uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 z dnia 25 października 2012 r. wprowadzające ogólny system preferencji taryfowych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 732/2008 1 (zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie GSP"), w szczególności jego art. 30,
1. PROCEDURA
(1) Art. 30 rozporządzenia w sprawie GSP stanowi, że jeżeli przywóz produktów wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) powoduje bądź może powodować poważne zakłócenia na rynkach Unii, Komisja Europejska na wniosek państwa członkowskiego lub z własnej inicjatywy jest zobowiązana przyjąć akt wykonawczy w celu zawieszenia rozwiązań preferencyjnych w odniesieniu do danych produktów.
(2) 15 maja 2024 r. Komisja otrzymała wniosek od Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Węgier i Polski, w którym
stwierdzono, że od 2022 r. wielkość przywozu objętego kodami Nomenklatury scalonej (CN) 2207 10 i 2207 20 pochodzącego z Pakistanu spowodowała poważne zakłócenia na unijnym rynku etanolu, i wezwano do uruchomienia art. 30 rozporządzenia w sprawie GSP. Wniosek zawierał dane dostarczone przez unijny przemysł produkcji etanolu.
(3) Komisja oceniła wniosek państw członkowskich o ustalenie, czy przywóz etanolu z Pakistanu spowodował lub mógł spowodować poważne zakłócenia na rynku unijnym. 15 października 2024 r. Komisja opublikowała na swojej stronie internetowej zaproszenie do przedłożenia informacji i danych istotnych dla stwierdzenia poważnego zakłócenia na rynkach Unii spowodowanego przywozem produktów etanolowych z Pakistanu. 24 października 2024 r. Komisja przeprowadziła dialog z zainteresowanymi stronami, aby wyjaśnić procedurę przewidzianą w art. 30 i zapewnić zainteresowanym stronom planującym złożenie oświadczeń pisemnych możliwość wyjaśnienia swojego stanowiska w tej sprawie.
(4) Po dokonaniu oceny wszystkich dostępnych informacji i danych, w tym informacji dostarczonych przez państwa członkowskie i przedłożonych przez zainteresowane strony, Komisja sformułowała przedstawione poniżej wnioski.
(5) Komisja skonsultowała się z Komitetem ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych - WORR Roślin Uprawnych i Oliwy z Oliwek zgodnie z art. 30 rozporządzenia w sprawie GSP.
(6) 31 marca 2025 r. Komisja poinformowała rząd Pakistanu i inne zainteresowane strony, które przekazały informacje,
o wstępnych wnioskach zawartych w jej ocenie. Uwagi przedstawione w odpowiedzi na te wstępne wnioski zostały należycie uwzględnione i, w stosownych przypadkach, odzwierciedlone w niniejszym rozporządzeniu.
(7) Zgodnie z art. 31 rozporządzenia w sprawie GSP Komisja poinformuje rząd Pakistanu o przyjęciu niniejszego rozporządzenia wykonawczego, zanim wejdzie ono w życie.
2. OCENA
2.1. Odnośny produkt
(8) Etanol objęty kodem CN ex 2207 10 (Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80 % obj. lub większej, otrzymany z produktów rolnych wymienionych w załączniku I do TFUE) i ex 2207 20 (Alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone, otrzymane z produktów rolnych wymienionych w załączniku I do TFUE) jest produktem uwzględnionym w załączniku I do TFUE i załączniku IX do rozporządzenia w sprawie GSP.
(9) Wywóz z Pakistanu objęty dwoma wymienionymi kodami taryfowymi ma preferencyjny bezcłowy dostęp do rynków unijnych z uwagi na to, że Pakistan jest wymieniony w załączniku III do rozporządzenia w sprawie GSP jako kraj korzystający ze szczególnego rozwiązania motywacyjnego dotyczącego zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów (GSP+).
(10) Unijny rynek etanolu jest podzielony na dwa segmenty, różniące się pod względem ostatecznego wykorzystania etanolu: rynek paliwowy i inne rynki. Segmenty te różnią się również poziomem cen, gdyż ceny etanolu paliwowego są ogółem niższe niż ceny etanolu niepaliwowego, przeznaczonego do zastosowań w produkcji żywności i przemyśle (m.in. farmaceutycznym, kosmetycznym i chemicznym). Przede wszystkim te dwa rodzaje etanolu mają różne właściwości (pod względem mocy, czystości lub zawartości wody) i nie są wzajemnie zastępowalne bez dodatkowego przetworzenia. W UE główna różnica polega również na spełnieniu unijnych kryteriów zrównoważonego rozwoju dotyczących biopaliw, gdyż jedynie etanol spełniający te kryteria może być zaliczany do realizacji celów dotyczących wykorzystania energii odnawialnej w transporcie. Wywóz z Pakistanu do Unii konkuruje na rynkach innych niż paliwowy, ponieważ etanol wywożony z Pakistanu 2 nie spełnia kryteriów zrównoważonego rozwoju określonych w obecnie obowiązującej dyrektywie w sprawie energii odnawialnej 3 , a zatem nie może być wprowadzany na rynek UE jako etanol paliwowy. W rezultacie 91 % etanolu przywożonego z Pakistanu to etanol niepaliwowy 4 . Przywóz etanolu paliwowego ze źródeł odnawialnych jest obecnie objęty wstecznym nadzorem unijnym 5 .
