Decyzja EBC/2025/32 (2025/1970) zmieniająca decyzję (UE) 2022/911 w sprawie warunków uczestnictwa w systemie TARGET-ECB (EBC/2022/22)

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2025/1970
z dnia 23 września 2025 r.
zmieniająca decyzję (UE) 2022/911 w sprawie warunków uczestnictwa w systemie TARGET- ECB (EBC/2022/22) (EBC/2025/32)

ZARZĄD EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret czwarte,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret czwarte oraz art. 22 w powiązaniu z art. 17,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 11 czerwca 2021 r. Rada Prezesów zatwierdziła wprowadzenie funkcji rozrachunku międzywalutowego w ramach usługi rozrachunku płatności natychmiastowej (TIPS). Następnie w dniu 31 lipca 2025 r. Rada Prezesów przyjęła wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2025/1889 (EBC/2025/28) 1 , które wprowadzają dedykowany wielowalutowy instrument polecenia przelewu, znany jako polecenie przelewu typu "one-leg out" (OLO) w TIPS. Instrument ten umożliwia wysyłanie i otrzymywanie płatności do lub z innych kompatybilnych systemów płatności w innych jurysdykcjach lub obszarach walutowych, z wykorzystaniem istniejącej funkcjonalności dla tych części tych transakcji, których walutą jest euro.

(2) Wytyczne (UE) 2025/1889 (EBC/2025/28) odzwierciedlają również dostępność tej funkcji rozrachunku międzywalutowego w TIPS w ogólnym opisie usług TARGET oraz doprecyzowują i aktualizują niektóre inne aspekty wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) 2 .

(3) Posiadacze dedykowanych rachunków pieniężnych w TIPS (TIPS DCA) i rachunków technicznych systemu zewnętrznego w TIPS (TIPS AS) będą mieli możliwość korzystania z funkcji rozrachunku międzywalutowego, a tym samym akceptowania poleceń przelewu typu "one-leg out" (TIPS OLO).

(4) Zmiany wprowadzone do wytycznych (UE) 2022/912 (EBC/2022/8), które mają wpływ na warunki uczestnictwa w systemie TARGET-ECB, powinny znaleźć odzwierciedlenie w decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/911 (EBC/2022/22) 3 .

(5) Decyzja (UE) 2022/911 (EBC/2022/22) powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany

W załączniku I do decyzji (UE) 2022/911 (EBC/2022/22) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Wejście w życie

1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie czwartego dnia po dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2. 
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 6 października 2025 r.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 23 września 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do decyzji (UE) 2022/911 (EBC/2022/22) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części I wprowadza się następujące zmiany:
a)
w art. 3 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. TARGET allows cross-currency instant payments to be sent to or received from interoperable eligible payment systems in other currencies operating in central bank money and using the TIPS platform. Eligible payment systems in other currencies are those owned and/or operated by central banks that have signed a currency participation agreement with the Eurosystem CBs, allowing them to use the TIPS platform as a technical basis to settle instant payments.";

b)
w art. 17 ust. 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"(b) instant payment orders and TIPS OLO credit transfer orders shall be deemed entered into TARGET-ECB and irrevocable at the moment that the relevant funds on the TIPS DCA of the participant or on its TIPS AS technical account are reserved;";

c)
art. 20 otrzymuje brzmienie:

"Article 20

Compensation Scheme

If, due to a technical malfunction of TARGET, a cash transfer order cannot be settled on the same business day on which it was accepted, or could not be submitted, the ECB shall offer to compensate the participant concerned in accordance with the special procedure laid down in Appendix II.";

2)
w części V wprowadza się następujące zmiany:
a)
w art. 1 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. If the TIPS DCA holder exercises its option to accept TIPS OLO credit transfer orders, it shall inform the ECB accordingly.";

b)
w art. 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. A TIPS DCA holder may designate one or more reachable parties and shall inform the ECB if any of these reachable parties accept TIPS OLO credit transfer orders. Reachable parties shall have adhered to the SCT Inst scheme by signing the SEPA Instant Credit Transfer Adherence Agreement.";

c)
w art. 4 ust. 1 dodaje się lit. (aa) w brzmieniu:

