Rezolucja 2025/1599 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2025/1599
z dnia 7 maja 2025 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 102 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Prawną,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A10-0050/2025),

A. mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii dzięki zwiększaniu przejrzystości i rozliczalności oraz wdrażaniu koncepcji budżetowania wynikowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;

B. mając na uwadze, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) jest instytucją sądowniczą Unii, której zadaniem jest zapewnianie poszanowania prawa Unii poprzez czuwanie nad jednolitą interpretacją i jednolitym stosowaniem traktatów oraz przez zapewnienie kontroli zgodności z prawem aktów przyjmowanych przez instytucje, organy, urzędy i agencje Unii;

C. mając na uwadze, że TSUE przyczynia się do ochrony wartości Unii, a poprzez swoje orzecznictwo działa na rzecz budowania Europy;

D. mając na uwadze, że TSUE składa się z dwóch organów sądowych: Trybunału Sprawiedliwości i Sądu;

E. mając na uwadze, że w 2024 r. Parlament i Rada zmieniły Protokół nr 3 w sprawie statutu TSUE ("statut") 1  w kwestii przeniesienia do Sądu właściwości do wydawania orzeczeń w trybie prejudycjalnym w określonych dziedzinach;

1. odnotowuje, że budżet TSUE wchodzi w zakres działu 7 WRF "Europejska administracja publiczna", który w 2023 r. dysponował kwotą 12,3 mld EUR (co stanowi 6,4 % całkowitego budżetu Unii); zwraca uwagę, że budżet TSUE o wartości blisko 0,5 mld EUR stanowi około 3,9 % całkowitych wydatków administracyjnych Unii;

2. zwraca uwagę, że Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") w swoim sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2023 ("sprawozdanie Trybunału") zbadał próbę 70 transakcji w dziale "Administracja", czyli o 10 więcej niż zbadał w 2022 r.; zwraca ponadto uwagę, że Trybunał stwierdził, iż wydatki administracyjne obejmują wydatki na zasoby kadrowe, w tym na emerytury i renty, które w 2023 r. stanowiły około 70 % wszystkich wydatków administracyjnych, oraz wydatki na budynki, wyposażenie, energię, telekomunikację i informatykę (IT), a z kontroli prowadzonych od wielu lat przez Trybunał wynika, iż zasadniczo są to wydatki obarczone niskim ryzykiem;

3. odnotowuje, że chociaż na 70 zbadanych transakcji błędy wystąpiły w 21 transakcjach (30 %), Trybunał na podstawie pięciu skwantyfikowanych błędów szacuje, iż poziom błędu znajduje się poniżej progu istotności;

4. zwraca uwagę, że Trybunał nie wskazał w swoim sprawozdaniu żadnego konkretnego problemu dotyczącego TSUE;

Zarządzanie budżetem i finansami

5. zwraca uwagę, że budżet przydzielony TSUE w 2023 r. wyniósł 486 025 796 EUR, co stanowi wzrost o 3,9 % w porównaniu z 2022 r.; zauważa, że wzrost ten był głównie związany z rewaloryzacją wynagrodzeń przewidzianą na 2023 r.; podkreśla, że budżet TSUE jest zasadniczo budżetem administracyjnym, przy czym około 75 % środków wiąże się z wydatkami na potrzeby członków i personelu, a pozostałe wydatki niemal w całości wiążą się z budynkami i IT;

6. odnotowuje, że ogólny wskaźnik wykonania budżetu na koniec 2023 r. wyniósł 97,72 %; zwraca uwagę, że władzy budżetowej przedłożono pięć przesunięć zgodnie z art. 29 rozporządzenia finansowego w celu zasilenia linii budżetowych "Zużycie energii", "Zakup, konserwacja oraz utrzymanie sprzętu i oprogramowania komputerowego" oraz "Budynki" z innych linii budżetowych, głównie z linii budżetowej "Wynagrodzenia i świadczenia" na potrzeby pracowników; zwraca uwagę, że wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie nadal powodowała presję budżetową na TSUE, w tym poprzez rosnącą inflację i rewaloryzację wynagrodzeń, duży wzrost kosztów energii oraz kosztów wielu towarów i usług;

7. z zadowoleniem odnotowuje, że delegowany urzędnik zatwierdzający oświadczył, iż przydzielone zasoby zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem i zasadą należytego zarządzania finansami oraz że wprowadzone procedury kontroli zapewniły niezbędne gwarancje legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń;

8. zwraca uwagę, że w 2023 r. średni czas płatności wynosił 23,1 dnia w porównaniu z 24,32 dnia w 2022 r.; wzywa TSUE do dalszych wysiłków na rzecz skrócenia czasu płatności, w szczególności mając na uwadze, że w 2023 r. 81 % faktur otrzymał on drogą elektroniczną;

9. zwraca uwagę, że budżet TSUE na podróże służbowe, który w 2023 r. wyniósł 638 000 EUR, obejmujący zarówno pracowników, jak i członków, w 2023 r. zmniejszył się o dalsze 3,3 % w porównaniu z 2022 r.; odnotowuje, że w 2023 r. wykorzystano 85,1 % środków na podróże służbowe w porównaniu z 46,6 % w 2022 r., co było spowodowane utrzymującymi się w tym czasie ograniczeniami w podróżach;

Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna

10. zwraca uwagę na ważne kroki podjęte przez TSUE w 2023 r. służące reformie jego działalności sądowniczej, które doprowadziły do częściowego przeniesienia właściwości do orzekania w trybie prejudycjalnym z Trybunału Sprawiedliwości do Sądu; zwraca uwagę, że pod koniec 2023 r. osiągnięto porozumienie polityczne z Parlamentem i Radą na temat zmiany statutu TSUE oraz poprawy funkcjonowania TSUE w związku ze stałym wzrostem liczby postępowań oraz złożonością i delikatnym charakterem wnoszonych spraw; odnotowuje, że po wprowadzeniu reformy w 2024 r. przyjęto szczegółowe zasady i procedury, aby ją dokończyć i umożliwić wdrożenie nowych ram regulacyjnych od 1 października 2024 r.;

