uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE 1 , w szczególności jego art. 24 ust. 5,
(1) Kwalifikowani dostawcy usług zaufania odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu bezpiecznych i niezawodnych cyfrowych interakcji poprzez świadczenie kwalifikowanych usług zaufania zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 910/2014.
(2) Domniemanie zgodności określone w art. 24 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 powinno mieć zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy kwalifikowane usługi zaufania spełniają wymogi, normy referencyjne i specyfikacje określone w niniejszym rozporządzeniu. Przedmiotowe wymogi, normy referencyjne i specyfikacje powinny odzwierciedlać utrwalone praktyki i być powszechnie uznawane w odpowiednich sektorach. Normy referencyjne należy dostosować tak, aby obejmowały dodatkowe środki kontroli zapewniające bezpieczeństwo i wiarygodność kwalifikowanej usługi zaufania oraz kwalifikowanych dostawców usług zaufania świadczących tę usługę.
(3) Jeżeli dostawca usług zaufania spełnia wymogi, normy referencyjne i specyfikacje określone w niniejszym rozporządzeniu, organy nadzoru powinny domniemywać zgodność z odpowiednimi wymogami rozporządzenia (UE) nr 910/2014 i należycie uwzględniać takie domniemanie w odniesieniu do przyznania lub potwierdzenia kwalifikowanego statusu usługi zaufania. Kwalifikowany dostawca usług zaufania może jednak nadal polegać na innych praktykach w celu wykazania zgodności z wymogami rozporządzenia (UE) nr 910/2014.
(4) Komisja regularnie przeprowadza ocenę nowych technologii, praktyk, norm lub specyfikacji technicznych. Zgodnie z motywem 75 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1183 2 Komisja powinna, w razie potrzeby, poddawać niniejsze rozporządzenie wykonawcze przeglądowi i aktualizacji, aby zachować jego aktualność względem globalnych zmian, nowych technologii, praktyk, norm lub specyfikacji technicznych oraz przestrzegać najlepszych praktyk na rynku wewnętrznym.
(5) Kwalifikowani dostawcy usług zaufania mają powiadamiać organy nadzoru przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian w świadczeniu przez nich kwalifikowanych usług zaufania. Powiadomienia te powinny umożliwić organom nadzoru wymaganie od kwalifikowanych dostawców usług zaufania wprowadzenia odpowiednich środków łagodzących potencjalne negatywne skutki zgłoszonych zmian w odniesieniu do spełnienia wymogów rozporządzenia (UE) nr 910/2014 oraz w odniesieniu do przyznawania statusu kwalifikowanego dostawcy. Aby zapewnić kwalifikowanym dostawcom usług zaufania jasność i wytyczne dotyczące zmian, które należy zgłaszać organom nadzoru, niniejsze rozporządzenie powinno zawierać niewyczerpujący wykaz takich zmian.
(6) Niezależnie od art. 21 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 3 w art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 przewidziano dodatkowe wymogi w odniesieniu do procedur zarządzania ryzykiem prawnym, biznesowym, operacyjnym oraz innymi bezpośrednimi lub pośrednimi ryzykami dla świadczenia kwalifikowanej usługi zaufania, które nie są objęte rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/2690 4 . W celu zapewnienia, aby kwalifikowani dostawcy usług zaufania oceniali i dokumentowali to ryzyko dla wiarygodności swoich kwalifikowanych usług zaufania w sposób uporządkowany i systematyczny, powinni oni wdrożyć ramy zarządzania ryzykiem dostosowane do świadczonych przez nich kwalifikowanych usług zaufania. Aby zapewnić spójność polityk zarządzania ryzykiem wdrażanych przez niekwalifikowanych dostawców usług zaufania i kwalifikowanych dostawców usług zaufania, ramy te powinny być zgodne z wymogami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2025/2160 5 .
(7) Ciągłość kwalifikowanych usług zaufania lub odpowiednie zakończenie świadczenia kwalifikowanych usług zaufania, w przypadku gdy nie można zapewnić ich ciągłości, jest kluczowym elementem wspierającym wiarygodność kwalifikowanych usług zaufania. Wystarczająco szczegółowe plany zakończenia działalności są ważnym narzędziem zapewniającym abonentom i stronom ufającym możliwość polegania na produktach kwalifikowanych usług zaufania w przypadku zakończenia świadczenia kwalifikowanych usług zaufania. Plany zakończenia działalności powinny obejmować zarówno przewidywane zakończenie świadczenia kwalifikowanej usługi zaufania, takie jak sprzedaż kwalifikowanej usługi zaufania innemu kwalifikowanemu dostawcy usług zaufania, jak i nieprzewidziane zakończenie działalności, takie jak upadłość lub inne przypadki niewypłacalności. Plany zakończenia działalności powinny zawierać odpowiednie postanowienia zapewniające możliwość zarządzania skutkami zakończenia działalności bez negatywnego wpływu na ważność lub wartość produktów uzyskanych dzięki kwalifikowanej usłudze zaufania przed jej zakończeniem. Ponadto plany zakończenia działalności powinny zapewniać, aby nie można było uzyskać żadnych nowych produktów z zakończonej kwalifikowanej usługi zaufania, która nie spełnia już odpowiednich wymogów dotyczących kwalifikowanych usług zaufania lub kwalifikowanych dostawców usług zaufania określonych w rozporządzeniu (UE) nr 910/2014. Kwalifikowani dostawcy usług zaufania powinni aktualizować plany zakończenia działalności i analizować wpływ wszelkich zmian dotyczących kwalifikowanego dostawcy usług zaufania lub świadczonych przez niego kwalifikowanych usług zaufania, takich jak zmiany nazwy, połączenia, przejęcia, upadłości, przejęcie zarządu, zarządu komisaryczny lub zmiany techniczne, na plany zakończenia działalności przed wdrożeniem tych zmian.
(8) Komisja przyjęła rozporządzenia wykonawcze zawierające odniesienia do norm i specyfikacji technicznych mających zastosowanie do kwalifikowanych usług zaufania. W rozporządzeniach wykonawczych, o których mowa w załączniku do niniejszego rozporządzenia, określono, w jaki sposób wymogi dotyczące kwalifikowanych dostawców usług zaufania określone w art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 mają być stosowane i interpretowane z uwzględnieniem szczególnych aspektów tych kwalifikowanych usług zaufania. Aby domniemanie zgodności określone w art. 24 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 miało zastosowanie do kwalifikowanego dostawcy usług, wszystkie wymogi, o których mowa w załączniku, należy wdrożyć w sposób mający zastosowanie do konkretnej kwalifikowanej usługi zaufania.
(9) Do czynności przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia mają zastosowanie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 6 oraz - w stosownych przypadkach - dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7 .
(10) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 8 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 21 października 2025 r. 9 .
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 48 rozporządzenia (UE) nr 910/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2025 r.
Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2530 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2530 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do wymogów dla kwalifikowanych dostawców usług zaufania świadczących kwalifikowane usługi zaufania |
| Data aktu: | 16/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 17/12/2025 |
| Data wejścia w życie: | 06/01/2026 |