Rozporządzenie wykonawcze 2025/905 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 794/2004 w odniesieniu do mechanizmu wewnętrznej procedury odwoławczej w następstwie ustaleń Komitetu ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus w sprawie ACCC/C/2015/128 i innych aktualizacji procedur

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/905
z dnia 12 maja 2025 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 794/2004 w odniesieniu do mechanizmu wewnętrznej procedury odwoławczej w następstwie ustaleń Komitetu ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus w sprawie ACCC/C/2015/128 i innych aktualizacji procedur
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 33,

po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia jest stroną Konwencji Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (EKG ONZ) o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska ("konwencja z Aarhus"). Konwencję z Aarhus wdrożono w Unii rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1367/2006 2 .

(2) Art. 2 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 wyłącza z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 akty administracyjne w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. g), które Komisja przyjęła w dziedzinie konkurencji. Decyzje Komisji dotyczące pomocy państwa objęte procedurą określoną w art. 108 ust. 2 Traktatu nie mogą być przedmiotem wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej składanych przez członków społeczeństwa zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006.

(3) Komitet ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus (ACCC) stwierdził w sprawie ACCC/C/2015/128 3 , że Unia naruszyła konwencję z Aarhus, ponieważ nie zapewniła członkom społeczeństwa dostępu do procedur administracyjnych lub sądowych w przypadku chęci zakwestionowania decyzji w sprawie środków pomocy państwa przyjętych przez Komisję na podstawie art. 108 ust. 2 Traktatu, które są sprzeczne z prawem Unii w dziedzinie środowiska.

(4) Unia powinna podjąć kroki w celu uwzględnienia ustaleń ACCC poprzez ustanowienie mechanizmu wewnętrznej procedury odwoławczej. Mechanizm ten powinien mieć zastosowanie do decyzji dotyczących pomocy państwa zamykających formalne postępowanie wyjaśniające na podstawie art. 108 ust. 2 Traktatu, przyjętych przez Komisję na podstawie art. 9 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2015/1589, których podstawę prawną stanowią art. 107 ust. 3 lit. a), lit. b) część pierwsza (pomoc przeznaczona na wspieranie realizacji ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania), c), d) i e) Traktatu, art. 93 Traktatu i art. 106 ust. 2 Traktatu. W tym kontekście zgłaszające państwo członkowskie powinno potwierdzić, że ani działalność będąca przedmiotem pomocy państwa, ani żadne aspekty zgłoszonego środka pomocy państwa, które są nierozerwalnie związane z przedmiotem pomocy, nie są sprzeczne z prawem ochrony środowiska Unii 4 . Potwierdzenie to powinno zostać zawarte w części I pkt 6.8 formularza zamieszczonego w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 5 . Jeżeli środek pomocy państwa jest sprzeczny z unijnym prawem ochrony środowiska oraz są spełnione wymogi określone w prawie Unii 6 , Komisja nie może zatwierdzić pomocy.

(5) Aby umożliwić państwom członkowskim dostosowanie się do nowych wymogów wynikających z tego nowego mechanizmu wewnętrznej procedury odwoławczej, spoczywający na państwach członkowskich obowiązek potwierdzenia w zgłoszeniu braku naruszenia prawa ochrony środowiska Unii powinien zacząć obowiązywać po dwóch miesiącach od opublikowania niniejszego rozporządzenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(6) Ustalenia dotyczące wewnętrznej procedury odwoławczej opisano szczegółowo w komunikacie Komisji dotyczącym Kodeksu najlepszych praktyk dotyczących przebiegu postępowania w zakresie kontroli pomocy państwa 7 .

(7) Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 794/2004 wzrost pierwotnego budżetu istniejącego programu pomocowego do 20 % nie jest uznawany za zmianę pomocy istniejącej. Na potrzeby pewności prawa należy wyjaśnić, że art. 4 ust. 1 przedmiotowego rozporządzenie ma zastosowanie wyłącznie do zatwierdzonych programów pomocy lub programów pomocy, które uznaje się za zgodne na podstawie rozporządzenia (UE) nr 651/2014 8 , ponieważ inne rodzaje istniejącej pomocy, takie jak pomoc przedakcesyjna, mogą nie mieć zatwierdzonego pierwotnego budżetu.

(8) Komisja powinna zmienić swoje formularze zgłoszenia w następstwie przyjęcia zmienionych rozporządzeń, wytycznych i zasad ramowych w sprawie: regionalnej pomocy państwa 9 ; pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną 10 ; pomocy państwa na sieci szerokopasmowe 11 ; pomocy państwa na rzecz ochrony klimatu i środowiska oraz cele związane z energią 12 ; pomocy państwa na rzecz promowania inwestycji w zakresie finansowania ryzyka 13 ; pomocy państwa w sektorze rolnym 14 ; pomocy państwa w sektorze rybołówstwa 15 , a także w następstwie przedłużenia wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz sektora lotniczego 16 . Biorąc pod uwagę te zmiany, należy dostosować formularz zgłoszenia pomocy państwa i formularze informacji przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 794/2004, aby odzwierciedlić zmiany i zapewnić, aby Komisja otrzymywała wszystkie informacje niezbędne jej do przeprowadzenia oceny zgodnie ze zmienionymi regułami w zakresie pomocy państwa.

