Decyzja 2025/853 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugiej sesji Organu Nadzoru ustanowionego na mocy protokołu luksemburskiego do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego

DECYZJA RADY (UE) 2025/853
z dnia 14 kwietnia 2025 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugiej sesji Organu Nadzoru ustanowionego na mocy protokołu luksemburskiego do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia zatwierdziła Protokół do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym (zwanej dalej "konwencją kapsztadzką") dotyczący zagadnień właściwych dla taboru kolejowego, przyjęty w Luksemburgu w dniu 23 lutego 2007 r. (zwany dalej "protokołem luksemburskim"), decyzją Rady 2014/888/UE 1  i uzyskała status regionalnej organizacji integracji gospodarczej w rozumieniu tego protokołu.

(2) Organ Nadzoru ustanowiony na mocy art. XII protokołu luksemburskiego (zwany dalej "Organem Nadzoru") ma zmienić na swojej drugiej sesji w dniu 23 kwietnia 2025 r. między innymi swój statut i regulamin wewnętrzny oraz zatwierdzić modelowe zasady dotyczące trwałej identyfikacji taboru kolejowego opracowane w ramach Komitetu Transportu Lądowego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych (zwane dalej "modelowymi zasadami") w brzmieniu zmienionym w dniu 13 listopada 2024 r. (wersja 2).

(3) Należy ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na drugiej sesji Organu Nadzoru, ponieważ zmiana modelowych zasad dokonana zgodnie z wnioskiem przez Organ Nadzoru może mieć decydujący wpływ na treść przepisów Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 2 , rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/773 3  oraz decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2018/1614 4 . Ponadto zmiany w statucie i regulaminie wewnętrznym, które mają zostać przyjęte przez Organ Nadzoru, mogą mieć decydujący wpływ na udział Unii w tym organie.

(4) Organ Nadzoru ma zmienić swój statut, w którym zgodnie z wymogami konwencji kapsztadzkiej i protokołu luksemburskiego określone zostały takie aspekty jak jego osobowość prawna, zadania i ramy administracyjne. Planowane zmiany w statucie doprecyzowują definicję państwa-strony poprzez wskazanie, że przez państwo-stronę w Statucie należy również rozumieć organizację regionalną, co wpływa na udział Unii w tym organie; w związku z tym należy poprzeć te zmiany.

(5) Oczekuje się, że Organ Nadzoru zmieni swój regulamin wewnętrzny w celu doprecyzowania postanowień dotyczących głosowania większością kwalifikowaną oraz wprowadzenia nowych postanowień dotyczących organizacji śródokresowych pilnych posiedzeń. Możliwość dystrybucji dokumentów na pilne posiedzenia zaledwie

trzy tygodnie przed rozpoczęciem posiedzenia może jednak prowadzić do znacznych trudności w procedurze koordynacji stanowisk Unii, a sporządzenie wykazu spraw pilnych mogłoby automatycznie nadać pilny charakter sprawom, które w praktyce nie są pilne. Proponuje się zatem poparcie zatwierdzenia zmian w regulaminie wewnętrznym Organu Nadzoru, z wyjątkiem zmiany terminów przekazywania dokumentów na posiedzenie i bez określania spraw, które mogą zostać uznane za pilne, w celu skutecznego zapewnienia Unii możliwości koordynowania stanowisk w sprawach mających znaczenie dla Unii.

(6) Protokół luksemburski powinien bazować na jasnym systemie identyfikacji i oznakowania taboru kolejowego opartym na normach międzynarodowych. Modelowe zasady stanowią ramy dla nadawania identyfikatora URVIS i jego umieszczania na taborze kolejowym. Proponuje się niewielkie aktualizacje tych zasad, które leżą w interesie funkcjonowania protokołu luksemburskiego. Należy zatem poprzeć zatwierdzenie modelowych zasad w brzmieniu zmienionym w dniu 13 listopada 2024 r. (zmiana 2) do celów regulaminu międzynarodowego rejestru zabezpieczeń na taborze,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na drugiej sesji Organu Nadzoru ustanowionego na mocy Protokołu do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego, przyjętego w Luksemburgu w dniu 23 lutego 2007 r. (zwanego dalej "Organem Nadzoru"), jest określone w załączniku do niniejszej decyzji.