11. zwraca uwagę, że w 2023 r. Trybunał Sprawiedliwości orzekł w pięciu sprawach dotyczących zasady pierwszeństwa prawa UE w kontekście czterech pytań prejudycjalnych wniesionych przez sądy w Niemczech, Irlandii, Polsce i Rumunii oraz jednego postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego dotyczącego Polski; podkreśla fundamentalne znaczenie zasady pierwszeństwa prawa unijnego, która zapewnia jednolitą wykładnię i jednolite stosowanie prawa Unii we wszystkich państwach członkowskich oraz gwarantuje praworządność jako jedną z podstawowych wartości Unii; zdecydowanie potwierdza, że pierwszeństwo prawa unijnego jest podstawą porządku prawnego Unii, i podkreśla kluczową rolę TSUE w utrzymywaniu rządów prawa w całej Unii; odnotowuje ponadto, że Sąd orzekł w sześciu sprawach związanych ze "środkami ochrony budżetu Unii przed naruszeniami zasad państwa prawnego" przeciwko rządowi węgierskiemu, który regularnie narusza podstawowe wartości Unii; wzywa Komisję do podejmowania zdecydowanych działań egzekwujących prawo wobec każdego państwa członkowskiego, które kwestionuje lub lekceważy wiążący charakter orzeczeń TSUE; podkreśla, że w sprawach związanych z dochodzeniem w sprawie budżetu Unii wszystkie właściwe organy muszą w pełni przestrzegać zasad sprawiedliwości proceduralnej i praw podstawowych;

12. zauważa, że art. 4 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej stanowi, że "Unia szanuje równość Państw Członkowskich wobec Traktatów, jak również ich tożsamość narodową, nierozerwalnie związaną z ich podstawowymi strukturami politycznymi i konstytucyjnymi, w tym w odniesieniu do samorządu regionalnego i lokalnego. Szanuje podstawowe funkcje państwa [...]";

13. potępia środki krajowe lub krajowe działania ustawodawcze mające na celu podważenie kodyfikacji i egzekwowania wyroków TSUE; apeluje o ustanowienie formalnego mechanizmu nadzoru nad przestrzeganiem przez państwa członkowskie orzeczeń TSUE i zaleca powiązanie wypłat unijnych środków z przestrzeganiem zasad praworządności w ramach systemu warunkowości;

14. odnotowuje, że w 2023 r. do Trybunału Sprawiedliwości wpłynęło 821 nowych spraw - w porównaniu z 806 sprawami w 2022 r. - z czego 63 % stanowiły wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, a 28,6 % - odwołania od orzeczeń Sądu; zwraca uwagę, że Sąd odnotował znaczny wzrost liczby spraw - 1 271 nowych spraw w 2023 r. w porównaniu z 904 w 2022 r., w tym wyjątkową serię 404 spraw połączonych złożonych w październiku 2023 r.; zauważa ponadto, że w 2023 r. w przypadku Sądu 37 % nowych spraw - łącznie z serią 404 spraw połączonych - dotyczyło skarg związanych z prawem instytucjonalnym, 24,3 % - skarg związanych z własnością intelektualną, a 6 % - sporów między instytucjami Unii a ich pracownikami; zauważa, że całkowita liczba spraw w toku pozostaje na stałym poziomie w porównaniu z poprzednimi latami: jeśli uznamy wyżej wspomniane 404 sprawy za jedną sprawę, na koniec 2023 r. w toku było 2 587 spraw, w porównaniu z 2 585 na koniec 2022 r. i 2 541 pod koniec 2021 r.;

15. odnotowuje, że w 2023 r. Trybunał Sprawiedliwości rozstrzygnął 783 sprawy, w porównaniu z 808 sprawami w 2022 r., oraz że w 2023 r. Sąd rozstrzygnął 904 sprawy, w porównaniu z 858 sprawami w 2022 r.;

16. z zadowoleniem zauważa skrócenie średniego czasu trwania postępowań w sprawach rozstrzygniętych przez Trybunał Sprawiedliwości, jako że w 2023 r. średnia ta wyniosła 16,1 miesiąca w porównaniu z 16,4 miesiąca w 2022 r.; odnotowuje, że średni czas trwania spraw rozstrzygniętych przez Sąd wynosił 18,2 miesiąca w porównaniu z 16,2 miesiąca w 2022 r., co Sąd uzasadnił charakterem i związaną z nim złożonością postępowań, które prowadzono w 2023 r.;

17. odnotowuje skrócenie średniego czasu rozpatrywania przed Trybunałem Sprawiedliwości skarg bezpośrednich (z 23,5 miesiąca w 2022 r. do 20,8 miesiąca w 2023 r.) i odesłań prejudycjalnych (z 17,3 miesiąca do 16,8 miesiąca); zauważa, że w odniesieniu do sporów przed Trybunałem Sprawiedliwości znacznie wzrosła liczba skarg bezpośrednich, w szczególności z dziedziny ochrony środowiska, oraz że pytania prejudycjalne skierowane do Trybunału Sprawiedliwości w 2023 r. dotyczyły głównie przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, a w dalszej kolejności opodatkowania, ochrony konsumentów i transportu; zauważa, że w odniesieniu do sporów przed Sądem wzrosła liczba spraw z dziedziny własności intelektualnej oraz polityki gospodarczej i pieniężnej, w tym bankowości;

18. z zadowoleniem odnotowuje wysoki wskaźnik korzystania z e-Curia w 2023 r., kiedy to w e-Curia założono 10 502 konta: 94 % spraw wpłynęło do Sądu za pośrednictwem aplikacji e-Curia, czyli tak samo jak w 2022 r., natomiast wskaźnik wykorzystania e-Curia w Trybunale Sprawiedliwości wzrósł do około 89 % w porównaniu z 87 % w 2022 r.;

