Rozporządzenie wykonawcze 2025/2537 w sprawie wyznaczenia laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej w zakresie zdrowia publicznego ds. wirusów oddechowych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/2537
z dnia 16 grudnia 2025 r.
w sprawie wyznaczenia laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej w zakresie zdrowia publicznego ds. wirusów oddechowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2371 z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia oraz uchylenia decyzji nr 1082/2013/UE 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2371 laboratoria referencyjne Unii Europejskiej ("laboratoria referencyjne UE") w dziedzinie zdrowia publicznego lub w szczegółowych dziedzinach zdrowia publicznego istotnych dla wykonania wspomnianego rozporządzenia mają zapewniać wsparcie krajowym laboratoriom referencyjnym z myślą o rozpowszechnianiu wśród państw członkowskich - na zasadzie dobrowolności - dobrych i jednolitych praktyk w zakresie diagnostyki, metod diagnostyki i stosowania określonych testów diagnostycznych w celu zapewnienia jednolitego nadzoru, powiadamiania o chorobach i zgłaszania ich przez państwa członkowskie.

(2) Zgodnie z art. 15 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/2371 w maju 2025 r. 2  Komisja ogłosiła zaproszenie do składania wniosków dotyczące wyznaczenia laboratorium referencyjnego UE w zakresie zdrowia publicznego ds. wirusów oddechowych.

(3) W odpowiedzi na to zaproszenie państwa członkowskie złożyły do 17 września 2025 r. wnioski o wyznaczenie, które zostały ocenione przez komisję selekcyjną powołaną przez służby Komisji.

(4) W celu wyboru laboratorium referencyjnego UE Komisja selekcyjna wzięła pod uwagę wymogi dotyczące laboratoriów referencyjnych UE określone w art. 15 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2022/2371 oraz w zaproszeniu do składania wniosków.

(5) Po zakończeniu procedury selekcji wybrane konsorcjum laboratoriów należy wyznaczyć jako laboratorium referencyjne UE oraz określić jego obowiązki i zadania.

(6) Aby terminowo wykorzystać środki finansowe przydzielone w rocznym programie prac Programu UE dla zdrowia na 2025 r. 3 , wyznaczenie laboratorium referencyjnego UE w zakresie zdrowia publicznego ds. wirusów oddechowych powinno nastąpić jak najszybciej.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Poważnych Transgranicznych Zagrożeń Zdrowia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Konsorcjum, o którym mowa w załączniku, wyznacza się jako laboratorium referencyjne Unii Europejskiej w zakresie zdrowia publicznego ds. wirusów oddechowych na okres do dnia 18 grudnia 2032 r.
2. 
Obowiązki i zadania tego laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej są określone w tym załączniku.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

LABORATORIUM REFERENCYJNE UE W ZAKRESIE ZDROWIA PUBLICZNEGO DS. WIRUSÓW ODDECHOWYCH, JEGO OBOWIĄZKI I ZADANIA

1.
Konsorcjum wyznaczone jako laboratorium referencyjne UE w zakresie zdrowia publicznego ds. wirusów oddechowych (dalej "laboratorium referencyjne UE")

Konsorcjum kierowane przez:

Erasmus Medical Center, Dr Molewaterplein 40, 3015 GD, Rotterdam, NIDERLANDY, składające się również z:
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Antonie van Leeuwenhoeklaan 9, 3721 MA, Bilthoven,
Institut Pasteur, 25-28 rue du Docteur Roux, 75724 Paris Cedex 15, FRANCJA,
Charite University Hospital, Chariteplatz 1, 10117 Berlin, NIEMCY,
Aristotle University of Thessaloniki, Tritis Septemvriou, Aristotle University Campus, 54124 Thessaloniki, GRECJA,
Statens Serum Institut, Artillerivej 5, 2300 Kobenhavn S, DANIA,
Instituto Nacional de Saude Doutor Ricardo Jorge, Avenida Padre Cruz, 1649-016 Lisboa, PORTUGALIA,
Robert Koch-Institut, Nordufer 10, 13353 Berlin, NIEMCY.
2.
Obowiązki i zadania

Laboratorium referencyjne UE wspiera krajowe laboratoria referencyjne oraz propaguje dobre praktyki i jakość w celu udoskonalenia mikrobiologii w zdrowiu publicznym w dziedzinie wirusów oddechowych.