2.2. Istnienie poważnych zakłóceń na rynkach unijnych
(11) Na podstawie dostępnych danych i informacji Komisja uważa, że istnieją dowody na istnienie poważnych zakłóceń na unijnym rynku etanolu niepaliwowego, polegających na znacznym wzroście przywozu po znacznie niższych cenach w porównaniu z cenami producentów unijnych oraz na spadku produkcji unijnej. Komisja przeanalizowała okres od 2021 r. do 2024 r. i oceniła zmiany, które zaszły w całym tym okresie ze względu na potencjalnie wyjątkowy charakter roku 2022, który cechował się presją inflacyjną wywołaną przez rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie oraz zmiany wynikające z dostosowań po pandemii COVID-19. Ponadto dane za lata 2021 i 2024 są pełniejsze dzięki wynikom wstecznego nadzoru unijnego 6 .
(12) Dokładniej rzecz ujmując, z danych celnych UE wynika, że w latach 2021-2024 znacznie wzrósł przywóz do UE etanolu niepaliwowego objętego dwoma wymienionymi wyżej kodami taryfowymi. Na podstawie tych danych 7 szacuje się, że wielkość tego przywozu wzrosła z około 376 000 ton w 2021 r. 8 do 726 000 ton w 2024 r., co oznacza wzrost o ponad 90 % 9 .
(13) Z danych celnych UE wynika, że eksporterzy etanolu niepaliwowego z niektórych państw 10 stosują niższe ceny niż producenci unijni 11 . W 2024 r. ceny importowe ze wszystkich źródeł przywozu były niższe od cen naliczanych przez producentów unijnych.
(14) Ponadto dane zebrane od unijnego przemysłu etanolu i z niezależnych źródeł wskazują, że unijna produkcja etanolu niepaliwowego znacznie spadła w latach 2022-2023 (o 10 % w latach 2021-2022 i o kolejne 9 % w 2023 r.). W 2024 r. produkcja etanolu niepaliwowego w UE nieznacznie wzrosła - o 11 % w porównaniu z 2023 r. - ale nadal była o 8 % niższa niż w 2021 r. Z niezależnych prognoz 12 wynika, że udział producentów unijnych w rynku wahał się od 73 % w 2021 r. do 67 % w 2022 r., 66 % w 2023 r. i 73 % w 2024 r., a prognozy na 2025 r. wskazują, że udział unijnych producentów w rynku prawdopodobnie zmniejszy się z powodu niższej produkcji i rosnącej konsumpcji. Unijny przemysł etanolu zgłosił również, że według zebranych przezeń danych unijna sprzedaż etanolu niepaliwowego stanowiła 75 % rynku UE w okresie od czwartego kwartału 2023 r. do trzeciego kwartału 2024 r., zaś w całym roku 2021 wskaźnik ten wynosił 77 %.
(15) Podsumowując, Komisja uważa, że gwałtowny wzrost przywozu po znacznie niższych cenach oraz spadek produkcji w UE wskazują na istnienie poważnych zakłóceń na unijnym rynku etanolu niepaliwowego w latach 2021-2024. Chociaż niektóre dostępne dane za 2024 r. wskazują na niewielkie odbicie, nie było ono wystarczające, aby unijna produkcja wróciła do poziomu z 2021 r., co wskazuje na dalsze występowanie poważnych zakłóceń.
2.3. Analiza przyczyn zakłóceń
(16) Po ustaleniu, że na unijnych rynkach etanolu niepaliwowego występują poważne zakłócenia w rozumieniu art. 30 rozporządzenia w sprawie GSP, Komisja zbadała, czy istnieje związek przyczynowy między przywozem produktu objętego postępowaniem z Pakistanu a poważnymi zakłóceniami na unijnym rynku. Komisja zbadała również, czy poważne zakłócenia mogą być przypisane czynnikom innym niż przywóz z Pakistanu.
(17) Dane i informacje, którymi dysponuje Komisja, wskazują na to, że zmiany, jakie zaszły w przywozie z Pakistanu, zbiegają się w czasie z poważnymi zakłóceniami na rynkach unijnych.
