Ogłoszenie statutu organizacyjnego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego.

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 12 czerwca 1947 r.
w sprawie ogłoszenia statutu organizacyjnego Państwowego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego.

Na podstawie art. 11 dekretu z dnia 5 lutego 1946 r. o utworzeniu Państwowego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego (Dz. U. R. P. Nr 6, poz. 55), ogłaszam w załączniku do obwieszczenia niniejszego statut organizacyjny Państwowego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego, uchwalony przez Radę Ministrów w dniu 28 maja 1947 r.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT ORGANIZACYJNY

Państwowego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego.

§ 1.
Państwowy Instytut Hydrologiczno-Meteorologiczny, zwany w dalszych paragrafach "Instytutem", jest państwową Instytucją badawczo-naukową, podlegającą bezpośrednio Ministrowi Komunikacji.
§  2.
Cel i zadania Instytutu określa art. 2 i 3 dekretu z dnia 5 lutego 1946 r. o utworzeniu Państwowego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego (Dz. U. R. P. Nr 6, poz. 55).
§  3.
1.
Na czele Instytutu stoi dyrektor mianowany i zwalniany przez Ministra Komunikacji.
2.
Dyrektor zarządza całokształtem spraw Instytutu i jest odpowiedzialny za ogólną jego działalność.
3.
W szczególności do kompetencji dyrektora należy:
1)
organizacja pracy służby informacyjno-ostrzegawczej w zakresie hydrologii i meteorologii dla wszystkich potrzeb Państwa;
2)
przedkładanie Ministrowi Komunikacji w porozumieniu z właściwymi organami M. K. wniosków co do tworzenia, znoszenia i zmiany siedzib oddziałów Instytutu oraz stacyj obserwacyjnych i doświadczalnych;
3)
ustalanie metod i programu badań hydrologicznych i meteorologicznych w Państwie;
4)
opiniowanie projektów technicznych i gospodarczych (...)
5)
przedstawianie wniosków właściwym władzom centralnym i instytucjom gospodarczym w sprawie racjonalnego wykorzystania wód i elementów meteorologicznych;
6)
zatwierdzanie opisów wód kraju (katalogów), rejonów klimatycznych i katastru sił wodnych oraz wszelkich innych opracowań, studiów, pomiarów, obserwacji i biuletynów, przeznaczonych do publikacji;
7)
reprezentowanie służby hydrologicznej i meteorologicznej na zjazdach i konferencjach hydrologicznych i meteorologicznych w kraju i zagranicą;
8)
nakładanie obowiązków obserwacji w myśl art. 6 dekretu o utworzeniu Państwowego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego;
9)
regulowanie i uzgadnianie współpracy Instytutu z zainteresowanymi urzędami i instytucjami w zakresie hydrologii i meteorologii;
10)
występowanie do innych instytucji i urzędów o dostarczanie przez nie materiałów hydrologicznych i meteorologicznych, potrzebnych do opracowania zagadnień poruczonych Instytutowi;
11)
zatwierdzanie po uzgodnieniu z zainteresowanymi Ministerstwami instrukcji dla wszystkich urzędów i instytucji, wykonywujących spostrzeżenia hydrologiczne i meteorologiczne w celu prowadzenia tych prac według jednolitego dla całego Państwa systemu;
12)
przedstawianie Ministrowi Komunikacji wniosków o tworzenie stypendiów na wyższych uczelniach i instytucjach naukowych w kraju i zagranicą;
13)
organizowanie wykładów z zakresu hydrologii i meteorologii w szkołach akademickich, w porozumieniu z Ministerstwem Oświaty;
14)
zakładanie radiostacji do użytku służby hydrologicznej i meteorologicznej i występowanie z wnioskami w sprawie użytkowania innych stacyj nadawczo-odbiorczych, na zasadach art. 10 dekretu o utworzeniu P. I. H. M.;
15)
wydawanie zasadniczych zarządzeń w sprawach organizacji i trybu pracy Instytutu oraz decydowanie w sprawach ogólnych i dotyczących całej służby hydrologiczno-meteorologicznej;
16)
przedstawianie Ministrowi Komunikacji projektu preliminarza budżetowego;
17)
ustalanie programów pracy Instytutu i jego oddziałów oraz planu publikacji, tudzież wydawanie przepisów wykonawczych, regulaminów i instrukcji wewnętrznych;
18)
podział kredytów między służbę hydrologiczną i meteorologiczną;
19)
przyjmowanie i zwalnianie pracowników umownych stacji obserwacyjnych i doświadczalnych opłacanych według VIII gr. uposażenia i niższych wzgl. według zryczałtowanego wynagrodzenia miesięcznego, nieprzekraczającego wysokości uposażenia VIII grupy w ramach kredytów, przyznanych w budżecie;
20)
powierzanie za zgodą Ministra Komunikacji pracownikom Instytutu w godzinach pozabiurowych za odrębnym wynagrodzeniem prac naukowych i specjalnych, wychodzących poza ramy prac bieżących;
21)
delegowanie i przenoszenie pracowników stacji obserwacyjnych i doświadczalnych, nie zajmujących stanowisk kierowniczych lub pobierających uposażenie (wynagrodzenie) według VII lub niższych grup uposażenia;
22)
udzielanie pracownikom w granicach przydzielonych kredytów nagród i zasiłków pieniężnych do wysokości ustalonej przez Ministra Komunikacji w osobnym zarządzeniu;
23)
zatwierdzanie dorocznych urlopów wypoczynkowych pracowników Instytutu z wyjątkiem zastępców dyrektora;
24)
opracowywanie i zgłaszanie Ministrowi Komunikacji wniosków w sprawach niezastrzeżonych do decyzji dyrektora w niniejszym statucie.
§  4.
1.
Minister Komunikacji na wniosek dyrektora Instytutu mianuje i zwalnia zastępców dyrektora.