"(aa) TIPS OLO credit transfer orders;";

d)
w art. 6 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. After an instant payment order or TIPS OLO credit transfer order has been accepted as set out in Part I, Article 16, TARGET-ECB shall check if sufficient funds are available on the payer's TIPS DCA to effect settlement and the following shall apply:

(a) if sufficient funds are not available, the instant payment order or TIPS OLO credit transfer order shall be rejected;

(b) if sufficient funds are available, the corresponding amount shall be reserved while awaiting the payee's response. In the event of acceptance by the payee of an instant payment order or a TIPS OLO credit transfer order, the order shall be settled and the reservation shall be simultaneously lifted. In the event of rejection by the payee of an instant payment order or a TIPS OLO credit transfer order, or the absence of a timely response, within the meaning of the SCT Inst scheme for the former and the TIPS User Detailed Functional Specifications (UDFS) for the latter, the instant payment order or the TIPS OLO credit transfer order shall be rejected and the reservation shall be simultaneously lifted.";

e)
w art. 6 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Without prejudice to paragraph 3, point (b), the ECB shall reject an instant payment order or TIPS OLO credit transfer order if the amount of the instant payment order or TIPS OLO credit transfer order exceeds any applicable credit memorandum balance (CMB).";

f)
w art. 8 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. The TIPS directory is a list of BICs used for the purpose of routing information and comprises the BICs of:

(a) TIPS DCA holders;

(b) reachable parties.

The TIPS directory shall include information for each BIC as to whether the TIPS DCA holder or reachable party accepts TIPS OLO credit transfer orders.";

g)
w art. 10 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. The ECB shall process instant payment orders and TIPS OLO credit transfer orders of a TIPS DCA holder whose participation in TARGET-ECB has been suspended or terminated under Part I, Article 24(1) or (2) and in relation to which the ECB has reserved funds on a TIPS DCA pursuant to Part V, Article 6(3), point (b), prior to the suspension or termination.";

h)
dodaje się art. 11 w brzmieniu:

"

Article 11

Broadcast messages

1. TIPS DCA holders may use the broadcast message function offered by TIPS, which allows a TIPS DCA holder or a TIPS AS technical account holder to send a message to all other TIPS DCA holders and TIPS AS technical account holders, to send broadcast messages in the following categories:

(a) »Immediate downtime start«;

(b) »Immediate downtime end«;

(c) »Planned downtime«.

2. TIPS DCA holders shall not send »free text messages« or »insolvency messages«. The TIPS DCA holder making use of the broadcast facility retains sole responsibility and liability for the content of any message.";

3.
w części VII wprowadza się następujące zmiany:
a)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"

Article 1

Opening and management of a TIPS AS technical account

1. The ECB may on the request of an AS that settles instant payments pursuant to the SCT Inst scheme, TIPS OLO credit transfer orders or near instant payments in its own books, open and operate one or more TIPS AS technical accounts. If the TIPS AS technical account holder exercises its option to accept TIPS OLO credit transfer orders, it shall inform the ECB accordingly.

2. There shall be no debit balance on a TIPS AS technical account.

3. The ancillary system shall use a TIPS AS technical account to collect the necessary liquidity set aside by its clearing members to fund their positions.

4. The ancillary system may opt to receive notifications of the crediting and debiting of its TIPS AS technical account. If the ancillary system opts for this service, notification is provided immediately upon the debit or credit of the TIPS AS technical account.

5. An ancillary system may send instant payment orders and positive recall answers to any TIPS DCA holder or TIPS AS technical account holder, and it may send TIPS OLO credit transfer orders to any TIPS DCA holder or TIPS AS technical account holder which has opted to receive them.

