uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE 1 , w szczególności jego art. 5e ust. 5,
(1) Europejskie ramy tożsamości cyfrowej ("ramy") ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 910/2014 stanowią kluczowy element budowy bezpiecznego i interoperacyjnego ekosystemu tożsamości cyfrowej w całej Unii. Ramy te - których podstawę stanowią europejskie portfele tożsamości cyfrowej ("portfele") - mają na celu ułatwienie dostępu do usług we wszystkich państwach członkowskich, a zarazem zapewnienie ochrony danych osobowych i prywatności.
(2) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 i (UE) 2018/1725 3 oraz - w stosownych przypadkach - dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 mają zastosowanie do czynności przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia. Przepisy dotyczące oceny i przekazywania informacji ustanowione na podstawie niniejszego rozporządzenia pozostają bez uszczerbku dla obowiązku powiadamiania właściwego organu nadzorczego, w stosownych przypadkach, o naruszeniach ochrony danych osobowych na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/679 lub rozporządzenia (UE) 2018/1725 oraz obowiązku informowania osób, których dane dotyczą, o naruszeniach ochrony danych osobowych, w stosownych przypadkach na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(3) Komisja regularnie przeprowadza ocenę nowych technologii, praktyk, norm i specyfikacji technicznych. Aby zapewnić maksymalną harmonizację działań państw członkowskich w zakresie opracowywania i certyfikacji portfeli, specyfikacje techniczne określone w niniejszym rozporządzeniu opierają się na pracach przeprowadzonych na podstawie zalecenia Komisji (UE) 2021/946 5 w szczególności na podstawie architektury i ram odniesienia stanowiących ich część. Zgodnie z motywem 75 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1183 6 Komisja powinna poddawać przeglądowi i w razie potrzeby aktualizować niniejsze rozporządzenie, aby zachować jego aktualność względem globalnych zmian oraz architektury i ram odniesienia, a także przestrzegać najlepszych praktyk na rynku wewnętrznym.
(4) W przypadku naruszenia bezpieczeństwa lub kompromitacji rozwiązań w zakresie portfela lub mechanizmów walidacji, o których mowa w art. 5a ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 910/2014, lub systemu identyfikacji elektronicznej, w ramach którego zapewnia się rozwiązania w zakresie portfela, reakcja na takie naruszenia bezpieczeństwa lub kompromitacje musi być szybka, skoordynowana i bezpieczna we wszystkich państwach członkowskich, aby chronić użytkowników i utrzymać zaufanie do ekosystemu tożsamości cyfrowej. Pozostaje to bez uszczerbku dla dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 7 , rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 8 i (UE) 2024/2847 9 , w szczególności w odniesieniu do postępowania w przypadku incydentów lub podatności oraz ich uznawania za naruszenia bezpieczeństwa. W związku z tym państwa członkowskie powinny zapewnić terminowe zawieszenie dostarczania i wykorzystywania portfeli, których dotyczy naruszenie bezpieczeństwa lub kompromitacja, lub, w stosownych przypadkach, ich wycofanie.
(5) Aby zapewnić odpowiednie reakcje na naruszenie bezpieczeństwa lub kompromitację, państwa członkowskie powinny ocenić, czy naruszenie bezpieczeństwa lub kompromitacja w odniesieniu do rozwiązania dotyczącego portfela, mechanizmów walidacji, o których mowa w art. 5a ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 910/2014, lub systemu identyfikacji elektronicznej, w ramach którego zapewnia się rozwiązanie w zakresie portfela, wpływa na niezawodność tego rozwiązania lub innych rozwiązań w zakresie portfela. Taka ocena powinna opierać się na jednolitych kryteriach, takich jak liczba i kategoria użytkowników portfela, osób fizycznych i stron ufających portfela, których to dotyczy, charakter danych, których to dotyczy, czas trwania kompromitacji lub naruszenia bezpieczeństwa, ograniczona dostępność usługi i straty finansowe oraz potencjalna kompromitacja danych osobowych. Kryteria te powinny zapewniać państwom członkowskim elastyczność i swobodę w ustaleniu, w sposób proporcjonalny, czy wystąpił negatywny wpływ na wiarygodność rozwiązania w zakresie portfela oraz czy zawieszenie lub, jeżeli jest to uzasadnione wagą naruszenia lub kompromitacji, wycofanie rozwiązania w zakresie portfela jest właściwe. Kryteria te nie powinny powodować automatycznego wycofania rozwiązania w zakresie portfela lub automatycznego zawieszenia dostarczania i stosowania rozwiązania w zakresie portfela, lecz powinny one być należycie uwzględniane przez państwa członkowskie przy podejmowaniu decyzji, czy konieczne jest wycofanie lub zawieszenie dostarczania i stosowania rozwiązania w zakresie portfela.
(6) Ze względu na skutki i niedogodności spowodowane zawieszeniem stosowania rozwiązań w zakresie portfela państwa członkowskie będą musiały ocenić, czy unieważnienie poświadczeń jednostek portfela lub jakiekolwiek inne dodatkowe środki są konieczne, aby odpowiednio zareagować na naruszenie lub kompromitację.
(7) Aby użytkowników portfela informować na bieżąco o stanie ich portfeli, należy im zapewnić odpowiednie informacje o naruszeniach bezpieczeństwa lub kompromitacjach mających wpływ na ich portfele. Ponieważ naruszenia bezpieczeństwa i kompromitacje mogą mieć również wpływ na strony ufające portfela zarejestrowane w Unii, należy im również udostępniać istotne informacje na temat naruszeń bezpieczeństwa i kompromitacji.
