Decyzja wykonawcza 2025/1529 ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do wniosku Finlandii o niestosowanie wymogu wykorzystania w urządzeniach przytorowych najnowszego wzorca ETCS określonego w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/1529
z dnia 29 lipca 2025 r.
ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do wniosku Finlandii o niestosowanie wymogu wykorzystania w urządzeniach przytorowych najnowszego wzorca ETCS określonego w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695

(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 5123)

(Jedynie teksty w języku fińskim i szwedzkim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 31 lipca 2025 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 6 czerwca 2024 r. Finlandia przedłożyła Komisji wniosek o niestosowanie do 2035 r. rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 2  w odniesieniu do toru pilotażowego EKA ("wniosek"). Wniosek został złożony na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797.

(2) Zgodnie z pkt 7.2.4.2 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 podsystem "Sterowanie - urządzenia przytorowe" musi być zgodny z techniczną specyfikacją interoperacyjności obowiązującą w momencie składania wniosku o zezwolenie na dopuszczenie infrastruktury do eksploatacji. Wymagałoby on instalacji na torze pilotażowym EKA europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS) zgodnego ze specyfikacją wzorca 4.

(3) Projekt, o którym mowa we wniosku, polega na zainstalowaniu na odcinku Lielahti-Siuro-Kokemaki-Pori/Rauma ja Pori/Mantyluoto/Tahkoluoto toru pilotażowego EKA podsystemu "Sterowanie - urządzenia przytorowe" zgodnego z wersją 2.1 wzorca 3 specyfikacji systemu. Odcinek ten składa się z ok. 190 km linii jednotorowej i 18 stacji ("projekt toru pilotażowego EKA").

(4) Zgodnie z dokumentami przedłożonymi przez Finlandię zgodność z pkt 7.2.4.2 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 wiązałaby się z dodatkowymi kosztami w wysokości co najmniej 16,3 mln EUR. Wynika to z faktu, że wdrożenie najnowszego wzorca ETCS wymagałoby zmiany podpisanej umowy i przeprojektowania rozwiązania technicznego, które ma zostać wdrożone. Opóźniłoby to realizację projektu o dwa i pół roku ze względu na konieczność przesłania zgłoszenia do rejestru infrastruktury (RINF) 3  pięć lat przed zmianą wymaganych dla pojazdów poruszających się po tej linii funkcji ETCS 4 . Opóźnienie realizacji projektu mogłoby również doprowadzić do utraty współfinansowania z fińskiego planu odbudowy i zwiększania odporności.

(5) Jako przepis alternatywny Finlandia proponuje stosowanie rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 5  ze wszystkimi późniejszymi zmianami, co oznacza, że trzeba będzie wdrożyć tylko ETCS zgodny z wzorcem 3. Finlandia zamierza zainstalować system ETCS zgodny z wersją 2.1. wzorca 3. Finlandia zobowiązuje się do zainstalowania do 2035 r. ETCS zgodnego z wzorcem 4, z zastrzeżeniem przeprowadzenia nowej analizy rentowności dotyczącej tego kroku.

(6) Finlandia zobowiązała się do przeprowadzenia najpóźniej w 2030 r. oceny opłacalności ekonomicznej modernizacji przytorowego ETCS do poziomu zgodnego z wzorcem 4 w ramach projektu toru pilotażowego EKA, w tym możliwości wprowadzenia na tej linii przyszłego standardu radiowego przyszłego kolejowego systemu łączności ruchomej. Finlandia powinna poinformować Komisję o wynikach analizy ekonomicznej w 2030 r. i co dwa lata pod koniec 2032 r. i 2034 r. o postępach we wdrażaniu na tej linii ETCS zgodnego z wzorcem 4, pod warunkiem podjęcia odpowiedniej decyzji.

(7) Na podstawie uzasadnienia wniosku przedstawionego przez Finlandię i proponowanych alternatywnych przepisów warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i w art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 można uznać za spełnione w odniesieniu do opisanego tu projektu toru pilotażowego EKA. Należy zatem wniosek przyjąć.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wniosek Finlandii o niestosowanie pkt 7.2.4.2 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do projektu toru pilotażowego EKA zostaje przyjęty, pod warunkiem że zastosowane zostaną alternatywne środki zaproponowane przez Finlandię, a w 2030 r. przeprowadzona zostanie ponowna ocena przyszłej rentowności instalacji na torze pilotażowym EKA ETCS zgodnego z wzorcem 4.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Finlandii.

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2035 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2025 r.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1695/oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/777 z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie wspólnych specyfikacji rejestru infrastruktury kolejowej zmienione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1694 z dnia 10 sierpnia 2023 r. (ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/777/2023-09-28).
4 Zgodnie z wymogami pkt 7.2.9 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.
5 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei, zmienione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r., rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/387 z dnia 9 marca 2020 r. i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/420 z dnia 16 marca 2020 r. (ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/919/2020-03-11).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1529

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2025/1529 ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do wniosku Finlandii o niestosowanie wymogu wykorzystania w urządzeniach przytorowych najnowszego wzorca ETCS określonego w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695
Data aktu: 29/07/2025
Data ogłoszenia: 31/07/2025