Decyzja 2025/1479 określająca proporcjonalny wkład podmiotów posiadających zezwolenie zdefiniowane w art. 1 pkt 3 dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w realizację unijnego celu dotyczącego mocy zatłaczania CO2 do 2030 r.

DECYZJA KOMISJI (UE) 2025/1479
z dnia 22 maja 2025 r.
określająca proporcjonalny wkład podmiotów posiadających zezwolenie zdefiniowane w art. 1 pkt 3 dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w realizację unijnego celu dotyczącego mocy zatłaczania CO2 do 2030 r.

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie i zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1724 1 , w szczególności jego art. 23 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 20 ust. 1 i art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1735 stanowią, że podmioty, które produkowały gaz ziemny i ropę naftową na terytorium Unii w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., mają przyczynić się do realizacji ogólnounijnego celu, jakim jest 50 mln ton mocy zatłaczania CO2 do 2030 r.

(2) Zgodnie z art. 23 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/1735 w terminie do dnia 30 września 2024 r. państwa członkowskie były zobowiązane do zgłoszenia Komisji podmiotów, którym udzieliły zezwoleń na produkcję gazu ziemnego i ropy naftowej, oraz wielkości produkcji tych podmiotów w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.

(3) Wszystkie państwa członkowskie przekazały informacje na temat każdego indywidualnego zezwolenia zdefiniowanego w art. 1 pkt 3 dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2  na swoim terytorium, takie jak: jaki podmiot lub podmioty posiadały zezwolenie, wielkość produkcji tych podmiotów w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. oraz podział wielkości produkcji między te podmioty w przypadku, gdy zezwolenie posiadał więcej niż jeden podmiot. Informacje na temat zezwoleń przekazano przy użyciu standardowego formularza, a państwa członkowskie przesłały jeden formularz na każde zezwolenie. Ponadto kilka państw członkowskich przesłało również zagregowaną wielkość produkcji za okres od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. w odniesieniu do wszystkich podmiotów posiadających co najmniej jedno zezwolenie na terytorium danego państwa członkowskiego.

(4) Komisja zweryfikowała kompletność sprawozdań oraz porównywalność przekazanych danych. W stosownych przypadkach zwróciła się do państw członkowskich o dostarczenie brakujących informacji oraz o wyjaśnienie przekazanych danych. W przypadku gdy państwa członkowskie przesłały zarówno standardowe formularze dla każdego zezwolenia, jak i zagregowaną produkcję w podziale na podmioty, Komisja oparła się na tej drugiej informacji. W przypadku gdy państwa członkowskie nie były w stanie obliczyć produkcji przypadającej na zezwolenie, Komisja zgodziła się na korzystanie wyłącznie z zagregowanej produkcji w podziale na podmioty. Po uzyskaniu odpowiednich danych dotyczących produkcji od wszystkich państw członkowskich Komisja porównała je do źródeł zewnętrznych w celu określenia całkowitej produkcji ropy naftowej i gazu ziemnego w Unii w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.

(5) Po otrzymaniu sprawozdań, o których mowa w art. 23 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/1735, oraz zgodnie z przepisami określonymi w art. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1477 3  Komisja ma określić wielkość wkładów podmiotów zobowiązanych.

(6) Konieczne jest zatem, aby Komisja określiła wielkość wkładów podmiotów, o których mowa w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1735, w realizację unijnego celu dotyczącego mocy zatłaczania CO2 do 2030 r.

(7) Zgodnie z art. 23 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/1735 w terminie do dnia 30 czerwca 2025 r. posiadacze zezwoleń mają przedłożyć Komisji plan określający szczegółowo sposób, w jaki zamierzają wywiązać się ze zobowiązań w zakresie ich wkładu w realizację unijnego celu dotyczącego mocy zatłaczania CO2 do 2030 r. Aby zapewnić posiadaczom zezwoleń czas na przygotowanie i przedłożenie tego planu do dnia 30 czerwca 2025 r., niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Posiadaczy zezwoleń, których łączna produkcja ropy naftowej i gazu ziemnego w Unii stanowiła 95 % wielkości produkcji ropy naftowej i gazu ziemnego w Unii w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., uznaje się za podmioty zobowiązane. Te podmioty zobowiązane podlegają obowiązkom wniesienia wkładu określonym w załączniku 1.

Artykuł  2

Posiadaczy zezwoleń, których wielkość produkcji ropy naftowej i gazu ziemnego stanowiła 5 % łącznej wielkości unijnej produkcji ropy naftowej i gazu ziemnego w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., uznaje się za podmioty wyłączone. Te podmioty wyłączone wymieniono w załączniku 2.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 maja 2025 r.

ZAŁĄCZNIK  1

Wykaz podmiotów zobowiązanych, o których mowa w art. 1, oraz ich odpowiednie obowiązki wniesienia wkładu w realizację unijnego celu dotyczącego mocy zatłaczania CO2 do 2030 r.

