uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
(2) Dyrektywa (UE) 2022/2464 jest ważnym elementem Europejskiego Zielonego Ładu 6 i Planu działania w zakresie finansowania zrównoważonego wzrostu gospodarczego 7 . Celem tej dyrektywy jest zapewnienie, aby inwestorzy dysponowali informacjami potrzebnymi im do zrozumienia ryzyka, na jakie narażone są jednostki, w których dokonano inwestycji, oraz do zarządzania takim ryzykiem, wynikającym ze zmiany klimatu i innych kwestii dotyczących zrównoważonego rozwoju. Dyrektywa ta jest również ukierunkowana na zapewnienie inwestorom i innym zainteresowanym stronom potrzebnych im informacji na temat wpływu jednostek na ludzi i środowisko.
(3) W dyrektywie (UE) 2022/2464 zobowiązano duże jednostki, jednostki dominujące dużej grupy i jednostki, których papiery wartościowe dopuszczono do obrotu na rynku regulowanym w Unii (z wyłączeniem mikrojednostek), do przekazywania informacji na temat zrównoważonego rozwoju zgodnie ze standardami sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju. W art. 29b dyrektywy 2013/34/UE zobowiązano Komisję do przyjęcia takich standardów w drodze aktów delegowanych, przy uwzględnieniu porady technicznej Europejskiej Grupy Doradczej ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG). W dniu 31 lipca 2023 r. Komisja przyjęła pierwszy zestaw europejskich standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESRS) w drodze rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/2772 8 .
(4) Dyrektywa (UE) 2022/2464 umożliwia małym i średnim jednostkom, których papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w Unii (MŚP notowane na rynku regulowanym), zgłaszanie takich informacji przy użyciu odrębnego zestawu bardziej przystępnych, proporcjonalnych standardów w miejsce pełnego zestawu ESRS. Dyrektywa ta nie nakłada żadnych obowiązkowych wymogów dotyczących sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju na małe i średnie jednostki, których papiery wartościowe nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w Unii (MŚP nienotowane na rynku regulowanym).
(5) W dyrektywie (UE) 2022/2464 jednostki podlegające wymogom dotyczącym sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju zobowiązano do przekazywania informacji dotyczących łańcucha wartości w zakresie niezbędnym do zrozumienia wpływów, ryzyka i możliwości związanych ze zrównoważonym rozwojem. Wymóg przekazywania informacji na temat łańcucha wartości może wywołać efekt tzw. "skapywania" obowiązków, polegający na tym, że jednostki podlegające wymogom sprawozdawczości wymagają od jednostek w swoim łańcuchu wartości przekazywania informacji na temat zrównoważonego rozwoju. Może to prowadzić do dodatkowego obciążenia MŚP w łańcuchu wartości większych jednostek, nawet jeżeli - jak ma to miejsce w przypadku MŚP nienotowanych na rynku regulowanym - nie podlegają one wymogom dotyczącym sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju. Efekt "skapywania" mogą wywołać inne czynniki, wykraczające poza samą dyrektywę (UE) 2022/2464. Na przykład wiele jednostek zwraca się do jednostek w swoich łańcuchach wartości o informacje na temat zrównoważonego rozwoju, aby lepiej zrozumieć swoje własne ryzyka, wpływy lub możliwości związane ze zrównoważonym rozwojem i zarządzać nimi, lub aby spełnić inne wymogi prawne niż te ustanowione dyrektywą (UE) 2022/2464, w tym wymogi w zakresie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1760 9 .
(6) Aby ograniczyć efekt "skapywania" w odniesieniu do MŚP, w dyrektywie (UE) 2022/2464 ustanowiono tzw. limit informacji z łańcucha wartości, który oznacza, że ESRS nie mogą zawierać wymogów sprawozdawczych, które wymagałyby od jednostek pozyskania od MŚP w ich łańcuchu wartości informacji wykraczających poza informacje ujawniane zgodnie z proporcjonalnym standardem dla MŚP notowanych na rynku regulowanym.