(18) W latach 2021-2022 przywóz etanolu z Pakistanu 13 wzrósł o prawie 300 % - ze 132 396 ton do 393 590 ton. W 2023 r. przywóz ten nieznacznie się zmniejszył - do 324 151 ton - ale nadal był o 244 % wyższy od przywozu z 2021 r. W 2024 r. przywóz etanolu z Pakistanu spadł do 215 929 ton 14 . Poziom ten jest jednak wciąż znacznie wyższy niż w 2021 r. W 2024 r. przywóz z Pakistanu stanowił 27 % całego przywozu etanolu niepaliwowego, co oznacza, że Pakistan jest największym źródłem tego przywozu do UE 15 .
(19) W tym okresie cena stosowana w przywozie z Pakistanu była stale niższa od ceny sprzedaży naliczanej przez przemysł unijny. Ściślej rzecz biorąc, w 2024 r. cena importowa pakistańskiego etanolu niepaliwowego objętego dwoma wymienionymi kodami taryfowymi była znacznie niższa niż cena sprzedaży przemysłu UE 16 (o około -25 %). Stanowi to znacznie większą różnicę cen niż ta, którą odnotowano w 2021 r. (7 %).
(20) Ponadto, jak wskazano powyżej, w tym samym okresie zmniejszyła się unijna produkcja etanolu niepaliwowego.
(21) Gwałtowny wzrost pakistańskiego przywozu po niższych cenach niż produkcja unijna zbiegł się zatem w czasie z występowaniem poważnych zakłóceń.
(22) Komisja oceniła również, czy do poważnych zakłóceń na rynkach unijnych mogły przyczynić się inne czynniki niż przywóz z Pakistanu. Przeanalizowała dostępne dane, aby ocenić w szczególności potencjalny wpływ przywozu z innych państw.
(23) Z danych celnych Unii wynika, że w 2024 r. przywóz z Pakistanu stanowił 27 % całego przywozu etanolu niepaliwowego. Drugim co do wielkości państwem pochodzenia przywozu były Stany Zjednoczone - w latach 2021-2024 odnotowano znaczny wzrost udziału w przywozie etanolu niepaliwowego z tego państwa, z niemal zera do 24 %.
(24) Z danych celnych Unii wynika, że w 2024 r. ceny przywozu etanolu niepaliwowego ze Stanów Zjednoczonych były niższe o 15 % od cen przywozu z Pakistanu oraz niższe o 35 % od cen stosowanych przez producentów unijnych.
(25) Na podstawie tych danych można stwierdzić, że do poważnych zakłóceń na rynku przyczynił się przywóz zarówno z Pakistanu, jak i ze Stanów Zjednoczonych, który w 2024 r. stanowił łącznie około 50 % przywozu etanolu niepaliwowego. Niemniej żadne z tych państw - ani Pakistan, ani Stany Zjednoczone - nie jest wystarczająco dominującym źródłem przywozu pod względem przywożonych wielkości czy różnicy w cenie, aby wyeliminować związek przyczynowy w przypadku drugiego z nich.
(26) Stany Zjednoczone nie mają preferencyjnego dostępu do unijnego rynku, natomiast wywóz z Pakistanu korzysta z bezcłowego dostępu do Unii. Istnieje istotna różnica między bezcłowym dostępem, z którego korzysta Pakistan w ramach preferencji GSP+, a stawkami celnymi stosowanymi względem Stanów Zjednoczonych zgodnie z klauzulą najwyższego uprzywilejowania (KNU) 17 .
(27) Jeśli chodzi o inne istotne źródła przywozu etanolu niepaliwowego w 2024 r., Gwatemala odpowiadała za 9 % tego przywozu, natomiast ze Zjednoczonego Królestwa pochodziło 8 %, z Peru - 5 %, z Republiki Południowej Afryki - 5 % i z Brazylii - również 5 %. Etanol niepaliwowy pozyskiwany z tych państw był przywożony po cenach niższych niż z Pakistanu, z wyjątkiem Zjednoczonego Królestwa, w którym ceny te są wyższe niż w przypadku innych źródeł przywozu, ale niższe od cen unijnych. Chociaż wydaje się, że większość tych alternatywnych źródeł przywozu oferuje konkurencyjne ceny, ich ograniczony zasięg na rynkach unijnych świadczy o tym, że mają one mniejszy wpływ niż Pakistan i Stany Zjednoczone.
