaś i sekretarz w wysokości zł 1.000.- za każde posiedzenie.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1948.1.2

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Skład Komisji Rehabilitacyjnej i tryb postępowania rehabilitacyjnego.
Data aktu: 18/12/1947
Data ogłoszenia: 03/01/1948
Data wejścia w życie: 03/01/1948