Rozporządzenie delegowane 2025/606 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 poprzez ustanowienie metody obliczania i weryfikacji poziomów wydajności recyklingu i odzysku materiałów z zużytych baterii oraz formatu dokumentacji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/606
z dnia 21 marca 2025 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 poprzez ustanowienie metody obliczania i weryfikacji poziomów wydajności recyklingu i odzysku materiałów z zużytych baterii oraz formatu dokumentacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie baterii i zużytych baterii, zmieniające dyrektywę 2008/98/WE i rozporządzenie (UE) 2019/1020 oraz uchylające dyrektywę 2006/66/WE 1 , w szczególności jego art. 71 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2023/1542 określono wymogi dla podmiotów zajmujących się recyklingiem, aby zapewnić osiągnięcie przez nie celów w zakresie wydajności recyklingu i odzysku materiałów z zużytych baterii. Komisja jest zobowiązana do opracowania metody obliczania i weryfikacji poziomów wydajności recyklingu i odzysku materiałów z zużytych baterii oraz formatu dokumentacji zgodnie z tymi wymogami. Niezbędne jest opracowanie zharmonizowanych ram regulacyjnych obejmujących cały cykl życia baterii wprowadzanych do obrotu w Unii, w tym gospodarowanie zużytymi bateriami.

(2) Metoda ta powinna zapewniać wysoką jakość odzysku materiałów dla przemysłu baterii. Jednocześnie nie powinna ona zakłócać konkurencji ani w inny sposób utrudniać sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego surowców wtórnych pochodzących z zużytych baterii, a zarazem powinna promować badania naukowe i innowacje na tym szybko rozwijającym się rynku. Należy wziąć pod uwagę metodykę ustanowioną na mocy dyrektywy 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2  oraz oprzeć się na jej założeniach, aby odpowiednio odzwierciedlić rozwój technologiczny i zmiany w procesach recyklingu i odzysku baterii, rozszerzając ich zakres na istniejące i nowe składy chemiczne baterii.

(3) Metoda obliczania i weryfikacji poziomów wydajności recyklingu powinna zawierać szczegółowe informacje na temat frakcji wejściowych i wyjściowych, które mogą mieć wpływ na osiągnięcie celów w zakresie wydajności recyklingu, aby zapewnić ujednoliconą metodę obliczania osiągniętej wydajności recyklingu.

(4) W metodzie obliczania i weryfikacji poziomów odzysku materiałów należy szczegółowo określić frakcje wejściowe i wyjściowe, które mogą mieć wpływ na cele w zakresie odzysku materiałów, oraz wszelkie dalsze wymogi dotyczące jakości odzyskanych materiałów, aby zapewnić ujednoliconą metodę obliczania osiągniętego odzysku materiałów.

(5) W celu zapewnienia identyfikowalności, sprawiedliwego stosowania zasad obliczania oraz zminimalizowania negatywnych skutków dla zdrowia ludzi lub środowiska format dokumentacji dotyczącej substancji wymienionych w części A pkt 5 i 6 załącznika XII do rozporządzenia (UE) 2023/1542 powinien obejmować szczegółowe wymogi dotyczące sposobu dokumentowania przetwarzania substancji w identyfikowalny strumień w ramach procesu recyklingu baterii.

(6) Niezbędne jest określenie metody, która będzie stosowana przy wypełnianiu dokumentacji do obliczania poziomów wydajności recyklingu i odzysku materiałów z zużytych baterii, aby zapewnić spójność i jednolitość danych.

(7) Formaty dokumentacji dotyczącej poziomów wydajności recyklingu i odzysku materiałów należy opracować oddzielnie dla zużytych baterii kwasowo-ołowiowych, baterii litowych, baterii niklowo-kadmowych i innych baterii w celu zapewnienia, aby dane były istotne i specyficzne dla poszczególnych składów chemicznych baterii.

