Decyzja 2025/1244 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do niektórych rezolucji, które będą przedmiotem głosowania na 23. posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego Międzynarodowej Organizacji ds. Winorośli i Wina

DECYZJA RADY (UE) 2025/1244
z dnia 19 czerwca 2025 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do niektórych rezolucji, które będą przedmiotem głosowania na 23. posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego Międzynarodowej Organizacji ds. Winorośli i Wina

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Podczas swojego następnego Zgromadzenia Ogólnego w dniu 20 czerwca 2025 r. Międzynarodowa Organizacja ds. Winorośli i Wina (OIV) przeanalizuje i prawdopodobnie przyjmie niektóre rezolucje (zwane dalej "projektami rezolucji OIV"). Te projekty rezolucji OIV, jeżeli zostaną przyjęte, będą miały skutki prawne w rozumieniu art. 218 ust. 9 Traktatu.

(2) Unia nie jest członkiem OIV. Jednak w dniu 20 października 2017 r. OIV przyznała Unii szczególny status przewidziany w art. 4 regulaminu wewnętrznego OIV.

(3) Dwadzieścia państw członkowskich Unii jest również członkami OIV. Te państwa członkowskie mają możliwość proponowania poprawek do projektów rezolucji OIV i zostaną zaproszone do przyjęcia tych projektów rezolucji OIV podczas następnego Zgromadzenia Ogólnego OIV.

(4) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na posiedzeniach OIV w odniesieniu do projektów rezolucji OIV dotyczących kwestii, które wchodzą w zakres jej kompetencji. Stanowisko to powinno zostać wyrażone na posiedzeniach OIV przez państwa członkowskie, które są również członkami OIV, działające wspólnie w interesie Unii.

(5) Na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 1  oraz rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/934 2  niektóre rezolucje przyjęte i opublikowane przez OIV będą miały skutki prawne.

(6) Art. 80 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że przy zatwierdzaniu praktyk enologicznych Komisja uwzględnia praktyki enologiczne i metody analizy zalecane i opublikowane przez OIV.

(7) Art. 80 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że przy ustanawianiu metod analizy do celów określania składu produktów sektora wina Komisja przyjmuję za podstawę wszelkie odpowiednie metody zalecane i opublikowane przez OIV, chyba że byłyby one nieskuteczne lub niewłaściwe w kontekście celu, do którego dąży Unia.

(8) Art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że produkty sektora wina przywożone do Unii produkowane są zgodnie z praktykami enologicznymi dozwolonymi przez Unię na podstawie tego rozporządzenia lub - przed uzyskaniem pozwolenia - produkowane zgodnie z praktykami enologicznymi zalecanymi i opublikowanymi przez OIV.

(9) Art. 9 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/934 stanowi, że jeżeli wymogi dotyczące czystości i tożsamości substancji stosowanych w praktykach enologicznych nie zostały określone przez Komisję, wówczas stosuje się wymogi, o których mowa w części A tabela 2 kolumna 4 załącznika I do tego rozporządzenia, odnoszące się do zaleceń OIV.

(10) W projektach rezolucji OIV OENO-MICRO 22-713A i OENO-MICRO 22-713B proponuje się nową metodę liczenia komórek drożdży w moszczach i winach oraz kulturach drożdży. W projekcie rezolucji OIV OENO-MICRO 23-739 zatwierdza się standardowy protokół do oceny właściwości fermentacyjnych Saccaromicyes cerevisiae. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 te rezolucje, jeżeli zostaną przyjęte, będą mieć skutki prawne.

(11) W projekcie rezolucji OIV OENO-TECHNO 14-540B ustanawia się szczególne praktyki enologiczne w odniesieniu do win częściowo odalkoholizowanych. W projekcie rezolucji OIV OENO-TECHNO 23-730 wprowadza się maksymalny dopuszczalny poziom stężenia kwasu sorbowego w winie. W projekcie rezolucji OENO-TECHNO 23-738 wprowadza się nową praktykę enologiczną dotyczącą stosowania kwasu fumarowego do kontroli fermentacji jabłkowo-mlekowej w moszczach. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) i art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 te rezolucje, jeżeli zostaną przyjęte, będą mieć skutki prawne.

(12) Projekty rezolucji OIV OENO-SPECIF 21-691 i OENO-SPECIF 23-728 dotyczą metod oznaczania stosunku izotopowego, odpowiednio, kwasu winowego i chitozanu. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 oraz art. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/934 te rezolucje, jeżeli zostaną przyjęte, będą miały skutki prawne.

(13) Projekty rezolucji OIV, które zostały szczegółowo omówione przez naukowców i ekspertów technicznych sektora wina, powinny przyczynić się one do międzynarodowej harmonizacji norm dotyczących wina oraz ustanowią ramy, które zapewnią uczciwą konkurencję w handlu produktami sektora wina. Z tego powodu należy je poprzeć.