(28) Podsumowując, w okresie odniesienia (2021-2024) gwałtowny wzrost przywozu z Pakistanu po cenach znacznie niższych niż unijne ceny sprzedaży zbiegł się w czasie z presją cenową na unijny rynek etanolu niepaliwowego, co w znacznym stopniu przyczyniło się do zakłóceń na tym rynku. W obliczu gwałtownego wzrostu przywozu po niższych cenach przemysł UE zmniejszył swoją produkcję, co doprowadziło do znacznego zmniejszenia jego udziału w rynku, w szczególności w latach 2022 i 2023. Brak innych czynników, które zanegowałyby wpływ pakistańskiego przywozu na poważne zakłócenia na rynku UE, skłania Komisję do stwierdzenia, że przywóz z Pakistanu znacząco przyczynił się do tych zakłóceń. Niezależnie od niewielkich oznak odbicia zaobserwowanych w 2024 r., przywóz z Pakistanu pozostaje największym zewnętrznym źródłem etanolu niepaliwowego na rynku unijnym, utrzymując się znacznie powyżej poziomów przywozu z 2021 r. i znacznie poniżej cen stosowanych przez producentów unijnych, a równocześnie korzystając z preferencji taryfowych przyznanych w ramach rozwiązania GSP+. Zawieszenie tych preferencji przybliżyłoby pakistańskie ceny do cen stosowanych przez przemysł etanolu niepaliwowego w UE, a tym samym złagodziłoby poważne zakłócenia obserwowane na rynku unijnym.
(29) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Preferencji Ogólnych, o której mowa w art. 39 ust. 3 rozporządzenia w sprawie GSP.
3. WNIOSKI
(30) Etanol pochodzący z Pakistanu jest przywożony w ilościach i po cenach, które powodują poważne zakłócenia na rynku unijnym, w związku z czym uzasadnione jest zastosowanie środków na podstawie art. 30 rozporządzenia w sprawie GSP. Wielkość przywozu etanolu niepaliwowego objętego kodami CN 2207 10 i 2207 20 z Pakistanu od 2021 r. powoduje poważne zakłócenia na unijnym rynku tego towaru. Zawieszenie preferencji powinno dotyczyć przywozu z Pakistanu objętego kodami taryfowymi 2207 10 i 2207 20, z wyłączeniem etanolu wykorzystywanego
(31) W tym kontekście Komisja ustaliła, że wniosek państw członkowskich zawierał wystarczające dowody wskazujące na to, że etanol niepaliwowy pochodzący z Pakistanu był przywożony w ilościach powodujących poważne zakłócenia w przemyśle Unii. Wniosek ten potwierdzają również dane dostarczone przez inne niezależne źródła. Proponowane środki są zatem konieczne i uzasadnione w świetle art. 30 rozporządzenia w sprawie GSP.
(32) Niektóre zainteresowane strony zakwestionowały to, że dane potwierdzają stwierdzenie poważnych zakłóceń, ze względu na zwiększenie udziału przemysłu UE w rynku. Komisja dostrzega poprawę warunków rynkowych, jednak nie następuje ona w takim stopniu, aby zaprzeczało to istnieniu poważnych zakłóceń.
(33) Niektóre zainteresowane strony twierdziły również, że Komisja nie uwzględniła odpowiednio innych potencjalnych czynników, takich jak przywóz z innych państw trzecich, wahania cen energii czy zmiany popytu w UE. Komisja odrzuca te argumenty. Chociaż nie wyklucza to, że te inne czynniki mogły również przyczynić się do poważnych zakłóceń, dowody wskazują, że przywóz z Pakistanu był istotną przyczyną, a żaden inny czynnik nie przerwał łańcucha związku przyczynowego.
(34) Niektóre zainteresowane strony zakwestionowały dokonaną przez Komisję ocenę różnicy cen między przywozem z Pakistanu a cenami naliczanymi przez przemysł Unii, ponieważ twierdziły one, że nie uwzględniono w tej ocenie kosztów transportu i przechowywania. Komisja odrzuca ten argument, ponieważ przy ocenie poważnych zakłóceń uwzględnienie tych kosztów nie jest konieczne.
(35) W art. 30 rozporządzenia w sprawie GSP nie przewidziano okresu, na jaki mogą być zawieszone preferencje. Z uwagi na cele rozwojowe systemu GSP, a także biorąc pod uwagę czas obowiązywania ogólnych środków ochronnych w ramach tego systemu, właściwe i proporcjonalne jest zawieszenie preferencji na okres dwóch lat, po upływie którego Komisja może przeanalizować potrzebę przywrócenia normalnych stawek wspólnej taryfy celnej, m.in. w świetle rozwoju sytuacji rynkowej oraz wywozu etanolu paliwowego i niepaliwowego przez Pakistan,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 czerwca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1206 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1206 w sprawie zawieszenia preferencji taryfowych w ramach systemu GSP+ w odniesieniu do przywozu etanolu pochodzącego z Pakistanu |
| Data aktu: | 19/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 20/06/2025 |
| Data wejścia w życie: | 21/06/2025 |