(8) W celu zapewnienia spójnego i ujednoliconego stosowania metody weryfikacji poziomów wydajności recyklingu i odzysku materiałów w metodzie należy określić co najmniej zakres, jaki ma obejmować weryfikacja, oraz techniki weryfikacji, jakie należy stosować,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik do niniejszego rozporządzenia określa metodę obliczania i weryfikacji poziomów wydajności recyklingu i odzysku materiałów z zużytych baterii oraz format dokumentacji dotyczącej wydajności recyklingu i odzysku materiałów z zużytych baterii oraz miejsca przeznaczenia i wydajności ostatecznych frakcji wyjściowych.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 marca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Metoda obliczania i weryfikacji poziomów wydajności recyklingu dla baterii kwasowo-ołowiowych, baterii litowych, baterii niklowo-kadmowych i innych zużytych baterii oraz poziomów odzysku materiałów dla kobaltu, miedzi, ołowiu, litu i niklu oraz format dokumentacji

1.
Definicje

Na potrzeby niniejszego załącznika stosuje się następujące definicje:

1)
"bateria litowa" oznacza każdą baterię zawierającą lit w materiałach czynnych, których reakcje generują energię elektryczną;
2)
"frakcja wejściowa" oznacza pozbawioną wody masę zużytych baterii przygotowanych do recyklingu i wprowadzanych do recyklingu zużytych baterii w roku kalendarzowym, mierzoną w tonach; frakcje wejściowe obejmują masę elementów zużytej baterii zdemontowanych w trakcie ich przygotowania do recyklingu, obejmującego między innymi magazynowanie, sortowanie, rozładowywanie, usuwanie zanieczyszczeń i demontaż zużytych baterii, niezależnie od tego, czy prowadzone są wszystkie lub tylko niektóre z tych operacji, również w przypadku gdy elementy te są poddawane recyklingowi innemu niż recykling zużytych baterii.

Frakcje wejściowe stosowane do obliczania wydajności recyklingu obejmują:

suchą masę płynów i kwasów na bazie wody, tj. masę substancji rozpuszczonej,
masę obudowy zużytej baterii,
kable stanowiące integralną część baterii udostępnionej na rynku i niezbędne do jej funkcjonowania, z wyłączeniem kabli wymaganych do podłączenia baterii do urządzenia końcowego,
wszelkie zewnętrzne części zawarte w baterii udostępnionej na rynku, takie jak ekrany i płytki obwodów drukowanych,
zużyte moduły i ogniwa usunięte w ramach operacji przygotowania do ponownego użycia lub przygotowania do wykorzystania do innych celów i przekazane do recyklingu,
odpady z wytwarzania baterii, jeżeli znajdują się w konfiguracji zużytego ogniwa, modułu lub zestawu.

Frakcje wejściowe stosowane do obliczania poziomu odzysku materiału dla kobaltu, miedzi, litu i niklu obejmują masę kobaltu, miedzi, litu i niklu z recyklingu odpadów anodowych i katodowych materiałów czynnych, odbieraków prądu i soli elektrolitowych. Frakcje wejściowe stosowane do obliczania poziomu odzysku materiału dla ołowiu obejmują masę wszelkich elementów zużytych baterii kwasowo-ołowiowych;

3)
"frakcja pośrednia" oznacza masę zużytych baterii, która nie jest frakcją wejściową ani wyjściową i jest przeznaczona do dalszych etapów procesu recyklingu zużytych baterii, w przypadku gdy kolejne etapy mają na celu przekształcenie frakcji pośredniej w co najmniej jedną frakcję wyjściową;
4)
"frakcja wyjściowa" oznacza otrzymaną w procesie recyklingu masę zużytych baterii pochodzącą z frakcji wejściowych, przekształconą w materiały, substancje lub produkty, które mają być wykorzystane do ich pierwotnego celu lub innych celów, z wyłączeniem budowy składowisk odpadów, wypełniania wyrobisk, ponownego przetwarzania na materiały, które mają być wykorzystane jako paliwa, a także odzysku energii; frakcje wyjściowe obejmują:
masę przekształconych obudów i elementów zewnętrznych,
masę przetworzonych tworzyw sztucznych,
masę przetworzonego żużla, wyłącznie do celów obliczania wydajności recyklingu. Metali takich jak lit zawarty w żużlu nie uwzględnia się przy obliczaniu poziomu odzysku materiałów,

jeżeli wytwarzanie frakcji wyjściowej odpowiadającej frakcji wejściowej w roku kalendarzowym x odbywa się w ciągu dwóch lub trzech lat kalendarzowych, frakcję wyjściową oblicza się tak, jakby została wytworzona w roku kalendarzowym x, z wykorzystaniem znanych wydajności dla procesów recyklingu mających miejsce odpowiednio w latach kalendarzowych x+1 i x+2;

5)
"czarna masa" oznacza frakcję katodową lub mieszaninę materiałów katodowych i anodowych wytworzonych w wyniku (termo)mechanicznego przetwarzania dowolnej frakcji wejściowej.