19. docenia postępy w cyfryzacji archiwów sądowych służącej zachowywaniu dokumentów, by można się było z nimi zapoznawać w przyszłości, oraz ułatwieniu dostępu do nich śledczym i opinii publicznej za pośrednictwem portalu cyfrowego;

20. z zadowoleniem przyjmuje opracowane przez TSUE podejście oparte na wynikach, umożliwiające TSUE podejmowanie decyzji na podstawie wyników działania i poziomu realizacji jego celów, mierzonych za pomocą zestawu wskaźników obciążenia pracą i wskaźników operacyjnych; zwraca uwagę, że kluczowe wskaźniki wyników stosowane przez TSUE obejmują szeroki zakres konkretnych obszarów powiązanych z pięcioma celami zarządzania na rzecz prawidłowego funkcjonowania TSUE, a mianowicie cyfryzacją i nowymi technologiami, otwartością i przejrzystością, wielojęzycznością i zarządzaniem zasobami ludzkimi;

21. zwraca uwagę, że w latach 2022-2023 ramy kontroli wewnętrznej TSUE poddano dogłębnej ocenie, która potwierdziła ich prawidłowość; odnotowuje, że w ramach tej oceny dostosowano sposób prowadzenia kontroli finansowej w celu zwiększenia jej skuteczności;

22. zwraca uwagę, że główne audyty wewnętrzne przeprowadzone w 2023 r. dotyczyły wydatków TSUE na sprzątanie budynków, skuteczności systemu kontroli wewnętrznej w celu zabezpieczenia zasobów informatycznych TSUE oraz procedur naboru pracowników; zauważa, że przy okazji audytu wewnętrznego przeprowadzono również badanie dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości w odniesieniu do wdrożenia "strategii włączenia narzędzi opartych na sztucznej inteligencji do funkcjonowania TSUE"; odnotowuje, że w wielu przypadkach służby TSUE podjęły działania na rzecz wdrożenia zaleceń z audytu wewnętrznego jeszcze przed formalnym zakończeniem audytów wewnętrznych oraz że audytor wewnętrzny uznał te działania za zadowalające;

Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników

23. zwraca uwagę, że na koniec 2023 r. TSUE zatrudniał 1 340 urzędników (58 %), 765 pracowników zatrudnionych na czas określony (33 %) na podstawie art. 2 lit. a), b) i c) warunków zatrudnienia innych pracowników UE oraz 198 pracowników kontraktowych (9 %); odnotowuje, że na koniec 2023 r. wskaźnik obsadzenia stanowisk w planie zatrudnienia wyniósł 97,11 %; odnotowuje ponadto, że w 2023 r. roczna rotacja pracowników wyniosła 7,8 %, co wynikało w szczególności z faktu, że 20 % pracowników odchodzących z TSUE przeszło na emeryturę;

24. zwraca uwagę, że w skład Trybunału Sprawiedliwości wchodzi 27 sędziów i 11 rzeczników generalnych oraz że w 2023 r. nie objął urzędu żaden nowy sędzia ani rzecznik generalny; odnotowuje ponadto, że w skład Sądu wchodzi 54 sędziów i że w 2023 r. urząd objęło dwoje nowych sędziów - kobieta i mężczyzna; zwraca także uwagę, że w 2023 r. wybrano nowego sekretarza Sądu;

25. z zadowoleniem przyjmuje szczegółowe odpowiedzi TSUE na kwestionariusz parlamentarnej Komisji Kontroli Budżetowej, przekazane w ramach obecnej procedury udzielania absolutorium, szczególnie w odniesieniu do dystrybucji personelu na koniec 2023 r.; odnotowuje, że nadal występuje duży brak równowagi płci w składzie Trybunału Sprawiedliwości i Sądu; wyraża uznanie dla pisma prezesa Sądu do przewodniczącego konferencji przedstawicieli rządów państw członkowskich w 2024 r. z apelem do państw członkowskich o to, aby uwzględniły potrzebę równowagi płci przy mianowaniu kandydatów mających zastąpić sędziów i rzeczników generalnych; wzywa państwa członkowskie, aby przy powoływaniu kandydatów w ramach wymiany sędziów uwzględniały konieczność równowagi płci;

26. przyjmuje do wiadomości, że pośród 2 303 urzędników i pracowników pełniących służbę pod koniec 2023 r. 61 % to kobiety; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że odsetek kobiet pełniących funkcje administracyjne wynosi 55 %, a w szczególności że odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych zwiększył się do 43 % w porównaniu z 40 % w 2022 i 2021 r., co potwierdza tendencję wzrostową odnotowywaną od 2018 r. (41 % w 2020 r., 39 % w 2019 r. i 37,5 % w 2018 r.); odnotowuje jednak, że reprezentacja kobiet była najwyższa w asystenckich grupach zaszeregowania, zaś najniższa na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla; wzywa TSUE, aby zadbał o większą reprezentację kobiet na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla oraz wprowadził dodatkowe środki w celu promowania równowagi płci na wszystkich szczeblach; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podejmowane przez TSUE na rzecz równości, włączenia i różnorodności, zwłaszcza na etapie rekrutacji;

27. wzywa TSUE, aby publikował coroczne sprawozdanie na temat równości płci i różnorodności w trosce o przejrzystość w odniesieniu do reprezentacji płci na wszystkich szczeblach instytucji, w tym wśród sędziów, rzeczników generalnych i pracowników administracyjnych, a także aby wprowadził konkretne środki na rzecz poprawy parytetu płci na stanowiskach wyższego szczebla;

28. wyraża zadowolenie, że wśród pracowników TSUE znajdują się przedstawiciele wszystkich narodowości Unii, ale zauważa, że niektóre z tych narodowości są reprezentowane w większej mierze niż inne; z zadowoleniem przyjmuje kontynuowane w 2023 r. wysiłki TSUE na rzecz promowania lepszej równowagi geograficznej wśród swoich pracowników, w szczególności poprzez zwiększanie widoczności i atrakcyjności wakatów, tworzenie i oferowanie korzystniejszych warunków pracy w celu przyciągnięcia pracowników zatrudnionych na czas określony z niektórych mniej reprezentowanych państw członkowskich oraz szerokie informowanie różnych odbiorców o możliwościach pracy w TSUE; zauważa, że w ramach programu staży TSUE podjęto znaczne wysiłki, by przyciągnąć wielu utalentowanych młodych ludzi z różnych państw członkowskich; zwraca się do TSUE o zbadanie, czy stażyści równomiernie reprezentują wszystkie państwa członkowskie;