Minister Komunikacji może powierzyć zastępcy dyrektora bezpośrednie kierownictwo wydziału w Instytucie.

2.
Do zakresu działania zastępców dyrektora w podległych im działach służby należy:
1)
kierowanie pracami, referowanie spraw dyrektorowi Instytutu;
2)
organizowanie i opracowywanie systemu pracy stałej służby obserwacyjnej i informacyjnej;
3)
opracowywanie programu pomiarów i badań;
4)
opracowywanie ekspertyz, opinii i udzielanie porad;
5)
kierowanie specjalnymi badaniami na wniosek instytucji publicznych lub osób zainteresowanych;
6)
organizowanie, koordynowanie i nadzór prac wydziałów i jednostek terenowych;
7)
przygotowywanie programów i planów publikacji;
8)
inicjatywa i opracowywanie wniosków co do prac naukowo - badawczych;
9)
przygotowywanie preliminarzy budżetowych i podział kredytów oraz dysponowanie środkami budżetowymi według zatwierdzonego programu ogólnego;
10)
przygotowywanie sprawozdań;
11)
przedkładanie do zatwierdzenia formularzy, przepisów i instrukcji.

3. Jeżeli dyrektor nie może pełnić służby, kierownictwo Instytutu obejmuje zastępca dyrektora, wyznaczony przez Ministra Komunikacji.

