Zatwierdzenie regulaminu wewnętrznego urzędowania Państwowej Rady Mierniczej.

ZARZĄDZENIE
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU POMIARÓW KRAJU
z dnia 3 czerwca 1946 r.
o zatwierdzeniu regulaminu wewnętrznego urzędowania Państwowej Rady Mierniczej.

Na podstawie § 3 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 sierpnia 1945 r. o składzie i sposobie powoływania członków państwowej Rady Mierniczej (Dz. U. R. P. Nr 29, poz. 173) zatwierdzam zamieszczony w załączeniu do niniejszego zarządzenia Regulamin wewnętrznego urzędowania Państwowej Rady Mierniczej.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

Prezes

Prof. Inż. Jan Piotrowski.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN

wewnętrznego urzędowania Państwowej Rady Mierniczej

1. Przedmiotem obrad Państwowej Rady Mierniczej są:

a)
programy prac służby mierniczej,
b)
zagadnienia z zakresu miernictwa, które wysunęły zainteresowane Urzędy i Instytucje,
c)
wszelkie inne sprawy, które Przewodniczący podda opiniowaniu Rady.

2. Państwową Radę Mierniczą zwołuje Przewodniczący w miarę potrzeby, jednakże conajmniej raz do roku, najpóźniej przed 15 marca.

3. Przewodniczący powołuje na daną sesję z pośród członków Rady - sekretarza oraz dwu asesorów.

4. Członkowie Rady mogą nadsyłać na ręce Przewodniczącego odpowiednio umotywowane wnioski o zwołanie Rady.

5. O terminie posiedzenia Rady i porządku obrad - członkowie powinni być zawiadomieni na 30 dni, a teksty referatów, które będą wygłaszane, powinny być rozesłane członkom Rady, w miarę możności, na 16 dni przed terminem sesji.

6. Przedmiotem obrad Rady są tematy, ujęte porządkiem obrad. Członkowie Rady mogą zgłaszać tematy, zarówno w trakcie obrad Rady, jak i w okresie między dwiema sesjami Rady. O umieszczeniu tych tematów w porządku obrad bieżącej, lub następnej sesji decyduje Przewodniczący. Nieumieszczenie zgłoszonych tematów winno być podane do wiadomości Rady.

7. W posiedzeniach Rady lub Komisyj mogą brać udział bez prawa głosowania referenci, rzeczoznawcy oraz inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.

8. Dla przepracowania poszczególnych zagadnień - Rada może z pośród swego grona powołać specjalne Komisje, obradujące w okresie trwania sesji Rady. Powołując Komisje, Rada powinna szczegółowo określić zagadnienia, w których Komisje mają się wypowiedzieć. Przewodniczących Komisji wybiera Rada.

9. Posiedzenie Komisji zwołuje jej Przewodniczący i powołuje z pośród członków Komisji - sekretarza.

10. Uchwały Rady, lub Komisji, zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego. Głosowanie jest jawne, jednakże na żądanie któregokolwiek z członków Rady Przewodniczący zarządzi głosowanie tajne. Członkowie Rady, lub Komisji mogą żądać wpisania do protokółu ich odrębnej opinii.

11. Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, w którym powinny być dokładnie ujęte opinie oraz wnioski Rady lub poszczególnych członków. Referaty wygłaszane na posiedzeniach Rady, oraz wnioski zgłaszane w trakcie posiedzenia - powinny być składane na piśmie i przechowywane, jako załączniki do protokółów posiedzeń Rady.

12. Z posiedzeń Komisji sporządza się protokół, który podpisuje Przewodniczący i sekretarz. W protokóle powinny być dokładnie ujęte wnioski i opinie Komisji.

13. Odpisy protokółów Rady i Komisji powinny być rozesłane członkom Rady w terminie 30-tu dni od daty zakończenia sesji. Sprostowania i uwagi do protokółu członkowie Rady mogą zgłaszać najpóźniej w ciągu 40-tu dni od daty wysłania odpisu protokółu.

14. Protokóły Rady przechowywana są w aktach Głównego Urzędu Pomiarów Kraju i podpisywane przez Przewodniczącego Rady po przyjęciu ich na następnej sesji Rady.

15. Uchwały Rady i Komisyj są ważne bez względu na ilość obecnych na posiedzeniu członków Rady.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024