Statut Organizacyjny Urzędów Likwidacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW W POROZUMIENIU Z MINISTREM ZIEM ODZYSKANYCH
z dnia 10 maja 1946 r.
w sprawie Statutu Organizacyjnego Urzędów Likwidacyjnych,

§  1.
Na podstawie art. 9 dekretu z dnia 8 marca 1946 r. o majątkach opuszczonych i poniemieckich (Dz. U. R. P. Nr 13 poz. 87) zatwierdzam Statut Organizacyjny Urzędów Likwidacyjnych.

STATUT ORGANIZACYJNY URZĘDÓW LIKWIDACYJNYCH

I.

POSTANOWIENIA OGÓLNE.

§  1.
1)
Urzędami Likwidacyjnymi są: Główny Urząd Likwidacyjny (G.U.L.) oraz Okręgowe Urzędy Likwidacyjne (O.U.L.) wraz z ich delegaturami i biurami obwodowymi;
2)
Okręgowe Urzędy Likwidacyjne:
a)
których terytorialny zasięg działania obejmuje województwa ziem z przed l-go września 1939 r. w dalszym ciągu niniejszego statutu zwane są "centralnymi"';
b)
obejmujące województwa ziem odzyskanych - zwane są "odzyskanymi";
c)
obejmujące zaś częściowo województwa na ziemiach z przed l-go września 1939 r. a częściowo ziem odzyskany cli - w dalszym ciągu zwane są "mieszanymi".
3)
Jeżeli interes publiczny tego wymagać będzie, mogą być tworzone delegatury okręgowych urzędów likwidacyjnych o pełnych kompetencjach tych urzędów dla załatwienia spraw majątków opuszczonych i poniemieckich na terenie jednego lub więcej powiatów. Delegatury zostają powołane na ziemiach z przed l-go września 1939 r. przez Główny Urząd Likwidacyjny wprost, w okręgach mieszanych na ziemiach odzyskanych przez Główny Urząd Likwidacyjny w porozumieniu z Ministerstwem Ziem Odzyskanych, na ziemiach odzyskanych przez Ministerstwo Ziem Odzyskanych,
4)
Dla wykonywania przejściowych doraźnych czynności mogą być tworzone przez właściwe okręgowe urzędy likwidacyjne za zgodą Głównego Urzędu Likwidacyjnego odnośnie okręgów centralnych, za zgodą Głównego Urzędu Likwidacyjnego w porozumieniu z Ministerstwem Ziem Odzyskanych odnośnie ziem odzyskanych w okręgach mieszanych, a Ministerstwa Ziem Odzyskanych odnośnie tychże ziem - Biura obwodowe.
§  2.
1)
Okręgowe urzędy likwidacyjne "centralne" i "mieszane" podlegają Prezesowi Głównego Urzędu Likwidacyjnego z tym, że w okręgach mieszanych odnośnie ziem odzyskanych nadzór należy wyłącznie do Ministra Ziem Odzyskanych, obsada stanowisk następuje z inicjatywy lub za zgodą Ministra Ziem Odzyskanych, wobec którego tak mianowany aparat jest bezpośrednio 2a działalność swą odpowiedzialny, a sprawozdawczość kierowana jest tak do Głównego Urzędu Likwidacyjnego jak i Ministerstwa Ziem Odzyskanych.
2)
Okręgowe urzędy likwidacyjne "odzyskane" podlegają wyłącznie Ministrowi Ziem Odzyskanych z tym, że sprawozdawczość z tych okręgów dla celów ewidencyjno-statystycznych kierowana jest również do Głównego Urzędu Likwidacyjnego.
3)
Koordynacja między Głównym Urzędem Likwidacyjnym a Ministerstwem Ziem Odzyskanych następuje drogą wymiany zarządzeń o charakterze ogólnym.
§  3.
1)
Budżet Okręgowych Urzędów Likwidacyjnych "centralnych" i "mieszanych" jest częścią składową budżetu Głównego Urzędu Likwidacyjnego i z tego tytułu Główny Urząd Likwidacyjny także w okręgach "mieszanych" sprawuje nadzór nad prawidłowym wykonaniem budżetu.
2)
Budżet okręgowych urzędów likwidacyjnych "odzyskanych" stanowi część składową budżetu Ministerstwa Ziem Odzyskanych.
§  4.
Zarządzenia o charakterze ogólnym mogą być ogłaszani w Monitorze Polskim,

II.

POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE

A.

Główny Urząd Likwidacyjny.

§  5.
1)
Na czele Głównego Urzędu Likwidacyjnego stoi Prezes, mianowany przez Prezesa Rady Ministrów.
2)
Wiceprezesów G.U.L. mianuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Prezesa G.U.L.
3)
Do Prezesa G.U.L. należy ogólne kierownictwo i nadzór nad działalnością G.U.L. i podległych O.U.L. (§ 2). Prezes G.U.L. mianuje i zwalnia wszystkich funkcjonariuszów rzeczonych urzędów - z wyjątkiem wiceprezesów G.U.L. oraz dyrektorów O.U.L.
4)
Uprawnienia swoje, wynikające z postanowień punktu (3) niniejszego paragrafu. Prezes G.U.L. może przekazywać podległym sobie urzędnikom.
§  6.
Wiceprezesi G.U.L. kierują zleconymi- im przez Prezesa działami służby, a jeden z nich wyznaczony przez Prezesa zastępuje go w czasie jego nieobecności.
§  7.
1) 1
Główny Urząd Likwidacyjny dzieli się na 5 biur: ogólne, nadzorcze, ewidencyjno-szacunkowe, powiernicze i prawne oraz na niepodlegający żadnemu z tych biur - wydział egzekucyjny.
2)
Biura dzielą się na wydziały,
3)
Na czele biur stoją dyrektorzy, na czele wydziałów naczelnicy.
§  8.
BIURO OGÓLNE - dzieli się na 3 wydziały: osobowo- administracyjny, gospodarczy i finansowy.
§  9.
Wydział I - Osobowo-Administracyjny załatwia:
a)
sprawy osobowe funkcjonariusze w tak G.U.L. jak również O.U.L., "centralnych" i "mieszanych", wynikające z odnośnych ustaw i rozporządzeń wykonawczych, a w szczególności: o państwowej służbie cywilnej i postępowaniu dyscyplinarnym, o uposażeniu, dietach i kosztach podróży, ubezpieczeniach społecznych, orderach i odznaczeniach;
b)
sprawy szkolenia i doboru personelu oraz ewidencji i statystyki osobowej, układania preliminarza wydatków osobowych w porozumieniu z Wydziałem Finansowym oraz prowadzi i przechowuje akta osobowe funkcjonariuszów G.U.L. i O.U.L.;
c)
współdziała z Wydziałem Koordynacji w sprawach osobowych okręgów mieszanych;
d)
sprawy społeczne funkcjonariuszów G.U.L oraz sprawy nienależąco do zakresu działania innych wydziałów. W skład Wydziału wchodzi kancelaria ogólna i sekretariaty Prezesa i Wiceprezesów.
§  10.
Wydział 2 - Gospodarczy załatwia:
a)
sprawy budowy i administracji budynków urzędów likwidacyjnych, przetargów, dostaw, zaopatrzenia materiałowego, lokomocji i magazynów;
b)
prowadzi rachunkowość wydatków rzeczowych G.U.L. i czuwa nad celowym i prawidłowym administrowaniem kredytami rzeczowymi przez O.U.L. ("centralne" i "mieszane");
c)
prowadzi składnicę druków I zaopatruje w druki O.U.L. "centralne" i "mieszane", prowadzi ewidencję pieczęci z godłem państwowym i współdziała z Wydziałem Finansowym w układaniu preliminarza wydatków rzeczowych dla G.U.L. i O.U.L. "centralnych" i "mieszanych";
d)
sprawy aprowizacji funkcjonariuszów G.U.L.
§  11.
Wydział 3 - Finansowy załatwia:
a)
sprawy układania, wykonywania I kontroli budżetów oraz sprawozdawczości budżetowej G.U.L. i O.U.L. "centralnych" i "mieszanych";
b)
