Decyzja 2024/874 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 231. Sesji Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do zmiany w załączniku 13 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym

DECYZJA RADY (UE) 2024/874
z dnia 11 marca 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 231. Sesji Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do zmiany w załączniku 13 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (zwana dalej "konwencją chicagowską") regulująca międzynarodowy transport lotniczy weszła w życie w dniu 4 kwietnia 1947 r. Na jej podstawie ustanowiono Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).

(2) Wszystkie państwa członkowskie są umawiającymi się państwami konwencji chicagowskiej oraz członkami ICAO, natomiast Unia ma status obserwatora w niektórych organach ICAO. W Radzie ICAO reprezentowanych jest sześć państw członkowskich.

(3) Zgodnie z art. 54 konwencji chicagowskiej Rada ICAO może przyjmować międzynarodowe normy i zalecane metody postępowania (SARP) i oznaczać je jako załączniki do konwencji chicagowskiej.

(4) Rada ICAO zamierza przyjąć podczas swojej 231. sesji zmianę nr 19 w załączniku 13 - Badanie wypadków i incydentów statków powietrznych - do konwencji chicagowskiej (zwana dalej "zmianą 19").

(5) Głównym celem zmiany 19 jest poprawa bezpieczeństwa lotnictwa poprzez zapewnienie wysokiego poziomu skuteczności, staranności i jakości badania zdarzeń dotyczących bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.

(6) Proponowane zmiany mają na celu osiągnięcie tych celów poprzez wspieranie organów ds. badania zdarzeń lotniczych umawiających się państw w dochodzeniach dotyczących zdalnie sterowanych statków powietrznych oraz niezwłoczne udostępnianie informacji i danych z rejestratorów zainstalowanych w statkach powietrznych. W zmianie 19 uwzględniono również oczekiwania społeczeństwa i mediów w zakresie informowania, zawierając w niej przepisy dotyczące terminowego dostarczania informacji faktycznych podczas badania zdarzeń lotniczych. Zmiana 19 odzwierciedla podnato fakt, że wykorzystanie nowoczesnych technologii umożliwia skrócenie okresu konsultacji, co przyspiesza publikację sprawozdań końcowych. Zmiana 19 wprowadza preferencję przesyłania sprawozdań końcowych w formie elektronicznej, tak aby można było ładować je do centralnej bazy danych ICAO.

(7) W opracowaniu wniosku dotyczącego zmiany 19 uczestniczyła Europejska sieć organów ds. badania zdarzeń w lotnictwie cywilnym (ENCASIA), ustanowiona na podstawie art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 1 , która odpowiada, między innymi, za doradzanie instytucjom Unii we wszystkich aspektach opracowywania i wdrażania polityki i przepisów Unii dotyczących badania zdarzeń lotniczych oraz zapobiegania wypadkom i incydentom.

(8) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno być zajęte w imieniu Unii w ramach Rady ICAO, ponieważ zmiana 19 będzie wiążąca na mocy prawa międzynarodowego zgodnie z art. 90 lit. a) konwencji chicagowskiej i może mieć decydujący wpływ na prawo Unii, w szczególności na rozporządzenie (UE) nr 996/2010.

(9) Stanowisko Unii na 231. sesji Rady ICAO lub na którejkolwiek kolejnej sesji w kwestii przyjęcia zmiany 19, powinno polegać na poparciu przyjęcia tej zmiany w całości. Stanowisko to powinny wyrazić państwa członkowskie, które są członkami Rady ICAO.

(10) Zgodnie z art. 38 konwencji chicagowskiej każde umawiające się państwo, które uważa za niemożliwe w praktyce zastosowanie się pod każdym względem do międzynarodowych norm lub zasad postępowania albo całkowite dostosowanie wprowadzonych przez siebie przepisów lub metod postępowania do międzynarodowych norm i zasad postępowania, albo które uważa za konieczne wprowadzenie przepisów lub metod postępowania różniących się pod jakimkolwiek względem od przepisów i metod postępowania ustalonych zgodnie z normami międzynarodowymi, powinno niezwłocznie zgłosić ICAO różnice między jego własną praktyką a praktyką ustaloną przez normy międzynarodowe.

(11) Zgodnie z art. 90 konwencji chicagowskiej załącznik, o którym mowa w art. 54 lit. l) tej konwencji, lub zmiana załącznika stają się skuteczne w terminie trzech miesięcy po ich przedłożeniu umawiającym się państwom ICAO albo po upływie dłuższego okresu określonego przez Radę ICAO, chyba że w międzyczasie większość umawiających się państw ICAO złoży swój sprzeciw.

(12) Stanowisko Unii po przyjęciu przez Radę ICAO zmiany 19, co ma zostać ogłoszone przez Sekretarza Generalnego ICAO w drodze procedury pisma ICAO skierowanego do państw, powinno polegać na niezgłaszaniu jakiegokolwiek sprzeciwu wobec tej zmiany i zastosowaniu się do niej. W przypadku gdy przepisy unijne odbiegałyby od nowo przyjętych SARP po przewidywanym dniu rozpoczęcia ich stosowania, należy zgłosić ICAO różnice w stosunku do konkretnych SARP. Stanowisko Unii w odniesieniu do takich różnic powinno opierać się na pisemnym dokumencie przedłożonym przez Komisję Radzie do dyskusji i zatwierdzenia.

(13) Stanowisko to powinno zostać wyrażone przez działające wspólnie w interesie Unii wszystkie państwa członkowskie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 231. sesji Rady ICAO lub na którejkolwiek kolejnej sesji, polega na poparciu w całości proponowanej zmiany w załączniku 13 - Badanie wypadków i incydentów statków powietrznych - do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (zwanej dalej "konwencją chicagowską").
2. 
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii, o ile Rada ICAO przyjmie bez wprowadzania jakichkolwiek istotnych poprawek zmianę, o której mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, jest niezgłaszanie jakiegokolwiek sprzeciwu oraz zgłoszenie zastosowania się do przyjętego środka w odpowiedzi na odpowiednie pismo ICAO skierowane do państw.

W przypadku gdy przepisy Unii odbiegają od zmienionych przez ICAO norm określonych w załączniku 13 do konwencji chicagowskiej, po przewidywanym dniu rozpoczęcia stosowania tych norm co powoduje konieczność powiadomienia ICAO o różnicy w stosunku do tych konkretnych norm, zgodnie z art. 38 konwencji chicagowskiej, Komisja, w odpowiednim czasie i co najmniej dwa miesiące przed terminem zgłaszania różnic wyznaczonym przez ICAO, przedkłada Radzie do dyskusji i zatwierdzenia dokument przygotowawczy ustalający stanowisko Unii w odniesieniu do konkretnych różnic, które państwa członkowskie mają zgłosić ICAO w imieniu Unii.

Artykuł  2

Stanowisko, o którym mowa w art. 1 ust. 1, wyrażają działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie, które są członkami Rady ICAO.

Stanowisko, o którym mowa w art. 1 ust. 2, wyrażają działające wspólnie w interesie Unii wszystkie państwa członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2024 r.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylające dyrektywę 94/56/WE (Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 35).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.874

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/874 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 231. Sesji Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do zmiany w załączniku 13 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym
Data aktu: 11/03/2024
Data ogłoszenia: 19/03/2024