Nr Podmioty zobowiązane Lokalny numer identyfikacji podatkowej Obowiązek wniesienia wkładu w operacyjną moc zatłaczania CO2 do 2030 r. (w tys. ton rocznie)
1 Nederlandse Aardolie Maatschappij B.V. NL003014861B01 6 350
2 OMV PETROM SA RO 1590082 5 880
3 S.N.G.N ROMGAZ S.A. RO 14056826 4 120
4 ORLEN S.A. (poprzednio Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A.) 7740001454 4 100
5 Eni S.A. 00484960588 3 230
6 Wintershall Dea Deutschland GmbH DE 814756974 1 980
7 TotalEnergies EP Nederland B.V. NL001766971B01 1 590
8 MOL Magyar Olaj- és Gazipari Nyrt. 10625790-4-44 1 560
9 SHELL ITALIA E&P 05160421003 1 550
10 BlueNord Energy Denmark A/S 78342714 1 340
11 Oldenburgische Erdölgesellschaft mbH DE 204823786 1 270
12 NAM Offshore B.V. NL863955058B01 1 220
13 INA-INDUSTRIJA NAFTE, d.d OIB-27759560625 1 150
14 TotalEnergies EP Danmark A/S concessionaire 22757318 1 130
15 OMV Austria ATU57544036 960
16 Eni Energy Netherlands B.V. NL001649103B01 880
17 TOTALENERGIES EP ITALIA 10569621005 830
18 Neptune Energy Deutschland GmbH DE 811127999 770
19 Nords0fonden 29435065 730
20 BEB Erdgas und Erdöl GmbH & Co. KG DE 282430970 630
21 Petrogas E&P Netherlands B.V. NL007409825B01 580
22 Nephin Energy Limited 3514113IH 550
23 ENI MEDITERRANEA IDROCARBURI 12300000150 510
24 Vermilion Energy Corrib Ireland Limited 8249996O 470
25 Rockrose (NL) CS1 B.V. NL001799782B01 450
26 Vermilion Energy Netherlands B.V. NL812927254B01 450
27 TotalEnergies Denmark ASW, Filial af TotalEnergies Denmark ASW, INC., USA 53592716 440
28 MITSUI E&P ITALIA B 11835991008 420
29 ENERGEAN ITALY 10245700967 410
30 Mobil Erdgas und Erdöl GmbH DE 811140133 400
31 VERMILION REP 79410964837 390
32 Lakocsa Koncessziós Kft. 25500002-2-44 390
33 Kistos NL2 B.V. NL855336717B01 370
34 Exxonmobil Producing Netherlands B.V. NL814970175B01 330
35 ONE-Dyas B.V. NL008848087B01 330
36 Vermilion Energy Germany GmbH & Co. KG DE 292 126 532 320
37 Wintershall Noordzee B.V. NL005614260B01 310
38 TAQA Offshore B.V. NL814079386B01 290
39 INEOS Energy (Syd Arne) ApS 73589118 250
40 Black Sea Oil & Gas S.A. RO 21288144 250
41 INEOS E&P A/S 73349613 250
42 Vermilion Energy Ireland Limited 6602191R 240
43 Dana Petroleum Netherlands B.V. NL005658214B01 170
44 B8 Sp. z o.o. BALTIC Sp. k. a. 5833163579 160