(7) Niezależnie od przewidzianego w dyrektywie (UE) 2022/2464 standardu obowiązującego MŚP notowane na rynku regulowanym Komisja zwróciła się do EFRAG o opracowanie odrębnego, prostszego standardu, który mogłyby dobrowolnie stosować MŚP nienotowane na rynku regulowanym. 12 września 2023 r. Komisja opublikowała pakiet pomocy gospodarczej dla MŚP 10 . W ramach działania nr 14 ujętego w przedmiotowym pakiecie Komisja zobowiązała się do zapewnienia MŚP prostych i znormalizowanych ram sprawozdawczości na temat kwestii związanych z ochroną środowiska, polityką społeczną i ładem korporacyjnym, aby poprawić możliwości uzyskania zielonego finansowania przez MŚP, a tym samym usprawnić przejście na zrównoważoną gospodarkę. Znormalizowane ramy dla MŚP miały również ograniczyć "skapywanie" wymogów dotyczących ujawniania informacji na MŚP nienotowane na rynku regulowanym należące do łańcucha wartości jednostek objętych zakresem dyrektywy (UE) 2022/2464.
(8) Głównym celem wspomnianego dobrowolnego standardu jest pomoc przedsiębiorstwom nieobjętym zakresem dyrektywy (UE) 2022/2464 w odpowiadaniu na wnioski o udzielenie informacji, które otrzymują od instytucji finansowych, dużych jednostek i innych zainteresowanych stron. Ten dobrowolny standard ma na celu ograniczenie konieczności odpowiadania przez MŚP na odrębne, kierowane przez poszczególnych kontrahentów wnioski o udzielenie informacji na potrzeby ich własnej sprawozdawczości, należytej staranności i zarządzania ryzykiem lub innego wykorzystania informacji na temat zrównoważonego rozwoju. Dobrowolne przekazywanie informacji na temat zrównoważonego rozwoju może też ułatwić dostęp do zrównoważonego finansowania i pomóc MŚP w lepszym zrozumieniu i monitorowaniu ich własnych wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju, wzmacniając tym samym ich odporność i konkurencyjność.
(9) Zasadniczym aspektem dobrowolnego standardu sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju dla MŚP jest uzyskanie przez niego aprobaty na rynku zarówno przez użytkowników (zgoda partnerów biznesowych i partnerów finansowych na zastąpienie tym standardem własnych kwestionariuszy służących do gromadzenia danych na temat zrównoważonego rozwoju od MŚP), jak i przez MŚP (przyjęcie standardu przez MŚP jako narzędzia sprawozdawczego).
(10) W drodze rygorystycznej należytej procedury, która obejmowała konsultacje publiczne i testy projektu standardu, EFRAG opracowała projekt porady technicznej w sprawie dobrowolnego standardu sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju dla MŚP nienotowanych na rynku regulowanym (zwanego "standardem VSME"). Same MŚP i docelowi użytkownicy zgłaszanych informacji wyrazili poparcie dla standardu VSME jako uproszczonego narzędzia sprawozdawczego, które w wiarygodny sposób zastępuje znaczną część wniosków o udzielenie informacji, które banki i duże jednostki często wysyłają do MŚP w ich łańcuchach wartości. EFRAG przekazała Komisji standard VSME w grudniu 2024 r.
(11) Standard VSME opracowany przez EFRAG obejmuje moduł podstawowy i moduł kompleksowy. Prowadzenie sprawozdawczości zgodnie z modułem podstawowym jest warunkiem wstępnym sprawozdawczości zgodnej z modułem kompleksowym. Moduł podstawowy określono jako "docelowe podejście" dla mikrojednostek. Oznacza to, że mikrojednostki nie muszą stosować modułu podstawowego w całości i mogą stosować tylko niektóre jego części. W odniesieniu małych i średnich jednostek moduł podstawowy określono jako "minimalny wymóg" w zakresie sprawozdawczości zgodnej ze standardem. Oprócz modułu podstawowego i modułu kompleksowego EFRAG opracowała również uzupełniające praktyczne wytyczne, aby ułatwić MŚP wdrażanie wymogów określonych w standardzie. Moduł podstawowy i kompleksowy przedstawiono w załączniku I do niniejszego zalecenia, natomiast uzupełniające praktyczne wytyczne znajdują się w załączniku II.
(12) W dniu 26 lutego 2025 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy 2006/43/WE, 2013/34/UE, (UE) 2022/2464 i (UE) 2024/1760 w odniesieniu do niektórych wymogów dotyczących sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju i należytej staranności (pakiet zbiorczy w sprawie uproszczenia 11 )), w którym zaproponowano między innymi szereg zmian wymogów dotyczących sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju wprowadzonych dyrektywą (UE) 2022/2464 oraz wymogów dotyczących należytej staranności w zakresie zrównoważonego rozwoju określonych w dyrektywie (UE) 2024/1760.
