uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE 1 , w szczególności jego art. 19a ust. 2,
(1) Niekwalifikowani dostawcy usług zaufania odgrywają ważną rolę w środowisku cyfrowym, świadcząc usługi zaufania, które ułatwiają bezpieczne transakcje elektroniczne. Rozporządzenie (UE) nr 910/2014 nakłada mniej wymogów regulacyjnych na niekwalifikowanych dostawców usług zaufania niż na kwalifikowanych dostawców usług zaufania. Wszyscy dostawcy usług zaufania podlegają jednak wymogom dotyczącym bezpieczeństwa i odpowiedzialności, aby zapewnić należytą staranność, przejrzystość i rozliczalność wykonywanych przez nich operacji i świadczonych przez nich usług.
(2) Niekwalifikowanych dostawców usług zaufania można uznać za podmioty ważne lub kluczowe zgodnie z art. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 2 . W związku z tym zastosowanie ma do nich rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2690 3 ustanawiające wymogi techniczne i metodyczne dotyczące środków zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie. Zakres wymogów określonych w art. 19a ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 910/2014 odnosi się jednak do procedur zarządzania ryzykiem dotyczących ryzyka prawnego, biznesowego, operacyjnego oraz innego bezpośredniego lub pośredniego ryzyka dla świadczenia niekwalifikowanych usług zaufania. Aby uzupełnić ramy zarządzania ryzykiem określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2024/2690 oraz umożliwić spójne podejście do zarządzania wszystkimi odpowiednimi rodzajami ryzyka, należy ustanowić specyfikacje i procedury dotyczące zarządzania tym ryzykiem przez niekwalifi- kowanych dostawców usług zaufania. W opracowywaniu i wdrażaniu odpowiednich polityk zarządzania ryzykiem niekwalifikowanych dostawców usług zaufania mogą wspierać wytyczne Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpie- czeństwa (ENISA) lub właściwych organów krajowych wydane na podstawie dyrektywy (UE) 2022/2555.
(3) Domniemanie zgodności określone w art. 19a ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 powinno mieć zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy niekwalifikowani dostawcy usług zaufania spełniają wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu. Normy referencyjne, o których mowa w załączniku, powinny odzwierciedlać utrwalone praktyki i być powszechnie uznawane w odpowiednich sektorach. W celu zapewnienia, aby niekwalifikowani dostawcy usług zaufania zarządzali ryzykiem prawnym, biznesowym, operacyjnym oraz innymi bezpośrednimi lub pośrednimi ryzykami dla świadczenia niekwalifikowanej usługi zaufania zgodnie z art. 19a ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 910/2014, powinni oni przestrzegać przywołanych elementów norm określonych w załączniku oraz wymogów w zakresie zarządzania ryzykiem określonych w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do domniemania zgodności.
(4) Jeżeli niekwalifikowany dostawca usług zaufania spełnia wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu wykonawczym, organy nadzoru powinny zakładać zgodność z odpowiednimi wymogami rozporządzenia (UE) nr 910/2014. Niekwalifikowany dostawca usług zaufania może jednak nadal opierać się na innych praktykach w celu wykazania zgodności z wymogami rozporządzenia (UE) nr 910/2014.
(5) Aby zapewnić odpowiednie uwzględnienie zidentyfikowanego ryzyka, polityka zarządzania ryzykiem stosowana przez niekwalifikowanych dostawców usług zaufania powinna obejmować procedury dokumentowania i oceny ryzyka, a także określania, wyboru i wdrażania odpowiednich środków postępowania z ryzykiem. Wdrażanie środków postępowania z ryzykiem powinno być stale monitorowane. W odniesieniu do informacji, które niekwalifikowani dostawcy usług zaufania rejestrują i przechowują w ramach swoich środków postępowania z ryzykiem, dostawcy ci powinni zapewnić integralność i poufność danych. Ponadto, aby zwiększyć przejrzystość i wspierać działania nadzorcze, niekwalifikowani dostawcy usług zaufania powinni publikować stosowane przez siebie metody weryfikacji tożsamości. Z uwagi na fakt, że nie wszystkie zidentyfikowane rodzaje ryzyka można w pełni wyeliminować poprzez ich unikanie, ograniczanie lub przenoszenie na inne podmioty, wszelkie ryzyko rezydualne powinny zatwierdzać organy zarządzające niekwalifikowanych dostawców usług zaufania. Kryteria akceptacji ryzyka rezydualnego powinny być uzasadnione w zrozumiały sposób.
(6) Komisja regularnie przeprowadza ocenę nowych technologii, praktyk, norm lub specyfikacji technicznych. Zgodnie z motywem 75 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1183 4 Komisja powinna poddawać przeglądowi i w razie potrzeby aktualizować niniejsze rozporządzenie wykonawcze, aby zachować jego aktualność względem globalnych zmian, nowych technologii, praktyk, norm lub specyfikacji technicznych oraz nadążać za najlepszymi praktykami na rynku wewnętrznym.
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 5 oraz - w stosownych przypadkach - dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 mają zastosowanie do wszystkich czynności przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 8 sierpnia 2025 r. 8 .
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 48 rozporządzenia (UE) nr 910/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2160 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2160 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do norm referencyjnych, specyfikacji i procedur dotyczących zarządzania ryzykiem związanym ze świadczeniem niekwalifikowanych usług zaufania |
| Data aktu: | 27/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 17/11/2025 |