uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych 1 , w szczególności jej art. 30 ust. 4 i 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dyrektywie (UE) 2018/2001 określono wymogi dotyczące niektórych paliw, a mianowicie biopaliw, biopłynów, paliw z biomasy, paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych, w celu zapewnienia, aby mogły one być zaliczane na poczet celów określonych w tej dyrektywie tylko wtedy, gdy zostały wyprodukowane w sposób zrównoważony i emitują mniej gazów cieplarnianych w porównaniu z paliwami kopalnymi. W art. 27 ust. 6 dyrektywy (UE) 2018/2001 oraz w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/1184 2 ustanowiono przepisy dotyczące produkcji paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego z odnawialnej energii elektrycznej. W art. 29a ust. 1 i 2 dyrektywy (UE) 2018/2001 ustanowiono kryteria ograniczania emisji gazów cieplarnianych odnośnie do paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych. W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/1185 3 ustanowiono przepisy określające metodykę oceny ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dzięki paliwom odnawialnym pochodzenia niebiologicznego oraz pochodzącym z recyklingu paliwom węglowym. Art. 31a ust. 2 dyrektywy (UE) 2018/2001 zawiera wymóg, aby dane o przeprowadzonych transakcjach oraz o właściwościach paliw odnawialnych i pochodzących z recyklingu paliw węglowych były wprowadzane przez podmioty gospodarcze do unijnej bazy danych.
(2) Dobrowolne systemy odgrywają ważną rolę w dostarczaniu dowodów zgodności z kryteriami zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych odnośnie do biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy. Zgodnie z dyrektywą (UE) 2018/2001 dobrowolne systemy mogą być wykorzystywane do: (i) poświadczania zgodności wszystkich paliw produkowanych z biomasy z kryteriami zrównoważonego rozwoju określonymi w tej dyrektywie oraz (ii) do dostarczania dokładnych danych na temat ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dzięki tym paliwom. Co więcej, dobrowolne systemy mogą być wykorzystywane do poświadczania zgodności paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych z kryteriami ograniczania emisji gazów cieplarnianych określonymi w art. 29a tej dyrektywy z zastosowaniem metodyki określonej w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/1185, a także do udowodniania zgodności z art. 27 ust. 6 dyrektywy (UE) 2018/2001 i rozporządzeniem delegowanym (UE) 2023/1184 odnośnie do obliczania udziału odnawialnej energii elektrycznej wykorzystywanej do produkcji paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego. Dobrowolne systemy mogą również służyć do wykazania, że podmioty gospodarcze wprowadzają dokładne informacje do unijnej lub krajowej bazy danych na temat niektórych paliw odnawialnych i pochodzących z recyklingu paliw węglowych zgodnie z art. 31a ust. 2 i 5 dyrektywy (UE) 2018/2001. Komisja może zdecydować, że dobrowolne systemy krajowe lub międzynarodowe mogą służyć wszystkim lub niektórym z tych celów.
(3) W dniu 14 sierpnia 2023 r. przedłożono Komisji wniosek o uznanie dobrowolnego systemu "CertifHy" na podstawie art. 30 ust. 4 dyrektywy (UE) 2018/2001 odnośnie do zgodności z przepisami dotyczącymi paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego określonymi w tej dyrektywie i w odpowiednich rozporządzeniach delegowanych Komisji. Komisja oceniła ten system i zidentyfikowała pewne kwestie wymagające zmiany. Przedmiotowe kwestie zostały prawidłowo uwzględnione we wniosku o uznanie dobrowolnego systemu "CertifHy" przedłożonym ponownie 25 lipca 2024 r., a Komisja stwierdziła, że dobrowolny system "CertifHy" odpowiednio uwzględnia przepisy określone w art. 27 ust. 6 dyrektywy (UE) 2018/2001 i rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/1184 dotyczące produkcji paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego, a także zapewnia dokładne dane na temat ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dzięki paliwom odnawialnym pochodzenia niebiologicznego do celów art. 29a ust. 1 dyrektywy (UE) 2018/2001 oraz jest zgodny z metodyką określoną w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/1185.
(4) Dobrowolny system "CertifHy" uwzględnia wszystkie rodzaje paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego. System ma globalny zasięg geograficzny i obejmuje cały łańcuch kontroli pochodzenia produktu.
(5) Dobrowolny system "CertifHy" spełnia wymogi rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/996 4 . Ocena dobrowolnego systemu "CertifHy" wykazała, że odpowiada on stosownym normom wiarygodności, przejrzystości i niezależności audytu, jak również spełnia wymogi dotyczące metodyki określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/1184 i rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/1185.
(6) Informacja o uznaniu dobrowolnego systemu "CertifHy" powinna zostać udostępniona przez Komisję w sekcji poświęconej dobrowolnym systemom na stronie internetowej Europa.
(7) W celu umożliwienia szybkiego stosowania środków przewidzianych w niniejszej decyzji niniejsza decyzja powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zrównoważonego Charakteru Biopaliw, Biopłynów i Paliw z Biomasy,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3180 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/3180 w sprawie uznania dobrowolnego systemu CertifHy na potrzeby wykazywania zgodności z wymogami dotyczącymi paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 |
| Data aktu: | 19/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 20/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 21/12/2029, 21/12/2024 |