29. apeluje do TSUE, aby sprzyjał wielojęzycznemu środowisku pracy, gdyż może ono przyczynić się do zwiększenia równowagi pod względem obywatelstwa pracowników; wzywa wszystkie instytucje, aby podtrzymywały zasadę wielojęzyczności i dbały o jej przestrzeganie;

30. z zadowoleniem przyjmuje pracę wykonaną przez międzyinstytucjonalną grupę wysokiego szczebla w celu zwiększenia atrakcyjności Luksemburga dla personelu; wzywa TSUE, aby utrzymywał i zacieśniał w ramach różnych inicjatyw współpracę z innymi instytucjami mającymi siedziby w Luksemburgu; z uznaniem zauważa, że zgodnie z zaleceniem międzyinstytucjonalnej grupy wysokiego szczebla władza budżetowa zatwierdziła na rok budżetowy 2025 niezbędne środki, aby umożliwić przyznanie dodatku mieszkaniowego pracownikom zatrudnionym w niższych grupach zaszeregowania; zwraca się o informowanie Parlamentu o postępach w realizacji inicjatyw mających na celu zwiększenie atrakcyjności Luksemburga jako miejsca pracy;

31. odnotowuje, że w 2023 r. TSUE wdrożył za pośrednictwem specjalistycznych warsztatów i działań uświadamiających szereg inicjatyw mających na celu promowanie dobrostanu fizycznego i psychicznego pracowników; zwraca uwagę, że system telepracy, który wszedł w życie 1 maja 2022 r., został pozytywnie oceniony przez członków kadry kierowniczej, z których 92 % odpowiedziało, że wydajność pracowników korzystających z telepracy była równoważna z wydajnością w okresie przed wprowadzeniem systemu telepracy lub lepsza niż w tym okresie; odnotowuje, że aby osiągnąć lepszą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, w 2023 r. TSUE ponownie umożliwił swoim pracownikom telepracę spoza miejsca zatrudnienia przez maksymalnie 10 dni w roku, zwłaszcza podczas wakacji sądowych;

32. z zadowoleniem przyjmuje obecne kampanie uświadamiające, informacyjne i szkoleniowe mające na celu promowanie włączenia, wzajemnego szacunku, współpracy oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami i osób im pomagających;

33. zauważa, że w 2023 r. zarejestrowano 20 198 dni roboczych urlopu chorobowego, co oznacza spadek o 14,78 % w porównaniu z 2022 r.; odnotowuje z troską, że w 2023 r. służba medyczna zgłosiła 11 przypadków wypalenia zawodowego; z zadowoleniem przyjmuje przeprowadzoną przez TSUE dogłębną analizę diagnoz w celu zidentyfikowania przypadków wypalenia zawodowego i fakt, że TSUE położył nacisk na środki zapobiegawcze, w szczególności wzmocnienie zespołu pracowników medycznych i socjalnych, zapobieganie zagrożeniom psychospołecznym w miejscu pracy oraz wprowadzenie działań uświadamiających dla kadry kierowniczej na temat prawa do bycia offline i na temat ryzyka przepracowania; zachęca TSUE, by nadal poświęcał uwagę temu problemowi, aby zapobiec kolejnym przypadkom wypalenia zawodowego, oraz informował Parlament o środkach stosowanych w tym zakresie;

34. zwraca uwagę, że w 2023 r. wszczęto postępowanie administracyjne w sprawie zarzutu molestowania seksualnego dotyczącego pracownika oraz że sprawa ta zakończyła się w 2024 r. nałożeniem kary; z zaniepokojeniem zauważa, że w 2023 r. wszczęto również procedurę wsparcia osoby, która zarzuciła molestowanie sędziemu, ale w tej sprawie nie stwierdzono, aby doszło do molestowania; zwraca uwagę, że międzywydziałowa grupa robocza ustanowiona w marcu 2023 r., a zatem przed ratyfikacją Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, przeanalizowała zasady i procedury obowiązujące w TSUE w celu zapobiegania molestowaniu i wydała pewne zalecenia z myślą o udoskonaleniu tych zasad i procedur; zachęca TSUE, by podejmował dalsze działania i niezmiennie pokazywał, że molestowanie w miejscu pracy nie będzie tolerowane, a także wprowadził obowiązkowe szkolenia na temat nieświadomych uprzedzeń i norm etycznych dla wszystkich sędziów i urzędników wyższego szczebla, aby zapobiec nadużywaniu władzy;

Ramy etyczne

35. zauważa z zadowoleniem, że zgodnie z poprzednimi zaleceniami w związku z absolutorium w 2023 r. opracowano, a w marcu 2024 r. przyjęto nowe zasady etyki dotyczący praw i obowiązków urzędników i innych pracowników TSUE, które odzwierciedlają wartości i przywiązanie TSUE do etyki zawodowej; zauważa, że zasady etyki zawierają przepisy dotyczące konfliktu interesów, obowiązku lojalności, obowiązku zachowania poufności i dyskrecji, działalności zewnętrznej, działalności zawodowej po zakończeniu służby i kwestii publikacji, a przy tym mają zastosowanie również do oddelegowanych ekspertów krajowych i aplikantów sędziowskich goszczonych w ramach europejskiej sieci szkolenia kadr wymiaru sprawiedliwości; zauważa, że w 2023 r. zorganizowano działania uświadamiające i uaktualnione szkolenia na temat zasad etyki dla pracowników i kadry kierowniczej, ze szczególnym uwzględnieniem nowych pracowników; apeluje o regularne obowiązkowe szkolenia dla wszystkich pracowników i zwraca się o informowanie Parlamentu o tym, jak przebiega wdrażanie zasad etyki;