Nieznaczne zmiany dotyczące stanowiska wyrażonego w załączniku do niniejszej decyzji mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii na posiedzeniu Organu Nadzoru, bez konieczności przyjęcia przez Radę kolejnej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 14 kwietnia 2025

ZAŁĄCZNIK

1.
Wprowadzenie
Druga sesja Organu Nadzoru ustanowionego na mocy Protokołu do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego, przyjętego w Luksemburgu w dniu 23 lutego 2007 r. ("protokół luksemburski"), odbędzie się w dniu 23 kwietnia 2025 r.
2.
Kompetencja Unii

Unia Europejska jest umawiającą się stroną protokołu luksemburskiego. Unia ma wyłączną kompetencję w odniesieniu do punktów porządku obrad tego posiedzenia, w przypadku których Organ Nadzoru ma przyjąć akty mające skutki prawne w rozumieniu art. 218 ust. 9 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), a mianowicie punktów 7 i 9 porządku obrad.

3.
Uwagi do punktów porządku obrad drugiej sesji Organu Nadzoru

Pkt 7 porządku obrad - Zatwierdzenie modelowych zasad zmienionych dnia 13 listopada 2024 r. do celów regulaminu międzynarodowego rejestru zabezpieczeń na taborze

Dokument(y) SA2_2025_Item 7_Doc 6-Approval of the Model Rules (&ad).pdf
Wykonywanie prawa głosu Unia Europejska
Stanowisko Za zatwierdzeniem modelowych zasad zmienionych dnia 13 listopada 2024 r. do celów regulaminu międzynarodowego rejestru zabezpieczeń na taborze.

Pkt 9 porządku obrad - Przegląd statutu i regulaminu wewnętrznego Organu Nadzoru

Dokument(y) SA2_2025_Item 9_Doc 8-Revision of Statutes and Rules of Procedure (&ad).pdf
Wykonywanie prawa głosu Unia Europejska
Stanowisko Za zatwierdzeniem proponowanej zmiany Statutu.

Za zatwierdzeniem proponowanejzmiany regulaminu wewnętrznego, z zastrzeżeniem następujących zmian:

- art. 3 ust. 2 akapit trzeci powinien otrzymać brzmienie: "Sprawy pilne mogą pojawić się, gdy konieczna jest pilna decyzja, i tylko wtedy, gdy taka pilna potrzeba jest należycie uzasadniona.";

- art. 8 ust. 2 powinien otrzymać brzmienie: "Zgodnie z art. 4 Sekretariat przesyła członkom i obserwatorom zawiadomienie o posiedzeniu Organu Nadzoru, wskazując miejsce posiedzenia, datę i godzinę jego otwarcia oraz wstępny porządek obrad, nie później niż trzy miesiące, a dokumenty na posiedzenie - nie później niż dwa miesiące przed rozpoczęciem posiedzenia. W przypadku posiedzenia śródokresowego dotyczącego sprawy pilnej zawiadomienie o posiedzeniu wysyła się nie później niż dwa miesiące przed rozpoczęciem posiedzenia i jednocześnie przekazuje się dokumenty na posiedzenie".

1 Decyzja Rady 2014/888/UE z dnia 4 grudnia 2014 r. w sprawie zatwierdzenia, w imieniu Unii Europejskiej, protokołu do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego, przyjętego w Luksemburgu w dniu 23 lutego 2007 r. (Dz.U. L 353 z 10.12.2014, s. 9, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/ 2014/888/oj).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu "Ruch kolejowy" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2012/757/UE (Dz. U. L 139 I z 27.5.2019, s. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/773/oj).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1614 z dnia 25 października 2018 r. ustanawiająca specyfikacje dotyczące rejestrów pojazdów, o których mowa w art. 47 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz zmieniająca i uchylająca decyzję Komisji 2007/756/WE (Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 53, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2018/1614/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.853

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/853 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugiej sesji Organu Nadzoru ustanowionego na mocy protokołu luksemburskiego do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym dotyczącego zagadnień właściwych dla taboru kolejowego
Data aktu: 14/04/2025
Data ogłoszenia: 05/05/2025