Laboratorium referencyjne UE wspiera te krajowe laboratoria referencyjne w działaniach dotyczących następujących priorytetowych wirusów oddechowych: wirus grypy (wirusy sezonowe, wirusy nowo występujące i pandemiczne, ludzkie zakażenia grypą odzwierzęcą), SARS-CoV-2 i syncytialny wirus oddechowy (RSV). Jeżeli na szczeblu UE wystąpi potrzeba związana z innymi wirusami oddechowymi o potencjale epidemicznym lub pandemicznym, takimi jak SARS-CoV, MERS- CoV, enterowirus D68, adenowirus i ludzki metapneumowirus, lub z nowym wirusem oddechowym (scenariusz patogenu X), laboratorium referencyjne UE może zostać poproszone o przeprowadzenie prac i udzielenie porad dotyczących tych innych wirusów oddechowych.

Laboratorium referencyjne UE zapewnia wsparcie i pełni funkcję koordynacyjną dla laboratoriów będących członkami odpowiednich sieci ds. chorób Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) w odniesieniu do wyżej wymienionych wirusów oddechowych w celu realizacji działań w ramach uzgodnionego planu prac.

W celu realizacji działań w ramach planu prac, opracowywanego i uzgadnianego przez laboratorium referencyjnego UE w porozumieniu z ECDC, laboratorium referencyjne UE koordynuje pracę krajowych punktów kontaktowych i operacyjnych punktów kontaktowych ds. mikrobiologii patogenów, objętych zakresem działalności laboratorium referencyjnego UE.

Na wniosek ECDC laboratorium referencyjne UE uczestniczy w odpowiednich sieciach i strukturach ECDC. Laboratorium referencyjne UE uczestniczy w sieci laboratoriów referencyjnych UE, która jest obsługiwana i koordynowana przez ECDC zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2371.

Laboratorium referencyjne UE zapewnia:

wystarczającą liczbę wykwalifikowanego personelu w stosunku do ilości zadań, do wykonywania których laboratorium referencyjne UE zostało wyznaczone,
odpowiednie przeszkolenie personelu do wykonywania zadań laboratorium referencyjnego UE,
zdolność do zapewnienia zwiększonego wsparcia laboratoryjnego w przypadku eskalacji poważnego zagrożenia transgranicznego, zgłoszonego zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) 2022/2371, lub uznania stanu zagrożenia zdrowia publicznego na poziomie Unii zgodnie z art. 23 rozporządzenia (UE) 2022/2371.

Laboratorium referencyjne UE ustanawia i wdraża swoją politykę w zakresie poufności i cyberbezpieczeństwa, w tym zasady odpowiedniego bezpiecznego postępowania z próbkami, danymi i informacjami oraz ich przechowywania i przetwarzania, a także środki zapobiegające nieuprawnionemu ujawnianiu danych wrażliwych i informacji poufnych.

Laboratorium referencyjne UE odpowiada za wykonywanie następujących zadań:

a)
świadczenie usług diagnostyki referencyjnej i potwierdzającej w dziedzinie działalności laboratorium referencyjnego UE członkom odpowiednich sieci wspieranych przez laboratorium referencyjne UE zgodnie z potrzebami określonymi przez laboratorium referencyjne UE albo ECDC;
b)
opracowywanie badań laboratoryjnych w dziedzinie działalności laboratorium referencyjnego UE, w tym ich walidacja, w celu zwiększenia gotowości, zdolności i możliwości laboratoriów stowarzyszonych z odpowiednimi sieciami wspieranymi przez laboratorium referencyjne UE, zgodnie z potrzebami określonymi przez sieci wspierane przez laboratorium referencyjne UE albo przez ECDC;
c)
świadczenie usług w zakresie charakterystyki genotypowej i fenotypowej wirusów w dziedzinie działalności laboratorium referencyjnego UE członkom sieci wspieranych przez laboratorium referencyjne UE, zgodnie z potrzebami określonymi przez sieci wspierane przez laboratorium referencyjne albo przez ECDC;
d)
przeprowadzanie analizy danych genomowych w celu monitorowania i analizowania ewolucji genetycznej patogenów w dziedzinie działalności laboratorium referencyjnego UE oraz w celu uzyskania wybranych próbek do dalszej charakterystyki, zgodnie z potrzebami określonymi przez sieci wspierane przez laboratorium referencyjne UE, ECDC lub Komisję;
e)
przeprowadzanie charakterystyki genotypowej lub fenotypowej wirusów w dziedzinie działalności laboratorium referencyjnego UE na podstawie reprezentatywnego wyboru próbek pobranych od członków odpowiednich sieci wspieranych przez laboratorium referencyjne UE, zgodnie z potrzebami określonymi przez ECDC lub Komisję;
f)
zapewnianie fizycznych lub cyfrowych materiałów odniesienia w dziedzinie działalności laboratorium referencyjnego UE członkom odpowiednich sieci wspieranych przez laboratorium referencyjne UE zgodnie z potrzebami określonymi przez sieci wspierane przez laboratorium referencyjne albo przez ECDC;
g)
zapewnianie zewnętrznych ocen jakości oraz bioinformatycznych międzylaboratoryjnych badań porównawczych, takich jak fenotypowe lub genomowe badanie biegłości, w dziedzinie działalności laboratorium referencyjnego UE członkom sieci wspieranych przez laboratorium referencyjne UE, zgodnie z potrzebami określonymi przez sieci wspierane przez laboratorium referencyjne albo przez ECDC;
h)
doradztwo naukowe i pomoc techniczna w dziedzinie działalności laboratorium referencyjnego UE dla członków sieci wspieranych przez laboratorium referencyjne UE, zgodnie z potrzebami określonymi przez te sieci;
i)
zapewnianie wsparcia w celu regularnej optymalizacji i dostosowania gromadzenia danych z nadzoru w dziedzinie działalności laboratorium referencyjnego UE, w tym dostarczanie referencyjnych informacji o wirusach, zgodnie z potrzebami określonymi przez ECDC;
j)
prowadzenie badań nad cechami wirusologicznymi mającymi znaczenie dla zdrowia publicznego w dziedzinie działalności laboratorium referencyjnego UE, zgodnie z potrzebami określonymi przez ECDC lub Komisję;
k)
ocena gotowości laboratoriów na wypadek pandemii/epidemii w UE/EOG oraz zaproponowanie koordynacji na szczeblu UE i strategii laboratoriów w zakresie reagowania. W ocenie należy określić wymagane działania i potrzeby informacyjne, mające zastosowanie w przypadku dużych ognisk choroby lub pandemii, aby zwiększyć stan gotowości laboratoriów w Unii w dziedzinie działalności laboratorium referencyjnego UE;
l)
zapewnianie doradztwa naukowego i pomocy technicznej w dziedzinie działalności laboratorium referencyjnego UE, w tym, w razie potrzeby, wsparcia w sytuacjach wystąpienia ogniska choroby i wkładu w oceny ryzyka;
m)
organizowanie i prowadzenie szkoleń, takich jak warsztaty, wymiana zawodowa, seminaria internetowe, ćwiczenia symulacyjne, sesje szkoleniowe w zakresie "mokrych" laboratoriów lub pilotażowe ćwiczenia z zakresu nadzoru, w dziedzinie działalności laboratorium referencyjnego UE dla członków sieci wspieranych przez laboratorium referencyjne UE zgodnie z potrzebami określonymi przez te sieci albo przez ECDC;
n)
zapewnianie koordynacji, komunikacji i rozpowszechniania informacji wśród członków sieci wspieranych przez laboratorium referencyjne UE oraz z ECDC, w tym opracowywanie rocznych planów pracy i uzgadnianie ich z ECDC;
o)
organizowanie spotkań członków sieci wspieranych przez laboratorium referencyjne UE;
p)
zapewnienie koordynacji z innymi laboratoriami referencyjnymi UE w dziedzinie zdrowia publicznego oraz, w stosownych przypadkach w dziedzinie działalności laboratorium referencyjnego UE, z laboratoriami referencyjnymi UE w innych obszarach, takich jak pasza, żywność i zdrowie zwierząt lub wyroby medyczne do diagnostyki in vitro;
q)
zapewnienie koordynacji ze Światową Organizacją Zdrowia (WHO), ośrodkami współpracującymi WHO lub laboratoriami referencyjnymi WHO lub innymi odpowiednimi inicjatywami w dziedzinie działalności laboratorium referencyjnego UE;
r)
współpraca, wraz z ECDC, z Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) lub Europejską Agencją Leków (EMA) lub, w stosownych przypadkach, z innymi agencjami i organami UE;
s)
współpraca, wraz z ECDC, z laboratoriami w państwach trzecich w kontekście międzynarodowym, z korzyścią dla zdrowia publicznego w Unii, w zależności od przypadku.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2537

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/2537 w sprawie wyznaczenia laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej w zakresie zdrowia publicznego ds. wirusów oddechowych
Data aktu: 16/12/2025
Data ogłoszenia: 17/12/2025
Data wejścia w życie: 18/12/2025