Proces odzyskiwania zawartych w niej metali wymaga, aby przy obliczaniu odzysku materiału uwzględnić dalsze ich przetwarzanie. W związku z tym czarna masa jest frakcją pośrednią i nie może być uważana za frakcję wyjściową;

6)
"zanieczyszczenia" oznaczają składniki, które nie mają szczególnego przeznaczenia ani wskazanego celu, lecz są szkodliwe dla recyklingu i nie dodano ich celowo. Zanieczyszczenia występujące we frakcjach wejściowych mogą pochodzić z niewłaściwego sortowania. Zanieczyszczenia występujące we frakcjach wyjściowych mogą powstawać w wyniku reakcji wtórnych lub niepełnych reakcji zachodzących w trakcie procesu recyklingu i są obecne we frakcjach wyjściowych, nawet jeśli nie było to celem działań podmiotu zajmującego się recyklingiem.

Zanieczyszczenia obecne we frakcjach wejściowych stanowią część ich masy. Zanieczyszczeń powstałych w wyniku reakcji (np. chemikaliów) nie uznaje się za część masy frakcji wyjściowych;

7)
"pierwszy podmiot zajmujący się recyklingiem" oznacza, w przypadku gdy operacje recyklingu są przeprowadzane w kilku zakładach, podmiot zajmujący się recyklingiem, który rozpoczyna recykling modułów lub ogniw zużytych baterii, np. poprzez generowanie czarnej masy. W przypadku gdy wszystkie operacje recyklingu są przeprowadzane w jednym zakładzie, podmiot zajmujący się recyklingiem jest również "pierwszym podmiotem zajmującym się recyklingiem". Podmiot gospodarujący odpadami, który zajmuje się wyłącznie przygotowaniem do recyklingu, w tym magazynowaniem, obsługą i demontażem zestawów baterii lub rozdzielaniem frakcji, które nie są częścią zużytej baterii, nie może być pierwszym podmiotem zajmującym się recyklingiem.
2.
Metoda obliczania poziomu wydajności recyklingu zużytych baterii w odniesieniu do procesu recyklingu
1)
Poziom wydajności recyklingu zużytych baterii w odniesieniu do procesu recyklingu wyrażony jako procent masowy oblicza się w następujący sposób:

gdzie:

rRE = poziom wydajności recyklingu zużytych baterii w odniesieniu do procesu recyklingu [% masowy];

mwyjściowa = frakcje wyjściowe uwzględnione do celów recyklingu w danym roku kalendarzowym [w tonach];

mwejściowa = frakcje wejściowe w danym roku kalendarzowym [w tonach].