36. zauważa, że przed wejściem w życie zasad etyki zostały zgłoszone i rozpatrzone zgodnie z obowiązującymi procedurami dwa potencjalne przypadki konfliktu interesów, dzięki czemu nowi członkowie personelu, których to dotyczyło, nie zajęli się sprawami, które znali z pracy na poprzednim stanowisku;

37. zauważa, że aby uniknąć wszelkich potencjalnych konfliktów interesów przy rozpatrywaniu spraw, po przyjęciu zasad etyki członków i byłych członków TSUE deklaracje interesów członków zostały opublikowane w internecie; zauważa, że TSUE regularnie poddaje ocenie swoje przepisy wewnętrzne w tym zakresie, aby je aktualizować i gwarantować najwyższe możliwe standardy etycznego postępowania; wzywa TSUE do ustanowienia niezależnej komisji etycznej odpowiedzialnej za nadzór nad przestrzeganiem kodeksu postępowania i badanie potencjalnych naruszeń; apeluje o obowiązkowe coroczne szkolenia na temat etyki dla wszystkich pracowników TSUE, w tym sędziów i rzeczników generalnych, w celu ochrony nieskazitelnego działania TSUE; zwraca się do TSUE o informowanie Parlamentu o wynikach dalszych ocen skuteczności tego środka mającego na celu zapobieganie konfliktom interesów;

38. z zadowoleniem odnotowuje, że opublikowano deklaracje interesów członków TSUE, lecz apeluje o wprowadzenie standardowej procedury kontroli przed powołaniem na stanowisko w celu identyfikowania i łagodzenia potencjalnych konfliktów interesów na wczesnym etapie; apeluje do Rady o ustalenie przejrzystych wytycznych dla państw członkowskich na potrzeby nominowania kandydatów na stanowiska sędziowskie w TSUE;

39. apeluje do TSUE o wprowadzenie obowiązkowej polityki odsuwania sędziów, którzy w przeszłości byli powiązani zawodowo ze stronami występującymi przed TSUE; apeluje o bardziej rygorystyczną kontrolę konfliktów interesów w przypadku sędziów i pracowników wyższego szczebla, w tym o regularne aktualizowanie wymogów dotyczących ujawniania informacji finansowych; zwraca się o publikowanie w czasie rzeczywistym decyzji o odsunięciu sędziów, którzy zgłosili konflikt interesów, co zapewni większą przejrzystość postępowań sądowych i zwiększy zaufanie społeczeństwa do bezstronności i nieskazitelności TSUE;

40. odnotowuje, że w 2023 r. wszyscy członkowie TSUE zgodnie z art. 14 statutu mieli miejsce zamieszkania w Luksemburgu;

41. zauważa, że od 2018 r. wykaz działalności zewnętrznej członków Trybunału Sprawiedliwości i Sądu jest publikowany na stronie internetowej TSUE; zauważa ponadto, że wykaz ten jest mało czytelny dla ogółu społeczeństwa, i zaleca jego przegląd w celu zwiększenia jego jasności i wartości informacyjnej; zauważa, że zgromadzenie ogólne Trybunału Sprawiedliwości lub konferencja plenarna Sądu wydaje uprzednią zgodę tylko wtedy, gdy działalność zewnętrzna jest zgodna z wymogami zasad etyki i z obowiązkiem dyspozycyjności członków na potrzeby działalności sądowniczej; zwraca się do TSUE o informowanie organu udzielającego absolutorium o inicjatywach mających na celu poprawę czytelności informacji związanych z działalnością zewnętrzną, zgodnie z wcześniejszymi zaleceniami w związku z absolutorium;

42. zauważa, że zaktualizowane w 2021 r. przepisy regulujące przejazdy i podróże służbowe członków oraz korzystanie przez nich z usług kierowców i z samochodów stanowią, że TSUE ponosi jedynie koszty bieżące wynikające z korzystania z samochodu do celów związanych z podróżami służbowymi lub z wykonywaniem mandatu z limitem 10 000 km; ponawia opinię, że członkowie TSUE nie powinni korzystać z floty samochodowej w żadnym innym celu niż w ramach ścisłego wykonywania obowiązków członka TSUE; zauważa, że TSUE poinformował, iż prowadzi rozmowy z innymi instytucjami z zamiarem stworzenia zharmonizowanego zbioru przepisów dotyczących używania pojazdów służbowych, z poszanowaniem autonomii każdej z instytucji; zachęca wszystkie instytucje Unii do uzgodnienia jednolitego, stosowanego horyzontalnie systemu, co ograniczyłoby dezorganizację oraz zwiększyło przejrzystość i efektywność wykorzystania pieniędzy publicznych; zwraca się do TSUE o informowanie Parlamentu o postępach w tej sprawie;

43. zauważa, że w 2023 r. zamknięto prowadzoną przez OLAF sprawę, o której mowa w poprzednich rezolucjach w sprawie absolutorium, dotyczącą postępowania członka, które mogło stanowić poważne niedopełnienie obowiązków; odnotowuje, że według wiedzy TSUE w 2023 r. nie było innych dochodzeń ani zaleceń OLAF;

44. odnotowuje, że w 2023 r. TSUE nie zgłosił żadnych przypadków nadużyć finansowych, korupcji lub niewłaściwego wykorzystania środków unijnych; zauważa, że strategia TSUE w zakresie zwalczania nadużyć finansowych stanowi nieodłączną część zintegrowanych ram kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem, ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka nieprawidłowego ujawnienia informacji;

Przejrzystość wymiaru sprawiedliwości i dostęp obywateli do niego

45. z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie TSUE na rzecz zwiększenia przejrzystości, dostępu do wymiaru sprawiedliwości i otwartości wobec obywateli, przez co przyczynia się do wzrostu zaufania publicznego do instytucji Unii;

