Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej znajduje się już w wykazie prac legislacyjnych rządu. Projekt ma być gotowy w IV kwartale 2025 r. Przewiduje również utworzenie centralnego rejestru procedur „Niebieskie Karty” (eNK@). Rejestr będzie określał zakres gromadzonych danych, przepisy regulujące usuwanie danych i wprowadzanie zmian, osoby upoważnione do dostępu do rejestru oraz do wprowadzania danych, a także założenia dotyczące interoperacyjności z innymi rejestrami i bazami danych, z których korzystają służby uczestniczące w procedurze.

Czytaj: RPO krytykuje biurokrację w procedurze "Niebieskiej Karty">>

"Niebieska Karta" ma pomagać ofiarom przemocy, a luki w systemie im szkodzą​>>

„Niebieska Karta” to procedura, która ma pomagać osobom pokrzywdzonym przemocą. Choć jest to rozwiązanie wyczekiwane i co do zasady dobre, przez nadmierną biurokrację, braki w szkoleniach i czynnik ludzki, często staje się bezużyteczne. Bywa też wykorzystywana jako oręż w konfliktach okołorozwodowych. O poprawkę przepisów jesienią 2024 r. apelował m.in. Rzecznik Praw Obywatelskich.

Co się zmieni?

Zgodnie z założeniami zawartymi w wykazie prac legislacyjnych rządu, zakres nowelizacji obejmie:

  • umożliwienie uruchomienia procedury „Niebieskiej Karty” przez pracowników żłobków i klubów dziecięcych;
  • doprecyzowanie obowiązków i terminów ich realizacji przez zespoły interdyscyplinarne i grupy diagnostyczno-pomocowe w przypadku zmiany miejsca zamieszkania osoby doznającej lub stosującej przemoc domową – m.in. umożliwienie przekazywania co najmniej informacji, a także dokumentacji „Niebieskiej Karty” do zespołu interdyscyplinarnego nowego miejsca zamieszkania z urzędu;
  • możliwość powoływania grup diagnostyczno-pomocowych przez Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego (a nie cały Zespół) oraz możliwość rozszerzania składu samodzielnie przez grupę diagnostyczno-pomocową;
  • umożliwienie elastycznego kształtowania czasu prowadzenia działań monitorujących w zależności od potrzeb – od 3 do 9 miesięcy (a nie zawsze 9 miesięcy); umożliwienie zakończenia procedury „Niebieskiej Karty” i zwolnienia z obowiązku monitorowania w większej liczbie przypadków – np. w przypadku śmierci osoby stosującej przemoc domową oraz w przypadku wszczęcia kolejnej procedury „Niebieskiej Karty”;
  • umożliwienie pracy Zespołu Interdyscyplinarnego w czasie nieobecności Przewodniczącego i Zastępcy; umożliwienie powoływania osób na inne funkcje; doprecyzowanie;
  • umożliwienie wystawiania zaświadczeń o uczestnictwie w programach korekcyjno-edukacyjnych i psychologiczno-terapeutycznych przez ich realizatorów, a także kierowania na nie bezpośrednio przez grupy diagnostyczno-pomocowe, bez pośrednictwa zespołu interdyscyplinarnego; samodzielne zawiadomienie przez grupy diagnostyczno-pomocowe o popełnieniu wykroczenia w przypadku uchylania się od realizacji tego obowiązku; skrócenie terminu na realizację tego obowiązku przed złożeniem zawiadomienia o uchylaniu się od jego realizacji.