(13) W odniesieniu do dyrektywy (UE) 2022/2464 Komisja proponuje między innymi zmniejszenie liczby jednostek podlegających wymogom dotyczącym sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju. Zgodnie z wnioskiem Komisji jedynie duże jednostki zatrudniające ponad 1 000 pracowników nadal mają podlegać wymogowi zgłaszania informacji na temat zrównoważonego rozwoju. W odniesieniu do jednostek zatrudniających do 1 000 pracowników Komisja proponuje przyjęcie dobrowolnego standardu w drodze aktu delegowanego. Taki dobrowolny standard opierałby się na standardzie VSME opracowanym przez EFRAG.
(14) Ponadto wniosek dotyczący pakietu zbiorczego w sprawie uproszczenia w odniesieniu do dyrektywy (UE) 2022/2464 rozszerza i wzmacnia limit informacji z łańcucha wartości. Zgodnie z tym wnioskiem limit informacji z łańcucha wartości miałby zastosowanie bezpośrednio do jednostki sprawozdającej zamiast stanowić jedynie limit tego, co mogą wskazywać ESRS. Takie podejście chroniłoby wszystkie jednostki, które w myśl wniosku dotyczącego pakietu zbiorczego w sprawie uproszczenia nie byłyby już objęte zakresem art. 19a i 29a dyrektywy 2013/34/UE (tj. jednostki zatrudniające do 1 000 pracowników), a nie tylko MŚP, jak ma to miejsce obecnie. Limit ten zostanie określony w dobrowolnym standardzie sprawozdawczości dla jednostek zatrudniających do 1 000 pracowników, który to standard Komisja ma przyjąć w drodze aktu delegowanego w oparciu o standard VSME opracowany przez EFRAG i który jest przedmiotem niniejszego zalecenia. Ponadto wniosek dotyczący pakietu zbiorczego w sprawie uproszczenia ma również na celu wprowadzenie do dyrektywy (UE) 2024/1760 w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, przy uwzględnieniu niezbędnych wyjątków, limitu informacji z łańcucha wartości powiązanego ze standardem VSME, dotyczącego wniosków o udzielenie informacji, w odniesieniu do mapowania łańcucha wartości. W związku z tym treść przyszłego dobrowolnego standardu sprawozdawczości do stosowania przez jednostki zatrudniające do 1 000 pracowników może różnić się od obecnego zalecenia. Uprawnienie Komisji do przyjęcia tego standardu w drodze aktu delegowanego oraz termin jego przyjęcia zależą od zakończenia negocjacji między współprawodawcami w odniesieniu do wniosku dotyczącego pakietu zbiorczego w sprawie uproszczenia.
(15) Niniejsze zalecenie przyjmuje się jako efekt pakietu pomocy gospodarczej dla MŚP z 2023 r. oraz strategii jednolitego rynku z 2025 r. Zalecenie jest rozwiązaniem tymczasowym, które ma zaspokoić potrzebę rynku do czasu przyjęcia dobrowolnego standardu - opartego na standardzie VSME opracowanym przez EFRAG - w drodze aktu delegowanego na podstawie wniosku dotyczącego pakietu zbiorczego w sprawie uproszczenia, przy czym termin przyjęcia tego standardu będzie zależał od przebiegu i zakończenia negocjacji między współprawodawcami. W międzyczasie należy pilnie udzielić MŚP niezbędnej pomocy w odpowiadaniu na wnioski o udzielenie informacji, które MŚP już teraz otrzymują od instytucji finansowych, dużych przedsiębiorstw i innych zainteresowanych stron. Komisja może przedstawić wytyczne dla rynku, a tym samym ograniczyć obciążenia administracyjne dla MŚP i innych zainteresowanych stron, zachęcając MŚP do publikowania informacji na temat zrównoważonego rozwoju z wykorzystaniem standardu VSME opracowanego przez EFRAG, a podmioty, które zwracają się do MŚP o informacje na temat zrównoważonego rozwoju - do stosowania tego standardu w jak najszerszym zakresie.