2)
Poziom wydajności recyklingu oblicza się oddzielnie dla każdego strumienia wejściowego następujących składów chemicznych zużytych baterii:
baterie kwasowo-ołowiowe,
baterie litowe,
baterie niklowo-kadmowe,
pozostałe baterie.
3)
Poziom wydajności recyklingu oblicza się na podstawie składu chemicznego frakcji wejściowych i wyjściowych. Do frakcji wejściowych stosuje się, co następuje:
podmioty zajmujące się recyklingiem określają udział różnych składów chemicznych zużytych baterii we frakcji wejściowej poprzez analizę w zakresie sortowania frakcji za pomocą ciągłego lub reprezentatywnego pobierania próbek,
podmioty zajmujące się recyklingiem określają ogólny skład chemiczny frakcji wejściowej za pomocą co najmniej jednej z następujących równoważnych metod:
na podstawie informacji przekazanych przez producentów baterii, jeżeli informacje te są dostępne w rejestrze elektronicznym (np. paszport baterii, o którym mowa w art. 77 rozporządzenia (UE) 2023/1542),
przez ustalenie składu chemicznego wszystkich frakcji wyjściowych oraz określenie emisji i odpadów pochodzących z przetwarzania,
przez pobranie próbek z frakcji wejściowej i ich przeanalizowanie.
4)
Przy obliczaniu wydajności recyklingu nie uwzględnia się emisji do powietrza, wody i gleby, które są zdefiniowane w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE 3 .
5)
Do dnia 31 grudnia 2029 r. tlen, węgiel ze źródeł węgla na poziomie ogniw, żelazo ze źródeł żelaza na poziomie ogniw, fosfor, chlor i siarkę można uwzględniać przy obliczaniu wydajności recyklingu w mwejściowej i w mwyjściowej.
6)
Od dnia 1 stycznia 2030 r. węgiel ze źródeł węgla na poziomie ogniw, żelazo ze źródeł żelaza na poziomie ogniw i fosfor uwzględnia się przy obliczaniu wydajności recyklingu w mwejściowej i w mwyjściowej, natomiast tlen, chlor i siarkę można uwzględniać przy obliczaniu wydajności recyklingu w mwejściowej i w mwyjściowej.
3.
Metoda obliczania poziomów odzysku materiałów (kobaltu, miedzi, litu, niklu i ołowiu) z recyklingu zużytych baterii
1)
Poziom odzysku materiałów oblicza się w następujący sposób:

gdzie:

TM = dowolny materiał docelowy wymieniony w części C załącznika XII do rozporządzenia (UE) 2023/1542;

rRM = obliczony poziom odzysku materiałów z zużytych baterii w odniesieniu do recyklingu [w % masowym];

mTM, wyjściowa-punkt = masa materiału docelowego we frakcjach wyjściowych uwzględnianych przy

obliczaniu poziomu odzysku materiałów, tj. masa TM zawartego we frakcjach wyjściowych w punkcie obliczeniowym RM w danym roku kalendarzowym [w tonach];

mTM, wejściowa = masa materiału docelowego we frakcji wejściowej, tj. masa TM zawartego we frakcjach

wejściowych w danym roku kalendarzowym [w tonach].

2)
"Punkt obliczeniowy dla odzysku materiałów (punkt obliczeniowy RM)" oznacza etap w procesie recyklingu zużytych baterii, w którym materiały docelowe wymienione w części C załącznika XII do rozporządzenia (UE) 2023/1542 są odzyskiwane jako materiały, substancje lub produkty, które mogą zastąpić pierwotne materiały, substancje lub produkty w przemysłowych procesach wytwarzania. Frakcje wyjściowe w punkcie obliczeniowym RM są jedynymi frakcjami wyjściowymi uwzględnianymi przy obliczaniu poziomu odzysku materiałów.
3)
Zawartość TM w odzyskiwanym materiale musi być tak wysoka, jak to technicznie możliwe, przy jednoczesnym unikaniu nadmiernych kosztów.
4.
Format dokumentacji dotyczącej przetwarzania substancji wymienionych w części A pkt 5 i 6 załącznika XII do rozporządzenia (UE) 2023/1542
1)
Strumienie substancji wymienionych w części A pkt 5 i 6 załącznika XII do rozporządzenia (UE) 2023/1542 pochodzące z recyklingu zużytych baterii i zawierające rtęć i kadm wyraźnie określa się w dokumentacji zgodnie z sekcjami 6-9.
2)
Całkowitą ilość kadmu, który jest bezpiecznie unieruchamiany i usuwany zgodnie z częścią A pkt 6 załącznika XII do rozporządzenia (UE) 2023/1542, wskazuje się w dokumentacji zgodnie z sekcją 8 niniejszego załącznika w następujący sposób:

mCd, wejściowa = masa Cd we frakcji wejściowej, czyli średnia roczna zawartość Cd w zużytych bateriach niklowo-kadmowych pomnożona przez masę wejściową tych baterii lub frakcji w danym roku kalendarzowym [w tonach];

mCd, wyjściowa = masa Cd we frakcjach wyjściowych uwzględnionych do celów recyklingu, tj. udział Cd zawartego w tych frakcjach w wyniku recyklingu baterii niklowo-kadmowych w danym roku kalendarzowym [w tonach];

mCd, odpadowa = masa Cd we frakcjach odpadowych bezpiecznie unieruchomionych i usuniętych przy wyjściu z recyklingu zużytych baterii [w tonach].

