uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 i art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") amidosulfuronu, azoksystrobiny, heksytiazoksu, izoksabenu, propamokarbu i teflutryny określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP pikloramu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W odniesieniu do sodowego tiosiarczanu srebra nie określono szczególnych NDP. W związku z tym dla tej substancji czynnej stosuje się wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W odniesieniu do azoksystrobiny złożono wniosek dotyczący tolerancji importowej dla melonów i arbuzów w związku ze stosowaniem tej substancji w Brazylii na podstawie art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W odniesieniu do heksytiazoksu wspomniany wniosek dotyczący tolerancji importowej złożono dla jeżyn i malin w związku ze stosowaniem tej substancji w Stanach Zjednoczonych.
(3) W odniesieniu do propamokarbu złożono wniosek o zmianę obecnych NDP w małych liściach rzodkwi i w rzodkwi zwyczajnej na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W przypadku pikloramu wniosek taki złożono w odniesieniu do tłuszczu i wątroby świń, wątroby bydła, wątroby owiec, wątroby kóz, tłuszczu i wątroby koniowatych, tłuszczu, wątroby i "pozostałych" produktów pozostałych zwierząt lądowych utrzymywanych w warunkach fermowych oraz "miodu i pozostałych produktów pszczelich".
(4) Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji. Komisja przekazała wnioski, sprawozdania z oceny i dokumentację uzupełniającą Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd").
(5) Urząd ocenił wnioski i sprawozdania z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
"Setting of import tolerances for azoxystrobin in melons and watermelons" ("Określenie tolerancji importowych dla azoksystrobiny w melonach i arbuzach"). Dziennik EFSA 2024;22(12):e9130, https://doi.org/10.2903/j.efsa.2024.9130.
"Setting of import tolerances for hexythiazox in blackberries and raspberries" ("Określenie tolerancji importowych dla heksytiazoksu w jeżynach i malinach"). Dziennik EFSA 2024;22(12):e9117, https://doi.org/10.2903/j.efsa.2024.9117.
"Modification of the existing maximum residue levels for picloram in animal commodities and honey" ("Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pikloramu w towarach pochodzenia zwierzęcego i miodzie"). Dziennik EFSA 2024;22(10):e9067, https://doi.org/10.2903/j.efsa.2024.9067.
"Modification of the existing maximum residue levels for propamocarb in radishes (roots and small leaves)" ("Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości propamokarbu w rzodkwi zwyczajnej (korzenie i małe liście)"). Dziennik EFSA 2024;22(11):e9092, https://doi.org/10.2903/j.efsa.2024.9092.
"Review of the existing maximum residue levels for tefluthrin according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005" ("Przegląd obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości teflutryny zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005"). Dziennik EFSA 2020;18(1):e05995, https://doi.org/10.2903/j.efsa.2020.5995.
(6) W odniesieniu do tych wniosków Urząd stwierdził, że dane są odpowiednie do określenia lub potwierdzenia propozycji NDP dla towarów objętych oceną. W odniesieniu do pikloramu Urząd zaproponował nową definicję pozostałości do celów egzekwowania przepisów, mającą zastosowanie do produktów roślinnych i miodu, w brzmieniu: "pikloram, wolny i skoniugowany, wyrażony jako pikloram" - zamiast samego "pikloramu", na podstawie wzorca metabolicznego zidentyfikowanego w badaniach metabolizmu oraz możliwości metod analitycznych do celów egzekwowania przepisów. W przypadku pikloramu Urząd nie zaleca zmiany obecnych NDP dla tkanek zwierzęcych.
(7) Należy zatem ustalić NDP będące przedmiotem wniosku na poziomie zalecanym przez Urząd w odniesieniu do: azoksystrobiny w melonach i arbuzach, heksytiazoksu w jeżynach i malinach, pikloramu w tłuszczu i wątrobie świń, wątrobie bydła, wątrobie owiec, wątrobie kóz, tłuszczu i wątrobie koniowatych, tłuszczu, wątrobie i "pozostałych" produktach pozostałych zwierząt lądowych utrzymywanych w warunkach fermowych oraz "miodzie i pozostałych produktach pszczelich".
(8) Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2024/3196 3 do części B załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 włączono małe liście rzodkwi, do których mają zastosowanie te same NDP propamokarbu, co w części A tego załącznika w odniesieniu do rokietty siewnej/rukoli. Urząd zauważył, że obecny NDP w rokietcie siewnej/ rukoli jest niższy niż proponowany NDP w małych liściach rzodkwi. Urząd stwierdził, że podmioty zarządzające ryzykiem powinny rozważyć, w jaki sposób wdrożyć proponowany NDP w odniesieniu do małych liści rzodkwi.
(9) Ponieważ w świetle danych dotyczących spożycia rokietty siewnej/rukoli Urząd stwierdził, iż proponowana wartość NDP dla liści rzodkwi jest bezpieczna dla konsumentów, należy ustalić NDP propamokarbu w rokietcie siewnej/ rukoli i w rzodkwi zwyczajnej na poziomie zalecanym przez Urząd.