§  5.
1.
Instytut dzieli się na Wydziały:
1)
Ogólny;
2)
Hydrografii i Hydrometrii;
3)
Hydrologii Wód Płynących;
4)
Limnologii i Wód Podziemnych;
5)
Meteorologii Klimatologicznej;
6)
Przewidywań i Informacji Synoptycznych;
7)
Aerologii i Specjalnych Badań Meteorologicznych;
8)
Morski z siedzibą w Gdyni;
9)
Samodzielny Wydział Wojskowy służby hydrologiczno-meteorologicznej;
10) 1
Samodzielny referat inwestycyjny
2.
Wydziały wymienione w ustępie poprzednim w pkt 2), 3) i 4) stanowią służbę hydrologiczną, zaś określone w pkt 5), 6) i 7) służbę meteorologiczną.
3.
Wydział Ogólny (1) załatwia sprawy organizacji Instytutu i jednostek terenowych oraz wszelkie sprawy ogólne, niewchodzące w zakres działania innych wydziałów lub których załatwienie wymaga współpracy kilku wydziałów, sprawy przygotowania sił naukowych i tworzenia stypendiów, sprawy organizacji i programu kursów szkoleniowych i wykładów w szkołach akademickich, sprawy zakładania bibliotek, wydawnictwa pism i publikacyj, sprawy składów materiałów, przyrządów i druków, laboratorii i warsztatów, sprawy personalne, budżetowo-rachunkowe, gospodarcze i kancelaryjne.
4.
Wydział Hydrografii i Hydrometrii (2) załatwia, sprawy organizacji i kontroli sieci obserwacyjno-informacyjnej i ostrzegawczej, sprawy budowy i utrzymania sieci, sporządza prognozy i prowadzi sygnalizację stanów wody oraz wykonuje pomiary hydrometryczne, zbiera materiały obserwacyjne i materiały do wydawnictw, jako też przeprowadza ekspertyzy i przygotowuje opinie w swoim zakresie.
5.
Wydział Hydrologii Wód Płynących (3) załatwia sprawy norm hydrologicznych i katastru wodnego, przeprowadza pomiary i studia specjalne, zbiera materiały do wydawnictw z dziedziny hydrologii stosowanej oraz przeprowadza ekspertyzy z tego zakresu.
6.
Wydział Limnologii i Wód Podziemnych (4) przeprowadza studia hydrologiczne w zakresie badania wód podziemnych, jezior i bagien, retencji i zbiorników retencyjnych, ekspertyzy oraz zbiera i opracowuje materiały do wydawnictw i publikacji ze swego zakresu działania.
7.
Wydział Meteorologii Klimatologicznej (5) załatwia sprawy organizacji i kontroli sieci meteorologicznej, stacji wyższych rzędów i opadowych, sprawy meteorologii rolniczo-leśnej i bioklimatologii, przeprowadza badania i ekspertyzy oraz zbiera i opracowuje materiały do wydawnictw i publikacji ze swego zakresu działania.
8.
Wydział Przewidywań i Informacji Synoptycznych (6) prowadzi służbę przewidywania pogody, obsługę meteorologiczną lotnictwa wojskowego i cywilnego, szybownictwa, żeglugi oraz rolnictwa i leśnictwa w zakresie prognozy i ostrzeżeń, załatwia sprawy organizacji i kontroli sieci lot. met. i centrów udzielania informacji synoptycznych, przygotowuje do publikacji materiały z zakresu służby pogody, oraz prowadzi prace badawcze z zakresu służby pogody i z zakresu synoptyki meteorologicznej.
9.
Wydział Aerologii i Specjalnych Badań Meteorologicznych (7) organizuje i prowadzi wszystkie prace i pomiary dotyczące górnych warstw atmosfery i kieruje pracami obserwatorów meteorologicznych oraz prowadzi badania specjalne z zakresu dynamiki atmosfery i prognoz długoterminowych.
10.
Wydział Morski organizuje i prowadzi badania hydrologiczne i meteorologiczne morza, wybrzeża morskiego i ujścia rzek, obserwatoria morskie, stacje magnetyczne i laboratoria, badania klimatologiczne i aerologiczne, przewidywania i informacje synoptyczne, służbę czasu, pomiary i badania fizycznych i chemicznych własności morza oraz ochronę meteorologiczną marynarki wojennej, handlowej, rybackiej i władz portowych oraz załatwia sprawy wydawnictwa i korygowania map morskich, sprawdzanie przyrządów nawigacyjnych.
