Rozporządzenie wykonawcze 2025/1942 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do kwalifikowanych usług walidacji kwalifikowanych podpisów elektronicznych i kwalifikowanych usług walidacji kwalifikowanych pieczęci elektronicznych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/1942
z dnia 29 września 2025 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do kwalifikowanych usług walidacji kwalifikowanych podpisów elektronicznych i kwalifikowanych usług walidacji kwalifikowanych pieczęci elektronicznych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE 1 , w szczególności jego art. 33 ust. 2 i art. 40,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Kwalifikowane usługi walidacji kwalifikowanych podpisów elektronicznych i kwalifikowanych pieczęci elektronicznych zapewniają integralność, autentyczność i poprawność procesu i wyników walidacji, odpowiednio, kwalifikowanych podpisów elektronicznych i kwalifikowanych pieczęci elektronicznych. Te kwalifikowane usługi zaufania odgrywają kluczową rolę w cyfrowym otoczeniu biznesowym, ponieważ wspierają przejście od tradycyjnych procesów opartych na dokumentacji papierowej do ich elektronicznych odpowiedników.

(2) Domniemanie zgodności określone w art. 33 ust. 2 i art. 40 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 powinno mieć zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy kwalifikowane usługi walidacji kwalifikowanych podpisów elektronicznych i kwalifikowanych pieczęci elektronicznych są zgodne z normami technicznymi określonymi w niniejszym rozporządzeniu. Przedmiotowe normy powinny odzwierciedlać utrwalone praktyki i być powszechnie uznawane w odpowiednich sektorach. Należy je dostosować w taki sposób, aby obejmowały dodatkowe kontrole zapewniające bezpieczeństwo i wiarygodność kwalifikowanych usług zaufania, a także zdolność do weryfikacji statusu kwalifikowanego i ważności technicznej kwalifikowanych podpisów elektronicznych i kwalifikowanych pieczęci elektronicznych.

(3) Jeżeli dostawca usług zaufania spełnia wymogi określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia, organy nadzoru powinny domniemywać zgodność z odpowiednimi wymogami rozporządzenia (UE) nr 910/2014 i należycie uwzględniać takie domniemanie w odniesieniu do przyznania lub potwierdzenia statusu kwalifikowanego usługi zaufania. Kwalifikowany dostawca usług zaufania może jednak nadal polegać na innych praktykach w celu wykazania zgodności z wymogami rozporządzenia (UE) nr 910/2014.

(4) Komisja regularnie przeprowadza ocenę nowych technologii, praktyk, norm lub specyfikacji technicznych. Zgodnie z motywem 75 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1183 2  Komisja powinna, w razie potrzeby, poddawać niniejsze rozporządzenie wykonawcze przeglądowi i aktualizacji, aby zachować aktualność względem globalnych zmian, nowych technologii, norm lub specyfikacji technicznych oraz przestrzegać najlepszych praktyk na rynku wewnętrznym.

(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3  oraz - w stosownych przypadkach - dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4  mają zastosowanie do wszystkich czynności przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia.

(6) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 6 czerwca 2025 r.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego w art. 48 rozporządzenia (UE) nr 910/2014,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Normy referencyjne i specyfikacje

Normy referencyjne i specyfikacje, o których mowa w art. 33 ust. 2 i art. 40 rozporządzenia (UE) nr 910/2014, określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Wykaz norm referencyjnych i specyfikacji dotyczących kwalifikowanych usług walidacji kwalifikowanych podpisów elektronicznych oraz kwalifikowanych usług walidacji kwalifikowanych pieczęci elektronicznych

Normy ETSI TS 119 441 V1.2.1 (2023-10) 6  ("ETSI TS 119 441") oraz ETSI TS 119 172-4 V1.1.1 (2021-05) 7  ("ETSI TS 119 172-4") stosuje się z zastrzeżeniem następujących dostosowań:

1. W przypadku ETSI TS 119 441

1) 2.1 Odniesienia normatywne

– [1] ETSI TS 119 101 V1.1.1 (2016-03) "Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI);

Wymagania polityki i bezpieczeństwa w odniesieniu do wniosków o składanie i walidację podpisów",

– [2] ETSI EN 319 401 V3.1.1 (2024-06) "Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI); Ogólne wymagania polityki dla dostawców usług zaufania",

– [3] ETSI EN 319 102-1 V1.4.1 (2024-06) "Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI);

Procedury składania i walidacji podpisów cyfrowych AdES; Część 1: Składanie i walidacja",