sprawy dotyczące dokonywania wpłat 1 wypłat oraz sprawdzania pod względem formalnym I cyfrowym rachunków i innych dowodów kasowych w zakresie czynności finansowych G.U.L.;
c)
prowadzi kasę i przechowuje wszelkiego rodzaju do wody rachunkowo-kasowe G.U.L.;
d)
sprawuje nadzór w sprawach rachunkowo-kuso wy cli nad O.U.L, "centralnymi" i "mieszanymi";
e)
prowadzi księgowość centralną G.U.L., obejmującą wpływy GUL, sumy obrotowe, różne fundusze, lokaty wpływów oraz dokonuje przelewu nadwyżek wpływów nad wydatkami administracyjnymi G.U.L. na ogólny dochód budżetowy Państwa;
f)
sprawuje nadzór nad O.U.L. "centralnymi" 1 "mieszanymi" w zakresie rozrachunków z władzami 1 instytucjami oraz osobami prawnymi i fizycznymi odnośnie: gotowizny zgłaszanej w myśl art. II dekretu: majątków przekazanych, zarządzanych oddanych w użytkowanie, wydzierżawionych lub sprzedanych; kosztów nadzoru zabezpieczającego i zarządu majątków określonych w art. 13 dekretu; przekazywanie nadwyżek finansowych określonych w art. 14 dekretu oraz sum uzyskanych ze spieniężenia majątków poniemieckich.
§  12.
BIURO NADZORU - dzieli się na 3 Wydziały: prezydialny, inspekcyjny i koordynacji.
§  13.
Wydział 1 - Prezydialny załatwia:
a)
sprawy wynikające z zależności urzędów likwidacyjnych od Prezesa Rady Ministrów (art. 8 dekretu), a w szczególności Opracowuje sprawozdania okresowe, przygotowuje odpowiedzi i wyjaśnienia na specjalne zarządzenia Prezesa Rady Ministrów i na interpelacje poselskie;
b)
sprawy ustrojowe i koordynacji pracy urzędów likwidacyjnych oraz sprawy dotyczące stosunków do K.R.N. poszczególnych ministrów, naczelnych władz, organizacyj gospodarczych, społecznych i politycznych;
c)
sprawy prasowe, wydawnicze oraz organizowanie 1 zwoływanie zjazdów i konferencyj.
§  14.
Wydział 2 - Inspekcyjny.
a)
ustala plany inspekcji O.U.L., przeprowadza wszechstronną kontrolę administracyjną i finansową tych urzędów oraz wykonuje zlecone czynności w zakresie kontroli doraźnej na skutek skarg i zażaleń, tak na organa G.U.L. jak i na O.U.L. i przeprowadza dochodzenia w sprawie nadużyć. Uzyskany materiał ze wszechstronnej kontroli zużytkowuje do wydawania zarządzeń poinspekcyjnych w porozumieniu Z zainteresowanymi biurami G.U.L.;
b)
ocenia znaczenie materiałów dowodowych odnośnie uchybień ujawnionych przez O.U.L. i inne państwowe organa kontrolne i nadaje im właściwy bieg;
c)
załatwia sprawy dochodzeń w przedmiocie ujawniania majątków poniemieckich i opuszczonych,
§  15.
Wydział 3 - koordynacji:
a)
uzgadnia zarządzenia Ministra Ziem Odzyskanych i Prezesa G.U.L. w sprawach majątków opuszczonych i poniemieckich:
b)
poddaje analizie okresowe sprawozdania O.U.L. "mieszanych" i "odzyskanych" i opracowuje na ich podstawie wnioski koordynacyjne dla G.U.L. i Ministerstwa Ziem Odzyskanych.
§  16.
BIURO EWIDENCYJNO-SZACUNKOWE dzieli się na L wydziały: ewidencyjno-statystyczny i szacunkowo-rewizyjny.
§  17.
Wydział 1 - Ewidencyjno-Statystyczny:

opracowuje instrukcje ewidencyjne i statystyczne i czuwa nad ich wykonaniem oraz zestawia ogólne wyniki ewidencji majątków opuszczonych i poniemieckich w cyfrach statystycznych w skali ogólno-państwowej.

§  18.
Wydział 2 - Szacunkowo-Rewizyjny załatwia:

sprawy kontroli bilansów majątków opuszczonych 1 po niemieckich i działalności finansowej zarządów tychże majątków oraz sprawy kontroli szacunków, opisu, inwentaryzacji i ewidencji majątków opuszczonych i poniemieckich.

§  19.
BIURO POWIERNICZE - dzieli się na 3 wydziały: nieruchomości, przemysłowo-handlowy i ruchomości.
§  20.
Wydział 1 - nieruchomości załatwia w toku instancji: sprawy nieruchomości odnośnie: oddawania w zarząd, na jem i dzierżawę, przekazywania majątków nieruchomych właściwym władzom i instytucjom; współdziała z właściwymi biurami w zakresie przywracania posiadania, załatwia sprawy nakładów w majątkach opuszczonych,
§  21.
Wydział 2 - przemysłowo-handlowy załatwia w toku instancji:

sprawy przedsiębiorstw przemysłowych i handlowych od nośnie: oddawania w zarząd, najem i dzierżawę, przekazywania majątków właściwym władzom 1 instytucjom; współdziała z właściwymi biurami i zakresie przywracania posiadania, załatwia sprawy nakładów w majątkach opuszczonych.

§  22.
Wydział 3 - ruchomości i załatwia w toku instancji: sprawy dotyczące ruchomości odnośnie: sprzedaży, oddawania pod dozór, dzierżawę, przekazywania właściwym władzom i instytucjom oraz współdziała z właściwymi biurami W zakresie przywracania posiadania.
§  23.
BIURO PRAWNE:
a)
opracowuje projekty rozporządzeń i zarządzeń dotyczących mienia opuszczonego i poniemieckiego na podstawie tez zgłoszonych przez właściwe biuru, opiniuje projekty przepisów nadesłano przez inne władze i udziela opinii prawnych na żądanie innych Jednostek organizacyjnych G.U.L. oraz ustala zasadnicze schematy umów najmu i dzierżawy;
b)
ustala wytyczne i nadzoruje czynności O.U.L, w przedmiocie przywracania posiadania w trybie administracyjnym w porozumieniu z właściwymi biurami; wykonywa nadzór nad działalnością O.U.L. w sprawach o przywrócenie posła dania w drodze sądowej, ustala wytyczne 1 nadzoruje wykonanie czynności w sprawach dotyczących wniosków hipotecznych i zabezpieczenia praw odnośnie majątków 1 wierzytelności przejętych na rzecz Państwa i osób prawa publicznego,
§  23a. 2
Wydział Egzekucyjny w Głównym Urzędzie Likwidacyjnym załatwia sprawy orzecznictwa i nadzoru w zakresie wykonania przez wydziały egzekucyjne w okręgowych urzędach likwidacyjnych orzeczeń o przepadku majątku i o zabezpieczeniu przepadku.

B.

OKRĘGOWE URZĘDY LIKWIDACYJNE.

§  24.
1)
Na czele Okręgowego Urzędu Likwidacyjnego stoi dyrektor.
2)
Dyrektorów O.U.L. "centralnych" i "mieszanych" mianuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Prezesa G.U.L.
3)
Dyrektorów O.U.L. "odzyskanych" mianuje Minister Ziem Odzyskanych.
§  25.
W okręgach, w których względy celowości będą wymagały powołania wicedyrektorów, mianuje ich Prezes G.U.L. (okręgi centralne i mieszane) względnie Minister Ziem Odzyskanych (okręgi odzyskane).
§  26.
1)
Do dyrektora O.U.L. należy ogólne kierownictwo I nadzór nad działalnością podległego mu urzędu.
2)
Dyrektorzy O.U.L., "centralnych" 1 "mieszanych" odpowiedzialni za działalność sobie podległych urzędów wobec Prezesa G.U.L., dyrektorzy zaś O.U.L. "odzyskanych" - wobec Ministra Ziem Odzyskanych.
§  27.
1) 3
Okręgowy Urząd Likwidacyjny dzieli się na 6 wydziałów: ogólny, finansowy, ewidencyjno-szacunkowy, powierniczy, prawny i egzekucyjny.
2)
Wydziały dzielą Się na oddziały.
3)
Na czele wydziałów Stoją naczelnicy, na czele oddziałów - kierownicy.
§  28.
Wydział I - Ogólny dzieli się na 2 oddziały: osobowo-administracyjny i gospodarczy.
§  29.
Oddział 1 Osobowo-Administracyjny załatwia:
a)
sprawy osobowe funkcjonariuszów O.U.L., wynikające z odnośnych ustaw I rozporządzeń, w szczególności: o państwowej służbie cywilnej i postępowaniu dyscyplinarnym, o uposażeniu, dictach, kosztach podróży, ubezpieczeniach społecznych, orderach i odznaczeniach;
b)
sprawy doboru, szkolenia personelu oraz ewidencji i statystyki osobowej;
c)
sprawy układania preliminarza wydatków osobowych w porozumieniu z wydziałom finansowym;
d)
sprawy społeczne funkcjonariuszów O.U.L. oraz sprawy nie należące do zakresu działania innych wydziałów. W skład oddziału wchodzi kancelaria ogólna i sekretariat dyrektora,
§  30.
Oddział 2 - Gospodarczy załatwia:
a)
sprawy gospodarcze OUL, a w szczególności: budowy, remontu i administracji budynków urzędowych, przetargów, dostaw, zaopatrzenia materiałowego i lokomocji;
b)
prowadzi rachunkowość wydatków rzeczowych O.U.L., czuwa nad Celowym rozchodowaniem zaliczek na wydatki rzeczowo i Współdziała z Wydziałem Finansowym przy układaniu preliminarza wydatków rzeczowych;
c)
prowadzi sprawy aprowizacji funkcjonariuszów O.U.L
§  31.
Wydział II - Finansowy dzieli się na 3 oddziały: budżetowy, rachunkowo-kasowy i księgowości.
§  32.
Oddział 1 - Budżetowy załatwia:

sprawy układania i wykonywania budżetu oraz sprawozdawczości budżetowej O.U.L; poza tym w porozumieniu z oddziałami rachunkowo-kasowym i księgowości dokonywa rozliczeń z osobami, którym przywrócono posiadanie majątków opuszczonych.

§  33.
Oddział 2 - Rachunkowo-Kasowy:

załatwia sprawy dotyczące przyjmowania wpłat 1 dokonywania wypłat, prowadzi kasę O.U.L., sprawdza pod względem formalnym i cyfrowym rachunki i inne dowody na wydatki O.U.L., wystawia asygnaty i zlecenia wypłat, przechowuje wszelkiego rodzaju dowody rachunkowo-kasowe. Ponadto prowadzi księgę kredytów i wydatków budżetowych, księgę zaliczek O.U.L. i czuwa nad wyliczeniem się z zaliczek.

§  34.
Oddział 3 Księgowości prowadzi:
a)
księgowość O.U.L obejmującą wpływy z tytułu spieniężenia, przekazywania, dzierżawy i najmu majątków opuszczonych i poniemieckich i z tytułu nakładów określonych w art. 5 i 6 oraz nadwyżek określonych w art. 14 dekretu;
b)
rachunki wpływów na poczet sum obrotowych depozytowych i różnych funduszów;
c)
rozrachunki z władzami i Instytucjami i osobami prawnymi i fizycznymi odnośnie gotowizny zgłaszanej w myśl art. 11 dekretu;
d)
rachunki kosztów nadzoru zabezpieczającego i zarządu majątków określonych w art. 13 dekretu;
e)
rozrachunki odnośnie nadwyżek podlegających przelaniu na dochód budżetowy oraz kosztów administracji O.U.L.;
f)
rachunek lokaty wpływów i sporządzą właściwe sprawozdania i zestawienia cyfrowe.
§  35.
Wydział III - Ewidencyjno-Statystyczny dzieli się na 2 oddziały: ewidencyjno-statystyczny i szacunkowo-rewizyjny.
§  36.
Oddział 1 - Ewidencyjno-Statystyczny

ustala, opisuje, inwentaryzuje, określa wartość i zabezpiecza majątki opuszczone i poniemieckie za pomocą organów własnych oraz przy pomocy czynników do tego powołanych (art. 10 i 11 dekretu) i prowadzi ewidencję tych majątków zgodnie z instrukcją ewidencyjno-szacunkową. Na podstawie zgromadzonego w powyższy sposób materiału ewidencyjnego, oddział ten rozprowadza dane ewidencyjne na tablice statystyczne okręgu i sporządza okresowe sprawozdania statystyczne we właściwym sobie zakresie.