11.
Samodzielny Wydział Wojskowy służby hydrologiczno-meteorologicznej. Zakres działania i sposób obsady Samodzielnego Wydziału Wojskowego służby hydrologiczno-meteorologicznej ustali osobne zarządzenie Ministrów: Komunikacji i Obrony Narodowej.
12. 2
Samodzielny referat inwestycyjny załatwia sprawy planowania inwestycji, wykonawstwa inwestycyjnego, zaopatrzenia inwestycyjnego, realizacji finansowej inwestycji oraz sprawozdawczości i nadzoru inwestycyjnego.
§  6.
1.
Na czele wydziałów stoją naczelnicy wydziałów mianowani i zwalniani ze służby przez Ministra Komunikacji na wniosek dyrektora Instytutu.
2.
Naczelnicy wydziałów sprawują fachowe kierownictwo nad powierzonymi wydziałami, stosownie do zarządzeń i instrukcyj dyrektora Instytutu i jego zastępców oraz są odpowiedzialni za całokształt prac wydziałów.
§  7.
Organami Instytutu w terenie są:
1)
oddziały;
2)
stacje obserwacyjne i doświadczalne.
§  8.
1. 3
(skreślony).
2.
Zadaniem oddziałów jest organizowanie stacji obserwacyjnych i doświadczalnych i ich kontrola, dokonywanie studiów, badań i obserwacji w powierzonym przez Instytut zakresie, opracowywanie wniosków i sprawozdań na podstawie dostarczanych przez stacje materiałów, współpraca z miejscowymi urzędami i instytucjami zainteresowanymi w sprawach hydrologicznych i meteorologicznych oraz wykonywanie wszelkich innych czynności zleconych przez dyrektora Instytutu.
§  9.
Stacje obserwacyjne i doświadczalne tworzy się w miarę potrzeby dla pełnienia zadań specjalnych i doraźnych poleceń Instytutu. Na czele stacji stoją kierownicy mianowani (wyznaczani) i zwalniani (odwoływani) przez Ministra Komunikacji na wniosek dyrektora Instytutu lub przez dyrektora Instytutu.
§  10.
Szczegółowy zakres działania Wydziałów Instytutu, kompetencje ich naczelników oraz szczegółowy zakres działania organów wymienionych w §§ 8 i 9 w ramach prac Instytutu określi regulamin, zatwierdzony przez Ministra Komunikacji na wniosek dyrektora Instytutu.
§  11.
1.
Instytut posiada odrębną rachubę i kasowość, a nadto wyodrębnioną administrację całego majątku ruchomego i nieruchomego.
2.
Środki finansowe na pokrycie wydatków Instytut czerpie:
1)
z kwot przewidzianych na ten cel w osobnym dziale budżetu Ministerstwa Komunikacji,
2)
z funduszów przydzielonych przez inne Ministerstwa,
3)
z własnych dochodów uzyskanych za prace, wykonywane dla urzędów, instytucji i osób zainteresowanych, jak również za orzeczenia, opinie, informacje i sprzedaż, wydawnictw.
3.
Osobne zarządzenie Ministra Komunikacji ustali zasady, na których opierać się będą dochody budżetowe Instytutu, przy zastosowaniu ogólnie obowiązujących przepisów budżetowych.
1 Załącznik § 5 ust. 1 pkt 10 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) uchwały z dnia 20 stycznia 1950 r. (M.P.50.A-14.147) zmieniającej nin. obwieszczenie z dniem 8 lutego 1950 r.
2 Załącznik § 5 ust. 12 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) uchwały z dnia 20 stycznia 1950 r. (M.P.50.A-14.147) zmieniającej nin. obwieszczenie z dniem 8 lutego 1950 r.
3 Załącznik § 8 ust. 1 skreślony przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 20 stycznia 1950 r. (M.P.50.A-14.147) zmieniającej nin. obwieszczenie z dniem 8 lutego 1950 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024