– [4] ISO/IEC 15408-1:2022 - Bezpieczeństwo informacji, cyberbezpieczeństwo i ochrona prywatności - Kryteria oceny zabezpieczeń informatycznych"

– [5] nieważny,

– [6] FIPS PUB 140-3 (2019) "Wymogi bezpieczeństwa dotyczące modułów kryptograficznych",

– [7] Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/482 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 w odniesieniu do przyjęcia europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa opartego na wspólnych kryteriach (EUCC) 8 ,

– [8] ETSI TS 119 172-4 V1.1.1 (2021-05) "Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI); Zasady składania podpisów; Część 4: Weryfikacja zasad stosowania podpisu (zasady walidacji) w odniesieniu do europejskich kwalifikowanych podpisów elektronicznych/pieczęci z wykorzystaniem zaufanych list,

– [9] ETSI TS 119 102-2 V1.4.1 (2023-06) "Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI);

Procedury składania i walidacji podpisów cyfrowych AdES; Część 2: Sprawozdanie z walidacji podpisu",

– [10] Europejska Grupa ds. Certyfikacji Cyberbezpieczeństwa, podgrupa ds. kryptografii: "Uzgodnione mechanizmy kryptograficzne" opublikowane przez Agencję Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa ("ENISA") 9 ,

– [11] Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/3144 10  w sprawie zmiany

rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/4822 w odniesieniu do mających zastosowanie norm międzynarodowych i w sprawie sprostowania tego rozporządzenia wykonawczego,

– [12] ETSI EN 319 411-1 "Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI); Wymagania polityki i bezpieczeństwa dla dostawców usług zaufania wydających certyfikaty; Część 1: Wymogi ogólne".

2) 2.2 Odniesienia informacyjne

– [i.11] nieważne.

3) 3.3 Skróty

– EUCC - europejski program certyfikacji cyberbezpieczeństwa oparty na wspólnych kryteriach

4) 4.3.3 Proces

– UWAGA 10 Zob. norma ETSI EN 319 102-1 [3] w celu uzyskania wytycznych oraz norma ETSI TS 119 172-4 [8] w celu uzyskania dodatkowych wytycznych dotyczących przypadku kwalifikowanego podpisu lub pieczęci kwalifikowanej UE.

5) 6.1 Oświadczenie na temat praktyk dotyczących usług walidacji podpisów (SVS)

– OVR-6.1-02 Oświadczenie o praktykach SVS musi mieć strukturę zgodną z załącznikiem A,

– OVR-6.1-03 Oświadczenie o praktykach SVS musi zawierać wykaz lub odniesienie do wspieranych polityk SVS (np. za pośrednictwem identyfikatora obiektu) i krótko je opisywać.

6) 6.3 Polityka bezpieczeństwa informacji

– OVR-6.3-02 W polityce bezpieczeństwa należy dokumentować kontrole bezpieczeństwa i prywatności wprowadzone w celu ochrony danych osobowych.

7) 7.2 Zasoby ludzkie

– OVR-7.2-02 Personel SVSP (dostawca usług walidacji podpisów) pełniący zaufane funkcje oraz, w stosownych przypadkach, jego podwykonawcy pełniący zaufane funkcje muszą być w stanie spełnić wymóg "posiadania wiedzy eksperckiej, doświadczenia i kwalifikacji" zdobytych w ramach formalnego szkolenia i dokumentów uwierzytelniających lub doświadczenia, lub obu tych elementów,

– OVR-7.2-03 Zgodność z pkt OVR-7.2-02 obejmuje regularne aktualizacje (co najmniej raz na 12 miesięcy) dotyczące nowych zagrożeń i obecnych praktyk w zakresie bezpieczeństwa.

8) 7.5 Kontrole kryptograficzne

– OVR-7.5-02 [WARUNKOWO] W przypadku podpisania sprawozdań z walidacji certyfikat podpisu publicznego SVSP odpowiadający kluczowi podpisu prywatnego SVSP jest wydawany przez wiarygodny urząd certyfikacji zgodnie z polityką certyfikacji NCP+ określoną w normie ETSI EN 319 411-1 [12]. Certyfikat należy wydawać zgodnie z odpowiednią polityką certyfikacji określoną w normie ETSI EN 319 411-2 [i.17],