(8) Aby zwiększyć przejrzystość i zbudować zaufanie do ekosystemu tożsamości cyfrowej, informacje o naruszeniach bezpieczeństwa lub kompromitacjach oraz ich konsekwencji powinny co najmniej zawierać informacje wymagane na mocy niniejszego rozporządzenia. Informacje dotyczące naruszeń bezpieczeństwa lub kompromitacji udostępniane użytkownikom portfela i stronom ufającym portfela należy jednak starannie ocenić, tak aby likwidować i minimalizować ryzyko ich wykorzystania przez atakujących.
(9) Aby umożliwić użytkownikom uzyskanie ponownego dostępu do jednostek portfela po wyeliminowaniu naruszenia lub kompromitacji, państwo członkowskie, które zapewniło rozwiązania w zakresie portfela, będzie musiało bez zbędnej zwłoki przywrócić dostarczanie i stosowanie tych rozwiązań w zakresie portfela. Można tego dokonać przez przywrócenie jednostek portfela, wydanie jednostek portfela dostarczonych w ramach nowej wersji rozwiązań w zakresie portfela lub ponowne wydanie nowych ważnych poświadczeń jednostki portfela. Należy odpowiednio poinformować użytkowników portfela, strony ufające portfela, pojedyncze punkty kontaktowe wyznaczone zgodnie z art. 46c ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 oraz Komisję.
(10) Aby zapewnić wycofanie portfeli, w przypadku gdy naruszenie bezpieczeństwa lub kompromitacja nie zostaną wyeliminowane w terminie trzech miesięcy od zawieszenia lub jeżeli jest to uzasadnione wagą naruszenia bezpieczeństwa lub kompromitacji, państwo członkowskie powinno zapewnić, aby odpowiednie poświadczenia jednostki portfela zostały unieważnione i aby ich ważność nie została przywrócona, a także aby nie mogły być wydane lub dostarczone istniejącym jednostkom portfela. Ponadto w ramach danego rozwiązania w zakresie portfela nie należy dostarczać żadnych nowych jednostek portfela. Do celów przejrzystości o wycofaniu należy informować użytkowników, strony ufające, pojedyncze punkty kontaktowe wyznaczone zgodnie z art. 46c ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 i Komisję. Obejmuje to opis potencjalnego wpływu na użytkowników portfela, w szczególności na zarządzanie wydanymi poświadczeniami, lub na strony ufające portfela.
(11) Okres trzech miesięcy od zawieszenia dostarczania i zastosowania rozwiązania w zakresie portfela, w trakcie którego należy usunąć naruszenie bezpieczeństwa lub kompromitację, które doprowadziły do tego zawieszenia, powinien przewidywać termin, po upływie którego rozwiązanie w zakresie portfela ma zostać wycofane, chyba że wdrożono odpowiedni środek zaradczy. Państwa członkowskie mają jednak swobodę żądania usunięcia naruszenia bezpieczeństwa lub kompromitacji w terminie krótszym niż trzy miesiące, biorąc pod uwagę, w szczególności i w stosownych przypadkach, zakres, czas trwania i konsekwencje tego naruszenia bezpieczeństwa lub kompromitacji. W przypadku gdy naruszenie bezpieczeństwa lub kompromitacja nie zostały lub nie mogą zostać usunięte w terminie określonym przez państwo członkowskie, państwo członkowskie może zażądać wycofania rozwiązania w zakresie portfela przed upływem okresu trzech miesięcy. Państwa członkowskie powinny wykorzystać ten okres, w którym należy usunąć naruszenie bezpieczeństwa lub kompromitację, które doprowadziły do zawieszenia świadczenia i stosowania rozwiązania w zakresie portfela, w celu przygotowania ewentualnego wycofania tego rozwiązania w zakresie portfela i wynikających z tego powiadomień.
(12) Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne państw członkowskich związane z informacjami, które mają być przekazywane Komisji i innym państwom członkowskim zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, państwa członkowskie powinny korzystać z istniejących narzędzi notyfikacji, takich jak system zgłaszania i analizy cyberincydentów ("CIRAS") obsługiwany przez Agencję Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa ("ENISA"). W odniesieniu do alternatywnych kanałów lub środków, które mają być wykorzystywane do informowania użytkowników portfela, których dotyczy naruszenie bezpieczeństwa lub kompromitacja, oraz stron ufających portfela, państwa członkowskie powinny zapewnić, aby odpowiednie informacje były przekazywane w sposób jasny, wyczerpujący i łatwo dostępny. Kanały przekazywania takich informacji użytkownikom portfela, których to dotyczy, i stronom ufającym portfela powinny obejmować odpowiednie rozwiązania w zakresie transmisji za pomocą strony internetowej, śledzenia w czasie rzeczywistym aktualizacji stron internetowych i agregacji wiadomości.
(13) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 31 stycznia 2025 r.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 48 rozporządzenia (UE) nr 910/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.847 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/847 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do reagowania na naruszenia bezpieczeństwa europejskich portfeli tożsamości cyfrowej |
| Data aktu: | 06/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 07/05/2025 |
| Data wejścia w życie: | 07/05/2026, 27/05/2025 |