uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie ustanowienia europejskiego pojedynczego punktu dostępu zapewniającego scentralizowany dostęp do publicznie dostępnych informacji mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 11 akapit trzeci,
(1) Istotne jest zapewnienie, aby organy zbierające dane udostępniały informacje w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) w zharmonizowany sposób, korzystając w miarę możliwości z istniejących procedur i infrastruktur zbierania danych na szczeblu unijnym i krajowym.
(2) Biorąc pod uwagę, że celem automatycznych walidacji technicznych wymaganych na podstawie art. 5 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest zapewnienie jednolitej jakości informacji w ESAP, organy zbierające dane powinny przeprowadzać te automatyczne walidacje techniczne w sposób spójny, z uwzględnieniem art. 5 ust. 10 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/2859. W szczególności ważne jest, aby podmioty, które przekazują informacje, otrzymywały w odpowiednim czasie wszelkie powiadomienia o odrzuceniu. Należy zatem określić maksymalny termin, w którym organy zbierające dane powinny dołożyć wszelkich starań, aby powiadomić podmioty o odrzuceniu informacji. W wyjątkowych okolicznościach, w tym w razie poważnych wypadków i błędów, celowych ataków i zdarzeń naturalnych, organy zbierające dane powinny być uprawnione do powiadamiania podmiotów po upływie tego maksymalnego okresu.
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2023/2859 państwa członkowskie mogą zezwolić organom zbierającym dane na wymaganie kwalifikowanej pieczęci elektronicznej w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu autentyczności, integralności i niezaprzeczalności informacji przekazywanych do ESAP. Aby ułatwić transgraniczną interoperacyjność kwalifikowanych pieczęci elektronicznych towarzyszących informacjom przekazywanym do ESAP, pieczęcie wymagane przez organ zbierający dane powinny być zgodne ze specyfikacjami określonymi w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/1506 2 . W celu zapewnienia, aby kwalifikowana pieczęć elektroniczna pozostawała ważna przez długi czas, powinna charakteryzować się poziomem zgodności LT (długoterminowym) lub wyższym. Aby jeszcze bardziej poprawić uwierzytelnianie informacji przekazywanych do ESAP, certyfikat cyfrowy towarzyszący tej pieczęci powinien zawierać - o ile jest dostępny - kod identyfikacyjny podmiotu prawnego identyfikujący podmiot korzystający z tej pieczęci, jeżeli taki identyfikator jest zgodny z normą ISO 17442. Takie informacje mogą być dostępne w europejskich portfelach tożsamości cyfrowej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 3 .
(4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 4 ma na celu propagowanie korzystania ze standardowych licencji publicznych dostępnych w internecie do celów ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego. W wytycznych Komisji w sprawie zalecanych licencji standardowych, zbiorów danych i opłat za ponowne wykorzystywanie dokumentów 5 jako przykład zalecanych standardowych licencji publicznych wskazano licencje Creative Commons ("CC"), a w szczególności najnowszą wersję (4.0). Licencje CC są opracowywane przez organizację nienastawioną na zysk i stanowią wiodące rozwiązanie w zakresie udzielania licencji na informacje sektora publicznego, wyniki badań naukowych i materiały z dziedziny kultury na świecie. W związku z tym, aby ułatwić wykorzystywanie i ponowne wykorzystywanie dostępnych informacji, należy odnieść się do przekazania do domeny publicznej CC (CC0) w przypadku wszystkich informacji udostępnianych ESAP przez organ zbierający dane, z wyjątkiem przypadków, w których z tymi informacjami powiązane są prawa autorskie i inne prawa pokrewne. W związku z tym, w odniesieniu do rodzaju informacji objętych prawami autorskimi lub innymi prawami pokrewnymi, należy zastosować licencję CC BY-NC-ND w celu ograniczenia komercyjnego użycia tych informacji. Organy zbierające dane mogą korzystać z licencji równoważnej z pakietem CC.
(5) Aby informacje zbierane przez organy zbierające dane były udostępniane ESAP za pośrednictwem interfejsu programowania aplikacji (API), należy określić niektóre elementy API. Elementy te obejmują metodę wymiany danych, za pomocą której informacje należy przekazywać ESAP, obsługiwane formaty danych, rodzaj protokołów, na których opiera się API, kontrolę dostępu stosowaną w celu umożliwienia ESAP zbierania danych od wyznaczonych organów zbierających dane oraz własność procesu aktualizacji lub modyfikacji API. Z tego powodu wszelkie zmiany w API należy zgłaszać w odpowiednim czasie wraz z jasnym harmonogramem wdrażania.
(6) W przypadku przetwarzania danych osobowych w kontekście zbierania informacji do celów udostępniania ich w ESAP ESMA, jako administrator danych ESAP, oraz organy zbierające dane powinny zapewnić przestrzeganie rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 6 i (UE) 2018/1725 7 .
(7) W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2864 8 i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2869 9 określono elementy metadanych, które podmioty powinny udostępniać organom zbierającym dane przy przekazywaniu informacji. Wszystkie organy zbierające dane powinny udostępniać takie metadane ESAP, aby odpowiednie metadane były dostępne dla funkcji wyszukiwania ESAP. Aby zapewnić funkcjonowanie ESAP, organy zbierające dane mogą również być zobowiązane do dostarczania ESAP dodatkowych metadanych o charakterze technicznym. Aby zapewnić ujednolicenie i ułatwić wdrażanie, należy określić cechy wszystkich metadanych dostarczanych do ESAP.