6. An ancillary system shall receive and process instant payment orders, recall requests and positive recall answers from any TIPS DCA holder or TIPS AS technical account holder. If it has informed the ECB of the exercise of its option in accordance with paragraph 1, it shall accept TIPS OLO credit transfer orders from any TIPS DCA holder or TIPS AS technical account hold which has opted to send them.";

b)
w art. 4 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. After an instant payment order or TIPS OLO credit transfer order has been accepted as set out in Part I, Article 16(1), the ECB shall check if sufficient funds are available on the payer's TIPS AS technical account to effect settlement and the following shall apply:

(a) if sufficient funds are not available, the instant payment order or TIPS OLO credit transfer order shall be rejected;

(b) if sufficient funds are available, the corresponding amount shall be reserved while awaiting the payee's response. In the event of acceptance by the payee of an instant payment order or a TIPS OLO credit transfer order, the order shall be settled and the reservation shall be simultaneously lifted. In the event of rejection by the payee of an instant payment order or a TIPS OLO credit transfer order, or the absence of a timely response, within the meaning of the SCT Inst scheme for the former and the TIPS UDFS for the latter, the instant payment order or the TIPS OLO credit transfer order shall be rejected and the reservation shall be simultaneously lifted.";

c)
w art. 4 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Without prejudice to paragraph 3(b), the ECB shall reject an instant payment order or TIPS OLO credit transfer order if the amount of the instant payment order or TIPS OLO credit transfer order exceeds any applicable credit memorandum balance (CMB).";

d)
w art. 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. The recall request shall be forwarded to the payee of the settled instant payment order or the TIPS OLO credit transfer order which may answer with a positive or negative recall answer.";

e)
w art. 8 w ust. 1 dodaje się lit. d) w brzmieniu:

"(d) TIPS OLO credit transfer orders.";

f)
w art. 9 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. The TIPS directory is a list of BICs used for the purpose of routing information and comprises the BICS of:

(a) TIPS DCA holders;

(b) reachable parties.

The TIPS directory shall include information for each BIC as to whether the TIPS DCA holder or reachable party accepts TIPS OLO credit transfer orders.";

g)
w art. 11 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. The ECB shall process instant payment orders or TIPS OLO credit transfer orders of a TIPS AS technical account holder whose participation in TARGET-ECB has been suspended or terminated under Part I, Article 24(1) or (2) and in relation to which the ECB has reserved funds on a TIPS AS technical account pursuant to Part VII, Article 4(3), point (b), prior to the suspension or termination.";

h)
dodaje się art. 12 w brzmieniu:

"

Article 12

Broadcast messages

1. TIPS DCA holders may use the broadcast message function offered by TIPS, which allows a TIPS DCA holder or a TIPS AS technical account holder to send a message to all other TIPS DCA holders and TIPS AS technical account holders, to send broadcast messages in the following categories:

(a) »Immediate downtime start«;

(b) »Immediate downtime end«;

(c) »Planned downtime«.

2. TIPS AS technical account holders shall not send »free text messages« or »insolvency messages«. The TIPS AS technical account holder making use of the broadcast facility retains sole responsibility and liability for the content of any message.";

4)
w dodatku I wprowadza się następujące zmiany:
a)
w sekcji 4 ("Message types processed in TARGET"), dodaje się lit. e) w brzmieniu:

"(e) The following additional message subtypes are used for TIPS OLO credit transfer orders:

Message Type Description
pacs.002.001.03 FIToFIPayment Status Report
pacs.008.001.08 FIToFICustomerCreditTransfer
pacs.028.001.03 FIToFIPaymentStatusRequest

Messages related to TIPS OLO credit transfer orders will be identified with the suffix XCY in the message exchange protocol.";

b)
sekcja 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Validation rules and error codes

Validation of messages is carried out according to High Value Payments Plus (HVPS+) guidelines on message validations specified by the ISO 20022 standard, and TARGET-specific validations. The detailed validation rules and error codes are described in the respective parts of the UDFS as follows:

(a) for MCAs, in Chapter 14 of the CLM UDFS;

(b) for RTGS DCAs, in Chapter 13 of the RTGS UDFS;

(c) for T2S DCAs, in Chapter 4.1 of the T2S UDFS.