– OVR-7.5-03 [WARUNKOWO] Po podpisaniu sprawozdań z walidacji klucz prywatnego podpisu SVSP jest przechowywany i wykorzystywany w bezpiecznym urządzeniu kryptograficznym, które jest wiarygodnym systemem certyfikowanym zgodnie z:

a) wspólnymi kryteriami oceny bezpieczeństwa technologii informacyjnych, określonymi w normie ISO/IEC 15408 [4] lub we wspólnych kryteriach oceny bezpieczeństwa technologii informacyjnych, wersja CC:2022, części 1-5, opublikowanych przez uczestników porozumienia w sprawie uznawania certyfikatów wspólnych kryteriów w dziedzinie bezpieczeństwa informatycznego i poświadczonych zgodnie z EAL na poziomie 4 lub wyższym; lub

b) EUCC [7][11] i certyfikowany zgodnie z EAL na poziomie 4 lub wyższym; lub

c) do dnia 31.12.2030 r. FIPS PUB 140-3 [6] poziom 3.

Certyfikacja ta dotyczy celu lub profilu zabezpieczeń lub projektu modułu i dokumentacji bezpieczeństwa, które spełniają wymogi niniejszego dokumentu, w oparciu o analizę ryzyka i z uwzględnieniem fizycznych i innych nietechnicznych środków bezpieczeństwa.

Jeżeli bezpieczne urządzenie kryptograficzne korzysta z certyfikacji EUCC [7][11], urządzenie to musi być skonfigurowane i używane zgodnie z tą certyfikacją.

– OVR-7.5-04 nieważny,

– OVR-7.5-06 Prywatny klucz podpisu SVSP jest eksportowany i importowany do innego bezpiecznego urządzenia kryptograficznego wtedy, gdy ten eksport i import są realizowane w sposób bezpieczny i zgodnie z certyfikacją tych urządzeń.

9) 7.7 Bezpieczeństwo operacji

– OVR-7.7-02 Aby zapewnić, by systemy, w których opracowano aplikację, stosowały odpowiednie środki bezpieczeństwa i dostosowywały się do określonych środowisk aplikacji, SVA korzysta ze środowiska aplikacji, które jest utrzymywane za pomocą aktualnych poprawek zabezpieczeń,

– OVR-7.7-03 Do SVA stosuje się następujące wymagania określone w ETSI TS 119 101 [1], pkt 5.2: GSM 1.3.

10) 7.8 Bezpieczeństwo sieci

– OVR-7.8-02 Jeżeli dozwolony jest zdalny dostęp do systemów przechowywania lub przetwarzania danych poufnych, należy przyjąć formalną politykę i opisać ją jako część elementów wymaganych zgodnie z pkt OVR-6.3-02,

– OVR-7.8-04 Wymagany w pkt REQ-7.8-13 ETSI EN 319 401 [1] skan podatności przeprowadza się co najmniej raz na kwartał,

– OVR-7.8-05 Wymagany w pkt REQ-7.8-17X normy ETSI EN 319 401 [1] test penetracyjny przeprowadza się co najmniej raz w roku,

– OVR-7.8-06 Zapory sieciowe należy skonfigurować tak, aby uniemożliwić wszelkie protokoły i dostępy, które nie są wymagane do funkcjonowania SVSP.

11) 7.12 Usługi walidacji podpisów obejmujące zakończenie działalności i plany zakończenia działalności

– OVR-7.12-02 Plan zakończenia działalności dostawcy usług zaufania musi spełniać wymogi określone w aktach wykonawczych przyjętych na podstawie art. 24 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 [i.1].

12) 7.14 Łańcuch dostaw

– OVR-7.14-01 Stosuje się wymagania określone w normie ETSI EN 319 401 [2], pkt 7.14.

13) 8.1 Proces walidacji podpisu

– VPR-8.1-07 Aplikacja do walidacji (SVA) musi spełniać wymogi określone w normie ETSI TS 119 101

[1], pkt 7.4, SIA 1-SIA 4,

– VPR-8.1-11 [WARUNKOWO] Jeżeli celem SVS (usługa walidacji podpisów) jest walidacja kwalifikowanych podpisów elektronicznych lub kwalifikowanych pieczęci elektronicznych zgodnie z art. 32 ust. 1 (lub odpowiednio art. 40) rozporządzenia (UE) nr 910/2014 [i.1], proces walidacji musi być zgodny z wymogami normy ETSI TS 119 172-4 [8].

14) 8.2 Protokół walidacji podpisu

– SVP-8.2-03 Odpowiedź na walidację podpisu musi być opatrzona identyfikatorem obiektu polityki SVS.