(16) W niniejszym zaleceniu Komisja rekomenduje, aby MŚP nienotowane na rynku regulowanym i mikrojednostki, które chcą dobrowolnie przekazywać informacje na temat zrównoważonego rozwoju, czyniły to zgodnie ze standardem VSME opracowanym przez EFRAG. W tym celu za proporcjonalne uznaje się stosowanie przez MŚP nienotowane na rynku regulowanym i mikrojednostki oświadczeń własnych. Oznacza to, że nie ma obowiązku zapewnienia atestacji w odniesieniu do informacji zgłaszanych przez MŚP nienotowane na rynku regulowanym oraz że wystarczające jest oświadczenie własne MŚP. MŚP nienotowane na rynku regulowanym i mikrojednostki mogą również odnieść się do praktycznych wytycznych opracowanych przez EFRAG, które towarzyszą dobrowolnemu standardowi i ułatwiają jego praktyczne stosowanie.
(17) Komisja zachęca duże przedsiębiorstwa i pośredników finansowych do stosowania zasady proporcjonalności w kontaktach z MŚP oraz do powściągliwości w zwracaniu się o informacje od partnerów z łańcucha wartości będących MŚP 12 . Po przyjęciu niniejszego zalecenia duże przedsiębiorstwa i pośrednicy finansowi powinni w miarę możliwości ograniczyć takie wnioski do tych informacji, które są spójne z informacjami ujawnianymi w standardzie VSME.
(18) Państwa członkowskie odgrywają również ważną rolę w szerzeniu wiedzy na temat VSME i rozpowszechnianiu stosowania tego standardu, aby w ten sposób ułatwić zmniejszenie obciążeń i usprawnić udzielanie przez MŚP informacji w odpowiedzi na poszczególne otrzymywane wnioski. Aby ułatwić MŚP sprawozdawczość w zakresie zrównoważonego rozwoju zgodnie z celem dotyczącym ich zielonej i cyfrowej transformacji, należy stosować cyfrowe rozwiązania i narzędzia. W tym celu Komisja analizuje możliwość wykorzystania fakturowania elektronicznego do automatycznego wyodrębniania odpowiednich danych na potrzeby sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, zgodnie ze standardem VSME określonym w załączniku I. Komisja uruchomiła również projekt sztandarowy Instrumentu Wsparcia Technicznego (TSI) na rok 2025, zatytułowany "Poprawa sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju", którego celem jest udzielenie państwom członkowskim pomocy technicznej w rozwijaniu wsparcia cyfrowego i budowaniu potencjału na szczeblu krajowym w dziedzinie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju.
(19) Aby małe przedsiębiorstwa stały się bardziej widoczne dla potencjalnych inwestorów i mogły tym samym zwiększyć i zdywersyfikować swoje możliwości finansowania, jednostki te mogłyby w przyszłości udostępniać informacje na temat zrównoważonego rozwoju w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP). W tym celu małe przedsiębiorstwa musiałyby dostarczać określone metadane i stosować określony format przekazywania takich informacji.
(20) Kredytodawcy lub inwestorzy mogą zwracać się do MŚP o inne rodzaje informacji na temat zrównoważonego rozwoju niż te, które są objęte standardem VSME, na potrzeby udzielania zrównoważonych kredytów lub dokonywania zrównoważonych inwestycji. Komisja podejmie odrębne działania następcze w związku z zobowiązaniem podjętym w pakiecie pomocy gospodarczej dla MŚP dotyczącym zwiększenia skali zrównoważonego finansowania dla MŚP, również w oparciu o sprawozdanie platformy ds. zrównoważonego finansowania dotyczące usprawnienia zrównoważonego finansowania dla MŚP oraz w oparciu o istniejące ramy, takie jak dokument w sprawie wykorzystania gwarancji InvestEU na rzecz zrównoważonego rozwoju i narzędzie Green Checker Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
(21) Dobrowolny standard sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju określony w załączniku I funkcjonuje bez uszczerbku dla obowiązków sprawozdawczych jednostek wynikających z innych przepisów Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Definicje:
Do celów niniejszego zalecenia stosuje się następujące definicje:
1) "małe i średnie jednostki" (MŚP) oznaczają jednostki, o których mowa w art. 3 ust. 2 i art. 3 ust. 3 dyrektywy 2013/34/UE;
2) "mikrojednostka" oznacza jednostkę, o której mowa w art. 3 ust. 1 dyrektywy 2013/34/UE;
3) "uczestnik rynku finansowego" oznacza:
a) zakład ubezpieczeń, który udostępnia ubezpieczeniowy produkt inwestycyjny;
b) firmę inwestycyjną, która świadczy usługi zarządzania portfelem;
c) instytucję pracowniczych programów emerytalnych (IORP);
d) twórcę produktu emerytalnego;
e) zarządzającego alternatywnym funduszem inwestycyjnym (ZAFI);
f) dostawcę ogólnoeuropejskiego indywidualnego produktu emerytalnego (OIPE);
g) zarządzającego kwalifikowalnym funduszem venture capital zarejestrowanego zgodnie z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 345/2013 13 ;
h) zarządzającego kwalifikowalnym funduszem na rzecz przedsiębiorczości społecznej zarejestrowanego zgodnie z art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 346/2013 14 ;
i) spółkę zarządzającą przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (spółkę zarządzającą UCITS);
4) "zakład ubezpieczeń" oznacza zakład ubezpieczeń, który uzyskał zezwolenie zgodnie z art. 18 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE 15 ;
5) "instytucja finansowa" oznacza instytucję finansową zgodnie z definicją w art. 4 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 16 .