If an instant payment order, a TIPS OLO credit transfer order or a positive recall answer is rejected for any reason, the TIPS DCA holder shall receive a payment status report (pacs.002), as described in Chapter 4.2 of the TIPS UDFS. If a liquidity transfer order is rejected for any reason, the TIPS DCA holder shall receive a rejection (camt.025), as described in Chapter 1.6 of the TIPS UDFS.";

5)
w dodatku IV wprowadza się następujące zmiany:

w sekcji 2.3 ("Contingency processing"), dodaje się pkt (c)(iii) w brzmieniu:

"(iii) payments made by or to treasury departments of central or regional governments of Member States for the purpose of preventing the spill-over of intraday into overnight credit.";

6)
w dodatku VI wprowadza się następujące zmiany:
a)
sekcja 6 otrzymuje brzmienie:

"6. FEES FOR TIPS DCA HOLDERS

Fees for the operation of TIPS DCAs shall be charged as follows:

(a) For each TIPS DCA, a monthly fixed fee of EUR 800 shall be charged to the holder of the TIPS DCA. This fixed fee shall include one BIC, which shall be a reachable party in TIPS and designated by the TIPS DCA holder to use this TIPS DCA;

(b) For each further reachable party, up to a maximum of 50, designated by the TIPS DCA holder, a monthly fixed fee of EUR 20 shall be charged to the designating TIPS DCA holder. No fee shall be charged for any subsequent reachable parties designated;

(c) For each instant payment order, TIPS OLO credit transfer order, or positive recall answer accepted by the ECB as set out in Part I, Article 16, a fee of EUR 0,001 shall be charged to both the holder of the TIPS DCA to be debited and to the holder of the TIPS DCA or TIPS AS technical account to be credited, whether or not the instant payment order, TIPS OLO credit transfer order or positive recall answer settles;

(d) No fee shall be charged for liquidity transfer orders from TIPS DCAs to MCAs, RTGS DCAs, subaccounts, overnight deposit accounts, TIPS AS technical accounts or T2S DCAs.";

b)
w sekcji 7 pkt 2(c) otrzymuje brzmienie:

"(c) For each instant payment order, TIPS OLO credit transfer order or positive recall answer accepted by the ECB as set out in Part I, Article 16, a fee of EUR 0,001 shall be charged to both the holder of the TIPS AS technical account to be debited and to the holder of the TIPS AS technical account or TIPS DCA to be credited, whether or not the instant payment order, TIPS OLO credit transfer order or positive recall answer settles.".

1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2025/1889 z dnia 31 lipca 2025 r. zmieniające wytyczne (UE) 2022/912 w sprawie transeuropejskiego zautomatyzowanego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym nowej generacji (TARGET) (EBC/2022/8) (EBC/2025/28) (Dz.U. L, 2025/1889, 19.9.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/guideline/2025/1889/oj).
2 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/912 z dnia 24 lutego 2022 r. w sprawie transeuropejskiego zautomatyzowanego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym nowej generacji (TARGET) oraz uchylające wytyczne EBC/2012/27 (EBC/2022/8) (Dz.U. L 163 z 17.6.2022, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/guideline/2022/912/oj).
3 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/911 z dnia 19 kwietnia 2022 r. w sprawie warunków uczestnictwa w systemie TARGET-ECB i uchylająca decyzję EBC/2007/7 (EBC/2022/22) (Dz.U. L 163 z 17.6.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/ 2022/911/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1970

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2025/32 (2025/1970) zmieniająca decyzję (UE) 2022/911 w sprawie warunków uczestnictwa w systemie TARGET-ECB (EBC/2022/22)
Data aktu: 23/09/2025
Data ogłoszenia: 30/09/2025
Data wejścia w życie: 06/10/2025, 04/10/2025