uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 127 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli urzędowych i innych działań kontrolnych przeprowadzanych przez właściwe organy państw członkowskich w celu weryfikacji zgodności z prawodawstwem Unii między innymi obszaru bezpieczeństwa żywności na każdym etapie produkcji, przetwarzania i dystrybucji. W szczególności art. 126 ust. 2 lit. a) tego rozporządzenia stanowi, że akt delegowany może zawierać wymóg, aby przesyłki określonych zwierząt i towarów wprowadzano do Unii wyłącznie z państwa trzeciego lub jego regionu, które znajdują się w wykazie sporządzonym w tym celu przez Komisję.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/2292 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2017/625 w celu zapewnienia, aby pochodzące z państw trzecich lub ich regionów przesyłki zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, oraz towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi spełniały odpowiednie wymogi ustanowione w przepisach dotyczących bezpieczeństwa żywności, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625, lub wymogi uznawane za co najmniej równoważne. W art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 określono w szczególności zwierzęta i towary przeznaczone do spożycia przez ludzi, do których ma zastosowanie wymóg pochodzenia z państwa trzeciego lub jego regionu figurującego w wykazie, o którym mowa w art. 126 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625.
(3) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/405 3 ustanowiono wykazy państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest - zgodnie z art. 126 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625 - wprowadzanie do Unii przesyłek niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
(4) W art. 20 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/405 przewidziano wykaz państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek poddanych obróbce surowców do produkcji żelatyny i kolagenu, o których mowa w sekcji XIV rozdział I pkt 4 lit. b) ppkt (iii) załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 . W sekcji XIV załącznika III do tego rozporządzenia ustanowiono wymogi dotyczące żelatyny, natomiast w sekcji XV tego załącznika ustanowiono wymogi dotyczące kolagenu. W art. 20 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 powinno zatem znajdować się odesłanie do sekcji XV załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
(5) Art. 6 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 stanowi, że oprócz wymogów określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/625 przesyłki zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, produktów pochodzenia zwierzęcego i produktów złożonych mają być wprowadzane do Unii wyłącznie z państwa trzeciego, które posiada plan kontroli substancji farmakologicznie czynnych, pestycydów i substancji zanieczyszczających.
(6) Art. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 stanowi, że oprócz warunków określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/625 przesyłki zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, produktów pochodzenia zwierzęcego i produktów złożonych mają być wprowadzane do Unii wyłącznie z państwa trzeciego, które spełnia wymogi przewidziane w art. 6 ust. 1 i figuruje w zamieszczonym w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 wykazie państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii danych zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, lub produktów pochodzenia zwierzęcego.
(7) Art. 8 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 stanowi, że na zasadzie odstępstwa od art. 7 przesyłki zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, produktów pochodzenia zwierzęcego i produktów złożonych mogą być wprowadzane do Unii z państw trzecich, które nie posiadają zatwierdzonego planu kontroli substancji farmakologicznie czynnych, pestycydów i substancji zanieczyszczających, ale zapewniają, aby zwierzęta, od których lub z których pozyskuje się żywność, i produkty pochodzenia zwierzęcego, w tym wykorzystywane w produktach złożonych, pochodziły z państwa członkowskiego lub państwa trzeciego figurującego w wykazie zamieszczonym w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405. Art. 8 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 stanowi, że oprócz wymogów określonych w art. 127 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625 Komisja ma podjąć decyzję w sprawie umieszczenia państwa trzeciego w wykazie, o którym mowa w art. 126 ust. 2 lit. a) tego rozporządzenia, tylko wówczas, gdy właściwy organ tego państwa trzeciego przedstawi Komisji dowody i gwarancje spełnienia wymogów określonych w art. 8 ust. 1. Takie dowody i gwarancje powinny obejmować informacje na temat procedur obowiązujących w tym państwie trzecim w celu zagwarantowania identy- fikowalności i pochodzenia tych zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, i tych produktów pochodzenia zwierzęcego.
(8) Bangladesz, Chile, Falklandy, Guernsey, Nowa Kaledonia, Nikaragua i Urugwaj są wymienione w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 i oznaczone literą "O", co wskazuje na zamiar wywozu przez nie do Unii produktów złożonych wytworzonych z wykorzystaniem przetworzonych produktów akwakultury lub przetworzonego mleka lub przetworzonych produktów jajecznych pozyskanych z państwa członkowskiego bądź z państwa trzeciego lub jego regionu, które to państwo lub region posiada plany kontroli substancji farmakologicznie czynnych, pestycydów i substancji zanieczyszczających. Bangladesz, Chile, Falklandy, Guernsey, Nowa Kaledonia, Nikaragua i Urugwaj poinformowały jednak Komisję, że nie są zainteresowane wywozem takich produktów złożonych do Unii. Należy zatem skreślić oznaczenie "O" dotyczące Bangladeszu, Chile, Falklandów, Guernsey, Nowej Kaledonii, Nikaragui i Urugwaju w załączniku -I.
(9) Kolumbia jest obecnie wymieniona w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" w odniesieniu do mleka. W następstwie audytu przeprowadzonego przez Komisję w dniach od 24 lipca do 4 sierpnia 2023 r. stwierdzono, że Kolumbia nie może zagwarantować niestosowania estradiolu 17-beta u jałówek i krów - zgodnie z wymogami art. 10 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 dotyczącego zakazu stosowania w gospodarstwach hodowlanych niektórych związków o działaniu hormonalnym lub tyreostatycznym i [-agonistycznym - mleko których to zwierząt jest wykorzystywane do produkcji produktów złożonych trwałych w temperaturze pokojowej przeznaczonych na rynek unijny. Należy zatem skreślić oznaczenie Kolumbii w wykazie literą "X" w odniesieniu do mleka. Kolumbia prowadzi już wywóz do Unii produktów złożonych zawierających przetworzone mleko pozyskane z państwa członkowskiego lub z państwa trzeciego, które posiada plany kontroli substancji farmakologicznie czynnych, pestycydów i substancji zanieczyszczających i jest wymienione w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" w odniesieniu do mleka, zatem Kolumbia powinna zostać oznaczona literą "O" w odniesieniu do mleka.
