uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Art. 168 dyrektywy 2006/112/WE ustanawia prawo podatnika do odliczenia podatku od wartości dodanej ("VAT") naliczonego od dostarczanych towarów i świadczonych usług, które wykorzystuje on na potrzeby swoich opodatkowanych transakcji. Art. 26 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy stanowi, że w przypadku gdy składnik aktywów przedsiębiorstwa jest oddawany do użytku do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa, uznaje się to za odpłatne świadczenie usług, które następnie podlega opodatkowaniu VAT.
(2) Decyzja Rady 2007/441/WE 2 upoważnia Włochy do ograniczenia prawa do odliczenia VAT na podstawie art. 168 dyrektywy 2006/112/WE do 40 % od zakupu niektórych silnikowych pojazdów drogowych, w tym wydatków związanych z montażem i podobnych, produkcją, nabyciem wewnątrzwspólnotowym, przywozem, leasingiem lub wynajmem, przeróbkami, naprawą lub konserwacją oraz powiązanych wydatków, w tym na smary i paliwa, w przypadku gdy dany pojazd nie jest wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej. W odniesieniu do pojazdów, do których stosuje się ograniczenie do wysokości 40 %, Włochy są zobowiązane do tego, aby podatnicy nie traktowali użycia pojazdów stanowiących składniki majątku przedsiębiorstwa podatnika do celów prywatnych jako odpłatnego świadczenia usług zgodnie z art. 26 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE (dalej jako "szczególne środki").
(3) Decyzja Rady (UE) 2007/441/WE ma wygasnąć w dniu 31 grudnia 2025 r.
(4) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 31 marca 2025 r., Włochy wystąpiły z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnych środków na kolejny okres do dnia 31 grudnia 2028 r. (zwanym dalej "wnioskiem").
(5) Zgodnie z art. 6 decyzji 2007/441/WE Włochy przedłożyły - wraz z wnioskiem - sprawozdanie obejmujące przegląd stosowanego ograniczenia procentowego dotyczącego prawa do odliczenia VAT, o którym mowa w art. 1 tej decyzji. W oparciu o te informacje Włochy stwierdzają, że ograniczenie do wysokości 40 % jest wciąż uzasadnione i pozostaje właściwe. Włochy twierdzą też, że szczególne środki są uzasadnione, ponieważ mają pozytywny wpływ na obciążenie administracyjne podatników i organów podatkowych poprzez uproszczenie poboru VAT i zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania związanemu z niewłaściwym prowadzeniem dokumentacji.
(6) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismami z 29 i 30 lipca 2025 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Włochy pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 31 lipca 2025 r. Komisja powiadomiła Włochy, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(7) Stosowanie szczególnych środków po dniu 31 grudnia 2025 r. wpłynie jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę dochodów podatkowych Włoch pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT.
(8) Należy zatem przedłużyć upoważnienie określone w decyzji 2007/441/WE. Przedłużenie obowiązywania szczególnych środków powinno być ograniczone w czasie, aby umożliwić Komisji ocenę ich skuteczności oraz zasadność stosowanego ograniczenia procentowego dotyczącego prawa do odliczenia VAT.
(9) Należy zatem upoważnić Włochy do dalszego stosowania szczególnych środków do dnia 31 grudnia 2028 r.
(10) Szczególne środki są proporcjonalne do zamierzonych celów, a mianowicie do uproszczenia procedury poboru VAT i zapobiegania niektórym postaciom uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania, ponieważ szczególne środki są ograniczone w czasie, a ich stosowanie ma ograniczony zakres. Ponadto szczególne środki nie stwarzają niebezpieczeństwa, że oszustwa przeniosą się do innych sektorów lub do innych państw członkowskich.
(11) Jeżeli Włochy uznają, że konieczne jest dalsze przedłużenie obowiązywania szczególnych środków na okres po 2028 r., powinny przedłożyć Komisji wniosek o przedłużenie do dnia 31 marca 2028 r. Do takiego wniosku należy dołączyć sprawozdanie dotyczące stosowania środków szczególnych, w tym przegląd stosowanego ograniczenia procentowego.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2007/441/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2529 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/2529 zmieniająca decyzję 2007/441/WE upoważniającą Republikę Włoską do stosowania środków stanowiących odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 08/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 12/12/2025 |