(9) Praktyka Komisji zmieniła się, jeśli chodzi o korzystanie z elektronicznych systemów przesyłania zgłoszeń i formatów sprawozdań rocznych. Należy zatem zmienić art. 3 ust. 3 i art. 5 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 w celu zapewnienia, aby Komisja otrzymywała wszystkie informacje niezbędne do przeprowadzenia oceny zgodnie z zasadami pomocy państwa.

(10) Należy zmienić praktykę Komisji w zakresie sprawozdawczości w sektorach rolnictwa i rybołówstwa, zgodnie z ogólnymi zasadami sprawozdawczości. Państwa członkowskie powinny zatem składać także i sprawozdania dotyczące sektorów rolnictwa i rybołówstwa zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 794/2004, wykorzystując załącznik III do tego rozporządzenia.

(11) W orzecznictwie sądów Unii doprecyzowano pojęcie "zainteresowanej strony", zdefiniowane w art. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2015/1589 17 . Należy zatem zmienić formularz skargi zamieszczony w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 794/2004.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 794/2004,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 794/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 słowa "rozporządzeniu (WE) nr 659/1999" zastępuje się słowami "rozporządzeniu (UE) 2015/1589";
2)
w art. 2 słowa "rozporządzeniu (WE) nr 659/1999" zastępuje się słowami "rozporządzeniu (UE) 2015/1589";
3)
art. 3 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Zgłoszenia przesyła się elektronicznie, za pośrednictwem aplikacji wskazanej przez Komisję.

Wszelką korespondencję związaną ze zgłoszeniem przekazuje się elektronicznie, za pośrednictwem bezpiecznego systemu elektronicznego wskazanego przez Komisję.";

4)
w art. 4 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w zdaniu pierwszym słowa "rozporządzeniu (WE) nr 659/1999" zastępuje się słowami "rozporządzeniu (UE) 2015/1589";
b)
zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Jednak wzrost pierwotnego budżetu istniejącego programu pomocowego, który został zatwierdzony lub jest zgodny z rozporządzeniem (UE) nr 651/2014, do 20 % nie jest uznawany za zmianę pomocy istniejącej.";

5)
art. 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Bez uszczerbku dla jakichkolwiek dodatkowych szczegółowych obowiązków sprawozdawczych określonych w decyzji warunkowej przyjętej zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2015/1589, a także dla dotrzymania wszelkich zobowiązań danego państwa członkowskiego związanych z decyzją o zatwierdzeniu pomocy, państwa członkowskie sporządzają roczne sprawozdania dotyczące istniejących programów pomocy i pomocy indywidualnej za każdy cały rok kalendarzowy lub część roku kalendarzowego, w którym program stosowano, wykorzystując standardowy format sprawozdawczy określony w załączniku III.";

6)
w art. 7 słowa "art. 88 ust. 3 Traktatu" zastępuje się słowami "art. 108 ust. 3 Traktatu", a słowa "rozporządzenia (WE) nr 659/1999" zastępuje się słowami "rozporządzenia (UE) 2015/1589";
7)
w art. 8 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 słowa "rozporządzeniu (WE) nr 659/1999" zastępuje się słowami "rozporządzeniu (UE) 2015/1589";
b)
w ust. 5 słowa "rozporządzeniu (WE) nr 659/1999" zastępuje się słowami "rozporządzeniu (UE) 2015/1589";
c)
w ust. 5a słowa "art. 6a ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 659/1999" zastępuje się słowami "art. 7 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2015/1589";
d)
w ust. 5b słowa "art. 6a ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 659/1999" zastępuje się słowami "art. 7 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2015/1589";
8)
w art. 9 ust. 1 słowa "art. 88 ust. 3 Traktatu" zastępuje się słowami "art. 108 ust. 3 Traktatu";
9)
w art. 11a ust. 1 słowa "art. 10 ust. 1 i art. 20 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 659/1999" zastępuje się słowami

"art. 12 ust. 1 i art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/1589";

10)
w art. 11b słowa "rozporządzeniu (WE) nr 659/1999" zastępuje się słowami "rozporządzeniu (UE) 2015/1589";
11)
w załączniku I wprowadza się zmiany określone w załączniku I do niniejszego rozporządzenia;
12)
uchyla się załączniki III.A, III.B i III.C;
13)
dodaje się załącznik III w brzmieniu jak określono w załączniku II do niniejszego rozporządzenia;
14)
załącznik IV zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku III do niniejszego rozporządzenia;
15)
dodaje się załącznik V w brzmieniu jak określono w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Pkt 6.8 części I załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 794/2004 zmieniony zgodnie z art. 1 pkt 11 niniejszego rozporządzenia ma zastosowanie od dnia 13 sierpnia 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 maja 2025 r.

