Ogłoszenie statutu organizacyjnego Komitetu Hydrologiczno-Meteorologicznego.

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 12 czerwca 1947 r.
w sprawie ogłoszenia statutu organizacyjnego Komitetu Hydrologiczno-Meteorologicznego.

Na podstawie art. 15 dekretu z dnia 5 lutego 1946 r. o utworzeniu Państwowego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego (Dz. U. R. P. Nr 6, poz. 55), ogłaszam w załączniku do obwieszczenia niniejszego statut organizacyjny Komitetu Hydrologiczno-Meteorologicznego, uchwalony przez Radę Ministrów w dniu 28 maja 1947 r.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT ORGANIZACYJNY

Komitetu Hydrologiczno-Meteorologicznego
§ 1.
Komitet Hydrologiczno-Meteorologiczny jest organem doradczym Państwowego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego.
§  2.
1.
W skład Komitetu Hydrologiczno-Meteorologicznego wchodzą:
1)
dyrektor Instytutu jako przewodniczący;
2)
przedstawiciele Ministerstwa Komunikacji, Administracji Publicznej, Ziem Odzyskanych, Rolnictwa i Reform Rolnych, Oświaty, Żeglugi, Leśnictwa oraz Centralnego Urzędu Planowania po jednym z każdego, jak również 2 przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej;
3)
5-8 członków powoływanych i odwoływanych przez Ministra Komunikacji na wniosek dyrektora Instytutu spośród przedstawicieli wyższych uczelni, towarzystw naukowych oraz instytucyj państwowych, naukowych i gospodarczych;
4)
zastępcy dyrektora Instytutu.
2.
Członków wymienionych w ust. 1 pkt 2) wyznaczają i odwołują właściwi Ministrowie.
§  3.
Zadaniem Komitetu jest:
1)
opiniowanie:
a)
wniosków i projektów, które dyrektor Instytutu przedstawi Komitetowi,
b)
ogólnego planu prac hydrologicznych i meteorologicznych, oraz środków, potrzebnych do realizacji planu prac,
c)
projektu koordynacji prac i badań Instytutu z badaniami hydrologicznymi i meteorologicznymi, prowadzonymi przez inne urzędy, instytucje i osoby na terenie Państwa, w celach naukowych lub praktycznych,
d)
wniosków w sprawie ujednolicenia metod prac badawczych hydrologicznych i meteorologicznych w Państwie, oraz uzgodnienia działalności Instytutu z potrzebami zainteresowanych władz, urzędów i instytucji, celem zabezpieczenia należytej obsługi wszystkich dziedzin gospodarki państwowej, oraz interesów, związanych z obronnością Państwa,
2)
inicjowanie prac i badań, dotyczących teoretycznych i praktycznych zagadnień hydrologiczno-meteorologicznych oraz przedstawianie wniosków w sprawie organizacji i działalności Instytutu i jego jednostek terenowych.
§  4.
1.
Dyrektor Instytutu zwołuje w miarę potrzeby zebrania Komitetu i ustala porządek dzienny i przewodniczy. Komitet może ustalić termin obrad, w którym ma się odbyć następne zebranie.
2.
W obradach Komitetu mogą brać udział rzeczoznawcy, zaproszeni przez przewodniczącego Komitetu.
3.
Uchwały Komitetu zapadają większością dwóch-trzecich głosów obecnych członków Komitetu.
4.
Do ważności uchwał potrzebna jest obecność połowy członków Komitetu.
5.
Uchwały Komitetu przedstawia dyrektor Instytutu Ministrowi Komunikacji do wiadomości.
6.
Z obrad posiedzenia sporządza się protokół, podpisany przez przewodniczącego oraz wyznaczonego przez niego sekretarza.
7.
Członkowie Komitetu mogą zgłaszać wnioski do porządku dziennego przynajmniej w terminie 10 dni przed terminem posiedzenia.
§  5.
1.
Do rozpatrywania poszczególnych zagadnień, badania i przygotowywania spraw na zebranie ogólne Komitet może powołać komisje spośród członków Komitetu.
2.
Komisje pracują niezależnie od zebrań Komitetu.
3.
Przewodnictwo komisji obejmuje jeden z zastępców dyrektora Instytutu, wyznaczony przez przewodniczącego Komitetu.
4.
Przepisy § 4 mają odpowiednie zastosowanie.
§  6.
Biurowość Komitetu i komisji prowadzi Instytut.
§  7.
Członkowie Komitetu i komisji oraz rzeczoznawcy otrzymują diety i zwrot kosztów podróży za udział w posiedzeniach w wysokości, ustalonej przez Ministra Komunikacji.

Członek Komitetu lub komisji może otrzymać osobne wynagrodzenie za prace zlecone za zgodą Ministra Komunikacji.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024