Rozporządzenie delegowane 2024/950 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1602 w odniesieniu do daty rozpoczęcia stosowania oraz przypadków, w których organy celne są zobowiązane do odliczenia ilości podanej w zgłoszeniu celnym od łącznej dozwolonej ilości towaru zgłoszonej we wspólnym zdrowotnym dokumencie wejścia (CHED)

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/950
z dnia 15 stycznia 2024 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1602 w odniesieniu do daty rozpoczęcia stosowania oraz przypadków, w których organy celne są zobowiązane do odliczenia ilości podanej w zgłoszeniu celnym od łącznej dozwolonej ilości towaru zgłoszonej we wspólnym zdrowotnym dokumencie wejścia (CHED)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 50 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 2  ustanawia ramy operacyjne usług objętych systemem jednego okienka zapewniających niezakłócony przepływ danych między przedsiębiorcami a organami celnymi, między organami celnymi a Komisją, między organami celnymi a innymi administracjami lub agencjami oraz pomiędzy systemami celnymi w Unii. Ramy te zawierają funkcję automatycznego zarządzania ilością poprzez wymianę informacji między krajowymi środowiskami jednego okienka w dziedzinie ceł a systemem zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC) ustanowionym i zarządzanym przez Komisję zgodnie z art. 131 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625. Wymiana ta odbywa się za pośrednictwem elektronicznego unijnego systemu jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw (EU CSW-CERTEX) ustanowionego w rozporządzeniu (UE) 2022/2399.

(2) W art. 56 rozporządzenia (UE) 2017/625 ustanowiono wspólny zdrowotny dokument wejścia (CHED), który jest wypełniany przez podmioty zgodnie z tym rozporządzeniem w odniesieniu do przeprowadzania przez właściwe organy państw członkowskich kontroli urzędowych zwierząt i towarów wprowadzanych do Unii, które to kontrole są przeprowadzane w celu sprawdzenia zgodności z prawodawstwem Unii dotyczącym łańcucha rolno-spożywczego.

(3) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/1602 3  określono przypadki, w których dokument CHED musi towarzyszyć do miejsca przeznaczenia każdej przesyłce zawierającej kategorie zwierząt i towarów podlegających kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej zgodnie z art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, która to przesyłka ma być wprowadzona do obrotu, oraz ustanawia związane z tym warunki.

(4) Aby zapobiec nieuczciwemu ponownemu wykorzystaniu dokumentu CHED, w art. 4 lit. c), art. 5 ust. 1 lit. f) i art. 6 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1602 nałożono na organy celne obowiązek przekazywania do systemu IMSOC za pośrednictwem EU CSW-CERTEX informacji o ilości towaru zawartego w przesyłce, jaką podano w zgłoszeniu celnym, tak aby zapewnić, by ilości podane w takim zgłoszeniu celnym odliczano od łącznej dozwolonej ilości towaru zgłoszonej w dokumencie CHED. Ten obowiązek w zakresie zarządzania ilością ma zastosowanie w przypadku, gdy przesyłka ma zostać objęta procedurą celną dopuszczenia do obrotu, o której mowa w art. 201 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 4 , lub procedurami celnymi szczególnego przeznaczenia lub przetwarzania (obejmującego uszlachetnianie czynne i bierne), o których mowa odpowiednio w art. 210 lit. c) i d) tego rozporządzenia. Wspomniany obowiązek nie ma zastosowania, jeżeli przesyłka ma zostać objęta procedurami celnymi tranzytu lub składowania, o których mowa odpowiednio w art. 210 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) nr 952/2013.

(5) Stosowanie zarządzania ilością na etapie uszlachetniania czynnego komplikuje obsługę przesyłek przez organy celne. W szczególności objęcie przesyłki kolejnymi procedurami celnymi przed dopuszczeniem do obrotu wymaga manualnego zarządzania ilością na etapie każdej takiej procedury, jak również na końcowym etapie dopuszczenia do obrotu. W celu uproszczenia obsługi przesyłek przez organy celne należy znieść spoczywający na tych organach obowiązek zarządzania ilością na etapie uszlachetniania czynnego, podczas gdy weryfikacja będzie nadal stosowana na etapie dopuszczenia do obrotu, aby umożliwić automatyczne odliczenie ilości wskazanych w zgłoszeniu celnym od łącznej dozwolonej ilości towaru zgłoszonej w dokumencie CHED. Ponadto procedura celna uszlachetniania biernego nie ma zastosowania do przesyłek przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu w Unii podlegających przepisom rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1602. W związku z tym należy znieść obowiązek zarządzania ilością na etapie tej procedury. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1602.