(10) Izrael 5 jest obecnie wymieniony w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" w odniesieniu do jaj. Izrael poinformował jednak Komisję, że nie jest już zainteresowany wywozem jaj do Unii. Należy zatem skreślić z tego załącznika oznaczenie "X" w odniesieniu do "jaj".
(11) Jamajka jest obecnie wymieniona w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" w odniesieniu do miodu. Jamajka nie przedłożyła Komisji planu kontroli dotyczącego miodu, zatem z tego załącznika należy skreślić oznaczenie "X" w odniesieniu do "miodu".
(12) Kenia i Mozambik są wymienione w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "O", co wskazuje na zamiar wywozu przez nie do Unii produktów złożonych wytworzonych z wykorzystaniem przetworzonego mleka lub przetworzonych produktów jajecznych pozyskanych z państwa członkowskiego bądź z państwa trzeciego lub jego regionu, które to państwo lub region posiada plany kontroli substancji farmakologicznie czynnych, pestycydów i substancji zanieczyszczających. Kenia i Mozambik nie przedłożyły jednak Komisji dowodów i gwarancji zgodności z art. 8 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292. Należy zatem skreślić oznaczenie dotyczące Kenii i Mozambiku w załączniku -I.
(13) Maroko i Rwanda przedłożyły plany kontroli dotyczące miodu. Plany te zawierają wystarczające gwarancje i w związku z tym powinny zostać zatwierdzone. W wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 należy odpowiednio umieścić wpisy dotyczące Maroka i Rwandy w odniesieniu do "miodu".
(14) Czarnogóra jest wymieniona w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" w odniesieniu do "owiec/kóz", z przypisem, który wskazuje, że odnosi się to wyłącznie do owiec. Czarnogóra uwzględniła jednak kozy w swoim planie kontroli. Należy zatem skreślić przypis dotyczący Czarnogóry ograniczający wpis w tym załączniku do mięsa owiec.
(15) Czarnogóra przedłożyła plan kontroli obejmujący osłonki. Plan ten zawiera wystarczające gwarancje i w związku z tym powinien zostać zatwierdzony. W wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 należy odpowiednio umieścić wpis dotyczący Czarnogóry w odniesieniu do "osłonek".
(16) Nowa Kaledonia jest wymieniona w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 i oznaczona literą "P", co wskazuje na zamiar wywozu przez nią do Unii produktów złożonych wytwarzanych z wykorzystaniem produktów przetworzonych uzyskanych z mięczaków pochodzących z państw członkowskich albo z państw trzecich lub ich regionów wymienionych w załączniku VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405. Nowa Kaledonia poinformowała jednak Komisję, że nie jest zainteresowana wywozem takich produktów złożonych do Unii. Należy zatem skreślić oznaczenie "P" dotyczące Nowej Kaledonii w załączniku -I.
(17) Republika Południowej Afryki przedłożyła plan kontroli dotyczący ślimaków morskich, który obejmuje podkatego- rię "mięczaki/ślimaki morskie pochodzące z akwakultury". Plan ten zawiera odpowiednie gwarancje dotyczące bezpieczeństwa żywności i w związku z tym powinien zostać zatwierdzony. Należy zatem wymienić Republikę Południowej Afryki w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem literą "M" i wymienić ją w wykazie w załączniku VIII do tego rozporządzenia wykonawczego.
(18) Azerbejdżan jest wymieniony w wykazie w załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z uwagą "tylko kawior pozyskiwany w warunkach naturalnych". Azerbejdżan przedłożył plan kontroli dotyczący akwakultury, który obejmuje produkty z ryb (kawior oraz ikrę i mlecz). Plan ten zawiera odpowiednie gwarancje dotyczące bezpieczeństwa żywności i w związku z tym powinien zostać zatwierdzony. Należy zatem odpowiednio wymienić Azerbejdżan w wykazie w załączniku -I, a uwagę "tylko kawior pozyskiwany w warunkach naturalnych" w załączniku IX do wspomnianego rozporządzenia wykonawczego należy zmienić na "Akwakultura: ryby i kawior (produkt rybny)".
(19) Chile jest wymienione w wykazie w załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z uwagą "Akwakultura: tylko ryby". Plan kontroli sporządzony przez Chile obejmuje ryby i produkty rybne (kawior oraz ikrę i mlecz). Uwagę "Akwakultura: tylko ryby" we wpisie dotyczącym Chile w załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 należy zatem zmienić na "Akwakultura: ryby i kawior (produkt rybny)".
(20) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/405.
(21) W odniesieniu do przesyłek produktów złożonych trwałych w temperaturze pokojowej wytworzonych z wykorzystaniem przetworzonych produktów mlecznych pochodzenia kolumbijskiego, które to przesyłki są już wysłane z Kolumbii w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, ze względu na przewidywalność i pewność prawa należy przewidzieć okres przejściowy dotyczący wprowadzania takich przesyłek do Unii.
(22) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 stycznia 2024 r.
Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.334 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/334 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/405 w odniesieniu do wykazów państw trzecich posiadających zatwierdzony plan kontroli, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek niektórych żywych, schłodzonych, mrożonych lub przetworzonych małży, szkarłupni, osłonic i ślimaków morskich oraz produktów rybołówstwa |
| Data aktu: | 19/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 22/01/2024 |
| Data wejścia w życie: | 11/02/2024 |