ZAŁĄCZNIK Nr  I

ZAŁĄCZNIK Nr  II

ZAŁĄCZNIK Nr  III

ZAŁĄCZNIK Nr  IV

1 Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/1589/oj.
2 Rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Wspólnoty (Dz.U. L 264 z 25.9.2006, s. 13, ELI: http://data.europa.eu/ eli/reg/2006/1367/oj).
3 Ustalenia i powiązane informacje dotyczące sprawy znajdują się na stronie https://unece.org/env/pp/cc/accc.c.2015.128_european- union.
4 M.in. wyrok z dnia 22 marca 1977 r., Iannelli & Volpi, 74/76, EU:C:1977:51, pkt 14: "Te aspekty pomocy, które naruszają postanowienia szczególne Traktatu [...], mogą być do tego stopnia nierozerwalnie związane z przedmiotem pomocy, iż nie jest możliwa ich odrębna ocena, tak że ich wpływ na zgodność lub niezgodność pomocy jako całości musi w konsekwencji zostać koniecznie oceniony w toku postępowania prowadzonego na podstawie art. 93".
5 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 140 z 30.4.2004, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/794/oj).
6 Wyrok z dnia 15 czerwca 1993 r., Matra/Komisja, C-225/91, EU:C:1993:239, pkt 41; wyrok z dnia 22 marca 1977 r., Iannelli & Volpi, 74/76, EU:C:1977:51, pkt 14; wyrok z dnia 31 stycznia 2023 r., Komisja/Braesch i in., sprawa C-284/21 P, EU:C:2023:58, pkt 96-99.
7 Komunikat Komisji - Kodeks najlepszych praktyk dotyczących przebiegu postępowania w zakresie kontroli pomocy państwa (Dz.U. C, C/2025/2810, 13.6.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/2810/oj).
8 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U. L 187 z 26.6.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/651/oj).
9 Komunikat Komisji - Wytyczne w sprawie regionalnej pomocy państwa (Dz.U. C 153 z 29.4.2021, s. 1).
10 Komunikat Komisji - Zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną (Dz.U. C 414 z 28.10.2022, s. 1).
11 Komunikat Komisji - Wytyczne w sprawie pomocy państwa na sieci szerokopasmowe (Dz.U. C 36 z 31.1.2023, s. 1).
12 Komunikat Komisji - Wytyczne w sprawie pomocy państwa na ochronę klimatu i środowiska oraz cele związane z energią z 2022 r. (Dz.U. C 80 z 18.2.2022, s. 1).
13 Komunikat Komisji - Wytyczne Unii w sprawie pomocy państwa na rzecz promowania inwestycji w zakresie finansowania ryzyka (Dz.U. C 508 z 16.12.2021, s. 1.)
14 Rozporządzenie Komisji (UE) 2022/2472 z dnia 14 grudnia 2022 r. uznające niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 327 z 21.12.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2472/oj) oraz Komunikat Komisji - Wytyczne w sprawie pomocy państwa w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich (Dz.U. C 485 z 21.12.2022, s. 1).
15 Rozporządzenie Komisji (UE) 2022/2473 z dnia 14 grudnia 2022 r. uznające niektóre kategorie pomocy udzielanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w zakresie produkcji, przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 327 z 21.12.2022, s. 82, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2473/oj) oraz Komunikat Komisji - Wytyczne dotyczące pomocy państwa w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz.U. C 107 z 23.3.2023, s. 1).
16 Komunikat Komisji przedłużający okres przejściowy przewidziany w Wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych w odniesieniu do regionalnych portów lotniczych (Dz.U. C 244 z 11.7.2023, s. 1).
17 Wyroki: z dnia 2 września 2021 r., Ja zum Nürburgring eV przeciwko Komisji, C-647/19 P, EU:C:2021:666, pkt 56 i 57; z dnia 31 stycznia 2023 r., Komisja Europejska przeciwko Anthony'emu Braeschowi i in., C-284/21 P, EU:C:2023:58, pkt 59 i 60; z dnia 5 września 2024 r., Penya Barça Lyon (PBL) i Issam Abdelmouine przeciwko Komisji Europejskiej, C-224/23 P, EU:C:2024:682, pkt 59-72.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.905

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/905 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 794/2004 w odniesieniu do mechanizmu wewnętrznej procedury odwoławczej w następstwie ustaleń Komitetu ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus w sprawie ACCC/C/2015/128 i innych aktualizacji procedur
Data aktu: 12/05/2025
Data ogłoszenia: 13/06/2025
Data wejścia w życie: 13/08/2025, 03/07/2025