(14) Innym projektem rezolucji OIV wywołującym - jeżeli zostanie przyjęty - skutki prawne w przepisach Unii, który został przedłożony Zgromadzeniu Ogólnemu do przyjęcia, jest projekt rezolucji OIV OENO-TECHNO 14-540A, w którym ustanawia się szczególne praktyki enologiczne w odniesieniu do win odalkoholizowanych, w tym dodawanie glicerolu (E 422) o maksymalnym całkowitym stężeniu 50 g/l. Najwyższy dopuszczalny poziom zaproponowano na podstawie niewystarczających dowodów naukowych dotyczących wpływu na produkt i na zdrowie konsumentów. Nie należy zatem popierać tego projektu rezolucji OIV do czasu przeprowadzenia odpowiedniej oceny, w szczególności w odniesieniu do bezpiecznych najwyższych poziomów glicerolu (E 422) dla kategorii produktu "wino odalkoholizowane". Ponadto sekcję dotyczącą "słodzenia", a w szczególności definicję "dodawania substancji słodzących do wina odalkoholizowanego", należy interpretować jako ograniczoną do produktów wymienionych w "części dotyczącej instrukcji (ang. Prescription)"; to samo dotyczy projektu rezolucji OIV OENO-TECHNO 14-540B.

(15) W celu umożliwienia niezbędnej elastyczności podczas negocjacji przed następnym posiedzeniem Zgromadzenia Ogólnego OIV w dniu 20 czerwca 2025 r. państwa członkowskie będące również członkami OIV powinny zostać uprawnione do wyrażenia zgody na techniczne zmiany projektów rezolucji OIV, pod warunkiem że zmiany te nie dotyczą zasadniczej treści tych rezolucji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 23. posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego Międzynarodowej Organizacji ds. Winorośli i Wina (OIV) w dniu 20 czerwca 2025 r., określone jest w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Stanowisko, o którym mowa w art. 1, ma zostać wyrażone przez państwa członkowskie Unii będące również członkami OIV, działające wspólnie w interesie Unii.

Artykuł  3
1. 
Jeżeli jest prawdopodobne, że stanowisko, o którym mowa w art. 1, może ulec zmianie ze względu na nowe informacje o charakterze naukowym lub technicznym przedstawione przed posiedzeniami OIV lub w czasie ich trwania, państwa członkowskie będące również członkami OIV proszą o przełożenie głosowania, które ma odbyć się podczas Zgromadzenia Ogólnego OIV, do czasu uzgodnienia przez Unię stanowiska w oparciu o nowe informacje.
2. 
W ramach koordynacji prac oraz bez kolejnej decyzji Rady ustalającej stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii, państwa członkowskie, które są również członkami OIV, działające wspólnie w interesie Unii, mogą wyrażać zgodę na zmiany techniczne w projektach rezolucji OIV, o których mowa w załączniku do niniejszej decyzji, jeżeli zmiany te nie dotyczą zasadniczej treści tych rezolucji.
Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 19 czerwca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Państwa członkowskie Unii, które są członkami Międzynarodowej Organizacji ds. Winorośli i Wina (OIV), działając wspólnie w imieniu Unii i z zastrzeżeniem wszelkich przyszłych przeglądów uwzględniających rozwój sytuacji, popierają następujące projekty rezolucji na etapie 7 podczas Zgromadzenia Ogólnego OIV zaplanowanego na dzień 20 czerwca 2025 r.:

– OENO-MICRO 22-713A: liczenie komórek drożdży przy użyciu cytometrii przepływowej w moszczach winogronowych i winach,

– OENO-MICRO 22-713B: liczenie komórek drożdży przy użyciu cytometrii przepływowej w kulturach drożdży,

– OENO-MICRO 23-739: zatwierdzenie standardowego protokołu do oceny właściwości fermentacyjnych szczepów S. cerevisiae,

– OENO-TECHNO 14-540B: szczególne praktyki enologiczne w odniesieniu do wina częściowo odalkoholizowanego, z zastrzeżeniem że sekcję dotyczącą "słodzenia", a w szczególności definicję "dodawania substancji słodzących do wina odalkoholizowanego", należy interpretować jako ograniczoną do produktów wymienionych w "części dotyczącej instrukcji (ang. Prescription)",

– OENO-TECHNO 23-730: dopuszczalny poziom kwasu sorbowego w winie,

– OENO-TECHNO 23-738: obróbka moszczu kwasem fumarowym w celu kontroli mikrobiologicznej,

– OENO-SPECIF 21-691: oznaczanie stosunku izotopowego kwasu winowego (L+) 13C/12C i 18O/16O za pomocą spektrometrii mas stosunku izotopów,

– OENO-SPECIF 23-728: oznaczanie stosunku izotopowego chitozanu 13C/12C i 15N/14N za pomocą spektrometrii mas stosunku izotopów.

Państwa członkowskie Unii, które są członkami Międzynarodowej Organizacji ds. Winorośli i Wina (OIV), działając wspólnie w imieniu Unii i z zastrzeżeniem wszelkich przyszłych przeglądów uwzględniających rozwój sytuacji, nie popierają następującego projektu rezolucji na etapie 7 podczas Zgromadzenia Ogólnego OIV zaplanowanego na dzień 20 czerwca 2025 r.:

– OENO-TECHNO 14-540A: szczególne praktyki enologiczne w odniesieniu do wina odalkoholizowanego.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1308/oj).
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/934 z dnia 12 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do obszarów uprawy winorośli, w przypadku których zawartość alkoholu może być zwiększona, dozwolonych praktyk enologicznych i ograniczeń mających zastosowanie do produkcji i konserwowania produktów sektora win, minimalnej zawartości alkoholu w odniesieniu do produktów ubocznych oraz ich usuwania, a także publikacji dokumentów OIV (Dz.U. L 149 z 7.6.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/934/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1244

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/1244 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do niektórych rezolucji, które będą przedmiotem głosowania na 23. posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego Międzynarodowej Organizacji ds. Winorośli i Wina
Data aktu: 19/06/2025
Data ogłoszenia: 20/06/2025