Rozporządzenie wykonawcze 2024/755 w sprawie przedłużenia odstępstwa od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej i babki Ferrera (Aphia minuta and Pseudaphia ferreri) oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary)

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/755
z dnia 29 lutego 2024 r.
w sprawie przedłużenia odstępstwa od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej i babki Ferrera (Aphia minuta and Pseudaphia ferreri) oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1626/94 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz stosowania narzędzi połowowych ciągnionych w odległości do 3 mil morskich od brzegu lub przed izobatą 50 m, jeśli taka głębokość występuje w mniejszej odległości od brzegu.

(2) Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 13 ust. 5 i 9 wspomnianego rozporządzenia.

(3) Po raz pierwszy rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1233/2013 2  Komisja przyznała odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy w odniesieniu do stosowania niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej i babki Ferrera (Aphia minuta and Pseudaphia ferreri) oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) do dnia 6 grudnia 2016 r. na hiszpańskich wodach terytorialnych Balearów. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/662 3  przyznano przedłużenie tego odstępstwa, które wygasło dnia 31 grudnia 2019 r. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1243 4  przyznano kolejne przedłużenie okresu obowiązywania odstępstwa, które wygasło dnia 30 kwietnia 2023 r.

(4) Wspólnota autonomiczna Balearów zmieniła swój plan zarządzania dnia 31 maja 2021 r. 5  oraz przedłożyła sprawozdania monitorujące wdrażanie planu w listopadzie 2021 r. oraz styczniu i czerwcu 2023 r. W następstwie sprawozdań Komitetu Naukowo-Technicznego i Ekonomicznego ds. Rybołówstwa (STECF) Hiszpania w październiku 2023 r. przedstawiła wniosek o przedłużenie odstępstwa.

(5) Podczas swojej 73. sesji plenarnej, która odbyła się w lipcu 2023 r., Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił wniosek o przedłużenie odstępstwa, dane uzupełniające i sprawozdanie monitorujące 6 . Hiszpania wzięła pod uwagę zalecenia STECF, które potwierdziły, że dane z satelitarnego systemu monitorowania statków (VMS) zostaną wykorzystane do pozyskania bardziej precyzyjnych informacji na temat miejsc trałowania, oraz że zatrudniono obserwatorów na kolejne okresy połowu, a także że prowadzi się okresowe i stałe monitorowanie skupisk Posidonia w Balearach 7 .

(6) Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, jest zgodne z warunkami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

(7) W szczególności występują pewne szczególne przeszkody geograficzne z uwagi na ograniczony zasięg szelfu kontynentalnego i ograniczony zasięg łowisk, na których można prowadzić połowy włokiem, ponieważ docelowe gatunki występują wyłącznie w określonych strefach obszarów przybrzeżnych na głębokościach nieprzekraczających 50 m.

(8) Ponadto plan zarządzania gwarantuje, zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, że nakład połowowy w przyszłości nie zostanie zwiększony. Upoważnienia do połowów będą wydawane wyłącznie określonym 55 statkom, ograniczonym do 12 m długości i do 198,5 kW mocy silnika, które są już upoważnione do połowów.

(9) Połowy nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie, ponieważ niewody pełnomorskie są ciągnione w słupie wody i nie dotykają dna morskiego. Dzięki stosowaniu echosond połowy są wysoce selektywne i generują niewielki przyłów. Ponadto niezamierzone połowy są natychmiast uwalniane żywe i mają bardzo wysoką przeżywal- ność. Połowy z użyciem niewodów pełnomorskich nie są ukierunkowane na głowonogi.

(10) Połowy nie mogą być prowadzone z wykorzystaniem innego narzędzia, ponieważ niewody pełnomorskie są jedynym narzędziem regulowanym umożliwiającym złowienie tych trzech gatunków docelowych tworzących ławice w płytkich wodach przybrzeżnych.

(11) Wniosek dotyczy działalności połowowej, na którą Hiszpania wydała już zezwolenie statkom, które są zarejestrowane w hiszpańskim krajowym spisie operacyjnej floty połowowej i prowadzą udokumentowane połowy od ponad pięciu lat zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

(12) Hiszpania zezwoliła wcześniej na odstępstwo od minimalnego rozmiaru oczek sieci ustanowionego w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, na podstawie spełnienia wymogów art. 9 ust. 7 tego rozporządzenia, ze względu na wysoce selektywny charakter przedmiotowych połowów, ich nieznaczny wpływ na środowisko morskie oraz fakt, że przepisy art. 4 ust. 5 tego rozporządzenia nie mają na nie wpływu.

(13) Chociaż przepisy art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 zostały uchylone rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 8 , w części B pkt 4 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 zezwala się na dalsze stosowanie odstępstw od minimalnych rozmiarów oczek sieci wydanych w ramach art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i obowiązujących w dniu 14 sierpnia 2019 r. na podstawie warunków, o których mowa w art. 15 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1241.

