(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 30 stycznia 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2, art. 11 ust. 3 i art. 23 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2015/701 2 zezwolono na wprowadzenie do obrotu żywności zawierającej genetycznie zmodyfikowany rzepak GT73, składającej się z niego lub z niego wyprodukowanej, z wyjątkiem wyizolowanego białka nasion, oraz paszy wyprodukowanej z genetycznie zmodyfikowanego rzepaku GT73.
(2) W dniu 19 lutego 2021 r. przedsiębiorstwo Bayer Agriculture BV, z siedzibą w Belgii, zwróciło się do Komisji w imieniu Bayer CropScience LP z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, zgodnie z art. 11 ust. 3 i art. 23 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003, z wnioskiem o odnowienie tego zezwolenia.
(3) W dniu 19 lutego 2021 r. przedsiębiorstwo Bayer Agriculture BV z siedzibą w Belgii zwróciło się do Komisji, zgodnie z art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003, z wnioskiem w imieniu Bayer CropScience LP z siedzibą w Stanach Zjednoczonych o zmianę warunków zezwolenia przyznanego decyzją wykonawczą (UE) 2015/701 dotyczącego wprowadzenia do obrotu do żywności wyizolowanego białka z nasion wyprodukowanego z genetycznie zmodyfikowanego rzepaku GT73.
(4) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2021/1385 3 odnowiono zezwolenie na wprowadzanie do obrotu paszy zawierającej genetycznie zmodyfikowany rzepak GT73 lub składającej się z niego oraz produktów zawierających genetycznie zmodyfikowany rzepak GT73 lub składających się z niego, do zastosowań innych niż w żywności i paszy, z wyjątkiem uprawy.
(5) W dniu 6 października 2022 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") wydał pozytywną opinię 4 dotyczącą oceny genetycznie zmodyfikowanego rzepaku GT73 w celu odnowienia zezwolenia zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003. Urząd uznał, że w odniesieniu do wniosku o odnowienie zezwolenia nie stwierdzono żadnych nowych zagrożeń lub zmian w zakresie narażenia, ani nie pojawiły się żadne nowe wątpliwości natury naukowej, które wpływałyby na zmianę wniosków z pierwotnej oceny ryzyka dotyczącej genetycznie zmodyfikowanego rzepaku GT73, przyjętej przez Urząd w 2004 r. 5 .
(6) Urząd uznał również złożony przez wnioskodawcę plan monitorowania skutków dla środowiska, obejmujący plan ogólnego nadzoru, za zgodny z zamierzonym zastosowaniem produktów.
(7) W dniu 4 listopada 2022 r. Urząd wydał pozytywną opinię 6 dotyczącą oceny genetycznie zmodyfikowanego rzepaku GT73 w celu wprowadzania do obrotu wyizolowanego białka nasion do stosowania w żywności zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003. Urząd stwierdził, że genetycznie zmodyfikowany rzepak GT73 jest równie bezpieczny jak jego konwencjonalny odpowiednik pod względem potencjalnego wpływu na zdrowie ludzi i zwierząt oraz na środowisko oraz że wnioski te mają również zastosowanie do wprowadzania do obrotu żywności wyizolowanego białka nasion wyprodukowanego z genetycznie zmodyfikowanego rzepaku GT73.
(8) W obu tych opiniach Urząd rozpatrzył wszystkie pytania i wątpliwości zgłaszane przez państwa członkowskie w ramach konsultacji z właściwymi organami krajowymi przewidzianych w art. 6 ust. 4 i art. 18 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003.
(9) W związku z powyższym należy odnowić zezwolenie na wprowadzanie do obrotu produktów objętych decyzją wykonawczą (UE) 2015/701 oraz zezwolić na wprowadzanie do obrotu wyizolowanego białka nasion do stosowania w żywności ze zmodyfikowanego genetycznie GT73.
(10) W dniu 4 listopada 2022 r. wnioskodawca Bayer Agriculture BV zwrócił się do Komisji o połączenie w jedno zezwolenie zastosowań genetycznie zmodyfikowanego rzepaku GT73 objętego wnioskiem o odnowienie zezwolenia w odniesieniu do żywności zawierającej genetycznie zmodyfikowany rzepak GT73, składającej się z niego lub z niego wyprodukowanej, z wyjątkiem wyizolowanego białka nasion, oraz paszy wyprodukowanej z genetycznie zmodyfikowanego rzepaku GT73, wniosku o wprowadzenie do obrotu wyizolowanego białka nasion genetycznie zmodyfikowanego rzepaku GT73 oraz zastosowań tego genetycznie zmodyfikowanego rzepaku objętych decyzją wykonawczą (UE) 2021/1385. Pismem z dnia 31 stycznia 2023 r. Komisja poinformowała wnioskodawcę, że połączenie stanie się skuteczne poprzez rozszerzenie zakresu decyzji wykonawczej (UE) 2021/1385 na produkty, których dotyczy wniosek o odnowienie i wniosek o wprowadzanie do obrotu wyizolowanego białka nasion tego genetycznie zmodyfikowanego rzepaku z dnia 19 lutego 2021 r.
(11) Ponieważ wniosek wnioskodawcy jest uzasadniony potrzebą uproszczenia, należy zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2021/1385 w celu uwzględnienia w jej zakresie produktów objętych obecnie decyzją wykonawczą (UE) 2015/701 oraz wyizolowanego białka nasion do stosowania w żywności z genetycznie zmodyfikowanego rzepaku GT73.
(12) Zmodyfikowanemu genetycznie rzepakowi GT73 został przypisany niepowtarzalny identyfikator zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 65/2004 7 , w kontekście jego pierwotnego zezwolenia udzielonego decyzją wykonawczą Komisji 2005/635/WE 8 . Ten niepowtarzalny identyfikator należy w dalszym ciągu stosować.
(13) Według opinii Urzędu nie są konieczne żadne szczegółowe wymagania dotyczące etykietowania produktów objętych zakresem niniejszej decyzji, inne niż wymogi ustanowione w art. 13 ust. 1 i art. 25 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 oraz w art. 4 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1830/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 . Aby zapewnić jednak wykorzystanie tych produktów w granicach zezwolenia przyznanego niniejszą decyzją, etykiety produktów zawierających genetycznie zmodyfikowany rzepak GT73 lub składających się z niego, z wyjątkiem żywności i składników żywności, powinny zawierać wyraźne wskazanie, że nie są przeznaczone do uprawy.
(14) Wszelkie stosowne informacje dotyczące zezwolenia na te produkty powinny zostać wprowadzone do wspólnotowego rejestru genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy, o którym mowa w art. 28 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003.
(15) Należy uchylić decyzję wykonawczą (UE) 2015/701.
(16) Niniejszą decyzję należy przekazać stronom Protokołu kartageńskiego o bezpieczeństwie biologicznym do Konwencji o różnorodności biologicznej za pośrednictwem Systemu Wymiany Informacji o Bezpieczeństwie Biologicznym, zgodnie z art. 9 ust. 1 i art. 15 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1946/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 10 .
(17) Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz nie wydał opinii w terminie ustalonym przez przewodniczącego. Uznano, że niezbędny jest niniejszy akt wykonawczy, i przewodniczący przedłożył go komitetowi odwoławczemu do dalszego rozpatrzenia. Komitet odwoławczy nie wydał opinii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 stycznia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.388 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/388 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2021/1385 w odniesieniu do rozszerzenia zakresu zezwolenia i uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2015/701 |
| Data aktu: | 26/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 30/01/2024 |