15) 8.4 Sprawozdanie z walidacji podpisu

– SVR-8.4-02 Sprawozdanie z walidacji musi być zgodne z normą ETSI TS 119 102-2 [9],

– SVR-8.4-07 [WARUNKOWO] Jeżeli polityka walidacji podpisów nie jest w pełni przetwarzana przez SVS, sprawozdanie zawiera, oprócz sprawozdawczości na temat walidowanych ograniczeń, informacje o ograniczeniach, które zignorowano lub zniesiono,

– SVR-8.4-15 W sprawozdaniu z walidacji wyraźnie wskazuje się pochodzenie każdego PoE (od podpisu, od klienta, z serwera),

– SVR-8.4-16 Sprawozdanie z walidacji musi być opatrzone podpisem sprawozdania z walidacji, którym jest podpis cyfrowy SVSP,

– SVR-8.4-17 [WARUNKOWO] W przypadku podpisania sprawozdań z walidacji format i cel podpisu muszą być zgodne z normą ETSI TS 119 102-2 [9].

16) 9 Ramy określania polityk usług walidacji oparte na polityce usług zaufania określonej w niniejszym dokumencie:

– OVR-9-05 [WARUNKOWO] Przy opracowywaniu polityki SVS w oparciu o politykę usług zaufania określoną w niniejszym dokumencie przeprowadza się ocenę ryzyka w celu oceny wymogów biznesowych i określenia wymogów bezpieczeństwa, które należy uwzględnić w polityce danej społeczności i możliwości zastosowania,

– OVR-9-06 [WARUNKOWO] Przy opracowywaniu polityki SVS w oparciu o politykę usług zaufania określoną w niniejszym dokumencie polityka ta jest zatwierdzana i zmieniana zgodnie z określonym procesem przeglądu, z uwzględnieniem odpowiedzialności za utrzymanie tej polityki,

– OVR-9-07 [WARUNKOWO] Przy opracowywaniu polityki SVS w oparciu o politykę usług zaufania określoną w niniejszym dokumencie stosuje się określony proces przeglądu w celu zapewnienia, aby polityka ta była poparta oświadczeniami dotyczącymi praktyk,

– OVR-9-08 [WARUNKOWO] Przy opracowywaniu polityki SVS w oparciu o politykę usług zaufania określoną w niniejszym dokumencie, dostawca usług zaufania udostępnia społeczności użytkowników politykę wspieraną przez dostawcę usług zaufania,

– OVR-9-09 [WARUNKOWO] Przy opracowywaniu polityki SVS w oparciu o politykę usług zaufania określoną w niniejszym dokumencie należy udostępnić abonentom zmiany polityk obsługiwanych przez dostawcę usług zaufania.

17) Załącznik B (normatywny) Usługa walidacji kwalifikowanego podpisu elektronicznego zdefiniowana w art. 33 rozporządzenia (UE) nr 910/2014:

– VPR-B-02 [WARUNKOWO] Jeżeli SVSP jest QSVSP, wdrożenie musi być zgodne z normą ETSI TS 119 172-4 [8],

– UWAGA 2 nieważna,

– OVR-B-04 [WARUNKOWO] Jeżeli SVSP jest QSVSP, w badaniach OVR-B-03 sprawdza się różne przypadki użycia: pozytywne i negatywne,

– VPR-B-11 [WARUNKOWO] Jeżeli SVSP jest QSVSP, SVSP kontroluje obliczenia skrótu (przeprowadza obliczenia po stronie serwera lub kontroluje klienta, jeżeli jest to dozwolone po stronie klienta),

– UWAGA 5 nieważna,

– UWAGA 6 nieważna,

– VPR-B-15 [WARUNKOWO] Jeżeli SVSP jest QSVSP, aby spełnić wymogi VPR-B-13 do VPR-B-14, sprawozdanie z walidacji musi być zgodne z normą ETSI TS 119 102-2 [9],

– VPR-B-16 [WARUNKOWO] Jeżeli SVSP jest QSVSP, wdrożenie musi być zgodne z uzgodnionymi mechanizmami kryptograficznymi zatwierdzonymi przez Europejską Grupę ds. Certyfikacji Cyberbezpieczeństwa i opublikowanymi przez ENISA [10] w celu stosowania odpowiednich technik kryptograficznych przy świadczeniu kwalifikowanych usług walidacji na potrzeby kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

18) Załącznik C (informacyjny) Przyporządkowanie wymogów do rozporządzenia (UE) nr 910/2014, sekcja "Zapewnianie walidacji zgodnie z art. 32 ust. 1", akapit drugi:

– Aby zapewnić weryfikację wszystkich warunków wymaganych na mocy art. 32 ust. 1 i art. 40 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 [i.1], potrzebny jest prawidłowy algorytm walidacji. Daje on taki sam wynik deterministyczny w odniesieniu do podpisu lub pieczęci przedłożonych do zatwierdzenia. W tym celu kluczowe są zasady walidacji. Z tą myślą wydano normę ETSI TS 119 172-4 [8], opartą na algorytmie walidacji określonym w normie ETSI EN 319 102-1 [3].