3)
Całkowitą ilość rtęci, która jest bezpiecznie unieruchomiona i usunięta zgodnie z częścią A pkt 5 załącznika XII do rozporządzenia (UE) 2023/1542, wskazuje się w dokumentacji zgodnie z sekcjami 6-9 niniejszego załącznika w następujący sposób:

mHg,wejściowa = masa Hg we frakcji wejściowej, tj. średnia roczna zawartość Hg w zużytych bateriach pomnożona przez masę wejściową baterii zawierających rtęć w roku kalendarzowym [w tonach];

mHg,odpadowa = masa Hg bezpiecznie unieruchomionej i usuniętej jako odpady przy wyjściu z recyklingu zużytych baterii [w tonach].

5.
Sposób wypełniania dokumentacji na potrzeby obliczania wydajności recyklingu i odzysku materiałów z zużytych baterii
1)
Podmioty zajmujące się recyklingiem przekazują każdego roku dane i informacje określone w sekcjach 2, 3 i 4 w podziale na państwa członkowskie, w których zebrano zużyte baterie. Przesyłają je właściwym organom państw członkowskich, w których zużyte baterie zostały przetworzone. Organy te przekazują informacje określone w niniejszej sekcji właściwym organom państw członkowskich, w których zebrano zużyte baterie, jeśli są to inne państwa. Dane i informacje przekazane zgodnie z niniejsza sekcją można brać pod uwagę także do celów spełnienia wymogów art. 75 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1542, który nakłada obowiązek corocznego przekazywania informacji począwszy od roku kalendarzowego 2026.
2)
Dane i informacje na temat poziomów wydajności recyklingu i odzysku materiałów obejmują wszystkie poszczególne etapy recyklingu zużytych baterii, tj. wszystkie uczestniczące zakłady recyklingu, ale nie poszczególne operacje recyklingu przeprowadzone w jednym zakładzie, oraz wszystkie odpowiadające im frakcje wyjściowe.
3)
W przypadku gdy recykling zużytych baterii jest przeprowadzany w kilku dopuszczonych zakładach, za zbieranie i przekazywanie właściwym organom państwa członkowskiego informacji wymaganych na podstawie pkt 1 i 2 odpowiedzialny jest pierwszy podmiot zajmujący się recyklingiem. Podmioty gospodarujące odpadami, które prowadzą działania na wcześniejszym etapie niż pierwszy podmiot zajmujący się recyklingiem, na przykład przeprowadzają przygotowanie do recyklingu, w tym magazynowanie, obsługę i demontaż zestawów baterii lub rozdzielanie frakcji, które nie są częścią samej zużytej baterii, przekazują niezbędne informacje i dane pierwszemu podmiotowi zajmującemu się recyklingiem.
4)
W przypadku gdy posiadacze odpadów, inni niż podmioty gospodarujące odpadami przeprowadzające przetwarzanie i podmioty zajmujące się recyklingiem, wywożą zużyte baterie w celu ich przetworzenia, przekazują oni właściwym organom państwa członkowskiego, w których mają siedzibę, dane dotyczące ilości odrębnie zebranych zużytych baterii wywiezionych w celu ich przetworzenia oraz dane dotyczące:
ilości zużytych baterii, w przypadku których rozpoczęto procesy przygotowania do ponownego użycia, przygotowania do wykorzystania do innych celów lub recyklingu,
wydajności recyklingu zużytych baterii i odzysku materiałów z zużytych baterii oraz przeznaczenia i wydajności ostatecznych frakcji wyjściowych.
5)
Do celów pkt 1 i 2 niniejszej sekcji przekazuje się następujące dane i informacje przy użyciu formatu dokumentacji określonego w sekcjach 6-9:
pełną nazwę, ewentualne skróty i położenie geograficzne pierwszego podmiotu zajmującego się recyklingiem, w tym państwa członkowskie, w których miał miejsce recykling,
rok kalendarzowy, za który przekazywana jest dokumentacja,
skład chemiczny przetwarzanych baterii (kwasowo-ołowiowa, litowa, niklowo-kadmowa, inny) oraz, w przypadku baterii litowych, również główny przetworzony skład chemiczny,
