Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej znajduje się już w wykazie prac legislacyjnych rządu. Projekt ma być gotowy w IV kwartale 2025 r. Przewiduje również utworzenie centralnego rejestru procedur „Niebieskie Karty” (eNK@). Rejestr będzie określał zakres gromadzonych danych, przepisy regulujące usuwanie danych i wprowadzanie zmian, osoby upoważnione do dostępu do rejestru oraz do wprowadzania danych, a także założenia dotyczące interoperacyjności z innymi rejestrami i bazami danych, z których korzystają służby uczestniczące w procedurze.
Czytaj: RPO krytykuje biurokrację w procedurze "Niebieskiej Karty">>
"Niebieska Karta" ma pomagać ofiarom przemocy, a luki w systemie im szkodzą>>
„Niebieska Karta” to procedura, która ma pomagać osobom pokrzywdzonym przemocą. Choć jest to rozwiązanie wyczekiwane i co do zasady dobre, przez nadmierną biurokrację, braki w szkoleniach i czynnik ludzki, często staje się bezużyteczne. Bywa też wykorzystywana jako oręż w konfliktach okołorozwodowych. O poprawkę przepisów jesienią 2024 r. apelował m.in. Rzecznik Praw Obywatelskich.
Co się zmieni?
Zgodnie z założeniami zawartymi w wykazie prac legislacyjnych rządu, zakres nowelizacji obejmie:
- umożliwienie uruchomienia procedury „Niebieskiej Karty” przez pracowników żłobków i klubów dziecięcych;
- doprecyzowanie obowiązków i terminów ich realizacji przez zespoły interdyscyplinarne i grupy diagnostyczno-pomocowe w przypadku zmiany miejsca zamieszkania osoby doznającej lub stosującej przemoc domową – m.in. umożliwienie przekazywania co najmniej informacji, a także dokumentacji „Niebieskiej Karty” do zespołu interdyscyplinarnego nowego miejsca zamieszkania z urzędu;
- możliwość powoływania grup diagnostyczno-pomocowych przez Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego (a nie cały Zespół) oraz możliwość rozszerzania składu samodzielnie przez grupę diagnostyczno-pomocową;
- umożliwienie elastycznego kształtowania czasu prowadzenia działań monitorujących w zależności od potrzeb – od 3 do 9 miesięcy (a nie zawsze 9 miesięcy); umożliwienie zakończenia procedury „Niebieskiej Karty” i zwolnienia z obowiązku monitorowania w większej liczbie przypadków – np. w przypadku śmierci osoby stosującej przemoc domową oraz w przypadku wszczęcia kolejnej procedury „Niebieskiej Karty”;
- umożliwienie pracy Zespołu Interdyscyplinarnego w czasie nieobecności Przewodniczącego i Zastępcy; umożliwienie powoływania osób na inne funkcje; doprecyzowanie;
- umożliwienie wystawiania zaświadczeń o uczestnictwie w programach korekcyjno-edukacyjnych i psychologiczno-terapeutycznych przez ich realizatorów, a także kierowania na nie bezpośrednio przez grupy diagnostyczno-pomocowe, bez pośrednictwa zespołu interdyscyplinarnego; samodzielne zawiadomienie przez grupy diagnostyczno-pomocowe o popełnieniu wykroczenia w przypadku uchylania się od realizacji tego obowiązku; skrócenie terminu na realizację tego obowiązku przed złożeniem zawiadomienia o uchylaniu się od jego realizacji.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.