46. zauważa, że w 2023 r. TSUE połączył usługi transmisji strumieniowej na stronie internetowej Curia z rozpraw Trybunału Sprawiedliwości i z rozpraw Sądu, ułatwiając w ten sposób obywatelom zapoznanie się z działalnością sądowniczą TSUE; z zadowoleniem odnotowuje ulepszenie strony internetowej CURIA pod względem struktury, funkcji i treści; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że od 2023 r. na stronie internetowej Curia transmituje się na żywo ogłaszanie wyroków przez Trybunał Sprawiedliwości, odczytywanie opinii rzeczników generalnych, rozprawy wielkiej izby i niektóre rozprawy izb rozpoznających sprawy z udziałem pięciu sędziów; wzywa TSUE do dalszego zwiększenia przejrzystości poprzez transmitowanie wszystkich rozpraw Trybunału Sprawiedliwości i rozpraw Sądu na swojej stronie internetowej i przechowywanie ich bezterminowo w internecie;

47. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w następstwie reformy swojego statutu TSUE będzie publikować pisma procesowe lub uwagi na piśmie złożone w postępowaniu prejudycjalnym po jego zakończeniu, z wyjątkiem przypadków sprzeciwu danej osoby wobec publikacji jej pisma procesowego lub uwag; podkreśla, że ich publikowanie zwiększy przejrzystość i ułatwi dostęp obywateli do wymiaru sprawiedliwości, oraz wzywa TSUE do publikowania na swojej stronie internetowej wszystkich dokumentów związanych ze sprawami; wzywa TSUE do wdrożenia procedury umożliwiającej wszystkim dostęp na miejscu do dokumentów związanych ze sprawą;

48. zauważa, że w kwietniu 2023 r. Sąd, a we wrześniu 2024 r. Trybunał Sprawiedliwości przyjęły przepisy dotyczące wykorzystywania wideokonferencji, zgodnie z którymi strona może zwrócić się o wideokonferencję, jeżeli ze względów bezpieczeństwa lub z innych ważnych powodów pełnomocnik tej strony nie może osobiście uczestniczyć w rozprawie;

49. zauważa, że zasady określone w decyzji TSUE z 26 listopada 2019 r. dotyczące publicznego dostępu do dokumentów w posiadaniu TSUE odnoszących się do jego zadań administracyjnych nie mają zastosowania do dokumentów sądowych, do których dostęp jest regulowany regulaminem postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości i regulaminem postępowania przed Sądem; odnotowuje, że w 2023 r. TSUE zarejestrował 21 wniosków o publiczny dostęp do dokumentów administracyjnych, a w 12 przypadkach dostępu do nich udzielił; odnotowuje, że w 2023 r. Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich nie stwierdził ani jednego przypadku niewłaściwego administrowania ze strony TSUE;

50. zwraca się do TSUE o uproszczenie wyszukiwania orzeczeń w e-Curia; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki na rzecz uczynienia interfejsu bardziej przyjaznym dla użytkowników i intuicyjnym;

Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych

51. zauważa, że w porównaniu z 2022 r. wydatki budżetowe na projekty informatyczne wzrosły w 2023 r. o 10,9 %, na sprzęt informatyczny - o 13 %, na projekty dotyczące cyberbezpieczeństwa - o 59 %, a na usługi, licencje i sprzęt w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - o 72 %;

52. zauważa, że priorytetem TSUE w 2023 r. nadal było wdrażanie dużych projektów cyfryzacyjnych w ramach strategii transformacji cyfrowej, takich jak opracowanie zintegrowanego systemu zarządzania sprawami (SIGA), promowanie korzystania z aplikacji e-Curia do składania dokumentów proceduralnych i do powiadamiania o nich drogą elektroniczną, rozpoczęcie stosowania podpisu elektronicznego oraz elektronicznego systemu rejestracji dokumentów i zarządzania dokumentami HAN/Ares; odnotowuje, że TSUE śledzi zwrot z inwestycji w projekty cyfryzacyjne pod względem kosztów i efektywności zasobów, i zwraca się do TSUE o informowanie organu udzielającego absolutorium o swoich ustaleniach w tej kwestii;

53. zauważa, że w ramach kompleksowej inicjatywy na rzecz zwiększenia dostępności i włączenia osób wymagających szczególnego traktowania TSUE przy wprowadzaniu wszelkich zmian w swoich systemach informatycznych i przy ich rozbudowie nadal wdrażał podejście oparte na uwzględnieniu dostępności już w fazie projektowania; zauważa, że w następstwie audytu strony internetowej Curia TSUE zaczął poprawiać dostępność strony dla szerokiego grona użytkowników, takich jak osoby z upośledzeniem wzroku, upośledzeniem słuchu lub z niepełnosprawnością intelektualną;

54. zauważa, że zgodnie z nową strategią wykorzystania sztucznej inteligencji przyjętą w czerwcu 2023 r. TSUE wdrożył kilka projektów opartych na sztucznej inteligencji (SI), takich jak automatyzacja analizy dokumentów pod kątem odniesień do mających zastosowanie aktów prawnych oraz pomoc w weryfikacji faktur za pomocą procesów zrobotyzowanych i w transkrypcji rozpraw; podkreśla, że niezwykle ważne jest, aby sztuczna inteligencja była wykorzystywana w sposób, który w pełni chroni niezawisłość, jakość i niezmącony przebieg procesów prawnych oraz który w pełni uwzględnia kwestie etyczne, a także by była wykorzystywana pod nadzorem człowieka i umożliwiała interwencję człowieka, aby uniknąć negatywnych konsekwencji i zagrożeń oraz aby można było zatrzymać system, jeśli nie będzie działał zgodnie z zamierzeniami; zauważa, że w ramach tej strategii TSUE powołał radę ds. SI złożoną z członków Trybunału Sprawiedliwości i Sądu, której zadaniem jest nadzór nad aspektami etycznymi wykorzystywania SI w TSUE oraz określenie jasnych granic jej stosowania; z zadowoleniem przyjmuje wydane przez radę wytyczne dla pracowników dotyczące stosowania sztucznej inteligencji; z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy na rzecz podnoszenia kwalifikacji pracowników w zakresie kompetencji cyfrowych dzięki programowi szkoleniowemu opracowanemu we współpracy z Międzyinstytucjonalnym Komitetem ds. Transformacji Cyfrowej (ICDT); podkreśla, że cyfryzacja wymiaru sprawiedliwości i przyjęcie nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, przyniosą znaczne korzyści z punktu widzenia skutecznego funkcjonowania TSUE; zaleca jednak, aby TSUE przewidział związane z tym ryzyko dla cyberbezpieczeństwa i jeszcze bardziej zacieśnił współpracę z Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa i z CERT-UE;