2. W przypadku normy ETSI TS 119 172-4

1) 2.1 Odniesienia normatywne:

– [1] ETSI EN 319 102-1 V1.4.1 (2024-06) "Podpisy elektroniczne i infrastruktura zaufania (ESI);

Procedury składania i walidacji podpisów cyfrowych AdES; Część 1: Składanie i walidacja",

– Wszystkie odniesienia do "normy ETSI TS 119 102-1 [1]" należy rozumieć jako odniesienia do "norm ETSI EN 319 102-1 [1]",

– [2] ETSI TS 119 612 V2.3.1 (2024-11) "Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI); Zaufane listy",

– [13] ETSI TS 119 101 V1.1.1 (2016-03) "Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI); Wymagania polityki i bezpieczeństwa w odniesieniu do wniosków o składanie i walidację podpisów".

2) 4.2 Ograniczenia walidacji i procedury walidacji, wymóg REQ-4.2-03, sekcja "X.509 Ograniczenia walidacji", lit. c):

- (i) Jeżeli certyfikat podmiotu końcowego stanowi kotwicę zaufania, nie stosuje się mechanizmu

RevocationCheckingConstraints,

- (ii) Jeżeli certyfikat podmiotu końcowego nie stanowi kotwicy zaufania, mechanizm RevocationCheckingConstraints ustawia się na "eitherCheck", jak zdefiniowano w normie ETSI TS 119 172-1 [3], pkt A.4.2.1, tabela A.2 wiersze (m)2.1,

- (iii) Jeżeli certyfikat podmiotu końcowego stanowi kotwicę zaufania, nie stosuje się ograniczeń RevocationFreshnessConstraints określonych w normie ETSI TS 119 172-1 [3], pkt A.4.2.1, tabela A.2 wiersze m)2.2,

- (iv) Jeżeli certyfikat podmiotu końcowego nie stanowi kotwicy zaufania, stosuje się ograniczenia RevocationFreshnessConstraints określone w normie ETSI TS 119 172-1 [3], pkt A.4.2.1, tabela A.2 wiersze (m)2.2, o maksymalnej wartości 24 godzin dla certyfikatu podpisu. W przypadku certyfikatów innych niż certyfikat podpisu, w tym certyfikatów potwierdzających znaczniki czasu, nie ustala się żadnej wartości dla RevocationFreshnessConstraints.

3) 4.4 Proces sprawdzania przydatności technicznej (przepisów)

– REQ-4.4.2-03 Jeżeli którakolwiek z kontroli określonych w REQ-4.4.2-01 nie powiedzie się, wówczas:

a) zaprzestaje się procesu;

b) podpis jest określany technicznie jako nieokreślony, tj. ani jako kwalifikowany podpis elektroniczny UE, ani jako kwalifikowana pieczęć elektroniczna UE;

c) powyższy wynik i wyniki procesów wszystkich procesów pośrednich muszą być odzwierciedlone w zasadach stosowania podpisu w sprawozdaniu sprawdzającym.

1 Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/910/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1183 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do ustanowienia europejskich ram tożsamości cyfrowej (Dz.U. L, 2024/1183, 30.4.2024, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg/2024/1183/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2016/679/oj).
4 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2002/58/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
6 ETSI TS 119 441 - Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI); Wymogi polityki dotyczące dostawcy usług zaufania świadczącego usługi walidacji podpisu, V1.2.1 (2023-10).
7 ETSI TS 119 172-4 - Podpisy elektroniczne i infrastruktura (ESI); Zasady składania podpisów; Część 4: Zasady stosowania podpisu (polityka walidacji) w odniesieniu do europejskich kwalifikowanych podpisów/pieczęci elektronicznych z wykorzystaniem zaufanych list, V1.1.1 (2021-05).
8 Dz.U. L, 2024/482, 7.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/482/oj.
10 Dz.U. L, 2024/3144, 19.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/3144/oj.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1942

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/1942 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do kwalifikowanych usług walidacji kwalifikowanych podpisów elektronicznych i kwalifikowanych usług walidacji kwalifikowanych pieczęci elektronicznych
Data aktu: 29/09/2025
Data ogłoszenia: 30/09/2025
Data wejścia w życie: 20/10/2025