uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 33,
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa,
(1) Unia jest stroną Konwencji Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (EKG ONZ) o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska ("konwencja z Aarhus"). Konwencję z Aarhus wdrożono w Unii rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1367/2006 2 .
(2) Art. 2 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 wyłącza z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 akty administracyjne w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. g), które Komisja przyjęła w dziedzinie konkurencji. Decyzje Komisji dotyczące pomocy państwa objęte procedurą określoną w art. 108 ust. 2 Traktatu nie mogą być przedmiotem wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej składanych przez członków społeczeństwa zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006.
(3) Komitet ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus (ACCC) stwierdził w sprawie ACCC/C/2015/128 3 , że Unia naruszyła konwencję z Aarhus, ponieważ nie zapewniła członkom społeczeństwa dostępu do procedur administracyjnych lub sądowych w przypadku chęci zakwestionowania decyzji w sprawie środków pomocy państwa przyjętych przez Komisję na podstawie art. 108 ust. 2 Traktatu, które są sprzeczne z prawem Unii w dziedzinie środowiska.
(4) Unia powinna podjąć kroki w celu uwzględnienia ustaleń ACCC poprzez ustanowienie mechanizmu wewnętrznej procedury odwoławczej. Mechanizm ten powinien mieć zastosowanie do decyzji dotyczących pomocy państwa zamykających formalne postępowanie wyjaśniające na podstawie art. 108 ust. 2 Traktatu, przyjętych przez Komisję na podstawie art. 9 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2015/1589, których podstawę prawną stanowią art. 107 ust. 3 lit. a), lit. b) część pierwsza (pomoc przeznaczona na wspieranie realizacji ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania), c), d) i e) Traktatu, art. 93 Traktatu i art. 106 ust. 2 Traktatu. W tym kontekście zgłaszające państwo członkowskie powinno potwierdzić, że ani działalność będąca przedmiotem pomocy państwa, ani żadne aspekty zgłoszonego środka pomocy państwa, które są nierozerwalnie związane z przedmiotem pomocy, nie są sprzeczne z prawem ochrony środowiska Unii 4 . Potwierdzenie to powinno zostać zawarte w części I pkt 6.8 formularza zamieszczonego w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 5 . Jeżeli środek pomocy państwa jest sprzeczny z unijnym prawem ochrony środowiska oraz są spełnione wymogi określone w prawie Unii 6 , Komisja nie może zatwierdzić pomocy.
(5) Aby umożliwić państwom członkowskim dostosowanie się do nowych wymogów wynikających z tego nowego mechanizmu wewnętrznej procedury odwoławczej, spoczywający na państwach członkowskich obowiązek potwierdzenia w zgłoszeniu braku naruszenia prawa ochrony środowiska Unii powinien zacząć obowiązywać po dwóch miesiącach od opublikowania niniejszego rozporządzenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(6) Ustalenia dotyczące wewnętrznej procedury odwoławczej opisano szczegółowo w komunikacie Komisji dotyczącym Kodeksu najlepszych praktyk dotyczących przebiegu postępowania w zakresie kontroli pomocy państwa 7 .
(7) Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 794/2004 wzrost pierwotnego budżetu istniejącego programu pomocowego do 20 % nie jest uznawany za zmianę pomocy istniejącej. Na potrzeby pewności prawa należy wyjaśnić, że art. 4 ust. 1 przedmiotowego rozporządzenie ma zastosowanie wyłącznie do zatwierdzonych programów pomocy lub programów pomocy, które uznaje się za zgodne na podstawie rozporządzenia (UE) nr 651/2014 8 , ponieważ inne rodzaje istniejącej pomocy, takie jak pomoc przedakcesyjna, mogą nie mieć zatwierdzonego pierwotnego budżetu.
(8) Komisja powinna zmienić swoje formularze zgłoszenia w następstwie przyjęcia zmienionych rozporządzeń, wytycznych i zasad ramowych w sprawie: regionalnej pomocy państwa 9 ; pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną 10 ; pomocy państwa na sieci szerokopasmowe 11 ; pomocy państwa na rzecz ochrony klimatu i środowiska oraz cele związane z energią 12 ; pomocy państwa na rzecz promowania inwestycji w zakresie finansowania ryzyka 13 ; pomocy państwa w sektorze rolnym 14 ; pomocy państwa w sektorze rybołówstwa 15 , a także w następstwie przedłużenia wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz sektora lotniczego 16 . Biorąc pod uwagę te zmiany, należy dostosować formularz zgłoszenia pomocy państwa i formularze informacji przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 794/2004, aby odzwierciedlić zmiany i zapewnić, aby Komisja otrzymywała wszystkie informacje niezbędne jej do przeprowadzenia oceny zgodnie ze zmienionymi regułami w zakresie pomocy państwa.
(9) Praktyka Komisji zmieniła się, jeśli chodzi o korzystanie z elektronicznych systemów przesyłania zgłoszeń i formatów sprawozdań rocznych. Należy zatem zmienić art. 3 ust. 3 i art. 5 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 w celu zapewnienia, aby Komisja otrzymywała wszystkie informacje niezbędne do przeprowadzenia oceny zgodnie z zasadami pomocy państwa.
(10) Należy zmienić praktykę Komisji w zakresie sprawozdawczości w sektorach rolnictwa i rybołówstwa, zgodnie z ogólnymi zasadami sprawozdawczości. Państwa członkowskie powinny zatem składać także i sprawozdania dotyczące sektorów rolnictwa i rybołówstwa zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 794/2004, wykorzystując załącznik III do tego rozporządzenia.
(11) W orzecznictwie sądów Unii doprecyzowano pojęcie "zainteresowanej strony", zdefiniowane w art. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2015/1589 17 . Należy zatem zmienić formularz skargi zamieszczony w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 794/2004.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 794/2004,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 maja 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.905 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/905 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 794/2004 w odniesieniu do mechanizmu wewnętrznej procedury odwoławczej w następstwie ustaleń Komitetu ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus w sprawie ACCC/C/2015/128 i innych aktualizacji procedur |
| Data aktu: | 12/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 13/06/2025 |
| Data wejścia w życie: | 13/08/2025, 03/07/2025 |