55. odnotowuje, że w 2023 r. Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) nie powiadomił TSUE o żadnym postępowaniu wobec TSUE; zauważa, że w 2023 r. w następstwie dochodzenia w sprawie korzystania z usług w chmurze świadczonych przez Amazon Web Services EIOD nie skierował do TSUE żadnych konkretnych zaleceń; zauważa, że w 2023 r. EIOD opublikował decyzję potwierdzającą zgodność korzystania przez TSUE z usług wideokonferencji w chmurze z prawem o ochronie danych; ponownie wyraża jednak obawy co do korzystania z zewnętrznych usług w chmurze, zważywszy na zagrożenia dla cyberbezpieczeństwa i suwerenności cyfrowej;

56. z zadowoleniem odnotowuje, że w 2023 r. TSUE przyjął plan działania w zakresie cyberbezpieczeństwa i wzmocnił swoje zdolności operacyjne w zakresie cyberbezpieczeństwa, aby lepiej chronić swoje systemy przed rosnącą liczbą cyberataków; podkreśla ponadto, że skuteczna strategia cyberbezpieczeństwa jest niezbędnym narzędziem walki z obcymi ingerencjami mającymi na celu podważenie integralności instytucji europejskich; zauważa, że zgodnie z zaleceniami CERT-UE TSUE podjął różne działania, aby zwiększyć swoją gotowość w zakresie cyberbezpieczeństwa i zdolności do przywrócenia gotowości do pracy po incydentach związanych z bezpieczeństwem, m.in. poprzez udział w Międzyinstytucjonalnej Radzie ds. Cyberbezpieczeństwa oraz poprzez szereg powiązanych ze sobą elementów kontroli i narzędzi z zakresu cyberbezpieczeństwa; odnotowuje, że władza budżetowa zatwierdziła na rok budżetowy 2025 niezbędne środki na dwa dodatkowe stanowiska potrzebne do wzmocnienia zasobów kadrowych TSUE w dziedzinie cyberbezpieczeństwa;

57. docenia działania służące ochronie infrastruktury technologicznej TSUE przed zagrożeniami cyberbezpieczeństwa, takie jak audyty cyberbezpieczeństwa, szkolenia personelu i protokoły szybkiego reagowania na incydenty; podkreśla, że cyfryzacja wymiaru sprawiedliwości i wykorzystanie nowych technologii, np. sztucznej inteligencji, przyniosą wiele korzyści dla funkcjonowania TSUE, ale niosą też ze sobą zagrożenia, które TSUE musi przewidzieć i przed którym musi się chronić; dlatego sugeruje TSUE opracowanie strategii cyberbezpieczeństwa i zacieśnienie współpracy z innymi instytucjami Unii, zwłaszcza z ENISA (Agencja UE ds. Cyberbezpieczeństwa), w dziedzinie zapobiegania cyberatakom, których liczba i wymyślność rosną w Europie w postępie geometrycznym;

58. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę nadawania, za pomocą skomputeryzowanego automatycznego generatora nazw, fikcyjnych nazw sprawom zanonimizowanym, aby wzmocnić ochronę danych osobowych i ułatwić identyfikację indywidualnych spraw;

59. z zadowoleniem odnotowuje zmianę regulaminu postępowania przed Sądem, która doprecyzuje i uprości procedury sądowe, w tym możliwość korzystania z wideokonferencji podczas rozpraw, podpisywania decyzji drogą elektroniczną i wyznaczania spraw pilotażowych;

Budynki

60. zauważa, że w następstwie zakończonej w 2023 r. wspólnej refleksji służb nad najbardziej efektywnym wykorzystaniem pomieszczeń TSUE rozpoczęto projekty pilotażowe; zauważa, że wyniki tych projektów zostaną uwzględnione w ostatecznej decyzji w sprawie używania budynków TSUE wraz z innymi czynnikami, takimi jak aspekty środowiskowe i budżetowe, jakość wymiaru sprawiedliwości, dobrostan w pracy, włączenie, dostępność i atrakcyjność TSUE; zwraca się o to, aby Parlament był na bieżąco informowany o wdrażaniu tych wniosków i o ich konsekwencjach dla organizacji przestrzeni do pracy;

61. zauważa, że w 2023 r. TSUE kontynuował kompleksową inicjatywę polegającą na zwiększeniu dostępności jego budynków dla osób z niepełnosprawnościami i na lepszym włączeniu tych osób, służącą zagwarantowaniu fizycznego lub wirtualnego dostępu do TSUE wszystkim osobom - uczestnikom postępowania i odwiedzającym; zauważa ponadto, że w 2023 r. TSUE rozpoczął inwentaryzację swojej infrastruktury, aby z dniem 1 stycznia 2032 r. móc wykazać się zgodnością z nowymi krajowymi przepisami dotyczącymi dostępności; zwraca się o informowanie Parlamentu o dalszych inicjatywach w tej dziedzinie;