(6) Datę rozpoczęcia stosowania obowiązku zarządzania ilością za pośrednictwem systemu IMSOC należy dostosować do daty zainicjowania połączenia systemu TRACES, w odniesieniu do dokumentu CHED, z systemem EU CSW-CER- TEX. Rozporządzenie (UE) 2022/2399 stanowi, że wspomniane połączenie ma zostać zainicjowane do dnia 3 marca 2025 r. W związku z tym obowiązek przekazywania odpowiednich informacji do systemu IMSOC ustanowionego rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/1602 powinien zostać zharmonizowany i mieć zastosowanie w każdym państwie członkowskim od dnia, w którym połączenie systemu TRACES z systemem EU CSW-CERTEX zacznie funkcjonować w tym państwie członkowskim, lub najpóźniej od dnia 3 marca 2025 r.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1602,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/1602

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/1602 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 4 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) organy celne przekazują przez system IMSOC informacje o ilości towaru zawartego w przesyłce, jaką podano w zgłoszeniu celnym, i zezwalają na objęcie przesyłki procedurą celną tylko wtedy, gdy nie została przekroczona łączna ilość określona w dokumencie CHED. Wymóg ten nie ma zastosowania, jeżeli przesyłka ma zostać objęta procedurami celnymi, o których mowa w art. 210 lit. a), b) i d) rozporządzenia (UE) nr 952/2013.";

2)
art. 5 ust. 1 lit. f) otrzymuje brzmienie:

"f) organy celne przekazują przez system IMSOC informacje o ilości towaru zawartego w odpowiedniej części podzielonej przesyłki, jaką podano w zgłoszeniu celnym, i zezwalają na objęcie tej części procedurą celną tylko wtedy, gdy nie została przekroczona łączna ilość określona w dokumencie CHED dla części podzielonej przesyłki. Wymóg ten nie ma zastosowania, jeżeli przesyłka ma zostać objęta procedurami celnymi, o których mowa w art. 210 lit. a), b) i d) rozporządzenia (UE) nr 952/2013.";

3)
art. 6 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) w przypadku każdej części podzielonej przesyłki organy celne przekazują przez system IMSOC informacje o ilości towaru podanej w zgłoszeniu celnym w odniesieniu do tej części i zezwalają na objęcie tej części procedurą celną tylko wtedy, gdy nie została przekroczona łączna ilość określona w dokumencie CHED. Wymóg ten nie ma zastosowania, jeżeli przesyłka ma zostać objęta procedurami celnymi, o których mowa w art. 210 lit. a), b) i d) rozporządzenia (UE) nr 952/2013.";

4)
art. 7 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"Art. 4. lit. c), art. 5 ust. 1 lit. f) i art. 6 lit. c) stosuje się jednak od daty, z którą celne techniki elektronicznego przetwarzania danych, o których mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013, zaczną funkcjonować, lub najpóźniej od dnia 3 marca 2025 r.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 stycznia 2024 r.

1 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 z dnia 23 listopada 2022 r. ustanawiające unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 952/2013 (Dz.U. L 317 z 9.12.2022, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1602 z dnia 23 kwietnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w zakresie wspólnego zdrowotnego dokumentu wejścia, który towarzyszy przesyłkom zwierząt i towarów do ich miejsca przeznaczenia (Dz.U. L 250 z 30.9.2019, s. 6).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.950

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/950 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1602 w odniesieniu do daty rozpoczęcia stosowania oraz przypadków, w których organy celne są zobowiązane do odliczenia ilości podanej w zgłoszeniu celnym od łącznej dozwolonej ilości towaru zgłoszonej we wspólnym zdrowotnym dokumencie wejścia (CHED)
Data aktu: 15/01/2024
Data ogłoszenia: 26/03/2024
Data wejścia w życie: 15/04/2024