schemat blokowy dla każdego rodzaju przetwarzania uwzględnionego w dokumentacji, od przygotowania do recyklingu do frakcji wyjściowych uwzględnianych przy odzysku materiału lub w odniesieniu do bezpiecznego unieruchamiania i usuwania, zgodnie z sekcjami 1-4,
szczegółowy wykaz frakcji wejściowych, pośrednich i wyjściowych,
poziom wydajności recyklingu i odzysku materiałów w odniesieniu do każdego przetwarzania każdego składu chemicznego baterii (kwasowo-ołowiowe, litowe, niklowo-kadmowe, inne) przyjętego w zakładzie recyklingu,
ilość kadmu poddanego recyklingowi lub usuniętego oraz ilość rtęci bezpiecznie unieruchomionej i usuniętej, zgodnie z sekcją 4.
6.
Format dokumentacji dotyczącej poziomu wydajności recyklingu i odzysku materiałów z zużytych baterii kwasowo-ołowiowych
7.
Format dokumentacji dotyczącej poziomu wydajności recyklingu i odzysku materiałów z zużytych baterii litowych
8.
Format dokumentacji dotyczącej poziomu wydajności recyklingu i odzysku materiałów z zużytych baterii niklowo-kadmowych
9.
Format dokumentacji dotyczącej poziomu wydajności recyklingu i odzysku materiałów z innych zużytych baterii
10.
Metoda weryfikacji poziomów wydajności recyklingu i odzysku materiałów z zużytych baterii
1)
Weryfikacja poziomów wydajności recyklingu i odzysku materiałów z zużytych baterii, udokumentowana przez pierwszy podmiot zajmujący się recyklingiem, obejmuje co najmniej następujące obszary:
dokumentację,
poufność danych,
techniki weryfikacji.
2)
Weryfikację ogólnych obliczeń przeprowadzają właściwy organ lub właściwe organy państwa członkowskiego, w którym odbywa się przetwarzanie zużytych baterii. Organ ten przekazuje odpowiednie dane 4  państwom członkowskim, w których zebrano zużyte baterie (jeśli są to inne państwa).
3)
Pierwszy podmiot zajmujący się recyklingiem przekazuje dokumentację właściwemu organowi lub właściwym organom państwa członkowskiego, w którym odbywa się przetwarzanie zużytych baterii, zgodnie z następującymi wymogami:
układ dokumentacji musi być zgodny z formularzami określonymi w sekcjach 6-9. W szczególności dokumentacja powinna obejmować, w sposób kompleksowy i usystematyzowany, wszystkie poszczególne etapy recyklingu zużytych baterii, tj. wszystkie uczestniczące zakłady recyklingu, ale nie poszczególne operacje recyklingu prowadzone w jednym zakładzie, oraz odpowiadające im frakcje wejściowe, pośrednie i wyjściowe, zgodnie z art. 75 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1542,
dokumentację sporządza się w formie elektronicznej i formacie umożliwiającym jej przetwarzanie za pośrednictwem oprogramowania stosowanego na całym świecie.
4)
W przypadku gdy posiadacze odpadów, inni niż podmioty gospodarujące odpadami przeprowadzające przetwarzanie i podmioty zajmujące się recyklingiem, wywożą zużyte baterie w celu ich przetworzenia, weryfikację przeprowadzają właściwe organy państw członkowskich, w których siedzibę mają ci posiadacze odpadów wywożący zużyte baterie.
5)
Właściwy organ lub właściwe organy traktują wszystkie dane i informacje zbadane do celów procedur weryfikacji jako poufne i wykorzystują je wyłącznie do celów samej procedury weryfikacji.
6)
Właściwy organ lub właściwe organy stosują co najmniej następujące techniki weryfikacji:
weryfikację kompletności, dokładności i spójności ogólnych obliczeń i informacji zawartych w dokumentacji (zob. sekcje 6-9),