(8) Baza danych Fundacji na rzecz globalnego LEI (ang. Global Legal Entity Identifier Foundation, GLEIF) jest internetowym globalnym źródłem otwartych, znormalizowanych i wysokiej jakości danych referencyjnych podmiotów prawnych prowadzonym przez GLEIF. W celu zagwarantowania, aby ESAP mógł zapewniać funkcję wyszukiwania na podstawie kryteriów określonych w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859 bez tworzenia dodatkowego obciążenia dla podmiotów, Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) oraz organy zbierające dane powinny mieć możliwość uzyskiwania w miarę możliwości niektórych metadanych z bazy danych GLEIF na podstawie identyfikatora podmiotu prawnego, o którym mowa w art. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2025/1338 10 i który jest im przekazywany. Ograniczyłoby to obciążenie związane ze sprawozdawczością, ponieważ podmioty udostępniałyby metadane Globalnemu Indeksowi LEI i aktualizowałyby go wyłącznie w stosownych przypadkach, zamiast dostarczać te metadane wraz z każdymi informacjami przekazywanymi organom zbierającym dane. Metadane te obejmują nazwy podmiotu, który przekazał informacje, nazwy osoby prawnej, której informacje te dotyczą, oraz kraj siedziby statutowej osoby prawnej, której informacje te dotyczą.
(9) W art. 5 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/2859 zobowiązano podmioty do zidentyfikowania i wskazania danych osobowych zamieszczonych w informacjach, które przekazują organowi zbierającemu dane. Wskazanie, że informacje zawierają dane osobowe, należy przekazać ESAP za pomocą metadanych towarzyszących przekazanym informacjom; ESMA powinien zapewnić, aby takie informacje nie były przechowywane ani przekazywane ESAP przez okres dłuższy niż pięć lat, chyba że odpowiednie przepisy prawa Unii stanowią inaczej.
(10) Aby informacje były cenne dla użytkowników, powinny być jak najszybciej dostępne w ESAP. W związku z tym termin, w którym organy zbierające dane udostępniają informacje ESAP, powinien być jak najkrótszy, aby dążyć do ograniczenia opóźnienia między podaniem informacji do wiadomości publicznej a udostępnieniem ich w ESAP. W tym celu punktem odniesienia dla początku biegu terminu powinien być zawsze moment, w którym podmiot przekazał informacje organowi zbierającemu dane w celu udostępnienia tych informacji w ESAP, a przekazane informacje przeszły automatyczne walidacje techniczne. Termin ten powinien być uruchamiany wyłącznie w przypadku, gdy celem przekazania informacji jest udostępnienie tych informacji w ESAP. W związku z tym, w przypadku gdy informacje są przekazywane właściwemu organowi do innych celów, w tym do zatwierdzenia tych informacji, lub gdy dokument nie może zostać przekazany do wiadomości publicznej przed określonym momentem w przyszłości, informacji tych nie należy uznawać za przekazane organowi zbierającemu dane w celu udostępnienia ich w ESAP. Terminy te powinny pozostawać bez uszczerbku dla innych obowiązków, które mogą mieć zastosowanie do organów zbierających dane, wynikających z innych aktów ustawodawczych Unii, w tym obowiązku przeprowadzenia dodatkowych walidacji danych lub obowiązku udostępniania informacji ESMA w terminach innych niż określone w niniejszym rozporządzeniu. W należycie uzasadnionych wyjątkowych okolicznościach, w tym w razie poważnych wypadków, błędów, celowych ataków i zdarzeń naturalnych, organy zbierające dane powinny być uprawnione do przekazywania informacji po upływie określonych terminów, pod warunkiem należytego poinformowania ESMA o tym fakcie. Ponieważ proces ten nie może odbywać się w sposób w pełni zautomatyzowany, organy zbierające dane nie powinny być zobowiązane do informowania ESMA o takich okolicznościach poza godzinami pracy.
(11) W świetle obecnych możliwości technologicznych i formatów stosowanych do przygotowania informacji objętych zakresem ESAP organy zbierające dane powinny akceptować informacje w formacie HTML, PDF i txt jako umożliwiające ekstrakcję danych, o ile można pobrać zawarty w nich tekst. Organy zbierające dane powinny akceptować informacje w formatach XBRL, XBRL-xml, XBRL-csv i XML oraz Inline XBRL jako nadające się do odczytu maszynowego, ponieważ aplikacje mogą łatwo identyfikować, rozpoznawać i pobierać określone zawarte w nich dane. Formaty te należy włączyć do orientacyjnego wykazu dopuszczalnych formatów, ponieważ są to formaty obecnie wymagane na potrzeby ram ujawniania informacji objętych zakresem ESAP. Wykaz ten nie jest jednak restrykcyjny, w związku z czym należy akceptować dodatkowe formaty umożliwiające ekstrakcję danych i nadające się do odczytu maszynowego w odniesieniu do informacji objętych zakresem ESAP. Ponieważ formaty nadające się do odczytu maszynowego spełniają również wymogi dotyczące możliwości ekstrakcji danych, wszystkie formaty nadające się do odczytu maszynowego należy również akceptować jako formaty umożliwiające ekstrakcję danych.
(12) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA, Europejski Urząd Nadzoru Bankowego oraz Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych.
(13) ESMA, Europejski Urząd Nadzoru Bankowego oraz Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych przeprowadziły otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonały analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwróciły się o doradztwo do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 11 , Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 12 oraz Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 13 .
(14) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 przeprowadzono konsultacje z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał uwagi formalne w dniu 29 kwietnia 2025 r.
(15) Uwzględniając art. 23a dyrektywy 2004/109/WE, art. 11a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 14 i art. 21a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 15 , niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie najpóźniej od dnia 10 lipca 2026 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1339 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1339 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 w odniesieniu do niektórych zadań organów zbierających dane |
| Data aktu: | 10/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 11/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 10/07/2026, 31/07/2025 |