(10) W odniesieniu do izoksabenu złożono wniosek o zmianę obecnego NDP w fasoli suchej i grochu suchym na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W odniesieniu do tego wniosku państwo członkowskie wystąpiło o zastosowanie przyspieszonej procedury przewidzianej w wytycznych technicznych dotyczących procedury ustalania NDP 4 w celu ustalenia NDP na podstawie badań pozostałości w fasoli (bez strąków).
(11) Urząd dokonał oceny badań pozostałości na fasoli (bez strąków) w ramach przeglądu obecnych NDP izoksabenu i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanego NDP 5 . Opinia ta opiera się na aktualnej wiedzy naukowej i technicznej w tej dziedzinie. Ponieważ uzasadniona jest ekstrapolacja danych z badań pozostałości w odniesieniu do fasoli (bez strąków) na fasolę suchą i groch suchy, nie ma potrzeby zwracania się do Urzędu o wydanie uzasadnionej opinii dotyczącej konkretnie fasoli i grochu.
(12) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 należy zatem ustalić NDP izoksabenu w fasoli suchej i grochu suchym na tym samym poziomie co NDP dla fasoli (bez strąków).
(13) W odniesieniu do teflutryny złożono wniosek o zmianę obecnego NDP w chrzanie pospolitym, słoneczniku bulwiastym, pasternaku, kozibrodzie porolistnym/salsefii i korzeniu pietruszki zwyczajnej na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(14) W odniesieniu do tego wniosku państwo członkowskie wystąpiło o zastosowanie przyspieszonej procedury przewidzianej w wytycznych technicznych dotyczących procedury ustalania NDP w celu ustalenia NDP na podstawie badań pozostałości na marchwi.
(15) Urząd dokonał oceny badań pozostałości na marchwi w ramach przeglądu obecnych NDP teflutryny i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanego NDP 6 . Opinia ta opiera się na aktualnej wiedzy naukowej i technicznej w tej dziedzinie. Ponieważ uzasadniona jest ekstrapolacja danych z badań pozostałości w odniesieniu do marchwi na chrzan pospolity, słonecznik bulwiasty, pasternak, kozibród porolistny/salsefię i korzeń pietruszki zwyczajnej, co potwierdzono w unijnych wytycznych w sprawie ekstrapolacji NDP 7 , nie ma potrzeby zwracania się do Urzędu o wydanie uzasadnionej opinii dotyczącej konkretnie chrzanu pospolitego, słonecznika bulwiastego, pasternaku, kozibrodu porolistnego/salsefii i korzenia pietruszki zwyczajnej.
(16) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 należy zatem ustalić NDP teflutryny w chrzanie pospolitym, słoneczniku bulwiastym, pasternaku, kozibrodzie porolistnym/salsefii i korzeniu pietruszki zwyczajnej na tym samym poziomie co NDP dla marchwi.
(17) W odniesieniu do amidosulfuronu przedłożono dodatkowe informacje na potrzeby oceny danych potwierdzających w celu wyeliminowania luk w danych stwierdzonych w związku z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w odniesieniu do wszystkich reprezentatywnych towarów, w tym towarów suchych (zboża). Wnioskodawca przedłożył informacje wcześniej niedostępne podczas przeglądu NDP dotyczącego metod analitycznych w odniesieniu do towarów suchych 8 . Urząd stwierdził, że wymóg przedkładania danych potwierdzających w odniesieniu do metod analitycznych na potrzeby egzekwowania przepisów w przypadku towarów suchych, w szczególności jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej, jest spełniony w zadowalający sposób 9 .
(18) W związku z tym w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 należy skreślić przypisy dotyczące jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej odnoszące się do niedostępności metod analitycznych oraz określić na stałe NDP amidosulfuronu w jęczmieniu, owsie zwyczajnym, życie zwyczajnym i pszenicy zwyczajnej.
(19) Sodowy tiosiarczan srebra został zatwierdzony rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1195/2013 10 , które stanowi, że substancję tę można stosować wyłącznie w pomieszczeniach w odniesieniu do roślin niejadalnych. Nie oczekuje się, aby warunki stosowania tej substancji prowadziły do obecności w towarach spożywczych lub paszowych pozostałości, które mogłyby stwarzać ryzyko dla konsumentów. Pozostałości srebra po stosowaniu sodowego tiosiarczanu srebra nie można ponadto odróżnić od pozostałości wynikających z obecności srebra w środowisku, których poziom jest wyższy. Ponadto tiosiarczan ulega szybkiemu rozkładowi w środowisku do substancji, które również występują naturalnie. Biorąc pod uwagę, że Urząd nie stwierdził żadnych obaw dotyczących właściwości tej substancji 11 , należy włączyć sodowy tiosiarczan srebra do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(20) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 2 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1305 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2025/1305 zmieniające załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości amidosulfuronu, azoksystrobiny, heksytiazoksu, izoksabenu, pikloramu, propamokarbu, sodowego tiosiarczanu srebra i teflutryny w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 02/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 23/07/2025 |