w przypadku baterii, które są w całości lub częściowo poddawane recyklingowi poza UE - weryfikację, czy przedstawiono dokumenty potwierdzające zatwierdzone przez właściwy organ państwa przeznaczenia, potwierdzające, że recykling odbył się w warunkach równoważnych warunkom wymaganym na mocy rozporządzenia (UE) 2023/1542 oraz zgodnie z innymi przepisami Unii dotyczącymi zdrowia ludzkiego i ochrony środowiska,
agregację i weryfikację spójności i kompletności wszystkich danych dostarczonych przez różne pierwsze podmioty zajmujące się recyklingiem.
7)
Właściwy organ lub właściwe organy mogą również zweryfikować dokładność, wiarygodność i identyfikowalność recyklingu oraz odnośnych poziomów, zwracając się do odpowiednich stron w łańcuchu recyklingu o przedstawienie dowodów (takich jak umowa, dokument przewozowy lub dane kontaktowe innych podmiotów zajmujących się recyklingiem w łańcuchu recyklingu) potwierdzających istnienie przepływów w okresie ujętym w dokumentacji. Właściwy organ lub właściwe organy mogą również dokonać weryfikacji przez przeprowadzenie audytu odpowiednich stron w łańcuchu recyklingu, zgodnie z decyzjami państw członkowskich. W żadnym przypadku nie wyklucza to przeprowadzania wizyt w zakładach recyklingu w ramach procedury audytu.
8)
Podmioty zajmujące się recyklingiem mogą również przeprowadzać audyty wewnętrzne za pośrednictwem przedsiębiorstw zewnętrznych. W takim przypadku podmioty zajmujące się recyklingiem mogą przedstawić właściwemu organowi lub właściwym organom wyniki procesu audytu na etapie minimalnej weryfikacji. W przypadku otrzymania powiadomienia o wynikach właściwy organ lub właściwe organy wypełniają odpowiednią sekcję dotyczącą weryfikacji w odpowiedniej dokumentacji (zob. sekcje 6-9).
9)
Weryfikację ogólnych obliczeń i informacji przeprowadza się w każdym roku kalendarzowym na podstawie dokumentacji dostarczonej przez pierwsze podmioty zajmujące się recyklingiem (zob. sekcje 6-9). Można stosować dodatkowe techniki weryfikacji, o których mowa w pkt 7, na każde żądanie właściwego organu lub właściwych organów państwa członkowskiego. Podmioty zajmujące się recyklingiem mogą przeprowadzać audyty wewnętrzne, o których mowa w pkt 8, gdy uznają to za stosowne.
10)
Po przeprowadzeniu co najmniej minimalnej weryfikacji i przed przekazaniem zweryfikowanej dokumentacji państwu członkowskiemu, w którym zużyta bateria została zebrana (jeśli jest to inne państwo), właściwy organ lub właściwe organy odpowiednio wypełniają dokumentację, wskazując liczbę zastosowanych technik weryfikacji.
11)
Weryfikację można przeprowadzić w odniesieniu do składu chemicznego baterii (kwasowo-ołowiowa, litowa, niklowo-kadmowa, inna) lub w odniesieniu do konkretnego składu chemicznego różnych odmian baterii.
1 Dz.U. L 191 z 28.7.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1542/oj.
2 Dyrektywa 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów oraz uchylająca dyrektywę 91/157/EWG (Dz.U. L 266 z 26.9.2006, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/ 2006/66/oj).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2010/75/oj).
4 Dane te zawierają wszystkie istotne informacje i dane otrzymane od pierwszych podmiotów zajmujących się recyklingiem odnoszące się do zużytych baterii zebranych w danym państwie członkowskim, ale nie informacje i dane dotyczące zużytych baterii zebranych w innych państwach członkowskich.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.606

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/606 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 poprzez ustanowienie metody obliczania i weryfikacji poziomów wydajności recyklingu i odzysku materiałów z zużytych baterii oraz formatu dokumentacji
Data aktu: 21/03/2025
Data ogłoszenia: 04/07/2025
Data wejścia w życie: 24/07/2025