Środowisko i zrównoważony rozwój

62. zauważa z zadowoleniem, że w 2023 r. TSUE nadal znacznie zmniejszał zużycie energii i ślad węglowy w porównaniu z 2015 r., który stanowi punkt odniesienia przy wdrażaniu strategii TSUE dotyczącej systemu ekozarządzania i audytu, dzięki działaniom oszczędzającym energię oraz optymalizacji infrastruktury grzewczej, chłodniczej i oświetleniowej; odnotowuje, że w 2023 r. zużycie energii grzewczej zmniejszyło się o 33,5 %, elektryczności - o 28,7 %, wody - o 20,1 %, papieru biurowego - o 63 %, ilość odpadów z biur i ze stołówek zmalała o 43 %, a emisje gazów cieplarnianych - o 30,2 % w porównaniu z 2015 r.; z zadowoleniem odnotowuje, że TSUE zastosował kryteria zielonych zamówień publicznych w 10 zaproszeniach do składania ofert o wartości powyżej 60 000 EUR; z zadowoleniem odnotowuje zobowiązanie TSUE do stosowania systemu ekozarządzania i audytu (EMAS); zachęca TSUE, aby kontynuował wysiłki na rzecz zmniejszenia swojego wpływu na środowisko poprzez opracowanie strategii na rzecz osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2035 r.;

63. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że TSUE podjął szereg inicjatyw mających na celu wsparcie i rozwój zrównoważonej mobilności wśród personelu i członków TSUE, obejmujących dopłaty do transportu publicznego, dopłaty do wypożyczania rowerów, udoskonalone parkingi dla rowerów oraz udoskonaloną infrastrukturę dla samochodów hybrydowych i elektrycznych;

Współpraca międzyinstytucjonalna

64. z zadowoleniem przyjmuje oszczędności budżetowe uzyskane dzięki współpracy z innymi instytucjami, a w szczególności wspólne aplikacje i usługi hostingowe oparte na umowach o gwarantowanym poziomie usług zawartych z Komisją, a także dzięki udziałowi w międzyinstytucjonalnych procedurach udzielania zamówień, które umożliwiły TSUE optymalizację kosztów i zasobów;

65. z zadowoleniem odnotowuje wysiłki Europejskiej Sieci Szkolenia Kadr Wymiaru Sprawiedliwości (EJTN) polegające na szkoleniu sędziów krajowych w dziedzinie prawa UE; z uznaniem zauważa, że zgodnie z deklaracją TSUE pt. "Wspieranie EJTN w kształtowaniu zrównoważonej europejskiej kultury sądowej" w 2023 r. TSUE i EJTN starały się zwiększyć różnorodność stażystów długoterminowych i docelowo podnieść ich liczbę do jednego na państwo członkowskie; odnotowuje, że zastosowane środki już okazały się skuteczne, ponieważ TSUE przyjął stażystów z niektórych państw członkowskich, które wcześniej nie uczestniczyły aktywnie w programie; odnotowuje, że w latach 2023-2024 zaoferowano 15 płatnych staży; wzywa TSUE, aby nadal rozwijał inicjatywy wymiany wiedzy, obejmujące wspólne bazy orzecznictwa i wirtualne platformy współpracy, w celu wspierania sądów krajowych w złożonych interpretacjach prawnych;

66. podkreśla, że staże powinny być płatne zgodnie z rezolucją Parlamentu Europejskiego z 14 czerwca 2023 r. w sprawie wysokiej jakości staży w Unii (2020/2005(INL)), w której Parlament apelował o wynagradzanie wszystkich stażystów w Europie; z zadowoleniem odnotowuje, że obecnie wszyscy stażyści w TSUE otrzymują podczas stażu stypendium, głównie od TSUE, a w niektórych szczególnych przypadkach - z innych źródeł; zauważa, że TSUE przyjmuje tylko niewielką liczbę stażystów (mniej niż 10 rocznie) opłacanych z innych źródeł i tylko na krótkie okresy (średnio 2 miesiące); z zadowoleniem odnotowuje, że w takich przypadkach administracja TSUE starannie sprawdza, czy stażyści otrzymują stypendium, dodatek lub wynagrodzenie za staż bezpośrednio od pracodawcy lub uczelni;

67. z uznaniem zauważa, że TSUE w pełni współpracuje z OLAF, Trybunałem, EIOD i Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich; zauważa, że w 2023 r. TSUE kontynuował wysiłki na rzecz podtrzymania dialogu nawiązanego z sądami krajowymi, w szczególności z sądami konstytucyjnymi i najwyższymi, oraz że TSUE był gospodarzem szeregu spotkań, w tym dorocznego spotkania sędziów krajowych; zachęca do ściślejszej współpracy między TSUE a sądami krajowymi, aby jeszcze bardziej jednolicie stosować prawo Unii; zaleca ustanowienie stałego programu wymiany sędziów z państw członkowskich, aby nawiązali współpracę z ich odpowiednikami w TSUE, co sprzyjałoby upowszechnianiu najlepszych praktyk w zakresie wykładni prawa Unii;

Komunikacja

68. zauważa, że w 2023 r. TSUE zwiększył wysiłki na rzecz nawiązania kontaktu z obywatelami Unii poprzez zwiększenie swojej obecności w mediach społecznościowych; zauważa, że na koniec 2023 r. liczba subskrybentów konta Linkedln TSUE wzrosła o 32 %, liczba obserwujących dwa konta TSUE na X (wcześniej Twitter) - o 9 %, a liczba wyświetleń na kanale YouTube - o 84,96 % w porównaniu z rokiem poprzednim;

69. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki TSUE na rzecz udoskonalenia komunikacji strategicznej i zwiększenia przejrzystości wobec obywateli Unii w zakresie działalności sądowniczej TSUE, zwłaszcza poprzez organizację Dnia Otwartego, ofertę dla odwiedzających, w szczególności specjalne wizyty wirtualne, w których w 2023 r. wzięło udział 800 uczniów, oraz zmianę stylu redagowania komunikatów prasowych i publikacji internetowych dotyczących tematów interesujących media lub mających wpływ na życie obywateli na bardziej przystępny.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2019 z dnia 11 kwietnia 2024 r. zmieniające Protokół nr 3 w sprawie statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (Dz.U. L, 2024/2019, 12.8.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2024/2019/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1599

Rodzaj: Dokument budżetowy
Tytuł: Rezolucja 2025/1599 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Data aktu: 07/05/2025
Data ogłoszenia: 08/10/2025