§  37.
Oddział 2 Szacunkowo-Rewizyjny:
a)
przeprowadza szacunek mienia opuszczonego i poniemieckiego dla celów dzierżawy, najmu lub sprzedaży, a także dla innych celów;
b)
załatwia sprawy kontroli bilansów otwarcia majątków opuszczonych i poniemieckich i działalności finansowej zarządów tychże majątków;
c)
współdziała z właściwymi władzami przy oszacowaniu nakładów w majątkach opuszczonych.

Oddział 2 - Szacunkowo-Rewizyjny:

§  38.
Wydział IV - Powiernicy dzieli się na 3 oddziały: nieruchomości, przemysłowo-handlowy i ruchomości.
§  39.
Oddział 1 - Nieruchomości:

załatwia sprawy nieruchomości odnośnie: oddawania W zarząd, najem i dzierżawę, przekazywania majątków nieruchomych właściwym władzom i instytucjom; współdziała właściwymi wydziałami O.U.L. w zakresie wprowadzania w posiadanie nieruchomości i ustalania nakładów w nieruchomościach opuszczonych.

§  40.
Oddział 2 - Przemysłowo-Handlowy:

załatwia spławy przedsiębiorstw przemysłowych i handlowych odnośnie: oddawania w zarząd, najem i dzierżawę waz likwidacji przekazywania majątków właściwym władzom i instytucjom, współdziała z właściwymi wydziałami w zakresie przywracania posiadania i ustalania nakładów W majątkach opuszczonych.

§  41.
Oddział 3 - Rachunkowości.

załatwia sprawy dotyczące ruchomości opuszczonych 1 poniemieckich odnośnie: oddawania pod dozór, w dzierżawę, przekazywania właściwym władzom 1 instytucjom oraz sprzedaży I współdziała z właściwymi wydziałami pracy wprowadzaniu w posiadanie ruchomości opuszczonych.

§  42.
Wydział V - Prawny dzieli się na 2 oddziały: administracyjno-prawny i sądowy.
§  43.
Oddział 1 Administracyjno-Prawny:

sporządza wnioski w przedmiocie ujawnienia W księgach hipotecznych i innych rejestrach publicznych przejścia na rzecz Skarbu Państwa i innych osób prawa publicznego praw majątkowych hipotekowanych (art. 2 ust. 6 dekretu); przygotowuje wnioski celem stwierdzenia zajęcia wierzytelności pieniężnych i innych praw majątkowych osób i spółek, których majątek przechodzi na własność Skarbu Państwa lub innych osób prawa publicznego (art. 2 ust. 7 dekretu); sporządza wnioski w przedmiocie zabezpieczenia kosztów nadzoru i zarządu majątków opuszczonych, obciążających te majątki, przygotowuje projekty przepisów na zlecenie dyrektora, opiniuje i ustala ostateczną formę umów najmu dzierżawy i udziela opinii prawnych dla innych wydziałów oraz dokonuje wszelkich czynności prawnych zleconych przez dyrektora.

§  44.
Oddział 2 - Sądowy:

załatwia sprawy w przedmiocie przywracania posiadania w trybie administracyjnym w porozumieniu z właściwymi władzami, przygotowuje materiały w sprawach sądowych Z wniosków o przywrócenie posiadania majątków opuszczonych w porozumieniu z właściwymi władzami (art. 19-25 dekretu).

§  441. 4
Wydział egzekucyjny wykonuje orzeczenie o przepadku majątku i o zabezpieczeniu przepadku.

III.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE.

§  45.
Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Załącznik § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Skarbu wydanego w porozumieniu z Ministrem Ziem Odzyskanych z dnia 8 kwietnia 1948 r. (M.P.48.45.231) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 1948 r.
2 Załącznik § 23a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Skarbu wydanego w porozumieniu z Ministrem Ziem Odzyskanych z dnia 8 kwietnia 1948 r. (M.P.48.45.231) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 1948 r.
3 Załącznik § 27 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Skarbu wydanego w porozumieniu z Ministrem Ziem Odzyskanych z dnia 8 kwietnia 1948 r. (M.P.48.45.231) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 1948 r.
4 Załącznik § 44(1) dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Skarbu wydanego w porozumieniu z Ministrem Ziem Odzyskanych z dnia 8 kwietnia 1948 r. (M.P.48.45.231) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 1948 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024