ZAŁĄCZNIK  2

Wykaz podmiotów wyłączonych, o których mowa w art. 2

Podmioty wyłączone
AB "LOTOS Geonafta"
ADX VIE GmbH
AIMAG
ALPHA METAL OIL AND GAS SRL
AMROMCO ENERGY S.R.L.
APENNINE ENERGY
ARMAX GAZ SA
Bendra Lietuvos-Svedijos [moné uzdaroji akciné bendrové "Genciy nafta"
BRENT EXPLORATION & PRODUCTION S.R.L.
BRIDGE ENERGIES
CANOEL ITALIA
CEPSA E.P. ESPAÑA, S.L.
CH4 LIZZANO
CNWL Oil España, S.A.U.
Csanád Szénhidrogén Koncessziós Kft.
DACIAN PETROLEUM S.A.
Danoil Exploration A/S
Darany Energy Kft.
DNO North Sea (U.K.) Limited
EAST WEST PETROLEUM CORPORATION
EDISON STOCCAGGIO
EMSZ Elso Magyar Szénhidrogén Koncessziós Kft.
ENERGEAN OIL & GAS S.A
ENERGEAN SICILIA
ENGAS s.r.o.
Eni Energy Participation Netherlands B.V.
Folyópart Energia Kft.
FORA OIL AND GAS SRL
FORAJ SONDE SA - CRAIOVA
GAS PLUS DACIA SRL
GAS PLUS ITALIANA
GAZKOP-1 Sp. z o. o.
GAZKOP-WILCHWY Sp. z o.o.
GAZONOR BENELUX
Gazprom International UK Ltd
GEOENERGO d.o.o.
GEOPETROL
Green Gas DPB, a.s.
HEXUM Fóldgάz Zrt.
HEYCO ENERGY IBERIA SLU
HHE DrávaP Koncesszi0s Kft.
HHE Gyulavari Kft.
HHE Sarkad Kft.
INEOS E&P Siri (UK) Limited
IPC PETROLEUM
IRMINIO
KARBONIA S.A.
KMSZ Kelet-Magyarországi Szenhidrogen Koncesszi0s Kft.
LAMA GAS & OIL s.r.o.
LAZZI GAS
LFDE
Lietuvos ir Danijos uzdaroji akcine bendrove "MINIJOS NAFTA"
LOTOS Petrobaltic S.A.
Magyar Fóldgάztάroló Zrt.
Magyar Horizont Energia Kft.
Mazarine Energy Romania S.R.L.
Mercuria Hydrocarbons B.V.
MND a.s.
Mogyorod Koncesszi0s Kft.
MOL Drava Szenhidrogen Koncesszi0s Kft.
NAFTA a.s.
NAFTA Speicher GmbH & Co. KG
O&GD Central Kft.
OELWEG
OGD Beretty0^'falu Koncesszi0s Kft.
OGD Ujleta Koncesszi0s Kft.
Oil and Gas Exploration and Production Plc.
OIL AND GAS SKILLS S.A.
OILFIELD EXPLORATION BUSINESS SOLUTIONS S.A.
ONEO GmbH & Co. KG
ORLEN Upstream Sp. z o.o.
Parkmead (E&P) Ltd.
PETRO VENTURES RESOURCES SRL
Petroceltic Bulgaria EOOD
PETROLEUM OIL & GAS ESPAÑA, SA
PETROREP ITALIANA S.R.L. IN LIQUIDAZIONE
Production North Sea Netherlands Ltd.
PSE Kinsale Energy Ltd
PSE Seven Heads Ltd
PSP d.o.o.
PXOG Massey Limited
RAFFLES ENERGY SRL
RAG Austria AG
REP GmbH
REPSOL INVESTIGACIONES PETROLÍFERAS, S.A
Rhein Petroleum GmbH
Rockrose (NL) CS5 B.V.
Römermann Insolvenzverwalter Rechtsanwaltsgesellschaft mbH
S.C. BRENT OIL S.R.L.
S.C. FORAJ SONDE S.A. - VIDELE
S.C. HUNT OIL COMPANY OF ROMANIA S.R.L.
S.C. Lotus Petrol S.R.L.
S.C. MIHOC OIL S.R.L.
S.C. NIS PETROL S.R.L.
S.C. SERINUS ENERGY S.A.
SIM
Sociedad de Hidrocarburos de Euskadi, S.A. (SHESA)
SOCIETÀ DI SALSOMAGGIORE S.R.L. IN LIQUIDAZIONE
SOCIETÀ PADANA ENERGIA
SOCOPLUS
SPPE
Stratum Energy Romania LLC
Tápió Szénhidrogén Koncessziós Kft.
TARBA ENERGIA, SL
Tenaz Energy Netherlands Offshore B.V.
Tenaz Energy Netherlands Offshore II B.V.
TÉT-3 GÁZKÚT Kft.
TXM Olaj- és Gázkutató Kft.
UAB "LL investicijos"
UAB "Manifoldas"
UNION FENOSA GAS EXPLORACION Y PRODUCCION, SA
Vermilion Exploration and Production Ireland Limited
Vermilion Hungary Battonya-dél Koncesszios Kft.
Wintershall Dea International GmbH
Wintershall Nordzee B.V.
ZENITH RESOURCES SRL
ZOK Sp. z o.o.
1 Dz.U. L, 2024/1735, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1735/oj.
2 Dyrektywa 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 1994 r. w sprawie warunków udzielania i korzystania z zezwoleń na poszukiwanie, badanie i produkcję węglowodorów (Dz.U. L 164 z 30.6.1994, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/ 1994/22/oj).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/1477 z dnia 21 maja 2025 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 przez określenie zasad dotyczących identyfikacji upoważnionych producentów ropy naftowej i gazu, którzy muszą wnieść wkład w osiągnięcie celu Unii dotyczącego dostępnej mocy zatłaczania CO2 do 2030 r., zasad obliczania ich odpowiednich wkładów oraz obowiązków sprawozdawczych (Dz.U. L, 2025/1477, 25.7.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/ 2025/1477/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1479

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/1479 określająca proporcjonalny wkład podmiotów posiadających zezwolenie zdefiniowane w art. 1 pkt 3 dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w realizację unijnego celu dotyczącego mocy zatłaczania CO2 do 2030 r.
Data aktu: 22/05/2025
Data ogłoszenia: 25/07/2025
Data wejścia w życie: 26/07/2025