uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie i zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1724 1 , w szczególności jego art. 23 ust. 3,
(1) Art. 20 ust. 1 i art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1735 stanowią, że podmioty, które produkowały gaz ziemny i ropę naftową na terytorium Unii w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., mają przyczynić się do realizacji ogólnounijnego celu, jakim jest 50 mln ton mocy zatłaczania CO2 do 2030 r.
(2) Zgodnie z art. 23 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/1735 w terminie do dnia 30 września 2024 r. państwa członkowskie były zobowiązane do zgłoszenia Komisji podmiotów, którym udzieliły zezwoleń na produkcję gazu ziemnego i ropy naftowej, oraz wielkości produkcji tych podmiotów w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
(3) Wszystkie państwa członkowskie przekazały informacje na temat każdego indywidualnego zezwolenia zdefiniowanego w art. 1 pkt 3 dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 na swoim terytorium, takie jak: jaki podmiot lub podmioty posiadały zezwolenie, wielkość produkcji tych podmiotów w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. oraz podział wielkości produkcji między te podmioty w przypadku, gdy zezwolenie posiadał więcej niż jeden podmiot. Informacje na temat zezwoleń przekazano przy użyciu standardowego formularza, a państwa członkowskie przesłały jeden formularz na każde zezwolenie. Ponadto kilka państw członkowskich przesłało również zagregowaną wielkość produkcji za okres od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. w odniesieniu do wszystkich podmiotów posiadających co najmniej jedno zezwolenie na terytorium danego państwa członkowskiego.
(4) Komisja zweryfikowała kompletność sprawozdań oraz porównywalność przekazanych danych. W stosownych przypadkach zwróciła się do państw członkowskich o dostarczenie brakujących informacji oraz o wyjaśnienie przekazanych danych. W przypadku gdy państwa członkowskie przesłały zarówno standardowe formularze dla każdego zezwolenia, jak i zagregowaną produkcję w podziale na podmioty, Komisja oparła się na tej drugiej informacji. W przypadku gdy państwa członkowskie nie były w stanie obliczyć produkcji przypadającej na zezwolenie, Komisja zgodziła się na korzystanie wyłącznie z zagregowanej produkcji w podziale na podmioty. Po uzyskaniu odpowiednich danych dotyczących produkcji od wszystkich państw członkowskich Komisja porównała je do źródeł zewnętrznych w celu określenia całkowitej produkcji ropy naftowej i gazu ziemnego w Unii w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
(5) Po otrzymaniu sprawozdań, o których mowa w art. 23 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/1735, oraz zgodnie z przepisami określonymi w art. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1477 3 Komisja ma określić wielkość wkładów podmiotów zobowiązanych.
(6) Konieczne jest zatem, aby Komisja określiła wielkość wkładów podmiotów, o których mowa w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1735, w realizację unijnego celu dotyczącego mocy zatłaczania CO2 do 2030 r.
(7) Zgodnie z art. 23 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/1735 w terminie do dnia 30 czerwca 2025 r. posiadacze zezwoleń mają przedłożyć Komisji plan określający szczegółowo sposób, w jaki zamierzają wywiązać się ze zobowiązań w zakresie ich wkładu w realizację unijnego celu dotyczącego mocy zatłaczania CO2 do 2030 r. Aby zapewnić posiadaczom zezwoleń czas na przygotowanie i przedłożenie tego planu do dnia 30 czerwca 2025 r., niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1479 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/1479 określająca proporcjonalny wkład podmiotów posiadających zezwolenie zdefiniowane w art. 1 pkt 3 dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w realizację unijnego celu dotyczącego mocy zatłaczania CO2 do 2030 r. |
| Data aktu: | 22/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 25/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 26/07/2025 |