Zalecenia dla MŚP:
1. Komisja zaleca, aby MŚP nienotowane na rynku regulowanym i mikrojednostki, które chcą dobrowolnie przekazywać informacje na temat zrównoważonego rozwoju, czyniły to zgodnie z dobrowolnym standardem sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju określonym w załączniku I.
2. Dobrowolny standard sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju określony w załączniku I mogą też stosować MŚP i mikrojednostki w państwach trzecich, które chcą dobrowolnie przekazywać informacje na temat zrównoważonego rozwoju.
3. Aby dobrowolnie przekazywać informacje na temat zrównoważonego rozwoju, jednostki, które stosują standard określony w załączniku I, mogą również korzystać z praktycznych wytycznych zawartych w załączniku II.
Zalecenia dla instytucji finansowych, uczestników rynku finansowego, zakładów ubezpieczeń, instytucji kredytowych i innych jednostek zwracających się do MŚP o informacje na temat zrównoważonego rozwoju:
4. Komisja zaleca, aby jednostki podlegające wymogom określonym w art. 19a i 29a dyrektywy 2013/34/UE, które do celów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju potrzebują informacji na temat zrównoważonego rozwoju od MŚP w swoich łańcuchach wartości, w miarę możliwości ograniczały swoje wnioski o udzielenie takich informacji do informacji przekazywanych zgodnie z dobrowolnym standardem sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju określonym w załączniku I do niniejszego zalecenia.
5. Komisja zaleca, aby instytucje finansowe, uczestnicy rynku finansowego, zakłady ubezpieczeń i instytucje kredytowe, które potrzebują informacji na temat zrównoważonego rozwoju od MŚP, w miarę możliwości ograniczały swoje wnioski o udzielenie takich informacji do informacji przekazywanych zgodnie z dobrowolnym standardem sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju określonym w załączniku I.
Zalecenia dla państw członkowskich:
6. Komisja zaleca, aby państwa członkowskie szerzyły wiedzę wśród MŚP na temat korzyści płynących z dobrowolnego przekazywania informacji na temat zrównoważonego rozwoju zgodnie ze standardem określonym w załączniku I.
7. Komisja zaleca, aby państwa członkowskie wprowadziły odpowiednie środki na szczeblu krajowym na rzecz rozpowszechnienia stosowania dobrowolnego standardu sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju dla MŚP określonego w załączniku I i zwiększenia jego akceptacji.
8. Komisja zaleca również państwom członkowskim wprowadzenie odpowiednich środków na szczeblu krajowym, aby zachęcić podmioty, o których mowa w pkt 4 i 5, do ograniczenia w możliwie najszerszym zakresie kierowanych do MŚP i mikrojednostek wniosków o informacje na temat zrównoważonego rozwoju - które mają być stosowane do celów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju - do informacji przekazywanych zgodnie z dobrowolnym standardem sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju określonym w załączniku I.
9. Komisja zaleca, aby państwa członkowskie wprowadziły odpowiednie środki na rzecz wsparcia automatycznej cyfryzacji sprawozdawczości MŚP w zakresie zrównoważonego rozwoju w oparciu o standard określony w załączniku I, aby umożliwić skuteczną wymianę danych z poszanowaniem własności danych MŚP.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 lipca 2025 r.
W imieniu Komisji Maria Luís ALBUQUERQUE Członek Komisji
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1710 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie 2025/1710 w sprawie dobrowolnego standardu sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju dla małych i średnich jednostek |
| Data aktu: | 30/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 05/08/2025 |
| Data wejścia w życie: | 30/07/2025 |