uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1788 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie wspólnych zasad rynków wewnętrznych gazu odnawialnego, gazu ziemnego i wodoru, zmieniającą dyrektywę (UE) 2023/1791 i uchylającą dyrektywę 2009/73/WE 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 5,
(1) Metodyka rozliczania emisji gazów cieplarnianych w odniesieniu do paliw niskoemisyjnych powinna uwzględniać emisje w całym cyklu życia i emisje pośrednie wynikające z przekierowania materiałów wsadowych sztywnych do produkcji paliw niskoemisyjnych, a także emisje poprzedzające metanu i rzeczywiste wskaźniki wychwytywania dwutlenku węgla. Aby zapewnić spójność metodyki określonej w niniejszym rozporządzeniu z metodyką oceny ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dzięki paliwom odnawialnym pochodzenia niebiologicznego i pochodzącym z recyklingu paliwom węglowym, do oceny ograniczenia emisji gazów cieplarnianych należy stosować podejścia podobne do przewidzianych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/1185 2 .
(2) Metodyka, o której mowa w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/1185, ma zastosowanie do określania ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w przypadku paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego, a także pochodzących z recyklingu paliw węglowych, które stanowią podkategorię paliw niskoemisyjnych. Z zakresu metodyki określonej w niniejszym rozporządzeniu należy zatem wyłączyć pochodzące z recyklingu paliwa węglowe.
(3) Ramy certyfikacji paliw niskoemisyjnych określone w dyrektywie (UE) 2024/1788 są w pełni zgodne z ramami certyfikacji określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 3 w odniesieniu do paliw odnawialnych. Tym samym surowce wykorzystywane do produkcji paliw niskoemisyjnych oraz same paliwa niskoemisyjne powinny być identyfikowalne za pośrednictwem unijnej bazy danych w taki sam sposób, jak surowce wykorzystywane do produkcji paliw odnawialnych oraz same paliwa odnawialne. W związku z tym, jeżeli chodzi o wartość emisji poprzedzających metanu, należy dokonać rozróżnienia między poszczególnymi partiami paliw i surowców na podstawie profilu emisji metanu dostawcy dostarczającego paliwo wykorzystywane do produkcji paliwa niskoemisyjnego.
(4) Współczynnik globalnego ocieplenia dla wodoru nie został jeszcze określony z dokładnością wymaganą do włączenia do metodyki obliczania emisji gazów cieplarnianych. W związku z tym należy dodać odpowiednie wartości współczynnika globalnego ocieplenia dla wodoru, gdy tylko dowody naukowe będą wystarczająco zaawansowane i stosowane do pomiaru wpływu wycieku wodoru w całym łańcuchu dostaw w metodykach rozliczania emisji gazów cieplarnianych w odniesieniu do zarówno paliw niskoemisyjnych, jak i paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego.
(5) W metodyce należy uznać wychwytywanie i składowanie emisji za redukcję emisji, jeżeli są one trwale składowane w miejscu składowania geologicznego, w tym gdy emisje powstające w państwach trzecich są składowane poza Unią, o ile mające zastosowanie prawo krajowe zapewnia wykrywanie i usuwanie nieszczelności zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie w UE, a wycieki uwzględnia się tak, aby nie były zaliczane jako redukcje. Miejsca składowania geologicznego, w których wielokrotnie dochodzi do wycieków, nie powinny być akceptowane do zatłaczania. Obecnie unika się umarzania uprawnień wyłącznie w odniesieniu do emisji w ramach EU ETS, które są składowane na składowisku dopuszczonym na podstawie dyrektywy 2009/31/WE. Istnieją możliwości współpracy transgranicznej w zakresie wychwytywania i składowania dwutlenku węgla. Potencjalne przyszłe uznanie składowisk emisji objętych systemem EU ETS w państwach trzecich bez powiązanego systemu handlu uprawnieniami do emisji zależałoby od istnienia równoważnych warunków zapewniających trwałe i bezpieczne dla środowiska geologiczne składowanie wychwyconego CO2, pod warunkiem że składowanie nie jest wykorzystywane do zwiększenia wydobycia węglowodorów i że prowadzi do ogólnej redukcji emisji.
(6) Aby zapewnić spójność tej metodyki z metodyką określoną w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/1185 dla paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych, należy ustanowić przepisy zapewniające, aby intensywność emisji wodoru niskoemisyjnego i intensywność emisji wodoru odnawialnego produkowanego w elektrolizerze w tym samym okresie były zawsze takie same oraz aby zgłaszane udziały energii były spójne.
(7) Wdrożenie Europejskiego Zielonego Ładu wymaga szybkiej zmiany wykorzystania paliw kopalnych do wytwarzania energii elektrycznej. Zarówno wodór odnawialny, jak i wodór niskoemisyjny przyczynią się do przejścia na czystą energię. Metodyki mające zastosowanie do obu tych rodzajów wodoru, choć oparte na różnych podstawach prawnych, powinny być spójne i odzwierciedlać zarówno specyfikę technologiczną, jak i efektywność ekonomiczną. Komisja powinna jak najszybciej rozpocząć ocenę ewentualnego wprowadzenia alternatywnych podejść w zakresie uznawania niskoemisyjnej energii elektrycznej z elektrowni jądrowych, w oparciu o odpowiednie kryteria. Do 30 czerwca 2026 r. Komisja powinna rozpocząć konsultacje publiczne w sprawie projektu metodyki określającej te kryteria. Ponadto Komisja powinna ocenić wpływ i skutki ewaluacji intensywności emisji gazów cieplarnianych związanych z energią elektryczną przy użyciu wartości średnich. W ocenach tych należy uwzględnić ogólny wpływ takich podejść na system energetyczny (w tym na jego efektywność ekonomiczną i ukończenie połączeń międzysys- temowych), potencjał redukcji emisji oraz znaczenie utrzymania równych warunków działania w odniesieniu do w pełni odnawialnej energii elektrycznej określonej w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/1184 4 , a także potrzebę zabezpieczenia istniejących projektów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2359 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/2359 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1788 poprzez określenie metodyki oceny ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dzięki paliwom niskoemisyjnym |
| Data aktu: | 08/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 11/12/2025 |