(14) Komisja dokonała oceny przedłużenia odstępstwa, o które wystąpiła Hiszpania i uznała, że jest ono zgodne z warunkami określonymi w art. 15 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1241 i w części B pkt 4 załącznika IX do tego rozporządzenia. Przedmiotowe odstępstwo nie prowadzi do pogorszenia standardów selektywności, w szczególności pod względem zwiększenia połowów osobników młodocianych. Służy to osiągnięciu celów i wartości docelowych określonych w art. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2019/1241.

(15) Przedmiotowe połowy spełniają wymogi art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, ponieważ plan zarządzania zakazuje połowów powyżej siedlisk Posidonia oceanica, krasnorostów i koralowców.

(16) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi dotyczące dokumentacji połowowej określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 9 .

(17) Przedmiotowe połowy prowadzi się w bardzo niedużej odległości od brzegu, w związku z czym nie kolidują one z działalnością połowową innych statków.

(18) Przedmiotowe połowy są uregulowane w przyjętym przez Hiszpanię planie zarządzania w celu zapewnienia, aby połowy gatunków wymienionych w załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 były minimalne.

(19) Zmieniony dnia 15 grudnia 2023 r. 10  plan zarządzania obejmuje środki monitorowania połowów zgodnie z art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

(20) Należy zatem przyznać przedmiotowe odstępstwo.

(21) We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym w planie zarządzania Hiszpania powinna przedstawić Komisji sprawozdanie.

(22) Ograniczenie czasu obowiązywania odstępstwa pozwoli zapewnić niezwłoczne zastosowanie naprawczych środków zarządzania, w przypadku gdyby monitorowanie planu zarządzania wykazało zły stan ochrony eksploatowanego stada, a jednocześnie umożliwi wzmocnienie podstawy naukowej na potrzeby udoskonalonego planu zarządzania. Koniec okresu obowiązywania odstępstwa należy ustalić na koniec sezonu połowowego. Zgodnie z powyższym odstępstwo powinno mieć zastosowanie do dnia 30 kwietnia 2026 r.

(23) Ponieważ odstępstwo przyznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1243 wygasło w dniu 30 kwietnia 2023 r., niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 1 maja 2023 r. Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.

(24) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla stanowiska Komisji dotyczącego zgodności działalności objętej tym odstępstwem z innymi przepisami UE, w szczególności z dyrektywą Rady 92/43/EWG 11 .

(25) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Odstępstwo

Art. 13. ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie stosuje się w odniesieniu do statków wykorzystujących niewody pełnomorskie do połowu babki przezroczystej i babki Ferrera (Aphia minuta i Pseudaphia ferreri) oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary) Przedmiotowe statki muszą spełniać wszystkie następujące wymogi:

a)
być zarejestrowane w spisie morskim zarządzanym przez Dyrekcję Generalną ds. Rybołówstwa i Środowiska i Morskiego Balearów;
b)
prowadzić udokumentowane połowy od ponad pięciu lat i nie uczestniczyć w zwiększaniu nakładu połowowego w przyszłości;
c)
posiadać upoważnienie do połowów i działające na podstawie planu zarządzania przyjętego przez Hiszpanię zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
Artykuł  2

Plan monitorowania i sprawozdawczość

Hiszpania przekazuje Komisji sprawozdanie sporządzone zgodnie z planem monitorowania ustanowionym w planie zarządzania, o którym mowa w art. 1 lit. c), po raz pierwszy do dnia 30 września 2024 r., a następnie co 12 miesięcy.

Artykuł  3

Wejście w życie i okres obowiązywania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 maja 2023 r. do dnia 30 kwietnia 2026 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 lutego 2024 r.

1 Dz.U. L 409 z 30.12.2006, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/1967/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1233/2013 z dnia 29 listopada 2013 r. ustanawiające odstępstwo od rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej i babki Ferrera (Aphia minuta and Pseudaphia ferreri) oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary) (Dz.U. L 322 z 3.12.2013, s. 17, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2013/1233/oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/662 z dnia 25 kwietnia 2019 r. przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta), babki Ferrera (Pseudaphia ferreri) oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary) (Dz.U. L 112 z 26.4.2019, s. 16, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/662/oj).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1243 z dnia 1 września 2020 r. przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej i babki Ferrera (Aphia minuta and Pseudaphia ferreri) oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary) (Dz.U. L 286 z 2.9.2020, s. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2020/1243/oj).
5 Decreto 31/2021, de 31 de mayo, por el cual se regula el marisqueo profesional y recreativo en las Illes Balears y se modifica el Decreto 19/2019, de 15 de marzo, por el que se establece el Plan de Gestión Pluriinsular para la pesca con artes de tiro tradicionales en aguas de las Illes Balears (BOIB núm. 71, de 1 de junio de 2021, p. 184-185).
7 27 października 2023 r.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/ 1241/oj).
9 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1224/oj).
10 Decreto 91/2023.
11 Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dz. U. L 206 z 22.7.1992, s. 7, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1992/43/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.755

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/755 w sprawie przedłużenia odstępstwa od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej i babki Ferrera (Aphia minuta and Pseudaphia ferreri) oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary)
Data aktu: 29/02/2024
Data ogłoszenia: 01/03/2024
Data wejścia w życie: 02/03/2024, 01/05/2023